Tyttöjen ja poikien väreistä aaaaaaarrrrggggh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hassu juttu muuten, nyt kun mietin meidän pojan lahjaksi saamia vaatteita, nimenomaan "mummoikäisten" porukka on ollut kaikkein ennakkoluulottominta. On tullut punainen paita, pohjaväriltään pinkkiä body, vaalean violetti body, vaaleanpunainen yöpuku jne.

Eikä tässä ole kyse kenenkään yksittäisen henkilön omituisuudesta, sillä näitä on tullut useammalta ihmiseltä ja samat "mummot" ovat ostaneet myös hyvin poikamaisia vaatteita.

Valkoisia vaatteita minäkin muuten kaipaisin. Kun vielä tietäisi miten ne saisi pysymään puhtaana...

Jaa että sen takia ylläpidetään sukupuolistereotypioita, että kaupassakäynnit sujuvat nopeammin :laigh: Laittakaa ne miehenne sinne kauppaan, niin ongelma ratkeaa. Hei oikeasti, mitä väliä jollain mummojen kauhisteluilla? Ja onko pakko edes alkaa kinaamaan, että meidän vauva on kyl tyttö/poika. Antaa dementin elää harhoissaan.

Ei se pelkkä väri sitä tee. Meidän pojallakin on vaaleanpunaista t-paitaa jne tytön taas kulkiessa usein vihreissä tai sinisissä vaatteissa.

Miltei kaikki meidän pojan vaatteet on sellaisia mitä voisin tytölle laittaa, mutta toisaalta taas tytön prinsessa tai hello kitty- kimallepaitoja en kyllä pojan päälle laittaisi.

ja juu, ne äitiyspakkausvaatteet on mielestäni aina olleet sukupuolettomia, vaikka poikamaiset värit ovatkin paremmin edustettuina. Niissä en näkisi mitään sellaista mitä en tyttövauvalle laittaisi.

No minusta pelkkä väri ei tee tyttömäistä tai poikamaista vaatetta, vaan juurikin ne röyhelöt, kukat/autot, motocrossjutut... Meillä pian 3v-poika rakastaa vaaleanpunaista, ja todellakin annan hänen sitä käyttää. On sen verran äijän näköinen, ettei häntä kyllä tytöksi voi luulla:D Toisaalta sen kyllä myönnän, että tyttöni suhteen suosin nuita yltiötyttömäisiä vaatteita.

Tuon äitiyspakkauksen väreistä en kyllä pidä vauvalla, oli sitten tyttö tai poika. Ottaisin kyllä silti, jos vauvan saisin, koska muuten se on hyvin arvokas etu, koska ei ne kuitenkaan yksinään ne vaatteet vauvalle riitä, vaan jokatapauksessa on ostettava lisää. Voi sitten ostaa kauniimpia itse.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
Kun löytäisi vielä poikamaisen vaaleanpunaisen paidan, tuon ihon värille se todennäköisesti sopisi.

Ainakin viime kesänä niitä oli pilvin pimein. Henkkamaukka, Lindex, Mayoral. Mutta lista ei oo noin lyhyt. Meillä taitaa olla ainakin 2 vaaleanpunaista t-paitaa.

Teepaitoja olen löytänytkin, mutta kaipaisin pitkähihaista. Ei pysty enää ostamaan yhtään teepaitaa lisää, niitä on vahingossa tullut ostettua vähän liikaakin. Joitain kauluspaitoja olen huomannut kyllä. Täytyy etsiskellä, vielä en ole hirveästi hakenutkaan.

Pinkki trikoopaita ilman tyttökuvioisia juttuja onkin vähän haasteellisempi. Kinderitillä on pinkkipukupaita.

Tossa pari vaihtoehtoa, jotka menis ihan hyvin pojalla. Mä diggaan kyllä tolla jäbällä tosi vaaleasta pinkistä.

Molo http://www.punavuorenpeikko.fi/nettikauppa/molo-kids-rikke-paita-girly-pink-koot-92140-p-2219.html

http://www.punavuorenpeikko.fi/nettikauppa/sm%C3%83%C2%A5folk-paita-pinkki-koot-74128-p-1841.html

http://www.punavuorenpeikko.fi/nettikauppa/sm%C3%83%C2%A5folk-hippopaita-koot-86128-p-2135.html

Jos onni suo ja raskaus etenee loppuun asti, tiedän jo nyt että tälle vauvalle tullaan ostamaan mm. vihreitä, ruskeita, harmaita, valkoisia, kermanvärisiä, oransseja, sinisiä ja punaisia vaatteita, ihan sukupuolesta riippumatta. Vaatteissa meillä vallitsee vapaus. Kaikki värit ovat kaikkien "omaisuutta", ja vaatteiden värin määrittää korkeintaan oma maku (siinä iässä kun mielipiteensä osaa ilmaista) eikä jalkovälin tai kromosomien määrä.

Jos joku kaupassa erehtyy lapsen sukupuolesta, niin siinäpä erehtyy. Eihän sillä ole mitään merkitystä, luuleeko joku tuntematonta tyttövauvaa pojaksi tai poikavauvaa tytöksi. Aivan sama.

Ei mun mielestä ihmiset ole niin kangistuneita enää värimaailmoissaan. Vaaleansiniset ja -punaiset vauvanvaatteet ei ole edes kovin suosittuja mikäli kauppojen valikoimaan on uskomista, ne on aina jäljellä hyllyissä.

Ja kun lapsi itse haluaa pukeutua myöhemmin poikamaisiin tai tyttömäisiin väreihin niin saa minusta niin tehdä. Sekin on naurettavaa, että yritetään painostaa lasta käyttämään tiettyjä värejä, jotta äiti voisi tuntea itsensä nykyaikaiseksi.

En mä tiedä onko ihmiset kuin jyrkkiä enää nykyään?
Mä en itse ajattele värejä niinkään, mutta emmä meidän pojille mitään hörhelöä ja glitteriä laittais.
Itse en pidä vaaleanpunaisesta enkä pinkistä, välttäisin sitä varmaan tyttölapsellakin paraani mukaan.
Meidän poikien lempivärejä on punainen, keltainen, oranssi ja turkoosi.

Joo se on kyllä hullua kun lapsi on "väärin värikoodattu" luullaan aina toisen sukupuolen edustajaksi. Meidän kuopustyttö oli isoveljen mukana lääkärissä ja päällä oli vihreä jalkapalloaiheinen body ja lääkäri puhui automaattisesti pikkuveljestä. :laugh:

Vaaleanpunaista en ihan äkkiä pojalle valitsisi (enkä ehkä vaaleaa lilaa tai muutakaan ylihempeää) mutta muuten kaikki värit sopii minusta molemmille. Ja vaaleanpunaistakin saa toki pitää varsinkin jos poika itse tahtoo, käyttäähän miehetkin vaaleanpunaisia paitoja.
Meidän pojalle on aina sopinut hyvin kirkkaanpunainen ja kun itsekin tykkää siitä (paitsi juuri nyt on musta kausi) on sitä paljon käyttänytkin. Itse en tykkää vaaleanpunaisesta mutta kun meidän keskimmäinen on sitä rakastanut jo taaperoiästä asti on vaatteet sitten paljolti sitä. Saa nähdä miten tuo kolmonen sitten.

Itse tykkään lapsilla joko kirkkaista perusväreistä tai murretuista luonnonväreistä, hempeät pastellivärit ei ole mun makuun. Ne perus-citarin vauvanvaateosastot jotka on pullollaan äitelää vaaleanpunaista ja -sinistä on suorastaan aika masentavia. :p

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Pinkki trikoopaita ilman tyttökuvioisia juttuja onkin vähän haasteellisempi. Kinderitillä on pinkkipukupaita.

Tossa pari vaihtoehtoa, jotka menis ihan hyvin pojalla. Mä diggaan kyllä tolla jäbällä tosi vaaleasta pinkistä.

Molo http://www.punavuorenpeikko.fi/nettikauppa/molo-kids-rikke-paita-girly-pink-koot-92140-p-2219.html

Kiitti vinkeistä, varsinkin eka näytti kivalta.

Joku tuossa vannoi, että heidän vauvalleen ostetaan kaiken värisiä vaatteita. Niin minäkin vannoin, mutta niin vain kävi, että yhdessä vaiheessa vauvan melkein kaikki vaatteet olivat sinisävyisiä. Kun en hirveästi viitsinyt nähdä vaivaa vaatteiden etsiskelyyn silloin, niin marketeissa valinnanvara oli lähinnä vaaleansininen ja vaaleanpunainen ja muuta vastaavaa. Toki niitä löytää, jos hakee, mutta ohimennen vaatteita hankkiessa valikoima olikin yllättävän kapea.

Joku tuossa vannoi, että heidän vauvalleen ostetaan kaiken värisiä vaatteita. Niin minäkin vannoin, mutta niin vain kävi, että yhdessä vaiheessa vauvan melkein kaikki vaatteet olivat sinisävyisiä. Kun en hirveästi viitsinyt nähdä vaivaa vaatteiden etsiskelyyn silloin, niin marketeissa valinnanvara oli lähinnä vaaleansininen ja vaaleanpunainen ja muuta vastaavaa.

Minä se olin. :) Olen aatellut, että jos suomalaisten kauppojen lastenvaatteiden värimaailma on noin kehno ja sukupuolistereotypioita pönkittävä, niin tilaan sitten osan vaatteista vaikka ulkomailta netin kautta. Kaikenlaista muutakin olen onnistuneesti tilannut, miksipä ei vaatteitakin.

Alkuperäinen kirjoittaja jouluvauvan odottaja:
Joku tuossa vannoi, että heidän vauvalleen ostetaan kaiken värisiä vaatteita. Niin minäkin vannoin, mutta niin vain kävi, että yhdessä vaiheessa vauvan melkein kaikki vaatteet olivat sinisävyisiä. Kun en hirveästi viitsinyt nähdä vaivaa vaatteiden etsiskelyyn silloin, niin marketeissa valinnanvara oli lähinnä vaaleansininen ja vaaleanpunainen ja muuta vastaavaa.

Minä se olin. :) Olen aatellut, että jos suomalaisten kauppojen lastenvaatteiden värimaailma on noin kehno ja sukupuolistereotypioita pönkittävä, niin tilaan sitten osan vaatteista vaikka ulkomailta netin kautta. Kaikenlaista muutakin olen onnistuneesti tilannut, miksipä ei vaatteitakin.

No kyllä ihan suomalaisista nettikaupoista saa värikkäitä vaatteita. Toki hinnat eivät aina ole ne kaikista edullisimmat. Mutta Prismasta jos vaatteet ostaa, niin suurimmaksi osaksi se on vaaleanpunaista tai vaaleansinistä. Tosin nyt oli Tuttaa räväkissä väreissä, kun katselin.

Mulla on poikavauva ja sillä on ihan kaikenvärisiä vaatteita, paitsi vaaleanpunaista/persikkaa/hempeää lilaa.
Outoa kun äitini neuloi pojalle kirkkaankeltaisen neuletakin, niin siitä yksi kaveri sanoi että "tuohan sopii vain tytölle" :O

No siis meillä oli pojalla punainen rukan puku puistossa niin joku äiti kysyi että onko se tyttö vai poika :D Mun mielestä tosta pojasta ei vaan voi erehtyä luulemaan että olis tyttö...... Menin ihan sanattomaksi :laugh: Pojalla on ollut vaaleanpunaisesta lähtien kaikenvärisiä vaatteita päällään, mutta kukaan ei ole kyllä koskaan erehtynyt sukupuolesta.

Ja minä ihmettelen mitä pahaa siinä on, että mieltää sen vaaleanpunaisen tyttöjen väriksi, eikä sitä sen takia laita pojalle? Pukekaa lapsillenne mitä haluatte, mutta minä en omalle pojalle vaaleanpunaista välttämättä valitse. Puetteko poikanne myös mekkoihin tai keijukuvaisiin paitoihin, miksi nekään olisivat pelkästään tytöille?

Täytyy sitten katsastaa kotimaisten nettikauppojen valikoimat ensin :) Prismaa en muutenkaan miellä vaatteidenostopaikaksi, vaan ruoka- ja taloustavaraliikkeeksi, mutta omaa rajoittuneisuuttani se taitaa olla. Onhan siellä tosiaan vaatteitakin.

Tuosta neuletakkijutusta tuli mieleen: Sen vielä jotenkuten tajuaa, että monilla ihmisillä on fiksaatio vaaleanpunaisen ja -sinisen "sukupuolimerkityksistä", mutta että yritetään väkisin vääntää vihreä, harmaa, keltainenkin sukupuolisidonnaisiksi! Miksi ihmeessä rajoittaa omien ja lapsen vaatteiden valikoimaa keinotekoisilla säännöillä? :-o

Mua huvitti esikoisen vauva-aikana suunnattomasti kun oltiin bussipysäkillä, vauva sinisissä vaunuissa, sininen hattu päässä, vaaleansininen tutti suussa ja vaaleansininen tuttinauhakin oli sekä valkoinen kokopuku. Eräs vanhempi herra kehui kurkattuaan vaunuihin että "ompa nätti tyttö"... Mistä ihmeestä hän oletti vauvan olevan tyttö??!!

Mua suoraan sanottuna ihan yököttää kun vähintään 3/4 vastaan tulevista alle kouluikäsistä tytöistä on puettu kokopinkkiin/vaaleanpunaiseen, parhaassa tapauksessa näiden yhdistelmään! Ihmettelen eikö vanhempia yhtään ärsytä kun lähes jokainen tyttö on puettu samanvärisiin vaatteisiin, pojilla sentään on hieman enemmän vaihtelua väreissä. Oma tyttöni kulkee tällä hetkellä yksivärisessä tummansinisessä haalarissa eikä edes hanskoissa ole pinkkiä. Pipo on tyttömäinen valkoinen, jossa kauniita harmaita kuvioita. Erottuu kyllä leikkipuistossa tyttöjoukosta :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En voi käsittää, kuinka jollain naisilla on niiiiin vahva sisäänrakennttu luokittelu siitä mikä väri sopii tytölle ja mikä pojille. En nyt puhu mistään prinsessapitsistä tai rekkojen kuvista, vaan ihan puhtaasti VÄREISTÄ! Miten h*lvetissä mikään väri voi olla "tytöjen" tai "poikien"? Onko myös olemassa "naisten" ja "miesten" värejä? Vai missä vaiheessa "ihminen" voi alkaa käyttää sen värisiä vaatteita, kun tykkää?

Voisitteko vähän avata tätä maailmaa tälle värisokealle?

Vaaleanpunainen vauvalla on selkeästi tyttövauvan väri. En ikikuuna maailmassa pukisi vaaleanpunaista poikavauvalleni. Vanhemmalle pojalle 2v-> vaaleanpunainen esim. paitapusero menee jo.

Yhteistyössä