L
"Lissu"
Vieras
Mehua saa hoidossakin. Alkukesästä menin iltapäivällä hakemaan lapsia hoidosta niin oli mehutarjoilu pihalla ja keksiäkin lisäksi. Seuraavana päivänä toistui ilman keksiä. Ja kysyin, että onko useinkin mehua niin hoitaja sanoi, että päivittäin välipalalla ja kuumalla ilmalla ulkona janojuomana. Sanoin, että antakaa vettä, niin vastaus oli että lapset osaa vaatia mehua ja jos jollekin antaa vettä niin ei kelpaa.
Auts. Tämä on aika paha, koska on päivittäistä. Tuo on ihan höpöpuhetta että on pakko antaa mehu kun lapset vaatii, vaatiihan ne jos on siihen totutettu, mutta kyllä hoitajan pitää pystyä lasten vaatimuksiin sanomaan myös ei. Kyllä se vesi kelpaa ihan kummasti, kun mehu ei ole vaihtoehto. Ota asia uudestaan puheeksi ja painokkaammin, sano että mehua ei saa enää antaa kuin poikkeustapauksessa.
Tuo oli muuten ihan sama perustelu mitä eräs ystäväni sanoi omasta lapsestaan, jonka kanssa paljon liikutaan yhdessä. Tällä lapsella on kesäisin aina mehupullo mukana, kun omillani on vesipullo. Tottakai lapseni ovat sitten (myös ystäväni kuullen) pyytäneet myös mehua, jolloin olen vastannut että vesi on janojuoma ja mehu kuuluu juhlapöytään, sillä siinä on hirvesti sokeria joka pilaa hampaat.
Kaverini lapsi ei kyllä ylipainoinen ole, mutta 6 v:nä on jo kolme hammasta paikattu. Ystäväni ihmettelee asiaa kovasti, ihan aidosti. Olen sanonut tähän ihan suoraan että mehut kannattaa jättää pois mutta en tiedä mitä itsepetosta harrastaa kun vastaa tuohon aina että eihän heillä mehuja edes juoda. Ja kuitenkin lapsi kulkee mehupullo mukana. Nyt viime aikoina on alkanut vähän skarpata tässä asiassa, ainakin minun nähteni