Tytölläni on "läskimaha", miten sen saa laihdutettua pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miiru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mievain";28775435]Niin ja RUISLEIPÄÄ eikä mitään ranskanleipää.[/QUOTE]

Yleensä syödään joko ruisleipää, grahamleipää tai täysjyväleipää. Ei syödä pullaleipiä. Ja muutenkin yritämme syödä leipää vähän.

meillä lapset jotka ovat taipuvaisempia ylipainoon, ovat pyöristyneet ensimmäisellä luokalla, ja mielestäni on oikein viisasta tarkkailla lapsen syömistottumuksia. Meillä selkeästi syynä ovat olleet annoskoon kasvu, koska herkkuja meillä ei syödä, leipää vain aamu tai iltapalalla, sokerijogurtteja alle kerran viikossa.
Vinkkinä neuvoisin juurespalojen napostelun ennen ruokaa (porkkana ja lanttu ihan sellaisenaan) ja kasvisten ja salaatin lisääminen ruokailulla, eli lisää jos ottaa niin ensin salaattia ja kasviksia, sitten vasta peruna ja liha ja myös siinä jäjestyksessä syödään.Ja ruokaa saa jättää.

Ja en puhu lapselle laihdutuksesta, ei varmaan edes ymmärtäisi mitä se on ja miksi. Mutta joskus leikillään olen naureskellen taputtanut mahaa ja sanonut jotain tyyliin "mikäs tämä on?" (ei pilkaten) ja joskus lapsi itse sanoo, että paita on liian tiukka eikä halua pitää sitä (ja useimmat paidat tosissaan on aika tiukkoja). Emme todellakaan hauku lasta mahansa takia. Miehen kanssa yhdessä vaan mietitään, että mitä sille voisi tehdä.

Tuollainen "leikillään" sanominen on ihan yhtä paskamaista kuin suoraan sanominen. Itse olin mummini ylisyöttämisen vuoksi pulska lapsi ja sain kuulla aikuisilta näitä muka hauskoja kommentteja. Myöhemmin sairastuin anoreksiaan.

6vuotias tietää kyllä itsekin jos on ylimääräistä, ja se alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa itsetuntoon. Koululaiset tai eskarilaiset osaa olla ilkeitäkin. Sinun tehtäväsi aikuisena on nyt ohjata lasta huomaamattaan niiden terveellisten vaihtoehtojen pariin. Ja tosiaan paino sanalla huomaamatta, eli niin ettei lapsi itse sitä tajua. Jääkaappiin vain terveellistä ruokaa. Ennen aterioita voit vaikka antaa porkkanan tai kurkun paloja naposteltavaksi jotta suurin nälkä menee niillä pois. Pois jugurtit ja tilalle vaikka marjoja. 5 ateriaa päivässä ilman välinaposteluja. Karkkipäivä kerran viikossa, mutta ei mitään jättisäkkejä. Meillä esim. sovittu, että karkkipäivänä saa valita 100g irtokarkkeja, se riittää hyvin makeannälän sammuttamiseen.

Tuon ikäisen ei onneksi vielä tarvitse laihduttaa, vaan pituuskasvu korjaa tilanteen jos ruokavalio on kunnossa.

• Tykkää
Reactions: Aleksandriel
Mistä näitä tällaisia aloittajan kaltaisia idioottiääliö -vanhempia siunaantuu??? Ja toivottavasti et aio hankkia lisää jälkikasvua. HEI HALOO VANHEMMAT!!!! Ei yhtään ihme, että Suomen nuoriso voi pahoin... Kiitos näiden vanhempien!

Joo, pitäisi tajuta, että a) vanhempia totellaan ja b) herkkupäivä on vain, kun käymme kaupassa (yleensä tiistai, ei aina tällöinkään herkkuja) ja lauantaisin. Muttei todellakaan tunnu menevän "jakeluun" eli ei ymmärrä näitä asioita. Väittää vastaan ja kiukkuaa, jotta saisi tahtonsa läpi.

Ja lapset on oltava kaupassa mukana, kun käymme kaupassa sillä vain miehellä on ajokortti ja ajamme kauppaan yhdessä, koko perhe.

Ikäväähän se on et kiukkuaa, mut ei se karkkien haluaminen pelkästään lihota, eli tämä on ihan erillinen ongelma. Mietipä millaiset rahat niiden herkkujen markkinointiin pistetään, ettei ihme jos on pienen ja isommankin vaikea vastustaa.

Kai teillä on käytössä kokojyväpastat/riisit sekä ruisleipä (ja pelkästään nämä ainakin arkisin.

Neuvolaan ottaisin yhteyttä ja juttelisin siitä painonnoususta, kerran on ollut poikkeuksellisen nopeaa.

Jogurtti sokerittomaksi. Kokeilkaa vaikka rasvatonta maitorahkaa marjoilla, se on niin proteiinipitoista että luulisi ihan oikeasti pitävän nälän poissa.
Naposteluun porkkana- ja kurkkutikkuja, kirsikkatomaatteja.
JOKA aterialla salaattia, wokkia, paistettuja kasviksia tai muuta kasvislisuketta. Sitä saa ottaa lisää niin paljon kuin tahtoo.
Janojuomaksi vesi tai Fun Light -mehu.

Ja kiinnitä huomiota siihen kotiruoan laatuun myös. Ei sitä iänikuista pastaa, riisiä ja perunaa - sen voi korvata wokilla, uunijuureksilla tai muilla kasvislisukkeilla. Myös esim. keitetty kukkakaali ja parsakaali tosi hyviä!

[QUOTE="Mä vain";28775464]Mistä näitä tällaisia aloittajan kaltaisia idioottiääliö -vanhempia siunaantuu??? Ja toivottavasti et aio hankkia lisää jälkikasvua. HEI HALOO VANHEMMAT!!!! Ei yhtään ihme, että Suomen nuoriso voi pahoin... Kiitos näiden vanhempien![/QUOTE]

Onneksi on myös Mä vain -kaltaisia hienoja ihmisiä, jotka osaavat kaikessa viisaudessaan ja sivistytksessään kasvattaa hoikkia, terveitä ja henkisesi tasapainoisia lapsia...

No on kyllä iso annos tuon ikäiselle jos aamupalaksi on jogurtti JA 2 leipää. Eli annoskoot on liian suuret. Terveelliselläkin ruoalla lihoo jos liikaa syö... kelpaisko luonnonjogurtti marjapilttilisällä ja leiväksi joku pienikokoisempi leipä? Voiko tarhaan sanoa että ei mehuja? Nehän syövyttää hampaatkin...

Ja taaskaan en ole näin väittänyt, että syö jogurtin ja 2 leipää.

Voi syödä esim. tomaattia, porkkanaa tai omenan ja sen 2 palaa leipää. Tai jogurtin ja tomaattia tai jotain muuta kasvista. Leivän lisäksi voi olla muutakin kuin jogurttia... Tai jos syö molempia niin sitten jogurtin ja palan leipää. Tällöin ei saa toista palaa. Joskus jogurtin kanssa on marjoja tai vaikka omena. Ei aina ole yhdistelmänä jogurtti ja leipä.

<lisään vielä tärkeimmän, eli paino ei saa laskea, vähän ajan kun pysyy samassa niin pituuskasvu tasoittaa. Neuvolasta saa varmasti myös vinkkejä ja tukea kun vain vinkkaa (tai varaa ihan ajan sitä varten). Hidasta painonhallinat on ja saakin olla, meillä nyt näyttää kaikilla olevan hyvä suunta ja painot rajoissa (paitsi yksi kukkakeppi jota taas pitää kannustaa syömään myös terveellisesti, jättäisi protskut pois kokonaan jos annettais)

jaa meillä menee toinen -12 painon puolesta, on aina ollut huono syömään (kasvaa omalla käyrällä kuitenkin tasaisesti),on todella hoikka.

toinen on 0:lla käyrällä,eli keskiverto, syö yleensä hyvin, hänellä on pieni masu..

Näin ne on erilaisia.. eikä haittaa yhtään.

Toisen lapsen neuvolassa mainitsin esikoisemme ylipainosta, jolloin terveydenhoitaja laski omalla koneellaan jollain kaavalla että hänen mielestään ei olisi paljon ylipainoa ja ei olisi aihetta huoleen. Sanoi, että tarkkailla kotona ja sitten kouluunlähtötarkastuksessa viimeistään puututaan asiaan, jos syytä on.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
[QUOTE="Vieras";28775479]Onneksi on myös Mä vain -kaltaisia hienoja ihmisiä, jotka osaavat kaikessa viisaudessaan ja sivistytksessään kasvattaa hoikkia, terveitä ja henkisesi tasapainoisia lapsia...[/QUOTE]

Kyse oli siitä, että mua inhottaa näiden vanhempien kirjoittelut lapsistaan keskustelupalstoilla "ala-arvoiseen" sävyyn, kuten "läskimaha lapsella". Ja todella meillä kyllä osataan pitää herkut ja terveellinen ruoka ihan erillään toisistaan, joten mulla ei ole tarvetta alkaa haukkumaan OMAA lasta yleisillä keskustelupalstoilla LÄSKIKSI!

No jos neuvola sanoo, että tilanne ok, ja teillä on liikunnat ja ruokailut ja herkkuasiat kunnossa, niin miks sä kyttäät ja taputtelet toisen masua ja naureskelet sille? Pitäiskö sun mielestä tytön olla langanlaiha?

Kaverilla oli muksu joka oli reilusti ylipainoinen.Syytti siitä päiväkodin ruokavalioo.
Kotona veti aamupalaksi hampurilaisen ja jätskiä,juomaksi kokista.Se oli vasta aamupala ja muu päivän ruokailu päiväkodin ruuan jälkeen oli samaa linjaa.
Jos kuusivuotiaalla on paino-ongelmia vika on siinä joka sen ruuan tarjoaa.

[QUOTE="Mä vain";28775514]Kyse oli siitä, että mua inhottaa näiden vanhempien kirjoittelut lapsistaan keskustelupalstoilla "ala-arvoiseen" sävyyn, kuten "läskimaha lapsella". Ja todella meillä kyllä osataan pitää herkut ja terveellinen ruoka ihan erillään toisistaan, joten mulla ei ole tarvetta alkaa haukkumaan OMAA lasta yleisillä keskustelupalstoilla LÄSKIKSI![/QUOTE]

Siitä olen samaa mieltä, että tuollaisia sanoja ei pitäisi käyttää kenestäkään. Ei omasta lapsista eikä muistakaan ihmisistä.

• Tykkää
Reactions: Camii ja Cassyput
[QUOTE="Vieras";28775479]Onneksi on myös Mä vain -kaltaisia hienoja ihmisiä, jotka osaavat kaikessa viisaudessaan ja sivistytksessään kasvattaa hoikkia, terveitä ja henkisesi tasapainoisia lapsia...[/QUOTE]

ja mitä henkiseen kasvatukseen tulee niin tulen tekemään kaikkeni, että mun lapset osaavat elää henkisesti tervettä elämää. Siihen ei kuulu ainakaan se, että haukkuisin heitä keskustelupalstoilla milloin miksikin.

[QUOTE="Vieras";28775508]Kylläpä ap nyt puolustelee. Mikset ap kommentoi mtn siihen, että sokerijogurtit pois ja kasviksia alkupalaksi ja herkut tiukasti karkkipäivään.[/QUOTE]

En puolustele, vaan en vaan löydä korjattavaa sen enempää ruokavaliosta! Toki liikuntaa pitää lisätä, ei ole haitaksi kellekään. Mutta sokerijogurtteja ei ole usein, joskus on maustamatontakin jossa marjoja (tätä tyttö ei oikein syö mielellään) ja kasviksia on ruualla, herkut on vain 1-2 krt/vk (ti ja la) herkkupäivinä, vaikka kuinka mieli tekisi kun näkee muiden (kaupassa, tv:ssä tai jossain ulkona) syövän karkkia.

Kaurapuuroa olemme yrittäneet tarjota lapsille aamu- tai iltapalaksi, mutta ei tyttö sitä halua syödä. Muut lapset syö, ihan mielellään.

Voikohan tämä liittyä ikään jotenkin? Että on uhma (todellakin!) ja sitten alkaa tajuta maailmanmenoa enemmän ja haluaa määrätä itsestään enemmän kuin ennen, ettei enää vanhempien käskyt olekaan niin mieluisia... tätä olemme miehen kanssa yhdessä pohtineet.

Ja nämä tällaiset vanhemmat puhuvat myös usein lastensa kuullen näistä asioista... Ei tee varmasti hyvää kenenkään itsetunnolle ja lisäksi oma vanhempihan se on, joka sitä ruokaa antaa lapselleen.

jaa meillä menee toinen -12 painon puolesta, on aina ollut huono syömään (kasvaa omalla käyrällä kuitenkin tasaisesti),on todella hoikka.

toinen on 0:lla käyrällä,eli keskiverto, syö yleensä hyvin, hänellä on pieni masu..

Näin ne on erilaisia.. eikä haittaa yhtään.
Meillä on ollut suurimmillaan niin että yhdellä lapsella pituuspaino +35% ja toisella -25%.
Nykyään lukemat ovat +12% ja -15% :D

[QUOTE="akka";28775522]Kaverilla oli muksu joka oli reilusti ylipainoinen.Syytti siitä päiväkodin ruokavalioo.
Kotona veti aamupalaksi hampurilaisen ja jätskiä,juomaksi kokista.Se oli vasta aamupala ja muu päivän ruokailu päiväkodin ruuan jälkeen oli samaa linjaa.
Jos kuusivuotiaalla on paino-ongelmia vika on siinä joka sen ruuan tarjoaa.[/QUOTE]

Niinpä...

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28775497:
<lisään vielä tärkeimmän, eli paino ei saa laskea, vähän ajan kun pysyy samassa niin pituuskasvu tasoittaa. Neuvolasta saa varmasti myös vinkkejä ja tukea kun vain vinkkaa (tai varaa ihan ajan sitä varten). Hidasta painonhallinat on ja saakin olla, meillä nyt näyttää kaikilla olevan hyvä suunta ja painot rajoissa (paitsi yksi kukkakeppi jota taas pitää kannustaa syömään myös terveellisesti, jättäisi protskut pois kokonaan jos annettais)

Viimeisen viikon aikana on tullut 1,2kg lisää painoa. Vaikka emme ole antaneet herkkuja kuin lauantaina. Oli hoidossa sukulaisilla, siellä oli saanut ison suklaapatukan (vaikka kielsimme antamasta) ja monta pillimehua. Siinä olikin sitten herkut mitä sai. Kotona oli kasvissosekeittoa kahtena päivänä, kumpanakaan ei syönyt kun ei kelvannut ja sitten vaati ylimääräistä (mitä ei saanut).

Ei siis paino pysy samassa, joten jotain on tehtävä...

Eilen lähdimme kävelemään 1,5km päässä olevaan leikkipuistoon, tytön ensireaktio oli "en jaksa kävellä, mennään autolla" ja sitten koko matkan narisi että jalkoihin sattuu... paikan päällä kyllä jaksoi sitten riehua ja liikkua. Paluumatka oli taas narinaa, että olisi halunnut jäädä vielä leikkimään (oltiin siellä melkein 2h).

Yhteistyössä