Typerää rutinaa, tiedän (pojan kummista)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun lasten kummit saatavat muistaa synttäreinä ja jouluna, mutta en vaadi käymään heitä. Voiko kummilta vaatia tuommoista. On ihan järkyttävää, että haluat hänen jättävän oman lapsensa ollakseen kummilapsen kanssa. Itse en voisi vaatia moista. En osaa selittää tarkemmin, mutta olet suivaantunut ihan turhasta. Kummius velvoittaa, mutta ei ihan siinä määrin, että kummilapsi menee jopa omien lasten edelle. Oletko sinä kenenkään kummi?
Olen kummi, ja parasta kummiudessa ovat nimenomaan kummilapsen kanssa vietetty yhteinen aika. Käyn säännöllisesti n. 4 kertaa vuodessa kummityttöni kanssa elokuvissa, teatterissa, syömässä tms. koska haluan nimenomaan oppia tuntemaan hänet ja tietää, mitä hänelle kuuluu.

Enkä mä ole esittänyt poikani kummille mitään vaatimuksia, olen ainoastaan hiljaa mielessäni toivonut, että hän jättäisi tyttärensä kotiin yhdeksi päiväksi, sillä olen väsynyt kuuntelemaan ainaisia selityksiä siitä, kuinka HÄNEN tyttärellään on nyt tämä VAIHE, että tarvitsee ERITYISHUOMIOTA. Sitä paitsi, tämä kummi on siinä määrin boheemi tapaus, ettei tulisi mieleenikään odottaa häneltä korttia minään päivänä, lahjatkin tulevat milloin tulevat - jos tulevat. Sitä paitsi yhteinen aika on mielestäni arvokkain lahja.

Annukka
No itselläni on pieni lapsi ja kyllä välillä tulee sellainen olo, että on mukava saada omaa aikaa ja vapaata lapsenhoidosta ja jättää lapsi isin kanssa kotiin touhuamaan, mutta että jättäisin lapseni koko päiväksi ja lähtisin eri kaupunkiin. Ei onnistuisi.

Lapsi pärjäisi tosi hyvin erossa minusta päivän. Isin kanssa olisi turvallista ja aika kuluisi, mutta äitille tulisi ikävä.

Varsinkin jos tämä kummi opiskelee ja tekee töitä niin ei siinä juuri liikoja vapaa aikoja ole ja varmasti on vapaa päivänä mielessä oman lapsen huomio enemmän kuin kummilapsen.

Joten minusta on aivan normalia tälle kummille ottaa oman lapsensa mukaan. Tekevät sitten kolmestaan jotain kivaa.
Eikä sellaista äitiä ole maan päällä joka pitäisi kummilastaan omaa lastaan tärkeämpänä.

Kyllä se oma lapsi on jokaiselle äidille se tärkein.Miksi tää kummiasetelma on nykyään menny niin jumalattoman tärkeäksi joillekin? Miksi sen kummilapsen takia pitäs muu elämä pysähtyä edes yhdeksi päiväksi. Kyllä mulle tulis vaivaantunut olo, jos kummilapseni äiti ei huolis mun lapsia mukaan kylään.
Totta kai mä sen huolin, ei siitä ole kysymys. Mua vaan surettaa oman lapseni puolesta, koska hän odottaa kummitätiä kylään, että pääsee piirtämään ja tekemään kuperkeikkoja ym., mutta ei siitä mitään tule, kun kummini tytär määräilee ja haukkuu poikaani minkä kerkeää eikä anna äidilleen vielä 6-vuotiaanakaan esim. vessarauhaa.

.
Outo ajatusmaailma sulla. Ei tulisi mieleenkään vaatia kummilta tuollaisia, ettei omaa lastaan vois ottaa mukaan ja pitäisi vain kummilapselle omistautua. Tuntuu, että olet itse aika huomionkipeä.

voi luoja ja menee asian vierestä tiedän
Sori vaan sörhis mutta mitä olen sun juttujas täältä lukenut, vaikutat kaikkitietävältä neuvojalta. Sinun totuutesi ei ole absluuttinen totuus.
Yritä nyt vaan hyväkysä se asia, että kummius ei edusta kaikille sit samaa kun sinulle. Jos sinä käytät rasvatonta maitoa niin muut eivät välttämättä käytä.....ymmärrätkö?

neljä-ilman-viidettä
Jos kyseinen kummi sekä opiskelee, että tekee työtä, on todennäköisesti aika myös omalle lapselle kortilla, mikä ainakin minun mielestäni selittäisi lapsen riippumista äidissä.

Paha arvailla kun ei tapausta tunne, mutta edeleen minusta sinä vaadit nyt hiukan liikaa, kun koko päivän pyydät pyhittämään lapselle.
Meillä on 8 kummilasta ja tuollainen olisi sula mahdottomuus, ettenkin kun kaikki asuu ympäri suomea.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja voi luoja ja menee asian vierestä tiedän:
Sori vaan sörhis mutta mitä olen sun juttujas täältä lukenut, vaikutat kaikkitietävältä neuvojalta. Sinun totuutesi ei ole absluuttinen totuus.
Yritä nyt vaan hyväkysä se asia, että kummius ei edusta kaikille sit samaa kun sinulle. Jos sinä käytät rasvatonta maitoa niin muut eivät välttämättä käytä.....ymmärrätkö?
ei hän ymmärrä

Lisävalaistusta vielä asiaan, tunnekuohussa sitä asiat tulee mieleen pätkittäin:

ensinnäkin, kummi on itse ehdottanut jo talvella, että HÄN tulee sitten kesällä meille viettämään pojan kanssa laatuaikaa. Silloin lupasi olla yötäkin, että päästään me miehen kanssa käymään vaikka leffassa. Meillä kun tuota turvaverkkoa ei ole.

Toinen juttu on se, että kummini on eronnut tyttönsä isästä. Tyttö on muutenkin ainakin kaksi vuorokautta viikossa isällään - eikä mitenkään säännellysti joinakin tiettyinä päivinä, vaan lähinnä sen mukaan, miten ystävälläni on menoja. Olen siis satavarma siitä, että tyttö voisi olla isällään silloin ku ystäväni tulee meille, joten kyse ei ole todellakaan mistään oman lapsen hylkäämisestä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Kyllä se oma lapsi on jokaiselle äidille se tärkein.Miksi tää kummiasetelma on nykyään menny niin jumalattoman tärkeäksi joillekin? Miksi sen kummilapsen takia pitäs muu elämä pysähtyä edes yhdeksi päiväksi. Kyllä mulle tulis vaivaantunut olo, jos kummilapseni äiti ei huolis mun lapsia mukaan kylään.
Totta kai mä sen huolin, ei siitä ole kysymys. Mua vaan surettaa oman lapseni puolesta, koska hän odottaa kummitätiä kylään, että pääsee piirtämään ja tekemään kuperkeikkoja ym., mutta ei siitä mitään tule, kun kummini tytär määräilee ja haukkuu poikaani minkä kerkeää eikä anna äidilleen vielä 6-vuotiaanakaan esim. vessarauhaa.

Mut sinäkö ne odotukset lapseesi lataat, jos kerta yhteydenpito on ollut mitä sattuu jo aikaiseminkin? Miksi juuri tää kummi on se NIIN tärkee ihminen lapsen elämässä? Tee sinä kuperkeikkoja lapsen kanssa. Jotenki tuntuu, että oot nyt vähän mustasukkanen sille kummin omalle lapselle... ihan ku se äidin ja lapsen välinen aika ois jotenki pois SUN lapseltas. Outoa.

Kopsis
No jestas, mä taidan olla maailman surkein kummi sitten kun en vietä yhteistä aikaa kummilapsieni (5) kanssa yksin ikinä...Huomioin kyllä muuten, sen verran mitä töiltä, opinnoilta ja omilta lapsiltani voin ja toivottavasti ei kummilasteni äidit tästä suivaannun. Omat lapseni saavat kummiensa huomiota suurinpiirtein samalla lailla, nähdään, vietetään synttäreitä tms. ja pientä kivaa, se riittää.

Ja juu, olet loukkaantunut turhasta. Kokonainen päivä on ihan kovin liikaa noilla vaateilla...

häh
Vai haluatko kummin vain siksi teille, että pääsette miehen kanssa tuulettumaan?
Jos lapsi näkeekin kummiaan niin harvoin en oikein käsitä miten voi odottaa niin paljon melkein ventovierasta ihmistä.

huvittavaa sinänsä että sinä aina välillä moralisoit toisten juomista tms mutta itse syrjit kummisi lasta.
Miten mä sitä syrjin?
sitä teille kun se on niiin rasittava.
Voi vittu. Ihan varmasti se SAA tulla meille. Ihan varmasti mä en näytä sitä lapselle, että mua rasittaa, kun se ei anna äidilleen hetken rauhaa esim. koota palapeliä poikani kanssa. Ihan varmasti mä en sano mitään, vaikka se kailottaa koko kaupungille, kuinka ÄLLÖTTÄVÄ minun poikani on, kun se ei osaa vielä edes puhua kunnolla (no, 2,5 vee ei vielä osaa ihan kaikkia samoja asioita kuin 6-vuotias). Enkä sano mitään, vaikka se ei voi olla viittä minuuttia hiljaa, että poikani saisi nukahdettua päiväunille. Jne. Ihan varmasti mä ostan tälle tytölle synttäri- ja joululahjat, vaikken ole hänen kumminsa. Että siinä sulle syrjintää.

Mielestäni on aika paljon vaadittu kummilta, jolla oma lapsi osa aikatyö ja opiskelut. Ehkäpä hän ei ota tätä kummiasiaa noin ollenkaan. Meillä kummit käyvät omien lastensa kanssa, ja itse käymme kummilapsia katsomassa omat lapset mukana. Kellekkään ei tulisi puolin ja toisin mieleenkään vaatia kummeilta laatuaikaa, kun elämän tilanteet ovat monilla juuri työn,kodin,lasten ja opiskelun kanssa tasapainoilua.

mun mielestä ei ollenkaan kohtuuton pyyntö. on se kumma, jos yhtä päivää vuodesta ei voi keskittyä kummilapseensa. juuri noin toivoisin omankin lapseni kummin toimivan, eli tutustuvan oikeasti lapseen, kahdenkeskistä aikaa yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Nuttu:
Lähde kummin tyttären kanssa ulos, kaupunkil yms.
Kummi voi viettää sen ajan lapsesi kanssa.
Tässäpä oiva ehdotus!

Todella! Mut jotenki tuntuu ettet sä viitsi vaivautua :/
Lähtisin (olen itse asiassa ehdottanutkin), mutta kun tytöllä pitää olla äiti mukana. Muut ei kelpaa.

E
Minun lasten kummit saatavat muistaa synttäreinä ja jouluna, mutta en vaadi käymään heitä. Voiko kummilta vaatia tuommoista. On ihan järkyttävää, että haluat hänen jättävän oman lapsensa ollakseen kummilapsen kanssa. Itse en voisi vaatia moista. En osaa selittää tarkemmin, mutta olet suivaantunut ihan turhasta. Kummius velvoittaa, mutta ei ihan siinä määrin, että kummilapsi menee jopa omien lasten edelle. Oletko sinä kenenkään kummi?
Olen kummi, ja parasta kummiudessa ovat nimenomaan kummilapsen kanssa vietetty yhteinen aika. Käyn säännöllisesti n. 4 kertaa vuodessa kummityttöni kanssa elokuvissa, teatterissa, syömässä tms. koska haluan nimenomaan oppia tuntemaan hänet ja tietää, mitä hänelle kuuluu.

Enkä mä ole esittänyt poikani kummille mitään vaatimuksia, olen ainoastaan hiljaa mielessäni toivonut, että hän jättäisi tyttärensä kotiin yhdeksi päiväksi, sillä olen väsynyt kuuntelemaan ainaisia selityksiä siitä, kuinka HÄNEN tyttärellään on nyt tämä VAIHE, että tarvitsee ERITYISHUOMIOTA. Sitä paitsi, tämä kummi on siinä määrin boheemi tapaus, ettei tulisi mieleenikään odottaa häneltä korttia minään päivänä, lahjatkin tulevat milloin tulevat - jos tulevat. Sitä paitsi yhteinen aika on mielestäni arvokkain lahja.
MIKSET OTA HEITÄ MOLEMPIA KYLÄÄN JA SÄ OTAT VAIKKA HÄNEN LAPSEN JA MENETTE YHDESSÄ PUISTOON/RETKELLE TMS. sILLON lapsesi saa olla kumminsa kanssa ja kuitenkin myös hänen omalla lapsella on (ehkä) kivaa, riippuu tietty oletko itse kivaa seuraa...

juhlis
Mulla keittää ihan täysillä pojan kummi. Asuu Tampereella ja me Jkl:ssä. Opiskelee jatekee osa-aikatöitä, joten rahat on tiukalla ja aika kortilla. Nähdään siis harvoin. Mä oon keväästä asti kutsunut häntä meille nyt kesällä käymään (olen luvannut maksaa junamatkat), sillä musta olis kiva, jos poika saisi viettää kumminsa kanssa YHDEN kiireettömän päivän vuodessa. Tämä kutsu on sisältänyt alusta asti implikaation, että kummi tulisi yksin, eikä ottaisi 6-vuotiasta tytärtään mukaan, sillä tämä tytär on äärimmäisen huomionkipeä tapaus ja hyvin mustasukkainen äidistään. Minun poikani ei siis pääse edes hetkeksi kummitätinsä syliin istumaan ilman, että asia on tytölle ongelma.

No. Saimme sovittua, että vierailu tapahtuisi tällä viikolla. Tänään tuli sitten viesti, että siirtyy ensi viikolle, EMME pääse tulemaan juuri nyt. Mua rupes veetuttamaan ihan täysillä asia - että ei kerta kaikkiaan pysty järjestämään kummilapselleen yhtä ainoaa päivää vuodessa. Ei kyllä tarvi tullakaan, jos kerran ei pääse tulemaan yksin. Tytön hoitoasia ei ole ongelma, sen tiedän ihan varmasti, heillä riittää Tampereella tukiverkostoa yllin kyllin (tytön isä, molemmat isovanhemmat, serkkuja, kummit...)

Sanokaa oonko mä nyt ihan turhasta suivaantunut? Typerä, lapsellinen ja itsekäs idiootti - olenhan?
Musta sä sanelet liikaa ehtoja. Mun lapsen kummit käy 1-2 kertaa vuodessa, ja se heille sallittakoon. Välimatkaa just se 200km.

Yhteistyössä