Työttömille työvelvoite: "Työttömyysturva pienenee jos työtön kieltäytyy kunnan tarjoamasta työstä."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järkkyä!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse kun ajattelen tätä käytännössä niin joutuisin laittamaan lapset 2kpl hoitoon ja se maksaisi +sen lisäksi tulisivat työmatkakulut. Voi olla, että minun kannattaisi vaan kieltyä työstä koska saisin niin enemmän kuin jäisi päivähoitomaksun ja työmatkakulujen jälkeen. Miehelläni on niin iso palkka, että kaikki päivähoitomaksut on täysmääräisiä.

ihan ok jos siitä saa palkkaa!!!

Mutta mistä kunta noita hommia keksii kun nyt potkitaan ylös työntekijöitä? Työttömilläkö ne työt nyt sitten hoidetaankin halvalla?

Hah!!! Kerrankin asiaa!!! Saadaan tapalorvijat liikkeelle!

Ei kannattas naureskella voi kapsahtaa omaan nilkkaan.
Olen varma että meitä oikeita työntekijöitä vähennetään rajulla kädellä kun saadaan ilmaisia työntekijöitä.
Minua ainakin pelottaa nämä uutiset oman työpaikan puolesta.Näinhän on käynytkin jo näiden tukityöllistettyjen kans ja nyt tulee vielä halvempia työntekijöitä.
Tämä kuulostaa suunnitelmalliselta= kunnilta vähennetään rahaa-pakotetaan ihmiset ilmaiseksi työvoimaksi.
Saisivat jatkaa kattoon syleskelyä ihan rauhassa, että minäkin saisin työpaikkani pitää.

• Tykkää
Reactions: Khisu
Mulla on sama homma. Joutuisin pitämään lapset hoidossa, hoitopaikka on 25km päässä täältä. Siinä menee bensaankin jo pitkä penni. Ja missä lie se tarjottu työ sitten olisi? Mun varmaan hyvinkin helposti kannattaisi lorvia kotona, ellei tarjottu työ sattuisi olemaan jotain ojien putsausta kävelymatkan päässä kotoa.

1-2 tuntia päivässä velvoitetyötä ei kuulosta kenenkään kannalta kovin pahalta. Toki joillekin voi tuoda lastenhoito-ongelmia, mutta sitä ei taideta huomioida, kun ei sitä huomioida nytkään työkkärissä (jos olet työnhakija, niin lastenhoito-ongelmat eivät ole syy kieltäytyä töistä).

Kyllä mä menisin ihan mielelläni tekemään jotain pari tuntia päivässä. Nyt käytän hyvinkin sen ajan MLL:n riveissä, mutta yhtä hyvin voisin tehdä jotain vanhusten parissa. Koulutus ja työhistoriani ovat kyllä ihan muulta alalta, mutta silti. Minusta se on ihan hyvä, että työttömät laitetaan tekemään edes jotain. Itse olen ollut työtön pian 4kk ja voin hyvin kuvitella miten helppoa tähän olisi vaan jämähtää. Vielä jaksaa taistella toimettomuutta vastaan, hakea töitä ja tehdä juttuja vapaaehtoisena mutta entä jos tilanne jatkuisi vuoden? Viisi vuotta? En haluaisi työttömyydestä elämäntapaa, siksikin lähtisin mielelläni tuohon juttuun.
(sormet tosin ristissä, etten ole työtön enää kauaa)

Ja mitä tulee siihen, että lapset pitäisi laittaa päiväkotiin.. eihän tuossa ollut kun että muutamia tunteja viikossa. Meilläkin täydet maksut miehen palkan vuoksi, mutta kyllä meillä olisi siitä palkasta sitten varaa maksaakin täysi maksu niistä tunneista, täysipäiväiseen hoitoon kuitenkaan ei olisi tarvetta.

• Tykkää
Reactions: versatile
hallituksen (salainen)suunnitelmahan on,että oikealla työsopimuksella töissä on vaan lain velvoittama vähimmäis työntekijä määrä(jos tälläinen ko työpaikassa on) ja muut työt teetetään näillä ilmaisilla.2 työtöntä tekee 4 tuntia päivässä töitä toinen 8-12 ja toinen 12-16 = yksi vakinainen pihalle.

Kyllä mä menisin ihan mielelläni tekemään jotain pari tuntia päivässä. Nyt käytän hyvinkin sen ajan MLL:n riveissä, mutta yhtä hyvin voisin tehdä jotain vanhusten parissa. Koulutus ja työhistoriani ovat kyllä ihan muulta alalta, mutta silti. Minusta se on ihan hyvä, että työttömät laitetaan tekemään edes jotain. Itse olen ollut työtön pian 4kk ja voin hyvin kuvitella miten helppoa tähän olisi vaan jämähtää. Vielä jaksaa taistella toimettomuutta vastaan, hakea töitä ja tehdä juttuja vapaaehtoisena mutta entä jos tilanne jatkuisi vuoden? Viisi vuotta? En haluaisi työttömyydestä elämäntapaa, siksikin lähtisin mielelläni tuohon juttuun.
(sormet tosin ristissä, etten ole työtön enää kauaa)

Ja mitä tulee siihen, että lapset pitäisi laittaa päiväkotiin.. eihän tuossa ollut kun että muutamia tunteja viikossa. Meilläkin täydet maksut miehen palkan vuoksi, mutta kyllä meillä olisi siitä palkasta sitten varaa maksaakin täysi maksu niistä tunneista, täysipäiväiseen hoitoon kuitenkaan ei olisi tarvetta.

Ei se hoito ole välttämättä vain muutamia tunteja viikossa. 2tuntia päivässä työtä ja tuota ennen on lapset viety hoitoon lähelle eli yli 5tuntia tulee minulle koska töissähän on oltava varmaan vähän ennen kuin ne alkaa ja tasan 2tunnin päästä tuskin olen ratissa hakemassa lapsia. Asun maalla ja hoitopaikka on noin 10km päässä ja ne työt varmaan kaupungissa jonne sitten yli 30km. Omalla kohdallani en ole varma joutuisinko viemään toisen erikoishoitopaikkaan, koska toisella lapsellani kehitysvamma(ja häntä käytän hoidoissa 1-2krt viikossa viimeistään klo 14.30 ajalla).

mahtavat kulut tulee tästäkin "parannuksesta" ,päivähoito,päivärahan korotus jne..
voi jumalauta ei voi olla totta että tommoset dorkat pyörittää tätä maata!

[QUOTE="vieras";29003211]Ei se hoito ole välttämättä vain muutamia tunteja viikossa. 2tuntia päivässä työtä ja tuota ennen on lapset viety hoitoon lähelle eli yli 5tuntia tulee minulle koska töissähän on oltava varmaan vähän ennen kuin ne alkaa ja tasan 2tunnin päästä tuskin olen ratissa hakemassa lapsia. Asun maalla ja hoitopaikka on noin 10km päässä ja ne työt varmaan kaupungissa jonne sitten yli 30km. Omalla kohdallani en ole varma joutuisinko viemään toisen erikoishoitopaikkaan, koska toisella lapsellani kehitysvamma(ja häntä käytän hoidoissa 1-2krt viikossa viimeistään klo 14.30 ajalla).[/QUOTE]

Miksi kunnan järjestämät työt olisi kaupungissa jos 10 km on päivähoitopaikka ja oletettavasti myös jonkun kokoinen taajama?

Jos työt määritellää todella avustavaksi työksi tai tehtäviksi johon ei muuten palkata ketään, kuulostaa idea varsin hyvältä.

"jos työt määritellää todella avustavaksi työksi tai tehtäviksi johon ei muuten palkata ketään, kuulostaa idea varsin hyvältä." niin kuulostaa, liian hyvältä mutta totuus lienee toinen.

Runsaat 20 vuotta jatkunut oleskeluyhteiskunta on tullut tiensä päähän, eli nyt loppuvat vastikkeettomat tulonsiirrot. Todennäköisesti Suomesta kehittyy samanlainen matalapalkkayhteiskunta kuin Saksakin on, jossa tehdään täyttä työkuukautta muutaman satasen palkalla: palkka kykyjen mukaan.

Yhteistyössä