Työttömät ja köyhät vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Aplla on paha olla ja heti tullaan haukkumaan luuseriksi. Kyllä täällä on niin itsekeskeistä ja typerää jengiä että huhhuh.

:hug:

No eiks ap ole ite aika törkeä, kun syyllistää vanhempiaan tilanteestaan? Ja eiko ole törkeetä vihjata, että työttömillä ei saisi olla lapsia? Eiks se ole aika yksipuolinen näkökanta myös.

Eli jos ihmisellä on paha mieli ja itse omaa mielipiteen, jota ei hyväksytä ni sitten saa haukkua ihmisen vielä pahemmalle mielelle?

Pysyn kannassani ottamatta kantaa ap:n ongelmaan. En mä ainakaan ikinä ala haukkumaan kaveria, joka mulle tulee itkemään tmv. Toki, palstaetikettiin vissiin kuuluu ihan perusasiana toisen mollaaminen?

Meillä lama iski pahasti aikoinaan, molemmat vanhemmat jäi yhtäaikaa työttömiksi ja lähti siinä samassa myös omakotitalo alta. Muistan kuinka eppuluokkalaisena itkin kun viimeistä kertaa lähdettiin sieltä talosta. Vuosi asuttiin mummolla ja sen jälkeen vuokra-asuntoon.
Vasta jälkeenpäin tajusin kuinka paljon lama vaikutti omaan kasvuuni, mutta siitä päästiin yli. Aina oli ruokaa, eikä lapsi tajunnut, oliko se "halpaa" ruokaa vai ei.
Enemmän kärsin koko lapsuusikäni äitini alkoholismista, jota en pysty antamaan anteeksi.

Yritän tällä sanoa, että jos vaan ruokaa riittää niin perhe kyllä kestää jos muuten asiat on perheen sisällä kunnossa.

Aplla on paha olla ja heti tullaan haukkumaan luuseriksi. Kyllä täällä on niin itsekeskeistä ja typerää jengiä että huhhuh.

:hug:

No eiks ap ole ite aika törkeä, kun syyllistää vanhempiaan tilanteestaan? Ja eiko ole törkeetä vihjata, että työttömillä ei saisi olla lapsia? Eiks se ole aika yksipuolinen näkökanta myös.

Eli jos ihmisellä on paha mieli ja itse omaa mielipiteen, jota ei hyväksytä ni sitten saa haukkua ihmisen vielä pahemmalle mielelle?

Pysyn kannassani ottamatta kantaa ap:n ongelmaan. En mä ainakaan ikinä ala haukkumaan kaveria, joka mulle tulee itkemään tmv. Toki, palstaetikettiin vissiin kuuluu ihan perusasiana toisen mollaaminen?

Miksi hän haluaa yleistäää tämän omen ongelmansa koskemaan kaikkia köyhiä ihmisiä? Mielipiteensä voi esittää niin monella tavalla. Ja kun ihmisellä on tuollainen asenneogelma ja selkeä masennus, niin siinä ei auta köyhien syyllistäminen vaan vastuunotto omasta elämästä. Hänen on syytä hakeutua terapiaan. Luuletko että hänen ongelmansa ratkeavat säälimisellä. Jos lapsi tulee juopoksi sen takia kun vanhemmatkin olivat, niin auttaako lasta pääsemään eroon viinasta se että ulkopuolisetkin sääloivät ja toteavat "joo on ihan sun vanhempien syy että juot. Et voi itse asioille mitään." Mulla oli kotona perheväkivaltaa ja alkoholismia. Ei se ole syy siihen, että minulla ei esim.nyt ole kovin paljon rahaa. Se on vaikuttanut itsetuntooni, mutta itsetunto ei parane sillä, että syyttelee muita koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Miun porukat ei mitään rikkaita oo ikinä ollukkaan,keittiöapulainen sairaseläkkeellä ja korjuutyönjohtaja myös eläkeläinen.Ite oon pienellä äprahalla ja mies työtön.
Mutta koen saaneeni vanhemmilta hyvät opit elämään silti vaikka raha ol aina tiukalla enkä saanu leviksiä niinku kaikki kaverit!Niinpä edelleen ostan vaatteeni niin pojille kuin itelle kirpparilta ja ihan oon tyytyväinen siihen.Poika pelaa lätkää mut lisenssimaksut saahaan korvattua talkoilla :whistle: ,pakastin on ruokaa ja riistaa täynnä,ei lopu liha ihan heti.Ite teen kaikki pöperöt,tulee paljo halvemmaks ku valmisruoka.
Sen oon oppinu et ei piä jäähä tuleen makaa!Kurja se oli miullakii pienenä ku ei saanu kaikkee mitä halus vaan niin sen pitää mennäkkin,vai mitä?Paras oppi miulle =)

Samaa mieltä, asenne ratkaisee. Itse haluaisin opettaa lapsilleni juuri sen, ettei elämä ole helppoa ja raha ei kasva puissa. Mutta työtä tekemällä ja yrittämällä aina jotenkin selviää. Ja nyt en tarkoita työllä vain ns. tavallista palkkatyötä. Pätkätyöt, marjojen poiminta, kierrätys, talkoot. Pieniä ratkaisuja usein löytyy. Ja tuollakaan en tarkoita, että marjoja poimimalla muuttuisi miljonääriksi. Eikä kaikki silläkään onnelliseksi tule. Meillä tavoitteena on pärjätä ja olla onnellisia. Kaikki muu on extraa. Omista unelmista ei kannata luopua. Jos haluaa pelata lätkää, keksitään keino pelata lätkää. Eikä jäädä voivottelemaan, kun ei koskaan ole varaa mihinkään.

Ap hoi: itsestäsi on täysin kiinni, mitenkä elämäsi hallitset ja sen otat haltuusi. Turha syytellä vanhempia köyhyydestä tai mistään muustakaan, vaikka heillä siihen on varmaan osuutta ollutkin.

Jokainen on oman elämänsä herra/rouva, joten turha jäädä rypemään itsesäälissä. Parhaimmat lähtökohdat saa kodistaan ja jos se ei ole sitä, mitä haluaa, niin asialle pitää tehdä jotain kun siihen kykenee....

sama on kuin syyttäisi geeneistään kaikka mahdollista....

Mä en ainakaan syyttänyt ap:tä vaan hänen vanhempiaan. Kuitenkin olen sitä mieltä, että syy ei ollut vanhemmilla niinkään köyhyydessä vaan heidän asenteissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Minusta olis ollut parempi vaihtoehto etteivät olisi minua tehneet sen verran kurja elämä ollut.

Mun äiti oli monen lapsen työssäkäyvä yh. Silti säästi pienistä palkoista lapsilisistä ja elareista meille jokaiselle sen verran rahaa, että lukion jälkeen olisi ekan vuoden yliopistossa elänyt pelkästään sillä, vaikka mitään opintorahoja ei olisikaan. Mun isä ei maksanut elareita, vaan kunta, isä on täyspaska.

Lapsus oli hyvä. Äiti oli ahkera ja teki pienellä rahalla terveellsitä ruokaa. Olimme terveitä ja elimme normaalia elämää, eikä pienessä kunnassa kukaan pröystäillyt, tai en muista sellaista.

JOten kyllä suomessa pienituloista ja yksinhuoltajaa ja köyhää perhettä on ainakin tähän saakka tuettu hyvin. Kyllä ennen pystyi perheen elättämäään, tuet olivat hyviä. Lapsista sai isot verovähennykset.

Jos te olette ollet köyhiä, teillä on rahat menneet johonkin muuhun tai sun vanhemmat on olllett laiskoja tai itsekkäitä tai masentuneita tai jotain.

Ymmärrän jos jää työttömäksi ja lapset jo hankittu.Mutta meillä äiti oli koko elämän kotiäiti meitä 3 lasta pieni 50 neliön mökki harvoin edes ruokaa ja isä oli useasti työtön.Etsi kyllä työtä mutta oli myös niitä paikkoja johon olisi päässyt mutta ei halunnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ymmärrän jos jää työttömäksi ja lapset jo hankittu.Mutta meillä äiti oli koko elämän kotiäiti meitä 3 lasta pieni 50 neliön mökki harvoin edes ruokaa ja isä oli useasti työtön.Etsi kyllä työtä mutta oli myös niitä paikkoja johon olisi päässyt mutta ei halunnut.

Ovat olleet ilmeisesti laiskoja tai masentuneita tai uusavuttomia tai jotain. Mun äiti oli 4 lapsen yh. Isä ei koskaan maksanut meistä mitään.

Äiti oli ahkera, opiskeli pari ammattiakin,kävi töissä. Me lapset olimme aina puhtaissa vaatteissa ja ruoka oli parempaa mitä itse jaksan tehdä, vaikka itsekin leivon paljon ja teen ruokaa aivan alusta saakka, mutta joskus tulee eineshernekeitto lämmitettyä, mitä meillä ei lapsena ollut koskaan. Äiti teki kaiken itse.

Jospa katkaiset laiskuuden, syyttelyn ym. ja menet tekemään työtä. Kotona/ulkopuolisella voi ollla ahkera ja antaa lapsilleen paremmat eväät kuin on itse saanut.

Meinaankin mennä syksyllä itselleni ammatin opiskelemaan.Se on jäänyt tekemättä kun tein hoitotyötä 12v.Juu olivat masentuneita.Ei minun 2 lastani joudu mistään kärsimään mieheni hyväpalkkaisessa työssä.