Työttömälle perheelle 2200€/kk, onko se muka erityisen VÄHÄN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karuako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Samaa mietin että vain 20 hakemusta parissa vuodessa...mietin paljonko itse hain ja yritin. Ja sain töitä. Sitä en saanu makaamalla ja muutamalla hakemuksella/vuosi. Mut jos työkokeilu ei kelpaa jne ni se on jo omaa tyhmyyttä.

Juu, ei kyllä anna kovin ahkeraa kuvaa, toi 20 hakemusta parissa vuodessa, se tulee helposti muutamassa kuukaudessa täyteen. Nais ihminenkin joutais kyllä vaikka koulun penkille, jos ei ole mitään koulutustakaan, eikä edes siivoushommissa pärjänny.

Juu, ei kyllä anna kovin ahkeraa kuvaa, toi 20 hakemusta parissa vuodessa, se tulee helposti muutamassa kuukaudessa täyteen. Nais ihminenkin joutais kyllä vaikka koulun penkille, jos ei ole mitään koulutustakaan, eikä edes siivoushommissa pärjänny.
Hangossa on kyllä surkea tilanne, koska joka toisessa firmassa on yt:t menossa tai ollut lähiaikoina. Sen vuoksi hakemuksia on vaikea tehdä sadoittain. Toki jos laittaa hakemuksia sokkona, niin silloin se onnistuu.

Koulunpenkille lähtö on pienten lapsen vanhemmalle kova paikka, koska Hangossa ei ole kuin peruskoulu ja lukio. Lohjalla sadan kilometrin päässä on kouluja tai toinen vaihtoehto on olla viikot pois kotoa.

Tottakai uhrauksia joutuu tekemään mikäli lähtee opiskelemaan kauemmas tai ylipäätänsä lähtee töihin kauemmas. Asunnon vaihtaminen ja muutto lähemmäs työmarkkinoita voisi helpottaa vaikka ei haluaisikaan jättää omaa kotia.

Onhan opiskeluakin montaa eri mallia. Oppisopimus, monimuoto, aikuisopiskelu, jne. jolloin voi opiskella osittain esim. kotoa käsin.

Meillä päin "pitkät" työmatkat on arkipäivää. Olen töissä ryhmiksessä ja osalla vanhemmista työmatka on 60-80km suuntaansa. Tottakai lasten hoitopäivät venyvät jne. mutta kun vanhempien on pakko tienata elanto jollakin, niin käyvät sitten töissä. Työpaikkaa ei vaihdeta esim. vakituisen työsuhteen vuoksi tai koska muuta ei ole tarjolla.

Olisikin mukavan kompaktia saada asua lähellä työpaikkaa, säästää esim. autokustannuksissa, jne. Meidän perheessä on pakko olla kaksi autoa, koska olemme miehen kanssa eri suunnissa töissä, molemmilla vaihtelevat työajat ja täällä ei julkisia kulje sellaisiin aikoihin kuin tarvitsisi.
Auto on kyllä kallis ylläpidettävä, mutta toisinaan niin välttämätön.

Nykyään ei voi asua ns. liian isossa asunnossa.
Vuokra huomioidaan tiettyyn määrään asti ja ylimenevä osa jätetään huomiotta.
Neliöt ei enää vaikuta vaan vuokra ja perheen koko pääosin.

Eihän ennenkään pystynyt. Silloin oli tietyt neliömäärät mitkä hyväksyttiin henkilömäärän mukaan ja ylimeneviä neliöitä ei otettu huomioon asumistukea laskiessa.

Meidän perhe saa noin 2200€/kk käteen. 2aikuista ja 1lapsi. Rahaa ei ole erityisen vähän eikä paljon. Riittää ylimääräiseenkin mutta ei törsäämiseen. Ostin juuri auton ja maksan sitä osissa jonkin aikaa, täyskaskot päälle. Ajan 100km/arkipäivä. Ruoka on monipuolista ja välillä ostetaan herkkua tai käydään ulkona syömässä. Vaatteita ostetaan uutena sekä käytettynä, ei ole pakko rytkyissä kulkea. Harrastuksia on jne.

[QUOTE="hoitotäti";30740188]Tottakai uhrauksia joutuu tekemään mikäli lähtee opiskelemaan kauemmas tai ylipäätänsä lähtee töihin kauemmas. Asunnon vaihtaminen ja muutto lähemmäs työmarkkinoita voisi helpottaa vaikka ei haluaisikaan jättää omaa kotia.

Onhan opiskeluakin montaa eri mallia. Oppisopimus, monimuoto, aikuisopiskelu, jne. jolloin voi opiskella osittain esim. kotoa käsin.

Meillä päin "pitkät" työmatkat on arkipäivää. Olen töissä ryhmiksessä ja osalla vanhemmista työmatka on 60-80km suuntaansa. Tottakai lasten hoitopäivät venyvät jne. mutta kun vanhempien on pakko tienata elanto jollakin, niin käyvät sitten töissä. Työpaikkaa ei vaihdeta esim. vakituisen työsuhteen vuoksi tai koska muuta ei ole tarjolla.

Olisikin mukavan kompaktia saada asua lähellä työpaikkaa, säästää esim. autokustannuksissa, jne. Meidän perheessä on pakko olla kaksi autoa, koska olemme miehen kanssa eri suunnissa töissä, molemmilla vaihtelevat työajat ja täällä ei julkisia kulje sellaisiin aikoihin kuin tarvitsisi.
Auto on kyllä kallis ylläpidettävä, mutta toisinaan niin välttämätön.[/QUOTE]

Tuossa jutussahan sanottiin, että perhe suunnittelee muuttoa pääkaupunkiseudulle kotikaupungin huonon työtilanteen vuoksi. Että ehkä tässä ketjussa mollataan tuota "Ninaa" nyt vähän turhaan. Hanko taitaa olla aika pieni kaupunki, joten tuskin siellä niitä oppisopimuspaikkoja sen paremmin on tarjolla kuin töitäkään. Tuossa jutussahan sanottiin myös, että se kaupunki "elää vain kesäisin".

Se, että pikkukaupungissa laittaa vain tosi vähän työhakemuksia/vuosi ei ole välttämättä mitään ihmeellistä. Jos siellä ei työpaikkoja yleisesti ottaen ole kauheasti ja on jo ne oman alan paikat käynyt läpi. Voi olla vaikea keksiä, mistä hakisi, ellei halua aloittaa alusta samaa rinkiä, jonka on jo kokeillut.

Nii-i.
Itse olen yliopistosairaalassa sairaanhoitajana. Mun kuukausipalkka on 2150€/kk. Miinus verot tietty. Osastollamme ei tehdä vuorotyötä, joten lisiä ei tule. Jaa-as...

Kaksilapsinen perhe saa työmarkkinatukea, asumistukea ja lapsilisiä kuukausittain 1 577 euroa. Lisäksi perhe saa toimeentulotukea reilut 700 euroa

Yhteensä 2277e. Tuloina laskettu myös asumistuki joten tästä summasta vähennetään vuokra...mitä se ikinä onkaan. Niin että ei se koko summa handuun tule, vink vink.

[QUOTE="Anne";30740368]Meidän perhe saa noin 2200€/kk käteen. 2aikuista ja 1lapsi. Rahaa ei ole erityisen vähän eikä paljon. Riittää ylimääräiseenkin mutta ei törsäämiseen. Ostin juuri auton ja maksan sitä osissa jonkin aikaa, täyskaskot päälle. Ajan 100km/arkipäivä. Ruoka on monipuolista ja välillä ostetaan herkkua tai käydään ulkona syömässä. Vaatteita ostetaan uutena sekä käytettynä, ei ole pakko rytkyissä kulkea. Harrastuksia on jne.[/QUOTE]
Paljoko vuokra syö tästä summasta?

Kaksilapsinen perhe saa työmarkkinatukea, asumistukea ja lapsilisiä kuukausittain 1 577 euroa. Lisäksi perhe saa toimeentulotukea reilut 700 euroa

Yhteensä 2277e. Tuloina laskettu myös asumistuki joten tästä summasta vähennetään vuokra...mitä se ikinä onkaan. Niin että ei se koko summa handuun tule, vink vink.

Niinhän tässä ketjussa oli jo aiemmin todettu.
1500 jutun mukaan heillä jää käteen vuokran jälkeen ja laskujen jälkeen vaan 400.

No johan täällä on todettu että handuun tulee n. 1500€/kk. Ja siis miksi vuokraa muka ei pitäisi laskea kuluihin? Niin muutkin ihmiset makselee nettotuloistaan itse asumisen, esim. jos edellisen sh;n palkka on 2150€/kk, niin eipä hälläkään handuun jää 2150€--- daa.

Nii-i.
Itse olen yliopistosairaalassa sairaanhoitajana. Mun kuukausipalkka on 2150€/kk. Miinus verot tietty. Osastollamme ei tehdä vuorotyötä, joten lisiä ei tule. Jaa-as...

Minä olen sairaanhoitajan yliopistosairaalassa, ja meillä lähtöpalkka on 2450e /kk(muutama euro päällekin)....
että olisikohan aika tarkistaa miten sulle maksetaan?

No johan täällä on todettu että handuun tulee n. 1500€/kk. Ja siis miksi vuokraa muka ei pitäisi laskea kuluihin? Niin muutkin ihmiset makselee nettotuloistaan itse asumisen, esim. jos edellisen sh;n palkka on 2150€/kk, niin eipä hälläkään handuun jää 2150€--- daa.

Tottakai vuokra lasketaan kuluihin, mutta ehkä sitten sitä 2200e on myös turha hehkuttaa jos handuun jää 400e. Ei muuta. Joo ja olen sokee...:saint:

[QUOTE="Anne";30740585]Noin 550€. Asutaan opiskelija-asunnossa, joten vesi, sähkö ja netti kuuluu tuohon summaan. Minä siis opiskelen, meillä ei ole työttömiä taloudessa. Mies on töissä ja lapsi tarhassa. (Aloituksessa puhuttiin työttömästä perheestä niin lisäsin, en huvikseni ajele 100km/pv)[/QUOTE]

No ei teilläkään varmaan liikaa jää törsättäväksi pakollisten laskujen jälkeen. Opiskelijat kyllä saavat taloudellista tukea aivan naurettavan vähän....mutta että niinhän sitä aina hoetaan, ettei ne suuret tulot vaan pienet menot..vai miten se nyt menikään? :whistle: Omalta kohdaltani kun laskeskelin tuloja ja menoja niin tulin siihen lopputulokseen, että meidän tuloilla pitäis pärjätä hyvinkin...mutta ne menot. HUH!

Tottakai vuokra lasketaan kuluihin, mutta ehkä sitten sitä 2200e on myös turha hehkuttaa jos handuun jää 400e. Ei muuta. Joo ja olen sokee...:saint:

En kyllä tajua mitä ajat takaa.

Työtön perhe saa Suomessa 2200€/kk käteen sitä varten, että saavat katon pään päälle, ruokaa jne perustarpeet. Vuokran maksun jälkeen heille jää käyttöön vielä 1500€/kk. Sen voisi olettaa riittävän muihin perustarpeisiin + vähän ylimääräiseenkin vielä eli vaikka kohtuullisiin osamaksuihin tai muumimaailmareissuun.

Jos ihmiseltä kysytään työstä saatavia nettotuloja, niin ei silloinkaan ilmoiteta tuloja jotka jää käteen pakollisten laskujen jälkeen, vaan se raha mistä ne kaikki pitää maksaa.

En kyllä tajua mitä ajat takaa.

Työtön perhe saa Suomessa 2200€/kk käteen sitä varten, että saavat katon pään päälle, ruokaa jne perustarpeet. Vuokran maksun jälkeen heille jää käyttöön vielä 1500€/kk. Sen voisi olettaa riittävän muihin perustarpeisiin + vähän ylimääräiseenkin vielä eli vaikka kohtuullisiin osamaksuihin tai muumimaailmareissuun.

Jos ihmiseltä kysytään työstä saatavia nettotuloja, niin ei silloinkaan ilmoiteta tuloja jotka jää käteen pakollisten laskujen jälkeen, vaan se raha mistä ne kaikki pitää maksaa.

En mä aja mitään takaa, mä en vaan ymmärrä mihin nuo tiedot oli piilotettu siinä jutussa kun mä en niitä löytänyt. Löysin vaan 1577e+700 tuloina ja tuloiksi oli laskettu työmarkkinatuet, lapsilisät ja asumistuki.... itse en vaan pitänyt neljälle ihmiselle 2277egee niin suurena summana jolla pärjäillään hyvinkin jos siitä lohkaistaan vielä vuokra. Mutta ollaanko tästä nyt jotenkin eri mieltä tästä käteen jäävästä summasta...ah ok, no mä siis käsitän sen käteen jäävän summan vuokran ja pakollisten kuukausittaisten laskujen jälkeen jääväksi summaksi, minkä jo kerrottiinkin sitten olevan 400e. Ja jos handuun jää 400e ruokaan ja sirkushuveihin niin kyllä mä toden totta ymmärrän että Muumilandiin ei menty tänäkään vuonna...
Mutta että sen kummempia takaa aja....:heart:

No ei teilläkään varmaan liikaa jää törsättäväksi pakollisten laskujen jälkeen. Opiskelijat kyllä saavat taloudellista tukea aivan naurettavan vähän....mutta että niinhän sitä aina hoetaan, ettei ne suuret tulot vaan pienet menot..vai miten se nyt menikään? :whistle: Omalta kohdaltani kun laskeskelin tuloja ja menoja niin tulin siihen lopputulokseen, että meidän tuloilla pitäis pärjätä hyvinkin...mutta ne menot. HUH!

No pakollisia laskuja ei paljon ole. Mutta ei ole liikaa rahaakaan totta, puhelinlaskut, tarhamaksu, auton osari+vakuutusta varten. Noi yhteensä (yleensä) noin 400€. Lopuilla pärjätään ihan hyvin. Toinen harrastaa valokuvaamista ja toinen rc-autoilua ja lapsi mm. kesällä jalkapalloa jotka aiheuttaa sitten menoja miten sattuu. Joo siis opintotuki 270€ käteen mutta onneksi mies on ihan ok-palkkaisessa työssä kuitenkin

Yhteistyössä