Opiskelu ja työt, palkan vaikutus opintotukeen ja veroprosenttiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sonja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sonja harmaana

Vieras
Oon yrittänyt laskeskella kannattaako mun mennä osa-aikaisiin töihin yliopisto-opintojen ohella (kun mies on päivätöissä). Tällä hetkellä elellään aika lailla tulorajojen alareunalla, ts. päivähoitomaksut kahdesta lapsesta ovat minimissä (yht. 50e/ kk) ja yleistä asumistukeakin kertyy just ja just 100e/ kk.

Jos siis ansaitsisin vähänkin lisää, nousisi ph-maksu noin puolella ja asumistuki lähtisi kokonaan - näistä kertyy jo noin 150 euroa "miinusta" kuukaudelle. Mietinkin, meneekö palkasta vielä isokin veroprosentti koska esim. 300e kuukausituloilla (brutto, kertyisi 10e/h palkalla jos työskentelisin 30h/ kk) alkaa olla vähän turhan pieni se summa joka oikeasti jää enää kukkaroon kaikkien vähennysten jälkeen?!

Eli: yliopisto-opinnoissa opintotuki on 298e/ kk (brutto), palkkatulo olisi noin 300e/ kk. Kelan sivuilla joksikin tulorajaksi oli merkitty 660e/ kk MUTTA ilmeisesti vain kertomaan paljonko saa tienata ettei opintotuen määrä laske. Entäs verot, jos vaikka työskentelisi puoli vuotta tuolla tahdilla? Ja voiko aluksi tehdä töitä pienemmällä veroprosentilla ja nostaa sitä vaikka kesää kohden jos meneekin kesätöihin?

---Toivottavasti tää ois helpompi foorumi kuin puhelinjonottaminen Kelaan ja verotoimistoon, kiitti neuvoista.

Verottajan sivuilta voit laskea, mikä noilla tuloilla on veroprosenttisi. Ja toki voit itse vaikuttaa veroprosenttiisi, kun tilaat uuden verokortin... mutta jos veroprosentti on oikeasti liian pieni alkuun, niin se on sitten joskus todella suuri. Mutta jos kesätöistä ei ole tietoa, niin ei sitä prosenttia kannata ylikanttiinkaan tietenkään laittaa.

Kelan tuloraja 660 e/kk tarkoittaa nimenomaan sitä, milloin opintotukea peritään takaisin, se ei liity muihin tukiin. Mutta se lasketaan siis vuosittain, eli joinain kuukausina voit hyvin tienata yli tuon summan, jos joinain kuukausina tienaat vähemmän. Sitten tuettomina kuukausin (kesä) saa tienata enemmän.

Yhteistyössä