Työtön mies

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä tehdä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä tehdä?

Vieras
Mieheni jättäytyi työttömäksi pari vuotta sitten (työttömyysputki) lupasi kyllä etsiä uutta paikkaa aikanaan. Nyt on kulunut jo aika kauan, mutta tuntuu että ei hän enää välitäkään hakea töitä. Joskus yritän varovasti kysellä, josko menisi jonnekin työnvälityspaikkaan, työkkärihän ei enää järjestä työpaikkoja, olen ymmärtänyt.

Parin vuoden kuluttua tulonsa laskee tosi pieneksi, n. 850 e miinus verot, ja ajattelen jo kauhulla miten pärjäämme. Itse hankin silloin yli kaksi kertaa enemmän, mutta...olen ajatellut laittaa omalle tililleni sen puolikkaan, ja yritämme kitkutella tällä pikkutulolla sitten.

Hänen mielestään pärjäämme mainiosti tällä summalla, mitä olette mieltä, pärjäisittekö te?

Tuntuu, että hän on työttömyysaikanaan "ukkoutunut" ja on kuin ikivanha eläkeläinen, siis kaikki toimeliaisuus hävinnyt. Lihonutkin hän on varmaan 15 kg.

Itse olen sitä mieltä, että kannattaisi pinnistellä nämä muutamat vuodet, eläkekin olisi sitten kohtuullinen, mutta häntä ei kiinnosta miten tulee toimeen eläkeaikanaan.

Olenko väärässä kun patistan häntä töihin?

Asiahan ei ole helppo, ei hänelle eikä sinulle.

Kuinka kauan olette olleet yhdessä? 35 vuotta? Eikö parinvalintavaiheessa hänen työmoraalinsa käynyt selväksi? Tai jos tuntuu, että hän on lukkiutunut vain tästä työttömyydestä, niin sitten olisi rakkauden teko paikallaan ja hakea todellista apua.

Onko mahdollista että mies kertakaikkiaan paloi loppuun työssään ja ajatus oli pitää sen vuoksi taukoa.
Tuli vain mieleeni tuosta lihomisesta ja saamattomuudesta..luulen että hänellä on pitempiaikainen työuupumus ja jonkin asteinen masennus?

Hän on ollut masentunut varmaan koko ikänsä...senvuoksi ei olekaan hyväksi jäädä kotiin. En vain voi pakottaa ketään töihin jos ei kiinnosta. On käynyt keskustelemassa mielenterveystoimistossakin, mutta kun on sama" kuin seinälle juttelisi", joten ei enää mene sinnekään.
Käyttää myös onnellisuuspillereitä, ilman niitä olisi "täyshullu" raivopää. Toisinaan hän on yli-iloinen ja ylipuhelias, mutta yleensä masentunut. Työaikanaan oli "terveemmän" tuntuinen.

Nuorena hän teki töitä ahkeasti, toisinaan oli kyllä vuoden-parin työttömyysjaksoja, mutta yleensä oli töissä.

Tuntuu vain nykyään ikävältä tulla kotiin, kun tietää toisen olevan siellä masentuneena odottamassa (asumme maalla).

Jos hän ei aio enää tehdä töitä, tuntuu vain kauhealta pudota eläkkeellä "köyhyysloukkuun", kun itse olen yritteliäs ja osaan ajatella asioita vuosia eteenpäin. Hän vain sanoo että kyllä yhteiskunta auttaa...mikä on mielestäni väärin, kun on isokokoinen vielä töihin kykenevä ihminen. En halua yhteiskunnan apua, sitä saa mielestäni vain luuserit, jotka ovat ikänsä makailleet kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja huuhkaja.:
Onko mahdollista että mies kertakaikkiaan paloi loppuun työssään ja ajatus oli pitää sen vuoksi taukoa.

Ei se ihan loppuun ole palanut jos läskiä vaan tulee lisää. Tai sitten palaminen on ollut tosi epäpuhdasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä tehdä:
Hän on ollut masentunut varmaan koko ikänsä...senvuoksi ei olekaan hyväksi jäädä kotiin. En vain voi pakottaa ketään töihin jos ei kiinnosta. On käynyt keskustelemassa mielenterveystoimistossakin, mutta kun on sama" kuin seinälle juttelisi", joten ei enää mene sinnekään.
Käyttää myös onnellisuuspillereitä, ilman niitä olisi "täyshullu" raivopää. Toisinaan hän on yli-iloinen ja ylipuhelias, mutta yleensä masentunut. Työaikanaan oli "terveemmän" tuntuinen.

Nuorena hän teki töitä ahkeasti, toisinaan oli kyllä vuoden-parin työttömyysjaksoja, mutta yleensä oli töissä.

Tuntuu vain nykyään ikävältä tulla kotiin, kun tietää toisen olevan siellä masentuneena odottamassa (asumme maalla).

Jos hän ei aio enää tehdä töitä, tuntuu vain kauhealta pudota eläkkeellä "köyhyysloukkuun", kun itse olen yritteliäs ja osaan ajatella asioita vuosia eteenpäin. Hän vain sanoo että kyllä yhteiskunta auttaa...mikä on mielestäni väärin, kun on isokokoinen vielä töihin kykenevä ihminen. En halua yhteiskunnan apua, sitä saa mielestäni vain luuserit, jotka ovat ikänsä makailleet kotona.

Tilanteenne on ahdistava.
Jos minulla olisi hyvä neuvo, en varmasti panttaisi..

Eikö nyt olisi kuitenkin syytä hakeutua lääkärin puheille, vaikka ehkä tuntuu kaukaa haetulta, voisi olla ihan hyvä että hänelle tehtäisiin kunnollinen terveystarkastus labroineen kaikkineen.
Sanoit että hänellä on mielialalääkitys, mutta milloin edellisen kerran on "syynätty" kunnolla?

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä tehdä:

Toi yhteiskunnan auttamishalukkuus on p*skapuhetta, jos sieltä jotain aiotte jotain saada, pitää heittäytyä täysin luuseriksi; molempien.
Kyllä siinä katsotaan tarkkaan laskut, tiliotteet sun muut, ja normaali-ihmisen normaaleja menoja ei lasketa. Nimim. kolmen lapsen kanssa, kolme kuukautta työttömänä, tuloja sinä aikana 80 euroo. Olin tyhmä ja maksoin työttömäksi jäätyäni etukäteen (irtisanomispalkalla+ lomarahalla) kaikki laskut etukäteen pois.
Eli ellet halua elättää eläkkeelläkin äijääsi, niin...

Olette ilmeisesti siis, tai ainakin miehesi on, lähellä eläkeikää? Siinä iässä (yleensä) on jo asuntalainat ja muut vastaavat jo maksettu ja rahaa saatu sukanvarteen, joten kyllä sitä varmasti tulee toimeen pienemmilläkin tuloilla, ja onhan olemassa myös sinun tulosi - ajattelitko siis käyttää omista tuloistasi myös puolet teidän yhteisiin menoihin ja säästää puolet? Jos käyttöönne jää tuo 2 x 850 euroa kuukaudessa, se on huomattavasti enemmän kuin mitä minä (helmikuussa valmistunut) ja mieheni (juuri oman yrityksen perustanut) tienaamme ja silti pärjäämme, vaikka olemme asuntovelallisia ja "lapsellisia".

Myöskin jos tiedossa on jo nyt, että miehesi tienistit putoavat kahden vuoden kuluttua, kannattaa nyt avata vaikka erillinen tili ja alkaa säästää sinne joka kuukausi tulevaa varten.

Eihän käyttöömme jää sitä 850 euroa, koska siitähän menee verot!!Ehkä noin 600 euroa 2x, ja se on jo kituuttamista sillä rahalla toimeentulo! Lainoja ei ole ja omakotitalo on oma, mutta rahaa ei ole säästössä paljoa.
Miksi minun pitäisi elättää laiskaa miestä?
Ehkä te saatte avustuksia kun teillä on lapsia ym...mutta me emme taatusti saa mitään avustuksia eläkkeellä, luulen, koska minulla suurempi eläke. Ja miksi minun pitäisi isommalla eläkkeellä elättää tätä luuseria.

no mitäs sitten ruikutat täällä jos et kerran halua elättää laiskaa miestä. Ota ero. Yksinkertaista. Kyllä täällä toisetkin tulee toimeen 1200€ kuukaudessa (=2*600 minkä mainitsit). Itsekin pärjäilen n. 1300 eurolla kuussa ja on sentään asuntolaina maksettavana ja lapsi elätettävänä.... enkä mielestäni ole köyhä.... niin ja mitäs erikoisia tukia "lapselliset" saa verrattuna eläkeläisiin??? (paitsi lapsilisä 100€/kk). Vitsit ku ärsyttää nämä valittajat

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttävää:
no mitäs sitten ruikutat täällä jos et kerran halua elättää laiskaa miestä. Ota ero. Yksinkertaista. Kyllä täällä toisetkin tulee toimeen 1200€ kuukaudessa (=2*600 minkä mainitsit). Itsekin pärjäilen n. 1300 eurolla kuussa ja on sentään asuntolaina maksettavana ja lapsi elätettävänä.... enkä mielestäni ole köyhä.... niin ja mitäs erikoisia tukia "lapselliset" saa verrattuna eläkeläisiin??? (paitsi lapsilisä 100€/kk). Vitsit ku ärsyttää nämä valittajat

Ap. haluaa selventää ajatuksiaa netissä ja siihen hänellä on täysi oikeus.
Viisastenkiveä masennukseen ei ole löydetty. Masentujia on niin monta sorttia.
Luin lehdestä, että Britney Spears on maanisdepressiivinen tapaus ja kärsii myös bulimaniasta. Sairaus voi puhjeta jo nuorena tai sitten myöhemmin keski-iässä.

Masentuneen läheisille on ainakin pääkaupunkiseudulla oma vertaisryhmä. Suosittelen hakeutumaan vertaisten seuraan.

Elleissä on mm. Ihminen hädässä monta viestiketjua masennuksesta. Lueskelin äsken itsetuhoisen Ellin ajatuksia. Jätin kommentoinnin väliin. Mielestäni hän sai jo monta hyvää ja kannustavaa viestiä. Ei minulla ollut asiaan mitään lisäämistä.

Maaseudulla elämä on halvempaa kuin pääkaupunkiseudulla. Yritä ap. nähdä tilanteessasi hyviä puolia. Keksi itsellesi jotain mielenkiintoista ja piristävää. Pieni matka, kampaamo, hemmotteluhetki, teatteri, elokuva, uintireissu, kävely, lukeminen...

Älä edes käytä sanaa masennus. Korvaa sana vaikka sanalla alavireinen. Miehesi on kuin Ihaa Aasi Nalle Puh sadussa. Aasilla on omanlaisensa luonne ja ystävät kyllä ymmärtävät.

Aurinko paistaa. Kevät on viikon etuajassa. Kevät on ongelmallista aikaa mielenterveysongelmaisille. Muistakaa pestä ikkunat puhtaiksi. Sekin saa mielen hyväksi.
Elämää on hyvä katsoa kirkkaiden ikkunoiden takaa.

Osta ap. tänään itsellesi kimppu kukkia. Olet sen ansainnut. Älä pahoita mieltäsi ilkeistä viesteistä. Minuakin on tölvitty Elleissä olan takaa. Masennuksesta tiedän liiankin paljon. Olen elänyt vuosia avioliitossa masentuneen miehen kanssa. Suurin unelmani on saada joskus nauraa vedet silmissä lastemme isän kanssa menneille vuosille. Uskon vakaasti, että hän saa terveytensä takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä tehdä...:
Eihän käyttöömme jää sitä 850 euroa, koska siitähän menee verot!!Ehkä noin 600 euroa 2x, ja se on jo kituuttamista sillä rahalla toimeentulo! Lainoja ei ole ja omakotitalo on oma, mutta rahaa ei ole säästössä paljoa.
Miksi minun pitäisi elättää laiskaa miestä?
Ehkä te saatte avustuksia kun teillä on lapsia ym...mutta me emme taatusti saa mitään avustuksia eläkkeellä, luulen, koska minulla suurempi eläke. Ja miksi minun pitäisi isommalla eläkkeellä elättää tätä luuseria.

Niin, meillä jää lapsilisä mukaan lukien tällä hetkellä käteen kuukaudessa noin 1 000 euroa, josta asuntolainaa ja vastiketta maksamme noin 700 euroa. Teille siis jäi ymmärtääkseni miehesi 600 euroa ja sinun vastaavat eli yhteensä 1 200 euroa, joista ei tarvitse maksaa lainoja. Meillä lainojen jälkeen muuhun elämiseen jää sitten noin 300 euroa kuukaudessa, ja tämä oli siis vastaus kysymykseesi siitä, että tulisitteko te toimeen vastaavalla summalla - eli tulisimme ja tulemmekin. En usko, että tilanne tulee aina olemaan tällainen, vaan aikaa myöten mieheni yritys saa enemmän ja enemmän toimeksiantoja ja minä lapsen kasvaessa voin vaihtaa osapäivätyön kokopäivätyöhön. Toivon, että jäädessämme eläkkeelle lainat on maksettu ja säästössäkin on jotakin.

Ellet halua elättää miestäsi, tee joko niin kuin täällä jo ehdotettiinkin eli ota ero. Tai, kun teillä ei kerran ole lainoja, ottakaa tykkänään omat rahat käyttöönne, kumpikin ostaa omillaan sitä mitä haluaa ja jos toiselta rahat loppuu, syökööt vaikka kynsiään seuraavaan eläkepäivään asti.

Tuli mieleen vielä se, että eikö elämäsi varrella ole koskaan ollut sellaista tilannetta, että miehesi olisi tienannut enemmän kuin sinä - eli miehesi ei ole koskaan tuonut yhteiseen kassaan ropon ropoa enempää kuin sinä? Jos sinä olet koko elämänne ajan tiennanut enemmän, eihän se, että omat tulosi ovat nyt suuremmat, ole mitenkää uusi asia!

Onhan hän varmaan muutaman vuoden tienannut enemmän kuin minä, äitiyslomilla ollessani, mutta hän on ollut työttömänä niin paljon että kyllä minä olen elämämme aikana enemmän tienannut.
En näistä kauan sitten tapahtuneista välitä, vaikka olisin tienannutkin enemmän...vaan se ottaa päähän kun jättää nämä viimeiset vuodet käyttämättä; viimeisinä vuosinahan kertyy eniten eläkettä!
Sekin harmittaa, kun hän tietää että masentuu kotona, mutta ei tee asian hyväksi mitään, ja tottahan minä kärsin kun toinen on kiukkuinen ja masentunut.

Alun perin aloin tosiaan kommentoida siksi, että kysyit seuraavaa ensimmisessä viestissäsi: "Hänen mielestään pärjäämme mainiosti tällä summalla, mitä olette mieltä, pärjäisittekö te?" Eli tähän kysymyksiin vastasin, että pärjäisimme ja pärjäämme pienemmälläkin summalla, ja varmasti pärjää moni muukin.

Mutta se, jos hän on kiukkuinen ja masentunut kertonee - ihan näin amatöörituntumalta - jo muustakin kuin pelkästä työhaluttomuudesta. Olisiko hän saantu edellisessä työssään burn outin vai onko hänellä muita ongelmia? Ehkä kannattaisi mennä juttelemaan ammatti-ihmisen kanssa, ennen kuin masennus syvenee. Ja toivottavasti kevätaurinko auttaa ja tuo iloa elämään!

Onkohan ap:ltä menneet eurot ja markat sekaisin? 1200 mk/kk olisi jo kitkuttelua (vaikka kyllä esim. opiskelijat pärjäävät kutakuinkin tuolla summalla, tosin tuo summa on per 1 hlö), mutta 1200 euroa josta ei edes asumismenoja tarvitse maksaa on ihan riittävästi kahdelle hengelle, mikäli ei mitään luksuselämää havittele. Näet otsikostani paljonko tuo 1200 euroa on markoissa. Kyllä sillä summalla ihan hyvin ruokaa ja vaatteita ostaa (mikäli ei tarvitse olla Chanelia tai Burberryä) ja normaalit laskut maksaa. Oletko ehkä tottunut keskivertoa korkeampaan elintasoon?

Markka-aikana tuo yli seitsemän tonnia olisi ollut isohko summa, mutta euroaikana kaikki on noussut niin valtavasti, että kyllä tuolla summalla kituuttaminen on vaikeaa.

Jo työmatkoja varten pitää olla auto käytössä, ja se tulee kalliiksi. Emme paljon matkustele, mutta jotenkin rahaa vain kuluu. Kun ajattelen viimeistä kysymystäsi, että olenko tottunut keskivertoa korkeampaan elintasoon; ehkä en ole ikinä joutunut elämään oikein tiukoilla...senvuoksi pelottaa eläkkeelle jääminen rahallisesti, enkä voi ymmärtää että joku vielä jättäytyy töistä ennen eläkeikää, jolloin eläke on tosi pieni.

Kerro miehellesi, että et kestä tätä tilannetta, haluat muutosta tai sitten erotaan. Tekstistä kuulosti siltä, että sinua ottaa myös päähän miehen saamattomuus ja lihominen, joten elämä tuntuu hänen osaltaan jämähtäneeltä. Kyllähän kummankin tulee kantaa kortensa kekoon yhteisen toimeentulon osalta. Jos raha-asiat ottaa päähän, niin pidä huoli, että kumpikin maksaa sitten yhtälailla yhteisistä kuluista.

Meillä on vähän samantyyppinen tilanne...itse teen töitä niska limassa ja mies hoitaa masennustaan kotona tietokoneen kanssa. Rahaa ei miehen puolelta tule juuri yhtään, mutta kulut juoksee koko ajan ja kaikki on muutenkin mun hoidettavana. Oikeesti nyt alkaa tuntua siltä, että kohta pimahtaa...Sain vähän aikaa sitten sellaisen raivarin erinäisistä hoitamattomista asioista, etten ole puhunut ukolle kohta viikkoon. Nyt jos sitä sormea ei saa irti sieltä perseestä, niin....

"senvuoksi pelottaa eläkkeelle jääminen rahallisesti, enkä voi ymmärtää että joku vielä jättäytyy töistä ennen eläkeikää, jolloin eläke on tosi pieni."

Meidän perheen pää on ollut jo vuosia sairauseläkkeellä eikä 50 vee ole vielä täynnä.
Kuulin radiosta seuraavan uutisen. Mediuutiset lehteä lainaten kerrottiin, että viina-alen takia yhä useampi keski-ikäinen jää sairauseläkkeelle.

Hyvin tässä on pärjätty yh-äitinä ja kahden lapsen huoltajana. Isästä on ollut vain henkistä tukea. Hän auttaa rahallisesti sen minkä kykenee. Rikka maistuu hyvälle rokassakin. Olen kiitollinen jokaisesta murusta.

Kuten jo aiemmin kirjoitin. Ole ap. kiitollinen kaikesta siitä hyvästä mitä sinulla nyt on. Kirkko@kaupunki lehdessä nro 10 on monta hyvää juttua ahdistuksesta, mietiskelystä ja mielen tasapainosta. Zen-mietiskely on todella yksinkertaista hermolepoa. Tarkkailee ympäristöä ja hyväksyy asiat sellaisena kuin ne ovat.

Opi luovuttamaan ja anna korkeimman johdattaa elämääsi. Asiat järjestyvät. Niillä on yleensä tapana järjestyä. Se mikä ei murra, vahvistaa. Kävin tänään lukemassa Ellit/Ihmissuhteet/Jutellaanko viestiketjua. Tarinatuvan väki taas laittoi tuvan lämpiämään. Käy sinäkin lukemassa noita viestejä ja käy edes joskus laittamassa muutama halko tuvan uuniin, että tupa pysyy lämpöisenä.

Tuota viestiketjua rakastetaan Elleissä. Häiriköistä ei kannata välittää. Jos joku heittää väliin linkin erotiikkasivuille, niin väliäkö hällä. Minä olen tottunut kritiikkiin.
Oikein kaipaan sellaista. Nyt surffailen ko. lehden nettisivulle. Toivottavasti mainitsemani juttu löytyy netistä.

Voi hyvin. Minulla on monta eläkeläistyökaveria lisätyössä. Jotkut eivät edes viihdy eläkkeellä.

Siis työtön mies on RASITE
- etsii selityksiä syitä miksi ei vaan tarvitse hakea työtä
- luuseri täysin
- haukkuu muita
- haukkuu, nujertaa perheensä pohjalle
- haisee, lihoo

Naisena en aio katsoa kovinkaan kauan. Mutta nyt olen tyttäreni kanssa tukena hänen koulu, harrastus ym asioissa.Eli nainen ole itsenäinen ja anna olla työttömän omissa oloissaan. Tee se näkymättömäksi.

Jos on lapsia hoida lapset ja rahoita lapsesi menot/tulot ja Kun oma lapseni on itsenäinen häivyn . Muutan Ranskaan. Tällä jaksan :)

kaiken lisäksi olen 10v nuorempi miestäni ja kun muutan Pariisiin olen parhaimmassa iässä..Mieheni ei..Hapantukoon yksikseen ja eläköön vanhana yksin. Se on minun palkka hänelle.

Mutta TYÖTÖN MIes ON TÄYSI LUUSERI!

Jaksaa jaksaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole enää mitään pelkäämistä;8062287:
"senvuoksi pelottaa eläkkeelle jääminen rahallisesti, enkä voi ymmärtää että joku vielä jättäytyy töistä ennen eläkeikää, jolloin eläke on tosi pieni."

Meidän perheen pää on ollut jo vuosia sairauseläkkeellä eikä 50 vee ole vielä täynnä.
Kuulin radiosta seuraavan uutisen. Mediuutiset lehteä lainaten kerrottiin, että viina-alen takia yhä useampi keski-ikäinen jää sairauseläkkeelle.

Hyvin tässä on pärjätty yh-äitinä ja kahden lapsen huoltajana. Isästä on ollut vain henkistä tukea. Hän auttaa rahallisesti sen minkä kykenee. Rikka maistuu hyvälle rokassakin. Olen kiitollinen jokaisesta murusta.

Kuten jo aiemmin kirjoitin. Ole ap. kiitollinen kaikesta siitä hyvästä mitä sinulla nyt on. Kirkko@kaupunki lehdessä nro 10 on monta hyvää juttua ahdistuksesta, mietiskelystä ja mielen tasapainosta. Zen-mietiskely on todella yksinkertaista hermolepoa. Tarkkailee ympäristöä ja hyväksyy asiat sellaisena kuin ne ovat.

Opi luovuttamaan ja anna korkeimman johdattaa elämääsi. Asiat järjestyvät. Niillä on yleensä tapana järjestyä. Se mikä ei murra, vahvistaa. Kävin tänään lukemassa Ellit/Ihmissuhteet/Jutellaanko viestiketjua. Tarinatuvan väki taas laittoi tuvan lämpiämään. Käy sinäkin lukemassa noita viestejä ja käy edes joskus laittamassa muutama halko tuvan uuniin, että tupa pysyy lämpöisenä.

Tuota viestiketjua rakastetaan Elleissä. Häiriköistä ei kannata välittää. Jos joku heittää väliin linkin erotiikkasivuille, niin väliäkö hällä. Minä olen tottunut kritiikkiin.
Oikein kaipaan sellaista. Nyt surffailen ko. lehden nettisivulle. Toivottavasti mainitsemani juttu löytyy netistä.

Voi hyvin. Minulla on monta eläkeläistyökaveria lisätyössä. Jotkut eivät edes viihdy eläkkeellä.

Yhteistyössä