[QUOTE="vieras";22579338]itsellä sama tilanne takana, palasin töihin tuossa pari vuotta sitten heti äitiysloman jälkeen eli kun lapset olivat 2-v. ja 9 kk...kuukausi meni hyvin mutta sitten alkoi kamala kierre, kerran viikossa oli jompikumpi tai molemmat kipeänä ja pääsääntöisesti minä pois. meillä pienempi oli niin pieni ettei sille kipeänä edes isä kelvannut puhumattakaan kenestäkään ventovieraasta. palasin töihin elokuussa, marraskuussa pienemmän sairastelu meni sellaiseksi että käytiin spiralla aina kun sairastui (eli tiuhaan) saatiin astmalääkkeet joiden kanssa tilanne meni hetkellisesti hyvin ja yhtäkkiä tosi huonosti...tämä johti siihen että isukki ei edes uskaltanut jäädä pienemmän kanssa kun ei osannut arvioida milloin lähteä lääkäriin. (itse olen hoitoalalla joten tällainen tuttua) isomman kanssa oli kyllä isä pois ja siis isommalla oli korvatulehduskierre, pienemmällä sitten keuhkokuumeesta lähtien kaikkea muuta, molemmilla silmätulehdusta jne. eli olivat oikeasti kuumeisia, sairaita lapsia
meillä pomo hermostui toki myös, muu työyhteisö painosti pomoa joten minulle yritettiin pakkotyrkyttää palkatonta hoitovapaata esim. puoleksi vuodeksi (taloudellisesti ei olisi ollut mahdollista, ja koska töitäni ei kukaan muu tehnyt tein ne sitten itse aina töissä ollessani joten paiskin kyllä töitäkin...) no koska en suostunut tuohon palkattomaan "hyllytykseen" otteet alkoivat kiristyä samoin kuin ilmapiiri. pomo veti mukaan työsuojeluvaltuutetun. se oli sinänsä kyllä reilua koska pomo oli olettanut samoin kuin muu työyhteisö että minut saadaan ruotuun ja palkattua joku ulkopuolinen sairaiden lasten kanssa. työsuojeluvaltuutetun kanssa käytiin läpi poissaoloihin johtaneet syyt jotka siis olivat lasten sairastumisista johtuvia ja KAIKISTA lääkärintodistus, onneksi. työsuojeluvaltuutetun mukaan en siis ollut tehnyt väärin vaikka olinkin tosi paljon ollut pois. sitten yritettiin vedota minun jaksamiseeni, ja ok olihan se unettomien öiden aikaa, mutta toisaalta pystyin hoitamaan työni hyvin töissä ollessani. perustelin myös minun kotonaoloani sillä että jos minä valvon yöt (isä ei kyennyt) niin en minä silloin kyllä aamulla ole itsekään valmis saati kykeneväinen töihin vaikka isä sitten päiväksi olisi kotiin jäänytkin. meni jonkinaikaa ja painostus työpaikalla paheni, sitten ollessani itse sairaana (poskiontelo- ja korvatulehdus) kuumeisena tilanne kiristyi ja pomo kertoi että kanssani ryhdytään toimiin...otin sairaslomalta yhteyttä liittoon ja sieltä ilmoitettiin että tilanne kannattaa kertoa luottamusmiehelle ja missään tapauksessa kyseiseen palaveriin en saa mennä yksin, tuollaisia kuulemma laittomia työnantajan toimia on hankalampi perua ja muuttaa jälkikäteen siksi ei pidä suostua mihinkään) niinpä luottamusmies tuli mukaan ihan kuuntelemaan mikä tilannepalaveri kyseessä oli, en saanut enempää tietoa tuosta tilannepalaverista etukäteen vaikka pomolta kysyinkin.
loppupelissä pomo yritti saada minua pois tai siirtymään muihin tehtäviin, onneksi työsuojeluvaltuutetun mielestä olisi ollut liian raju reagointi laillisiin poissaoloihini, työsuojeluvaltuutettu näki ongelman työyhteisön käyttäytymisessä ja pomon painostuksessa eikä onneksi minun poissaolossani, ja luottamusmies joka oli mukana rauhoitti tilanteen kannaltani mukavasti. sain passituksen työterveyshuoltoon, jossa kävin pari kertaa keskustelemassa tilanteestani, koin nimittäin lähinnä jo työpaikkakiusaamista muutaman työntekijän osalta...tilanne onneksi rauhoittui vuoden kierteen jälkeen ja nyt olen taas äitiyslomalla enkä samaan paikkaan aio palata...
mutta tosiaan ole rohkea ja ota yhteys liittoon ja kysy menettelytavat jotka sinulle sopivat, pyydä lääkäriltä todistukseen sinun kotona olemisesi tarve jos mahdollista, älä stressaa tilannetta joka voi käydä kenelle vain ja älä yritä liikaa, revetä sekä kotiin että töihin yhtäaikaa se ei nimittäin onnistu.[/QUOTE]
Luin koko viestin mielenkiinnolla ja tarkkaan, osan pariinkin kertaan. Kiitos paljon! Ihanaa, että löytyi täältä saman kokenut (vaikka tietysti toivoisi ettei kellekään sattuisi noin ymmärtämätöntä työyhteisöä) ihminen. Niin, itselläi ehkä sama pian edessä.
ap