Työnantajan "uhkailut" lasten sairauksiin liittyen... Pitääkö tässä pelätä potkuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kipeen lapsen paikka on kotona ja kipeetä lasta hoitaa vanhemmat.
mun sukulaiset käy myös töissä,eikä varmaankaan halua tartuttaa itteensä mitään pöpöjä.
jos en saa vaihdettua vuorooni iltavuoroksi olen poissa töistä. yleensä nuo 3 lasta on aikalailla yhtaikaa kipeenä.
mies on puoliksi hoitamassa lapsia. kyllä meilläkin noita sairaslomia on töissä paljon,mutta suurinosa niistä on lapsettomia jotka sairastaa. ehkä se on meillä helpompaa kun on vuorotyö niin voi sumplia työvuoroja.
oma sairaus onkin kinkkisempi juttu,liian helposti en ois poissa,mutta joku näkee siittäkin vaivaa kun on kipeenä töissä. niin tai näin on se aina jonkin mielestä väärin.

[QUOTE="vieras";22800237]Meillä mies on lasten sairastaessa pois töistä, koska itse olen kampaaja ja on kauhea homma järjestellä asiakkaille uudet ajat, jos olen pois.[/QUOTE]

Ja olet yrittäjä jolloin jäisi myös palkka saamatta, yksinkertaista...

[QUOTE="yrittäjä";22577679]Sori vaan mutta yrittäjänä ymmärrän työnantajaasi. Nuo lyhyet sairaslomat ovat yritykselle todella kalliita koska yritys ei saa haettua niistä sairauspäivärahaa. Voi olla että työnantaja irtisanoo sinut vaikka joutuisi maksamaan korvauksia, saattaa tulla halvemmaksi ja plussana vielä se että ei tarvitse koko ajan etsiä sijaista sinulle.[/QUOTE]

Tämä on ikävä kyllä totta tämä mitä tuo toinen yrittäjä sanoi.
Itselläni oli aikanaan myöskin työntekijä, jolla lapset sairastelivat ja aina oli se äiti, joka niitä lapsia silloin katsoi. Onneksi se sairastelu sitten loppui ja lapset kasvoivatkin jo niin isoksi, ettei minulla työnantajana ollut niinkään enää velvollisuuksia maksaa näitä poissaoloja.

Niin ja miettiä sopii ainakin pienyritysten kohdalla, että moni yrittäjä on itsekin äiti ja samoja ongelmia voi olla sielläkin. Silloin tällainen työntekijä, joka pois jatkuvasti pois syyn tai toisen takia, tulee muutakin kuin kalliiksi. Itse sen huomasin:( oli niille omille lapsille etsittävä välillä se hoitaja kun olivat sairaana. Myös mieheni on yrittäjä ja molemmat toimimme alalla, jossa kun on pakko mennä, niin on pakko mennä=> ei voi siirtää.

Itse äitinä ymmärrän ap:n huolen. Meillä tällä hetkellä tilanne, että en ole pystynyt palaamaan itse juurikaan työhöni lasten jatkuvan sairastelun takia. Muutamia vapaapäiviä olen onneksi pystynyt työntekijälleni antamaan. Tällä työntekijälle on jo aikuiset lapset, eikä onneksi suuremmin ole sairastellut itsekään (mille nyt kukaan ei voi mitään jos sairastuu, mutta tämä siis ONNI, kun ajattelee kokonaistilannetta).

Missä sitten menee sellainen kohtuu raja?
Miksi et ap olisi voinut ajatella jääväsi nyt sitten vaikka hoitovapaalle tms, jos lapset jatkuvasti kipeänä?
Huono tilanne. En ehkä nyt irtisanomisen kannalla todellakaan olisi, mutta jotain teidän pitäisi tuohon tilanteeseenne keksiä.

Toivotaan, että sairastelukierre katkeaisi teillä.

[QUOTE="vieras";22577419]Palasin syksyllä töihin pitkän hoitovapaan jälkeen. Lapset on 2,5v, 4v ja 6v. Samantien alkoi kunnon sairastelukierre. Lapset on kaikki vuoronperään kipeinä ja itse jatkuvasti pois töistä. Mieheni on töissä johtavassa asemassa ja itse "tavisduunari", joten minä olen useammin se joka on poissa, mutta miehenikin kyllä välillä. Minulle jo kerran aiemmin on pidetty puhuttelu poissaoloihini liittyen. Työnantaja sanoi että "näin ei voi jatkua". Tänään taas nuorin lapsi kipeä ja kun soitin töihin niin työnantaja huusi minulle että mä en voi jatkaa tällä tavalla, en voi olla jatkuvasti pois töistä ja sitten sanoi että "kun tuut töihin niin meidän on keskusteltava vakavasti jatkosta".

Elokuussa aloitin ja elokuun aikana oli 3 eri sairauspoissaoloa kestoltaan 2-3 päivää/sairaus. Syys-lokakuussa olin pari päivää palkattomallakin pitkän mahataudin vuoksi ja nuorimmalla alkoi korvakierre. Marraskuussa sairauslomapäiviä taisi olla 7... Hirveää, mutta mun palkkakin on niin pieni, että jos alan ulkopuolista hoitajaa palkkaamaan pienten lasteni sairastaessa niin palkka kyllä hupenee siihen. Lisäksi lapset tottuneet että äiti tähän asti aina hoitanut ja nyt pitäisi kipeät lapset pistää vieraalle?[/QUOTE]

Meillä myös isä osallistuu sairaan lapsenhoitoon, vaikka onkin johtavassa asemassa.

Hoitajaa palkkaamaan vaan. Paska tekosyy, että muka pitää itse hoitaa esim. 4 v kuumeessa. Jos niin herkkiä lapsia on, niin luulis, että äiti olisi sitten kotiäitinä eikä olisi palannut työelämään.

Yhteistyössä