Työnantajan "uhkailut" lasten sairauksiin liittyen... Pitääkö tässä pelätä potkuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras ap";22577540]Niin siis mies on ollut noin 1/3 lasten sairauksista pois.
Oon yrittänyt miestä patistaa olemaan vielä enemmän pois, että oltais puolet ja puolet mutta usein se luistaa niistä sanomalla että "nyt en voi mitenkään olla kun on se ja tää palaveri yms" ja sitten se vaan lähtee töihin. Mutta tosiaan 1/3 suunnilleen on kuitenkin mies poissa noista.

ap[/QUOTE]

No mitäs jos aamulla livahdat duuniin ja miehen on pakko jäädä lasten kanssa ja soittaa työpaikalle ettei nyt pääse tulemaan.

[QUOTE="mie";22577651]Eihän toi yrittäjyys tekee kenestään kykenemättömän olemaan sairaan lapsen kanssa kotona..... Omakin mieheni on yrittäjä ja meillä kyllä ollaan kotona kipeiten lasten kanssa 50/50. Kait se on sitten yrittäjästä kiinni.[/QUOTE]

Juu varmasti, milläs me sitten laskut maksetaan jos mies on kotona lasten kanssa, mun palkka niihin ei riitä alkuunkaan? Ei sille kukaan palkkaa maksa jos pois on!

[QUOTE="mie";22577651]Eihän toi yrittäjyys tekee kenestään kykenemättömän olemaan sairaan lapsen kanssa kotona..... Omakin mieheni on yrittäjä ja meillä kyllä ollaan kotona kipeiten lasten kanssa 50/50. Kait se on sitten yrittäjästä kiinni.[/QUOTE]

"Kait se on sitten yrittäjästä kiinni." TIETYSTI se on yrittäjästä kiinni. Kaikki yritykset ovat erilaisia ja aloja hirveä määrä. Ei kaikki yrittäjät voi olla pois töistä, joillain on sakkouhka ja joillain pelko että yrityksen maine menee.

Juu kannattaa mennä töihin johonki muualle kuin yksityiseen yritykseen. Itse olinennen lapsia yhdessä firmassa töissä ja sielä alettii painostaa poissaoloista niin et porukka tuli kuumeisena ja heikossa kunnossa töihin kun ei uskaltanu olla pois. nyt mun työnantaja on kaupunki ja ei oo tullu mitää sanomista. ihanaa olla töissä kun ei koko ajan painosteta. joten vaihda ap työnantajaa. yrittäjät pon huonoja työnantajia.

Kurja tilanne niin sun kuin työnantajankin kannalta. Meillä meni eka puoli vuotta hoidon aloittamisesta sairastellessa, mutta jaoimme miehen kanssa vuorot puoliksi ja molemmat teimme töitä myös kotoa käsin ja iltaisin. Rankkaa aikaa silti. Muistaakseni sairaspäivissä on myös joku kuukausikohtainen kiintiö, jonka jälkeen ainakaan palkkaa ei tarvitse maksaa. Muistankohan ihan väärin?

Jospa mun mies vaikka myy osaamistaan 100e tunti isoille firmoille, eli on oman alansa ainuita osaajia suomessa, paljonko luulet heidän maksavan tyhjästä, jos mies on lasten kanssa kotona?

[QUOTE="yrittäjä";22577704]"Kait se on sitten yrittäjästä kiinni." TIETYSTI se on yrittäjästä kiinni. Kaikki yritykset ovat erilaisia ja aloja hirveä määrä. Ei kaikki yrittäjät voi olla pois töistä, joillain on sakkouhka ja joillain pelko että yrityksen maine menee.[/QUOTE]

Nimeomaa YRITTÄJÄSTÄ ei niinkään siitä alasta. Se riippuu mielestäni eniten siitä, mikä sen YRITTÄJÄN mielestä on enssijainen: omat lapset vai yritys. JOs perhe menee ykköseksi, niin kyllä ne työasiatkin järjestetään.

Ja mun mies on rakennusalan yrittäjä, joten tiukka aikatauku ja sakkouhka on tuttuja juttuja. Siltikin, hän on sairaten lasten kanssa kotona tarpeen vaatiessa. Ja ollaan me tähän astiin saatu laskut maksettu ja eipä ole tainnut mainekaan mennä kun töitä tarjotaan enemmän kun kerkesi tekemään.

Työnanatajalla on velvollisuus puuttua toistuviin poissa oloihin, en muita mitkä oli ne "määrät", mutta muistaakseni jos työntekijällä oli useita lyhyitä tai pitkäaikainen poissaolo, niin niihin piti puuttua. Yleensä päiväksi tai kahdeksi tuuraajan hankkiminen on yhtä helvettiä, muu työyhteisö kärsii todella paljon jos joutuvat toistuvasti tuuraamaan ja tekemään ylimääräistä. Esimiehelle tulee noista poissaoloista yllättävän paljon valituksia muilta työntekijöiltä, jolloin esimiehen on pakko puuttua tilanteeseen. Sen ainakin voin sanoa että nämä sairastelijat ovat niitä jotka laitetaan ensimmäisenä yt-neuvotteluissa pois...

[QUOTE="mie";22577759]Nimeomaa YRITTÄJÄSTÄ ei niinkään siitä alasta. Se riippuu mielestäni eniten siitä, mikä sen YRITTÄJÄN mielestä on enssijainen: omat lapset vai yritys. JOs perhe menee ykköseksi, niin kyllä ne työasiatkin järjestetään.

Ja mun mies on rakennusalan yrittäjä, joten tiukka aikatauku ja sakkouhka on tuttuja juttuja. Siltikin, hän on sairaten lasten kanssa kotona tarpeen vaatiessa. Ja ollaan me tähän astiin saatu laskut maksettu ja eipä ole tainnut mainekaan mennä kun töitä tarjotaan enemmän kun kerkesi tekemään.[/QUOTE]

Eli miehesi ei menettänyt senttiäkään kun duunarit oli tekemässä työt, jos eivät olleet sairaita lapsia hoitamassa kotona.

Sulla on lain suoma oikeus olla sairasta lasta hoitamassa kotona se 3 päivää (joissaki tesseissä 4) eikä sun ta voi sille mitään. Toivottavasti kuulut liittoon, jos et suosittelen liittmään jo tänään. Jan otat yhteyttä työsuojeluvaltuutettun sekä luottamusmieheen heti jos mitään painostusta koeat tai vaikka jo nyt kun selkeesti painostaa. Ja luottamusmies mukaan ta:n kanssa keskusteltuun kun palaat töihi.

Mutta minkäs sää teet jos sulla on lapset sairaana, otatko ne mukaan työpaikalle, että pääset töitä tekemään? Ei niitä varahoitajiakaan puussa kasva. Tottakai tämmöinen tilanne rassaa työnantajaa, mutta myös työntekijää. Enpä usko että A.P. riemusta kiljuen työnantajalleen ilmoittaa poissaolostaan, mutta ei niitä lapsia voi keskenäänkään jättää, eivätkä hoitoon huoli sairaita lapsia.

Tosi, tosi kurja tilanne. Tsemppiä! Jospa ne lasten sairauskierteet tästä vähenee. Tosiasiahan on että kun lapset aloittavat hoidossa ovat he alkuun enemmän kipeitä kuin jatkossa.

[QUOTE="vieras";22577766]Työnanatajalla on velvollisuus puuttua toistuviin poissa oloihin, en muita mitkä oli ne "määrät", mutta muistaakseni jos työntekijällä oli useita lyhyitä tai pitkäaikainen poissaolo, niin niihin piti puuttua. Yleensä päiväksi tai kahdeksi tuuraajan hankkiminen on yhtä helvettiä, muu työyhteisö kärsii todella paljon jos joutuvat toistuvasti tuuraamaan ja tekemään ylimääräistä. Esimiehelle tulee noista poissaoloista yllättävän paljon valituksia muilta työntekijöiltä, jolloin esimiehen on pakko puuttua tilanteeseen. Sen ainakin voin sanoa että nämä sairastelijat ovat niitä jotka laitetaan ensimmäisenä yt-neuvotteluissa pois...[/QUOTE]

kuulostaa tosi idioottimaiselta. eli kun sairastaa tai lapsi sairastaa ja siitä on lääkärintodistukset ym niin silti moititaan sitte ku on poissa. voi j....! mä ymmmärrän et puututaan jos on epäilyttäviä poissaoloja ja epäilys siitä että työntekijä lintsaa mut jos on oikeesta syystä pois niin kai se nyt pitää ymmärtää. ja ku sitä vaahdotaan että kotona lapsia hoitava äiti on yhteiskunnan elätti ja pitää mennä töihin ja sit ku menee töihin ja lapset sairastaa nii sit annetaan potkut poissaolojen takia. jossain on nyt vikaa...

No esim. mun mies on yksityisyrittäjä. Yhden miehen firma. Kalenteri täynnä etukäteen sovittuja työkeikkoja. Ei todellakaan voi niitä tuosta vaan peruutella, ei ainakaan usein, tai kyllä jo alkaisi firman uskottavuus ja maine kärsiä. Ei voi olla pois edes oman sairauden takia, vaan tekee kipeänäkin töitä.
Meillä se olen minä joka olen lasten sairastuessa poissa töistä. Ei ole tullut valituksia, mutta ei ole ollut erityisiä kierteitäkään lapsilla. Joskus menee puolivuotta niin ettei ole yhtään sairaspoissaoloa, joskus taas saattaa olla kuukauden sisällä kaksikin.

[QUOTE="mie";22577759]Nimeomaa YRITTÄJÄSTÄ ei niinkään siitä alasta. Se riippuu mielestäni eniten siitä, mikä sen YRITTÄJÄN mielestä on enssijainen: omat lapset vai yritys. JOs perhe menee ykköseksi, niin kyllä ne työasiatkin järjestetään.

Ja mun mies on rakennusalan yrittäjä, joten tiukka aikatauku ja sakkouhka on tuttuja juttuja. Siltikin, hän on sairaten lasten kanssa kotona tarpeen vaatiessa. Ja ollaan me tähän astiin saatu laskut maksettu ja eipä ole tainnut mainekaan mennä kun töitä tarjotaan enemmän kun kerkesi tekemään.[/QUOTE]

Ok, eli kun minulla on yhden hengen tilitoimisto niin minun pitäisi pystyä jäämään kotiin ja jättää työt tekemättä, niin että asiakkaiden laissa säädetyt velvollisuudet jäävät hoitamatta ja asiakkaille tulee viivästysseuraamuuksia ja muita hankaluuksia? Ja kun sijaisia ei ole saatavilla eikä kilpailevien yritysten kanssa voi tehdä yhteistyötä, eikä ole resursseja palkata työntekijää? Ja asiakkaiden pitäisi edelleen ostaa minulta palveluita tällaisten laiminlyöntien jälkeen?
Oletko vielä sitä mieltä että alalla ei ole merkitystä?

kuulostaa tosi idioottimaiselta. eli kun sairastaa tai lapsi sairastaa ja siitä on lääkärintodistukset ym niin silti moititaan sitte ku on poissa. voi j....! mä ymmmärrän et puututaan jos on epäilyttäviä poissaoloja ja epäilys siitä että työntekijä lintsaa mut jos on oikeesta syystä pois niin kai se nyt pitää ymmärtää. ja ku sitä vaahdotaan että kotona lapsia hoitava äiti on yhteiskunnan elätti ja pitää mennä töihin ja sit ku menee töihin ja lapset sairastaa nii sit annetaan potkut poissaolojen takia. jossain on nyt vikaa...

Näin meillä ainakin oli ja mistä se esimies voi tietää milloin ollaan oikeasta syystä pois ja milloin ei, aina saikkupaperit ei edes kierrä esimiehen kautta. Kaikki toistuvat poissaolot on niitä epäilyttäviä, ikävä kyllä. Nämä keskustelut usein miten käydään työterveyslääkärin kanssa yhteistyössä ja niihin työntekijän luottamusmies on aina tervetullut, se on usein myös työnantajan etu.

Ymmärrän työnantajaasi, mutta potkuilla uhkaileminen on kyllä asiatonta.
Meillä asia on ratkaistu niin, että ollaan usein puoli päivää töissä molemmat eli toinen on aamupäivän töissä tulee iltapäiväksi kotiin. Toimisiko teillä tällainen järjestely? Miehesi voi varmasti tehdä töitä illalla ja viikonloppuna tarvittaessa ja ehkä sinäkin? Sovi asiasta työnantajasi kanssa.

[QUOTE="mie";22577759]Nimeomaa YRITTÄJÄSTÄ ei niinkään siitä alasta. Se riippuu mielestäni eniten siitä, mikä sen YRITTÄJÄN mielestä on enssijainen: omat lapset vai yritys. JOs perhe menee ykköseksi, niin kyllä ne työasiatkin järjestetään.[/QUOTE]

Niinpä niin. Kuten jo muutkin on vastannut niin toistan vielä että riippuupi alasta (ja firman koosta). Mun mies hoitaa talvella lumen aurausta ja hiekoitusta. Jos maassa on lunta 10cm, niin mitä luulet kumpi on poissa töistä?

ymmärrän työnantajaasi hyvin. Toisaalta kannattaako sinun olla töissä jos noin paljon lapsesi sairaana. Jää suosiolla vielä kotiin, kun sinullahan on vielä 6kk hoitovapaata jäljellä 8eikös nuorin ole vasta 2,5v. Mietitte kesällä sitten uudestaan tuon työjutun. Näin minä tekisin ja ystäväni tekikin, koska lapsensa oli koko ajan kipeä, että ei vaan työnteosta tullut mitään.

Onneksi valitsin kotiäitiyden. Ei tarvitse pomojen kanssa taistella ja pelätä milloin ne potkii pellolle. Ei minusta olisi tuohon. Muutenkin rankaa hoitaa kipeitä lapsia, niin sitten vielä pomon huutoja kuunella!!! Tosi ikävä juttu sinulle ap! Toivottavasti kaikki menisi kuitenkin hyvin - loppujen lopuksi ja kierre päättyisi!

[QUOTE="vieras";22577689]Juu varmasti, milläs me sitten laskut maksetaan jos mies on kotona lasten kanssa, mun palkka niihin ei riitä alkuunkaan? Ei sille kukaan palkkaa maksa jos pois on![/QUOTE]

puppua! Tottakai maksaa samalla lailla kuin sinullekin!

[QUOTE="vieras";22578193]puppua! Tottakai maksaa samalla lailla kuin sinullekin![/QUOTE]

AP:n mies taisi olla yrittäjä, eli ei silloin saa palkkaa siitä että hoitaa sairaita lapsiaan.

Mutta kannattaa miettiä asiaa niinkinpäin että olisiko pienempi paha jos miehesi joskus olisi enemmän lasten kanssa kotona kun ovat sairaana - että saisit pitää työpaikkasi. Sillä vaikka tuosta ei varsinaista irtisanomisperustetta saa, on ihan varmaa että jos työantajalla tulee tarve vähentää väkeä niin se joka on eniten ollut pois on suunnilleen ensimmäisenä lähtijöiden listalla.

Eli voisiko se lastenhoitajan palkkaaminen tai mies hoitamassa lapsia olla sittenkin parempi vaihtoehto kuin se että saat lopputilin?

[QUOTE="vieras";22578229]AP:n mies taisi olla yrittäjä, eli ei silloin saa palkkaa siitä että hoitaa sairaita lapsiaan.

Mutta kannattaa miettiä asiaa niinkinpäin että olisiko pienempi paha jos miehesi joskus olisi enemmän lasten kanssa kotona kun ovat sairaana - että saisit pitää työpaikkasi. Sillä vaikka tuosta ei varsinaista irtisanomisperustetta saa, on ihan varmaa että jos työantajalla tulee tarve vähentää väkeä niin se joka on eniten ollut pois on suunnilleen ensimmäisenä lähtijöiden listalla.

Eli voisiko se lastenhoitajan palkkaaminen tai mies hoitamassa lapsia olla sittenkin parempi vaihtoehto kuin se että saat lopputilin?[/QUOTE]

Ap:n mies ei ole yrittäjä vaan yhden toisen kirjoittajan mies.

Kyllä voi olla eroa työnantajissa... mulla on myös kolme päiväkodissa ja kun palasin töihin niin ensimmäinen vuosi oli käytännössä jatkuvaa sairastelua, vuorotellen toki.
Oltiin poissa miehen kanssa vuorotellen mutta paljon niitä poissaoloja tuli molemmille eikä kummankaan työnantaja ole ikinä mitään asiasta vihjannut!
Kyllä muakin joskus hävetti aamulla soittaa että taas olen pois vaikka olin juuri ollut edellisellä viikolla mutta joka poissaolosta olen vienyt todistuksen ja aina on täysi palkka tullut.

Tilanne helpottui ensimmäisen vuoden jälkeen ja nyt olen lasten takia poissa ehkä kerran pari vuodessa ja mies samoin.

pienten kersojen äidit ovat duunipaikalla ongelma..´.paljon poissa ja verukkeena aina joku ongelma kersan / kersojen kanssa...eli mä olen ratkaissut homman niin että en palkkaa räkänokkien äitejä ja jos nykyiset ovat paljon poissa niin se on liksasta pois ja työsuhdetta ei jatketa kun määräaikaisuus menee kiinni. Onneksi on paljon lapsettomia työhaluisia.

Yhteistyössä