Työvoimakoulutus, kenellä kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kannattaako hakea? Kyseessä olis ammattitutkintoon valmistava koulutus. Eli kun mulla on jo perustutkinto alasta käytynä, mutta ammattitutkinto puuttuu.

Kaikki mahdollinen tieto kiinnostaa.

vdvv
No ihan mukavaa ajankulua työttömälle, mutta ei se työllistymismahdollisuuksia paranna. Noi työvoimakoulutustutkinnot nyt ovat ihan yleinen vitsi työnantajien keskuudessa. Jatkokouluttaudu mielummin jossain oikeassa koulussa. Nyt on amk-hakukin kait menossa.

mulla kolme kaveria jotka käyneet myyjän tutkinnon tuollai tvp-koulutuksena ja kaikki työllistyivät niihin paikkoihin, joissa olivat harjoittelijoina. eli ei se ihan turhaa ole kaikille =)
tsemppiä!

• Tykkää
Reactions: Wolt
"vieras"
No ihan mukavaa ajankulua työttömälle, mutta ei se työllistymismahdollisuuksia paranna. Noi työvoimakoulutustutkinnot nyt ovat ihan yleinen vitsi työnantajien keskuudessa. Jatkokouluttaudu mielummin jossain oikeassa koulussa. Nyt on amk-hakukin kait menossa.
Tunnen olevani liian "vanha" sinne nuorten sekaan opiskelemaan, mieluummin aikuis-seurassa. Toki ajatus työllistymisestä on päälimmäisenä mielessä ja sitä tässä haetaan, mutta uskon myös ettei koulutuksista ole loppupeleissä mitään apua, ihan sama missä on opiskellut. Työkokemus on se mikä ratkaisee ja sitä mulla ei kovin paljoa ole.

Olen ollut paljon kotiäitinä ja omaishoitajana, joten työllistyminen on tosi vaikeaa...pelkään ettei mulla ole vaihtoehtoja kuin mennä koulutukseen.

Yritin hakea kaupungilta oppisopimuspaikkaa suurtalouskeittiöön (kouluun, sairaalaan jne.) mutta ei irronnut, ketään uusia ei oteta, kun koulutetaan vanhoja työntekijöitä.

Siivoustyötä varmasti pääsis tekemään, mutta en sitäkään halua loppuelämääni tehdä.

todella vaikeaa

ap

suosittelen
Jaa. Kaikki meidän ryhmästä valmistuneet työllistyivät heti ja suurin osa sai vakipaikan ;) Iso osa meistä oli alan vaihtajia, ihan ehkä muutamalla "pelkkää" työttömyyttä takana.
Paljon on itsestäänkin kiinni tuo työllistyminen. Tuo koulutusmuoto oli mulle tosi hyvä; perheellisenä ja asuntovelallisena ei tarvinnut kituuttaa jollain opintorahalla. Bonuksena huippukivat opiskelijakaverit ja monta mukavaa muistoa...

mulla kolme kaveria jotka käyneet myyjän tutkinnon tuollai tvp-koulutuksena ja kaikki työllistyivät niihin paikkoihin, joissa olivat harjoittelijoina. eli ei se ihan turhaa ole kaikille =)
tsemppiä!
Joo ei se todellakaan ole turhaa. Entinen kurssikaveri työllisty kanssa harjottelupaikkaan heti valmistumisen jälkeen.

Ihan yhtä kelpo se opiskelumuoto/tutkinto on siinä missä normi ammattikoulussa käyty.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös;25899354:
Mulla alkais huomenna koulutus. Ja alalle josta mulla jo on koulutus. En tiedä mikä idea tuossakin sitten on..
Pakottiko työkkäri? Mulle ovat vain ehdottaneet, mutta olen tähän asti kieltäytynyt, koska en halua koulunpenkille enää istumaan vaan töihin...minulla oli siis päälimmäisenä ajatus oppisopimuksesta, mutta näyttää ettei siitäkään tule mitään...niin kohta tulee työkkäristä satikutia, kun joku suunnitelma pitäis olla.

ap

Opiskelen parhaillaan omaehtoisena työttömyyskorvauksen turvin myynnin ammattitutkintoa. Aloitin helmikuussa ja valmistua pitäisi vuoden lopussa.Normisti kestää 1,5 vuotta. Siinä sivussa menee myös kenkämyyjän teoriatunnit, mutta tämän saatan jättää pois( jos onnistuu ), kun ei mennyt ihan niin kuin oli ajatus.Täytyy vielä selvitellä tätä.

"vieras"
tsemppiä!
Kiitos kannustuksesta :) Täytyy vaan tarkkaan miettiä haluaako varmasti aloittaa koulutuksen, koska jos tulee valituksi, ei voi ilm. enää perääntyä. Haku päättyy vasta toukokuun puolivälissä ja opiskelu alkaa heinäkuun lopussa, joten aikaa on vielä miettiä.

ap

"vieras"
[QUOTE="vieras";25899411]Pakottiko työkkäri? Mulle ovat vain ehdottaneet, mutta olen tähän asti kieltäytynyt, koska en halua koulunpenkille enää istumaan vaan töihin...minulla oli siis päälimmäisenä ajatus oppisopimuksesta, mutta näyttää ettei siitäkään tule mitään...niin kohta tulee työkkäristä satikutia, kun joku suunnitelma pitäis olla.

ap[/QUOTE]

ja olen siis alkanut uusin silmin ajattelemaan työvoimakoulutusta, vaikka aina olen ollut sitä vastaan, mutta jotain tekis mieli tehdä.

ap

viera myös
[QUOTE="vieras";25899411]Pakottiko työkkäri? Mulle ovat vain ehdottaneet, mutta olen tähän asti kieltäytynyt, koska en halua koulunpenkille enää istumaan vaan töihin...minulla oli siis päälimmäisenä ajatus oppisopimuksesta, mutta näyttää ettei siitäkään tule mitään...niin kohta tulee työkkäristä satikutia, kun joku suunnitelma pitäis olla.

ap[/QUOTE]
Joo oli pakko hakea. :(

[QUOTE="vieras";25899441]Kuinka pitkiä on koulupäivät muuten näissä työvoimakoulutuksissa?[/QUOTE]

6-7 tuntia kun olen työvoimakoulutuksessa ollut.Omaehtoisessa mulla on 6 tuntia ja silloin kun on 2 päivää teoriaa viikolla( ehkä kerran tai kaks kuukaudessa on noin ) niin tuntimäärä on tuolloin myös sen 6h, mutta sitten työpäivät noilla viikoilla on alle 5.
Pääsääntöisesti on 4pv viikossa työtä ja 1päivä teoriaa.Muutamia etäpäiviäkin on ja sitten ne kirjalliset pakolliset tehtävät, mitkä laskettu viikon tuntimäärään mukaan teorian ja työpäivien lisäksi.Saikohan tästä mitään tolkkua kukaan?:D

"vieras"
6-7 tuntia kun olen työvoimakoulutuksessa ollut.Omaehtoisessa mulla on 6 tuntia ja silloin kun on 2 päivää teoriaa viikolla( ehkä kerran tai kaks kuukaudessa on noin ) niin tuntimäärä on tuolloin myös sen 6h, mutta sitten työpäivät noilla viikoilla on alle 5.
Pääsääntöisesti on 4pv viikossa työtä ja 1päivä teoriaa.Muutamia etäpäiviäkin on ja sitten ne kirjalliset pakolliset tehtävät, mitkä laskettu viikon tuntimäärään mukaan teorian ja työpäivien lisäksi.Saikohan tästä mitään tolkkua kukaan?:D
En kyllä täysin saanut :D Ymmärsin että työvoimakoulutuksessa päivä 6-7h, mutta miten se teoria työvoimakoultuksessa, kuinka paljon sitä on ja kuinka paljon työharjoittelua, onko suurin osa puuduttavaa pöydän ääressä opiskelua? Jakaako ne jotain monisteita vai mitä? Ja minkä tyylisiä tehtävät on, riippuu tietty varmaan alasta...mut. Opiskellaanko teoriat aina samassa paikassa, täällä winnova järjestää tuota koulutusta, mutta en tiedä opiskellaanko sitten niissä tiloissa vai missä.

ap

[QUOTE="vieras";25899623]En kyllä täysin saanut :D Ymmärsin että työvoimakoulutuksessa päivä 6-7h, mutta miten se teoria työvoimakoultuksessa, kuinka paljon sitä on ja kuinka paljon työharjoittelua, onko suurin osa puuduttavaa pöydän ääressä opiskelua? Jakaako ne jotain monisteita vai mitä? Ja minkä tyylisiä tehtävät on, riippuu tietty varmaan alasta...mut. Opiskellaanko teoriat aina samassa paikassa, täällä winnova järjestää tuota koulutusta, mutta en tiedä opiskellaanko sitten niissä tiloissa vai missä.

ap[/QUOTE]

Se teorian määrä riippuu ihan opiskeltavasta alasta ja opettajasta.
Onko semmonen "kalvo sulkeis" - friikki vai sitten joka enemmän keskustelujen ja muistiinpanojen kautta opettaa asiaa.

Meillä on merkattu virallisesti päivät 9-15.30 mutta aika useasti päästään jo 15 aikaan pois jos päivän asia on käyty läpi. Tosin me pidetäänkin vaan 3 taukoa (2kahvi/tupakki taukoa ja 1 sapuska tauko).

Muoks..ja me opiskellaan koko ajan samassa tilassa.
Edellisessä koulutuksessa opiskeltiin samassa rakennuksessa mutta luokat vaihteli koska oli isompi (amiedu) koulurakennus niin tilat vaihteli varauksen mukaan mut saatiin kyllä aina lukujärjestys.
Nyt on pienempi pytinki kyseessä niin ollaan vaan yhdessä tilassa ja atk painotteiset tunnit on toisessa.

Viimeksi muokattu:
ja työharjottelusta..tässä meillä tulee olemaan 2/3 työharjottelua ja 1/3 teoriaa.
Edellisessä eli laitoshuoltaja koulutuksessa meillä oli 3 työharjottelu jaksoa joista jokainen oli aina edellistä pidempi.. oisko ajallisesti ollu fifty fifty..eli puolet harjottelua ja puolet teoriaa / käytännön harjotteita

Rollolainen
[QUOTE="vieras";25900236]Onko muuten työvoimakoulutuksessa samat lomat kuin muissa kouluissa?

ap[/QUOTE] ei ole, tahti on nopeampaa juuri siksi siellä usien koulutus kestää 9-10kk, kun muuten kesätis eim 2 tai 3 vuotta. kesällä saattaa olla joku viikon-kahden loma.

Yhteistyössä