Yrittäjät! Millä taustoilla olette ryhtyneet yrittäjäksi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haaveilen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haaveilen

Vieras
Olen jo monen vuoden ajan haaveillut yrityksen perustamisesta, eräänlainen kahvila olisi mielessä. Sellaiselle olisi tilaus kaupungissani. Oon ollu töissä samanlaisessa kahvilassa 6 vuotta sitten, että sinänäsä kokemusta multa löytyy, mutta ei ole mitään elintarvikealan koulutusta.
Kannattaako sellanen yrittäjän perustutkinto tms käydä ennen kun on perustamassa omaa yritystä?

Yrittäjä en ole, mutta haaveena sellainen olisi..

Mun käsittääkseni se yrittäjä-kurssi on pakollinen jos haluaa saada starttirahaa.. ja suosittelen kyllä muutenkin käymään sen.. siitä on varmasti hyötyä..

Mun mies on yrittäjä, ei käynyt yrittäjäkurssia, sai silti starttirahaa.
Hyvähän se kurssi on käydä, siellä kerrotaan varmaan sellaisiakin asioita mitä ei tiedä =)

Voisinpa itsekin alkaa yrittäjäksi, mutta näyttää nuo päivät olevan pitkiä, 7 päivää viikossa. Paljon erilaisia maksuja ja veroja.

Toivottavasti haaveesi toteutuu :)

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Lukiopohjalla mennäporskutan.

Ei mitään yrittäjäkurssia, tosin en mä hakenut tai tarvinnut sentinjeniä mitään starttirahaakaan.
Töitä olisi enemmän kuin viitsin tehdä.

Millä alalla?

Paskan lapiointia ostopalveluna :D

Eihän tällä alalla mitään mielettömiä tuntiveloituksia voi repiä, mutta kun omat kulut on aikalailla pyöreä 0, niin ihan kivasti pärjää. Ja enemmän jää kuitenkin kuin jos palkallisena tekisi.
2 vakkariasiakasta, yhteensä vähän vaihtelevasti 40-45 hevosta.

Ja ne ei lakkaa paskomasta, oli lama tai ei ;)

Ei mitään yrittäjäkurssia, tosin en mä hakenut tai tarvinnut sentinjeniä mitään starttirahaakaan.

Millä alalla?

Eihän tällä alalla mitään mielettömiä tuntiveloituksia voi repiä, mutta kun omat kulut on aikalailla pyöreä 0, niin ihan kivasti pärjää. Ja enemmän jää kuitenkin kuin jos palkallisena tekisi.

:D Sä olet kyllä keksiny hyvän alan..

Millä alalla?

Sulla on kyllä ollu hyvä "liikeidea" :D

Täytyyki nyt itellä alkaa katteleen noita kursseja. Oishan se aikamoinen harppaus turvallisesta vakkarityöstä yrittäjäksi, mutta varmasti antoisampaa kuin tällä hetkellä :)
Kiitti kaikilloe vastanneille!

Olen yrittäjä ja niin mieskin. Emme ole käyneet kursseja emmekä hakeneet starttirahoja. Mutta itse olen "kasvanut" yrittäjyyteen kotona, joten se kävi kurssista.
Käy ehdottomasti kurssi ja hae se starttiraha, se auttaa alkuun. Kahvilatoiminnassa tarvitset kaiken liikenevän kun kylmälaitteet ovat aika hintavia. Hygieniapassi on myös yksi vaatimus ja kannattaa jo heti suunnitteluvaiheessa ottaa yhteyttä kunnan terveystarkastajaan, etenkin jos sinulla on tietty kiinteistötila mihin olet kahvilaa ajatellut.. se kun ei välttämättä kelpaa tai vaatii hurjat remontit.
Lisäksi menisin käymään kunnan elinkeinoasiamiehen luona, sieltä löytyy hyviä neuvoja, tietoa ja apua käytännön asioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja rantapallo:
Olen yrittäjä ja niin mieskin. Emme ole käyneet kursseja emmekä hakeneet starttirahoja. Mutta itse olen "kasvanut" yrittäjyyteen kotona, joten se kävi kurssista.
Käy ehdottomasti kurssi ja hae se starttiraha, se auttaa alkuun. Kahvilatoiminnassa tarvitset kaiken liikenevän kun kylmälaitteet ovat aika hintavia. Hygieniapassi on myös yksi vaatimus ja kannattaa jo heti suunnitteluvaiheessa ottaa yhteyttä kunnan terveystarkastajaan, etenkin jos sinulla on tietty kiinteistötila mihin olet kahvilaa ajatellut.. se kun ei välttämättä kelpaa tai vaatii hurjat remontit.
Lisäksi menisin käymään kunnan elinkeinoasiamiehen luona, sieltä löytyy hyviä neuvoja, tietoa ja apua käytännön asioihin.

Tosi hyviä vinkkejä, kiitos!

olen juuri yrittäjä kurssilla :D kestää 2kk ja jo nämä pari ekaa päivää on antanu paljon uutta tietoa. Mulla on taustalla ammatutkinto, kolmivuotinen. lastenvaate hommia meinasin, pienen nettiputiikin.

Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:
olen juuri yrittäjä kurssilla :D kestää 2kk ja jo nämä pari ekaa päivää on antanu paljon uutta tietoa. Mulla on taustalla ammatutkinto, kolmivuotinen. lastenvaate hommia meinasin, pienen nettiputiikin.

mitä siel tehdään?

No ensiksi kun kannattais tehdä liiketoimintasuunnitelma laskelmineen niin olisi helpompi lähteä selvittämään saatko starttirahoja yms. ja samalla itsellekin järkeistää sitä hommaa. Tein aikoinani koulussa liiketoimintasuunnitelman kahvilasta ja siinä sai kyllä aika monta kahvikuppia päivässä myydä että oli kannattava.

Kurssi kannattaa EHDOTTOMASTI käydä ja monesti se on ehtona myös starttirahan saamiselle.

Ota ensimmäisenä yhteys alueesi työvoimatoimistoon ja kysele noita kursseja ja sitten yhteys lähimpään uusyrityskeskukseen. Selvitä tarkat laskelmat ja hae starttirahaa ennen kun teet mitään sen virallisempaa. Starttiraha on menetetty jos yritys on jo perustettu.

Mä aloitin 4,5 vuotta sitten ja ala on vaihtunu välissä mutta yritys edelleen pystyssä. Aloitin lastentarvikkeiden verkkokaupalla ja nyt edustan Kotigastronomi-mausteita, toimin tiiminjohtajana ja minulla on oma verkkokauppa noille tuotteille. Monenmoista tietoa on tullut matkan varrella ja monet asiat oppii vaan tekemällä, mutta kyllä asiantuntijoita kannattaa aluksi käyttää, tulee selväksi nuo verotus- ym. asiat. Ja heti kun sulla on yritys pystyssä, HOMMAA KIRJANPITÄJÄ!!!

Yhteistyössä