Työ ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sini

Vieras
Mulla loppui juuri koeaika uudessa työpaikassa ja nyt olen jo niin pitkällä raskaana että ilmoitan tällä viikolla työnantajalle raskaudesta.
Voiko työnantaja purkaa sopimuksena tai antaa jotain muuta sanktiota kun huomaa että olin raskaana jo sopimusta allekirjoitettaessa? Rehellisesti voin sanoa että haastattelun aikaan en vielä tiennyt raskaudesta mutta sitähän työnantaja ei varmaan usko. Sopimus kirjoitettiin vasta kuukausi haastattelun jälkeen ja silloin jo tietenkin tiesin raskaudesta.
Tilanne on siinäkin mielessä hankala että firmalla ei mene kovinkaan hyvin ja paikat ovat ""kivan alla"" joten oli erittäin vaikea saada ylipäätään tätä paikkaa ja hakijoita oli paljon.
Työtiilanne on mysö erittäin kiireinen eli pomo juuri sanoi että kukaan ei saa pitää yhtään lomia syksyn tai talven aikana. Ja kun firmalla menee vähän heikosti niin ei tiedä onko paikkaa mihin palata ätiiysloman jälkeen.
Mielipiteitä?

Raskauden tai synnytyksen perusteella syrjiminen työelämässä on laissa kiellettyä (laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta). Työnantaja ei voi missää tapauksessa kohdistaa sinuun mitään sanktioita eikä lopettaa työsuhdetta raskauden tai äitiyslomalle jäämisen vuoksi. Myöskään äitiysloman aikana työsuhdetta ei saa lopettaa. Eri asia on, jos työtehtäviä supistetaan eli työpaikkoja lopetetaan. Tosin tällöinkin raskaana ja äitiyslomalla olevilla on erityissuoja ja heidät saa irtisanoa vasta viimeisenä.

Tietysti työnantaja saattaa suhtautua sinuun nihkeästi, mutta jos alkaa uhkailemaan sanktioilla tms, niin ota yhteys liittoosi.

Jos et vielä kuulu liittoon niin liity ihmeessä oman alasi liittoon ennen kuin kerrot työnantajallesi raskaudesta. Jos nimittäin jatkossa tarvitset apua liitosta ja on ollut eripuraa kyseisestä aiheesta ennen liittoon liittymistä ei liitto sotkeennu asiaan.