raskaus ja koeaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiki

Vieras
Olen nyt rv 7+2. Tarkoitus aloittaa uudessa vakituisessa työssä rv 12.
Työsopimus on vielä kirjoittamatta, se tehdään 2 vkon kuluttua. Vanhaa työpaikkaa en ole vielä irtisanonut, olen nyt vielä hoitovapaalla. Haastattelun aikaan en vielä tiennyt olevani raskaana. Uudessa työssä on 4kk koeaika eli raskaudesta on kerrottava vielä koeajan aikana (2kk ennen äitiyslomaa)

Mitä mieltä olette, kerronko tulevalle työnantajalle raskaudesta vasta aloitettuani työt kun viikkojakin on enemmän? Tosin tällöin olen koeajalla ja olen ehtinyt irtisanoutumaan vanhasta työstä.

Vai jo työsopimusta tehdessä jolloin kuulen heti mahdollisen tulevan työnantajani kannan raskauteen, ja jos ei haluakaan tehdä sopimusta kanssani niin vanha työpaikkani on edelleen minulla?

Miksi ihanan asian pitää olla näin stressaavaa?? ja kaikille ihmettelijöille niin meille ei tule lapsia anttilan postimyynnistä tilattuna vaan taivaan lahjana pitkän lapsettomuuden jälkeen...:)

kiitos ajatuksistanne

tosin sopimusta tehdessä viikkoja on jotain 9+, et jos menee kesken (siitäkin on kokemusta) niin sitten menee molemmat alta. Tosin ois sit se vanha duunipaikka vielä jäljellä. Ehkä meen ainakin ultraan ennen tota sopimusta et varmistuu onko tuolla masussa joku...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olet raskaana, sua ei saa irtisanoa koeajalla ilman perusteluita.

Väärin. Pelkkä koeaika riittää perusteeksi. Epäasiallisella perusteella - kuten raskauden takia, ei kuitenkaan saa purkaa työsuhdetta. Aika mahdotonta olisi osoittaa, että todellisuudessa raskaus olisi ollut syy, koska työnantaja ei sitä kuitenkaan myönnä. Neuvoisin olemaan hiljaa ja toivomaan, ettei työnantaja huomaa raskautta, ennen kuin koeaika on päättynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvänneuvoja:

Väärin. Pelkkä koeaika riittää perusteeksi. Epäasiallisella perusteella - kuten raskauden takia, ei kuitenkaan saa purkaa työsuhdetta. Aika mahdotonta olisi osoittaa, että todellisuudessa raskaus olisi ollut syy, koska työnantaja ei sitä kuitenkaan myönnä. Neuvoisin olemaan hiljaa ja toivomaan, ettei työnantaja huomaa raskautta, ennen kuin koeaika on päättynyt.

No mä itse oon ollut tuossa tilanteessa, että koeajan viimeisenä päivänä sanottiin irti ja nimenomaan raskauden takia (työnantaja oli 2 päivää tätä ennen saanut tietää raskaudesta). Ei ollut ollenkaan vaikea todistaa, että irtisanominen johtui raskaudesta, ei tarvinnut ku näyttää tulevat (jo suunnitellut) työvuorot, työtuntien lisäämisestä tehty sopimus joka tehtiin muutama viikko aikaisemmin ja työnantajan maksama koulutusmaksu. Työnantaja siis oli ilmoittanut minut kalliiseen ja pitkään koulutukseen joka oli alkanut vasta monen kuukauden päästä. Eli kyllä, työnantaja oli kusessa ja sai maksaa siitä.

Vielä: ymmärsin, ettei ap voi olla hiljaa raskaudesta koska asiasta on kerrottava ennen koeajan loppumista. Eikö se niin oo, että 2kk ennen äippäloman alkua täytyy ilmoittaa? En nyt jaksa laskea onko ap:n tapauksessa tästä kyse, eli pitääkö tuon takia just koeajan aikana kertoa.

Hankala tilanne. Meidän firmassa oli yksi, joka ei kertonut raskaudestaan ennen koeajan päättymistä. Pomo haukkui luottamuksen pettämisestä ja irtisanoi heti hoitovapaan jälkeen. Mä melekin pysyisin tuuossa tilanteessa vanhassa työpaikassa ja vaihtaisin vasta hoitovapaan jälkeen.

Kuten eu-edustajamme manner totesi jossain kirjoittelussa. Raskaus ei ole työhön oton tai ottamatta jättämisen peruste. Se ei siis kuulu työn antajalle. Työn antajalle tarvitsee ilmoittaa raskaudesta (meillä 3kk) ennen äitiyslomalle jäämistä, kirjallisena. Tokihan se siinä vaiheessa on tullut jo selväksi aiemmin. Mä allekirjoittaisin sopimuksen ja pitäisin raskauden omanani. Virallisesti ilmoittaisin kun on sen aika tai kysyttäessä.

Jos raskaana oleva työntekijä irtisanotaan koeajalla, työnantajan on osoitettava, ettei irtisanominen johdu raskaudesta. Raskaana olevan kohdalla pelkkä koeaika ei siis riitä syyksi, vaan tarvitaan jokin osoitettavissa oleva syy.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:

No mä itse oon ollut tuossa tilanteessa, että koeajan viimeisenä päivänä sanottiin irti ja nimenomaan raskauden takia (työnantaja oli 2 päivää tätä ennen saanut tietää raskaudesta). Ei ollut ollenkaan vaikea todistaa, että irtisanominen johtui raskaudesta, ei tarvinnut ku näyttää tulevat (jo suunnitellut) työvuorot, työtuntien lisäämisestä tehty sopimus joka tehtiin muutama viikko aikaisemmin ja työnantajan maksama koulutusmaksu. Työnantaja siis oli ilmoittanut minut kalliiseen ja pitkään koulutukseen joka oli alkanut vasta monen kuukauden päästä. Eli kyllä, työnantaja oli kusessa ja sai maksaa siitä.

Vielä: ymmärsin, ettei ap voi olla hiljaa raskaudesta koska asiasta on kerrottava ennen koeajan loppumista. Eikö se niin oo, että 2kk ennen äippäloman alkua täytyy ilmoittaa? En nyt jaksa laskea onko ap:n tapauksessa tästä kyse, eli pitääkö tuon takia just koeajan aikana kertoa.

kyllä minun on kerrottava äitiyslomalle jäämisestä ennen koeajan päättymistä. Ajattellin vain mikä tässä olisi minun kannalta järkevintä. Jos puhun asiasta jo työsopimusta tehdessäni niin siinähän sitten heti kuulen työnantajan kannan asiaan.. ois sit viel vanha työ jäljellä jos ei haluakaan minua työhön.

Alkuperäinen kirjoittaja fer:
No kerrot uudelle työnantajalle ennen sopimuksen kirjoittamista ja sanot sitten vasta irti vanhasta jos uusi hyväksyy sut työntekijäksi.

Näin mäkin tekisin. Ja tosian vois olla hyvä käydä siellä ultrassa ennen kertomista, niin tietäis sitten itsekin, onko siellä varmasti kaikki hyvin.

Onnea raskaudesta :hug: !

Ja musta se myöskin kertoo susta sille työnantajalle paljon, että kerrto raskaudesta ajoissa. Silloin hänkin tietää, että pelaat reilua peliä eikä sulla ole mitään kierouksia mielessä. Meilläkin on töissä aina vaan parempi, mitä aikaisemmin raskaudsta kertoo. Jos siitä kertoo vasta 2kk aikaisemmin, niin tulee pomolle kiire perehdyttää joku toinen siihen tehtävään. Hyvissä ajoin kun kertoo, niin on pelivaraa enemmän. Ja meillä siis suhtaudutaan hyvin positiivisesti vauvauutisiin :) .

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:

kyllä minun on kerrottava äitiyslomalle jäämisestä ennen koeajan päättymistä. Ajattellin vain mikä tässä olisi minun kannalta järkevintä. Jos puhun asiasta jo työsopimusta tehdessäni niin siinähän sitten heti kuulen työnantajan kannan asiaan.. ois sit viel vanha työ jäljellä jos ei haluakaan minua työhön.

Tietysti on moraalisesti oikein kertoa. Työnantajan vastaus on kuitenkin jo etukäteen selvä: työsopimusta ei synny. Tämä yhteiskunta nyt vain on sellainen, että naisia ja varsinkin raskaana olevia syrjitään työelämässä. Yksi ihan hyvä vaihtoehto tosiaan on pysyä vanhassa työpaikassa kunnes vauvaloman jälkeen halutessaan vaihtaa työpaikkaa. Kovin montaa kuukauttahan et ehtisi uudessa paikassa työskentelemäänkään, ennen äitiyslomaa.
On myös aivan mahdollista, että työsuhteen purkaminen raskauden aikana tulkittaisiin oikeudessa raskaudesta johtuvaksi, mutta edessä olisi siis oikeustaistelu.

meillä taas on ollut enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että raskaanaolevat ovat saaneet niitä vakituisia virkoja. Joko ne ovat olleet sitten ihan hurjan hyviä työntekijöitä tai sitten firma on antanut virkoja sen vuoksi, ettei sitä vaan tule syrjimisjuttuja :D . Tai sitten meillä vaan ollaan niin vauvamyönteisiä :heart: .

Yhteistyössä