Tutti pois!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kränä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kränä

Jäsen
13.01.2006
965
0
16
Varmaanki paljon puhuttu aihe mut kertokaas nyt miten ootte saanu lapselta tutin pois. Ei oikein mielikuvitus nyt pelaa tarinoiden suhteen. Poika on 1v8kk ja tutti on vain nukkuessa, tuntuu olevan aika tärkee unilelu. Sillä on harso kans aina vieressä, kasvoilla. Ja nyt vielä sellanen iso libero-pupu! Miten mä sille selitän et tutti pistetään pois? Miten te ja miten on vierotus onnistunu? Ku yleensä kaikki sanoo et se on helppo homma mut jos ei meijän kohalla ookkaa? Kertokaahan, pitäs pian alkaa nakkelee sitä tuttia jonnekki....

Mä olen ajatellut, että kun se aika meille tulee, teen niinkuin minullekin tehtiin: Naapurin kissa puri siitä palan pois (ts. äiti leikkasi saksilla tuttiosan pois). En viitsinyt "nysää" kauaa enää imeä..

minä jätin vain kylmästi pois, eli piilotin tutit. Olis voinut tietysti suoraan heittää roskiin, mutta odottelin pari päivää miten sujuu, sitten uskalsin viskata tutit :)
Ekana päivänä annoin vielä päikkäreille mennessä ja yöunille, seuraavana päivänä vain päikkäreille mennessä, mutta en enää yöunille, eikä enää kysellyt tuttia! Nukahtaminen kesti kyllä tosi pitkään, mutta unirievun avulla onnistui. tyttö oli 1v 8kk silloin. niin se vain jäi meillä tutti, vaikka kyllähän siitä huutoa oli enemmän, kun ei ollut tutti rauhoittamassa. Vaan äkkiä se tutti unohtui!

Tyttö oli 1v10kk kun me vietiin tytön kanssa tutit puun juurelle orava vauvoille.Muutaman viikon aina kyseli tuttia nukkumaan mennessä ja aina ite selitti että vietiin tutit orava vauvoille =) Niin se vaan jäi pois.Ilman huutoja onneksi..

Meillä on myös unirätti ja läjäpäin unileluja. Ja tutti vain unikäytössä. Mutta yllättäen: mummolassa ei tarvinnut, ei yöllä, ei päivällä. Jätettiin ensin yöunilta pois, koska oli väsyneempi ja nukahti kuitenkin, ei tullut sitä temppuilua.

Hyvin sujui, ei ongelmia.

Päiväkodissa ei päiväunilla tarvinnut tuttia, mutta kotona kyllä. Sitten tuli pitkähkö sairastaminen ja kotona oli päiväunet monena päivänä, ja alkoi se yötutin huuto,... joten jätettiin raa'asti tutti kokonaan pois. Ja tosiaan:aiemminkaan ei mummolassa tarvinnut.

Eli me emme tehneet mitään keskusteluja, emme vieneet tutteja minekään, emme leikanneet, ei mitään: tutti vaan jäi pois.

Ero päivä- ja yöunille - tutti vai ei - on tässä: yöllä on yöpuku, nyt on yöpuku, ei tule tuttia, vain päivällä.
Ja kun sitten jätettiin päiväunituttikin pois, korostettiin rättiä eikä jääty junnaamaan siihen tuttiin, vaikka pyysi. Lyhyt nopea kommentti: se on hävinnyt, ei ole, - sinulla on unirätti ja lelu, ota nämä... ja plaaplaa.

On varmaan ykilölliistä, meillä toimi ja onnistui näin, syynsä niin lapsessa kuin vanhemmissakin.

:heart:

Meillä kans jäi tosi helposti tutti tytöltä pois kun oli 2v 2kk. Vinkui illalla tuttia, mutta sanoin että tuttia ei enää tarvita, se siitä. Yksi yö oli kitinää, mutta siihen se loppui, eli tosi helposti.

Meillä meni jonkin aikaa, että poika tarvitsi tutin vain yöunille.
Sitten minä yhtenä iltana en sitä vain antanut. Huudoksihan se meni, ja muutamina öinä vähän hankaluuksia.. Varsinkin kun mies sitten yksi yö antoikin tutin pojalle takaisin!
Mutta kohta sitten jätin tutit pois, ja alkoi yöt olla rauhallisia.
Olisko viikossa launtunut tutin kaipuu.

Serkkutyttö teki pojalleen siten, että kun poika kerran täällä meillä antoi koiralle tutin, niin siihen loppui pojan tutin tarve. Siis serkkuni sanoi pojan tuttia huutaessa että etkö muista kun annoit sen koiralle. Ja ihme kyllä tämä poika ei meillä käydessäkään ole muistanut tuttia kaivata. Tosin heillä sitten oli unipullo vielä käytössä.

Mä kans mietin tuota et annettas tutit meidän koirille. Mut kävipä mielessä et jos poika alkaakin "kerjäämään" niitä koirilta takas :D En siis ehkä anna, tiijä vaikka poika suuttuis koirille. Mut naapurin koiralle ne vois viedä :whistle: Jospa se naapurin koiraki hiljenis hetkeks ku laittaa tutit suuhun :laugh:

Meillä homma meni näin että tyttö on nyt vähän vajaa 1v3kk ja päätin vain tossa tämän viikon keskiviikkona et nyt se lähtee. Oli muutenkin syönyt tuttia enää oikeastaan vaan unilla. Niin se tutti meni pois ja hengissä ollaan,yöunille nukahtamiset vähän hankalia,mutta kyllä se tästä helpottaa..
:heart:

Meijän typy oli vähän vajaa vuoden ikäinen kun jätettiin tutti pois. Ihan vaan eräänä iltana yöunille mennessä ei sit tuttia annettukaan. Huuto oli kova muutamana ensimmäisenä yönä, ja päikkäreille mennessäkin, mutta kyllä se äkkiä unohtui. Aluksi näytti tyttö hamuavan rätinkulmaa ja sormiaan, mutta onneksi ei sitten hakenut korviketta mistään. Nyt jos tutin jostain löytää, niin ei enää muista mitä sillä tehdään, vaikka aikaa on kulunut vasta pari kuukautta.

Heh, nyt eka unille sit alettu ilman sitä tuttia. Kaveri kävi kylässä illalla niin poitsu antoi sille kaikki kolme tuttiaan. Ja nukkumaan mentäessä pari kertaa kysy tiukempaan sävyyn tuttia mut sanottiin et sähän annoit ne pois. Ja sit se muisteli aikaisempia keskusteluja ja luetteli ääneen kaikki jotka ei käytä tuttia. Ja nukahti siihen! Nyt sit jännätään miten menee yö.... Saattaa yöllä olla huumori tiukassa ku pitää alkaa selittää unenpöpperössä et missäs ne tutit sit olikaa... :o

Me myös "hiotaan strategiaa" tutin pois ottamiseksi 1v 11kk ikäiseltä tytöltä. Neiti on pitkään syönyt tuttia vain nukkuessa, jolloin tutti myös helposti tippuu, eikä löydä sitä itse takaisin suuhun. Viimeistään 2v ollaan ajeteltu ottaa tutti pois :) Kerranhan se kirpaisee..?

Huomenta! Väliaikatietoja jälleen... Yö meni loistavasti. Poika parikertaa vaan kysy etsi yöllä tuttia. Mies sano sille vaan et ssh,nyt nukutaan ota harso kainaloon ja siihenpä se pikku-ukkeli tyyty! Ja kovasti toivotaan et jatkuis yhtä hyvin :)

Päiväunillekkin alkoi hyvin. Kiitos OIKEESTI teille. Ilman tätäkään keskustelua en ois saanu niin paljoa "rohkeutta" et oisin tosissaan tehnyt sen! Täältä se innostus siihen lähti. Aikaisemmin en tosissaan osannut pitää näitä keskusteluja arvossa mut nyt ku oma kone laitettiin niin tästä tuli mulle kuin uus koti. Kaikille teille: :hug:

saanko kysyä kun olen sitä useasti itse ihmetellyt että mikä pakkomielle se on riistää pieneltä lapseltä niin rakas(ainakin meillä)esine kuin tutti?
en itse usko tohon "korvatulehduskierrehömppään" sillä itse en ikinä ole sitä syönyt(suulakihalkio) ja silti pahaan kierteeseen joutunut..
mielestäni olisi sama kuin joku tulisi sinulta väkisin viemään "kaikkein tärkeimmän"turvan ja sanoisi että voivoi olet jo niin iso..
luulenpa että lapsi luopuu siitä itse kun siihen on valmis.
mutta tämä vain minun mielipiteeni nyt siis haluaisin kuulla teidän..

No siis, meillä tutti ei ole aiheuttanut korvatulehduksia, mutta hampaiden asentoon sekä luuston (esim. kitalaen muotoon) alkaa vaikuttaa negatiivisesti 2-3v iässä. Muutokset tosin ovat vielä palautuvia, mutta jos lapsi imee tuttia vielä 3-5v muutokset pysyvämpiä, jopa pysyviin hampaisiin! Oikomishoidon, vaativan sellaisen, läpikäyneenä en tahdo lastani altistaa samalle. Osahan ottaa tutin pois jo alle vuoden ikäiseltä! Itse en halunnut sitä tehdä, mutta rajansa kaikella: mielestäni 2v ei enää tarvitse tuttia :)

..juu nää on näitä "kuuluisia" tutkimuksia, edelleen voisin sanoa että uskon että on vain ollu sattumaa..itselläni tehty oikomishoitoja vaikken sitä tuttia olekkaan syönyt..
mielestäni ei ole tarpeeksi näyttöä siitä että nimenomaan tutti on tällaiset aiheuttanut..

Löytyhän tästä tutti pois-asiasta juttua, meinasin itse juuri alkaa kyselemään samaa kun tyttö täyttää kohta 1v6kk. Ei hänkään tuttia muuten tarvii/kaipaa kun unille ruvettaessa. Yöllä toisinaan heräilee jos huomaa tutin pudonneen suusta. Monta kertaa olen pimeässä etsinyt ja antanut takaisin suuhun. Nyt olen alkanut miettii sitä vierotusta, mutta se ei tule olemaan helppoo. Pullosta vierotus onnistui helposti, ei itse enää huolinut pulloa ja ei sitä enää kysellytkään, jo puoli vuotta sitte se jäi. Täytyypä kokeilla onnistuisko se nukkuminen ilman, edes noi päikkärit jos ensin menis..
Kyllä minäkin olen kuullut siitä mitä tutti vaikuttaa hampaisiin, hammaslääkärissä sitä kysyin ja mielellään 2-vuotiaana viimeistään olisi hyvä päästä tutista irti.. Jospa sitä ennen elokuuta.. =)

äippäliini-82: onnea vaan matkaan ja pitkää pinnaa! Meillä tuttipullon jättäminen vajaan vuoden iässä oli helppo, luulin tosiaa tuon tutin olevan kamala homma mut loppupeleissä menikin hienosti!!!

Ja hippimamille en edes vaivaudu vastaamaa :laugh:

Yhteistyössä