Tutkimus: Synnytystapa vaikuttaa vauvan älykkyyteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -ap-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Varsinainen tutkimus siksi että tulos on itselle ei-suotuisa?

Juu, varmasti sektioidut lapset ovat älyllisesti ihan eri asemassa, samoin kuin mm pulloruokitut sairastelevat jatkuvasti imetettyjen ollessa aina terveitä jne.

Ensiksi, tästä oli jo ketju täällä.

Toisekseen kyse on tilastollisista asioista. Puhutaan siis ihmisistä keskimäärin, sekä tyhmiä että fiksuja löytyy kummallakin tavalla syntyneistä. Ei niin, että meidän alateitse syntynyt Matti on fiksumpi kuin teidän sektiolla syntynyt Pekka. Tämä syntymistapa on yksi tekijä monien muiden tekijöiden ohella, joka vaikuttaa älykkyyteen.

JEE - vihdoinkin sain synninpäästön. Mä olen syntynyt keisarinleikkauksella. Ilmankos väliiä tuntuu että olen ihan taliaivo ;)
Voisiko tuohon vedota aina, kun ei vaan niinku jaksa...Oon syntynyt sektiolla, en mä siis osaa, pysty, voi tehdä sitä tai tätä :D

Voisin itsekin ottaa tuon selityksen käyttöön. Ei kukaan sitä tiiä, etten oikeasti ole sektiolapsi :cool:

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
En edes jaksa lukea. Mun yksi lapsi on syntynyt sektiolla ja on sisaruksista fiksuin. Mun kaksi kummilasta on syntynyt sektiolla ja varsin fiksuja lapsia, toinen taiteellisesti ja kielellisesti lahjakas. Niin ja oma veljeni on syntynyt sektiolla, perheemme matikkanero :D
Mutta itse olen syntynyt alakautta ja olen kyllä niin hiton älykäs, fiksu, kaunis jne. että varmasti tutkimus jollain tapaa todenmukainen, äitini vaginaa saan siis kiittää kauneudestani..

Koska naapurin hoikka Annika syö karkkia enemmän kuin naapurin pyöreä Martta, niin voiko silloin ajatella, että karkin syönnillä on mitään merkitystä lihomisen kanssa?

Ja tämä oli vertaus.

No ihan hyvä että näitä tutkimuksia tehdään, tajuaisivat nämä mukavuussektioiden tekijät (mitä tehdään etenkin muualla maailmassa paljon) ettei sektio ole vauvalle se paras tapa syntyä. Ja äidin pitäisi ensisijaisesti ajatella lastaan.

[QUOTE="Julia";26883119]Pyh ja päh :D Olen syntynyt alateitse ja aikas huonoilla numeroilla valmistuin lukiosta.. itsestä se on kiinni miten elämän ottaa elääkseen[/QUOTE]

Se on myös monesta muusta asiasta kiinni. Geenit, ympäristö? Eiköhän siihen soppaan voi myös yhdistyä monen muun ohessa synnytyksessä muodostunut proteiini tai vauvana syödyn rasvan laatu ja määrä?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26883241:
Suomessa sektiot tehdään lääketieteellisin perustein, joten turhiskommentit muotisektioista voisi jättää väliin.

Nojaa, pelon feikkaaminen on yllättävän helppoa. Ja ainahan tälläkin palstalla vaahdotaan miten "ketään ei pakoteta synnyttämään".

Ja tuo kyseinen tutkimushan oli tehty Suomessa...???

Kommenttini oli lähinnä vastaus tähän: "No niin tulipahan nyt myös vastaus siihen, miksi nykyajan pennut ovat niin avuttomia ja tyhmiä, tuo sektiollahan synnyttäminen on nykyään muotia... "

Mutta tuolla aiemmin tosiaan näkyy olevan toinenkin vastaava, jossa tarkennettiin, että niitä tehdään joissain toisissa maissa.

Nojaa, pelon feikkaaminen on yllättävän helppoa. Ja ainahan tälläkin palstalla vaahdotaan miten "ketään ei pakoteta synnyttämään".

Tuo lienee kai aika harvinaista, varsinkin kun jopa pelkopolilla kävijöistä osa päätyy haluamaankin mieluummin alatiesynnytyksen.

Itse olen synnyttänyt alateitse ja kammoan ajatustakin sektiosta. En ole kyllä huomannut mitään sektiomuotia tms, saati että olisi kovin yleistä haluta nimenomaan sektio. Pikemminkin jossain vaiheessa kritisoitiin sitä, että joissain sairaaloissa tehtiin sektioita "varmuuden vuoksi", ettei lapsi syntyisi viikonloppuna. Tästä on muutamia vuosia aikaa, ja kyseessä oli nimenomaan sairaalan käytäntö, ei synnyttäjien toive.

Vastaan samoin kun edelliseen ketjuun aiheesta:

a) Hiirillä tuskin valvotaan kovin tarkoin sikiöiden vointia sektion aikana, esim. nukutusaineen vaikutus. Ihmislapsia taas seurataan tarkasti.

b) Pitää muistaa se että usein sektioon päädytään jostakin syystä, esim. vauvan tilanne on jo alkujaan sellainen ettei välttämättä selviäisi alatiesynnytyksestä. Eli siis vauvan lähtötilanne on muutoinkin jo heikompi, mistä syystä sektiokin on tehty. Esim. ystäväni sai pienen keskosen sektiolla, koska vauva ei olisi kestänyt käynnistystä (äidillä vakava raskausmyrkytys) -> jos lapsella ilmenee jokin kehityshäiriö, niin sekö johtuu sitten sektiosta?

Yhteistyössä