Keisarileikkaus EI OLE synnytys!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja dr.pil:
Ja mitä kipuihin tulee, on sektio yleisemmin kivuliaampi kuin alatiesynnytys. Molemmista löytyy kuitenkin paljon vaihtelevuutta. On kivuttomia ja kivuliaita ja traumatisoivan kipeitä sektioita ja alatiesynnytyksiä. Näillä ei oikeen alateitse synnyttävät voi kilpailla. Eikä siitä muutenkaan hyötyä ole suuntaan tai toiseen.
No ehkä ei nyt kuitenkaan. Sektioita kun myönnetään usein sillä perusteella, että synnyttäjä pelkää kipua. Ja kyllä mä voin sanoa, että alatiesynnytys on noin miljoona kertaa kivuliaampi. Ei sektio sattunut yhtään ja sen jälkeenkin oli vain vähäistä jomotusta, joka oli hyvin hallittavissa kipulääkkeellä. Alatisynnytyksen jälkeen jopa istuminen ja vessassa käyminen oli kipeetä.

 
äiti 44v
Ajattelinpa kommentoida minäkin tätä sinänsä kummallista väitettä että sektio ei olisi synnytys.

No mutta hyvänen aika, onhan se synnytys. Siinä syntyy lapsi!

Itse olen synnyttänyt sektiolla ja kyllä siitä tapahtumasta syntyi lapsi.

Eikä sektio aina ole kivulias mutta toki siinä nyt jossain vaiheessa kipuunkin saa tutustua.

Alatiekin on synnytys, myös imukupilla.

Nämä jotka väittävät ettei keisarileikkaus olisi synnytys, ovat vain kateellisia! :(
 
kätilö
Meillä ainakin töissä synnytyssalissa puhutaan alatiesynnytyksestä ja sektiosynnytyksestä. Eli siis yhtälailla synnytyksiä ovat meidän mittapuun mukaan molemmat. Ja äidille sillä asialla, että sektiostakin puhutaan synnytyksenä, voi todellakin olla isokin merkitys.

Ja mitä tuohon bakteeriasiaan tulee, niin kyllä, alatiesynnytyksessä lapsi saa äidin synnytyskanavasta noita tärkeitä bakteereja omaa bakteerikantaansa varten ja sektiosynnytyksessä lapsi jää ilman näitä. Tästä asiasta on tainnut noita tutkimuksia olla ennenkin ja kyllä se asia itselleni opetettiin jo vuosia sitten kätilöksi opiskellessani. Niin, että ei ole mikään uusi juttu. Mutta siis ihan totta.

Tästäkin huolimatta ihan yhtä arvokkaita synnytystapoja ovat molemmat. Toki voidaan kuitenkin ajatella, että lapsen sopeutumista kohdunulkopuoleiseen elämään edesauttaa enemmän alakautta syntyminen. Mutta joskus sektio on välttämätön ja ihan täydellisiä vauvoja saadaan sitäkin kautta. Ja sektiolla synnyttänyt äiti on ihan yhtälailla äiti, kuin alateitsekin synnyttänyt. Olkaamme siis ylpeitä äitiydestämme synnytystavasta huolimatta.
 
"ää"
No ehkä ei nyt kuitenkaan. Sektioita kun myönnetään usein sillä perusteella, että synnyttäjä pelkää kipua. Ja kyllä mä voin sanoa, että alatiesynnytys on noin miljoona kertaa kivuliaampi. Ei sektio sattunut yhtään ja sen jälkeenkin oli vain vähäistä jomotusta, joka oli hyvin hallittavissa kipulääkkeellä. Alatisynnytyksen jälkeen jopa istuminen ja vessassa käyminen oli kipeetä.
Niin, tai synnyttäjä ei tiedä mitä sektio on.
Mua naurattaa tällaset idiootit jotka tulee "kumoamaan" omalla yksittäiskokemuksella muka kaiken. No minulla oli taas alatiesynnytys ihan iisi juttu, kun taas sektio aivan järkyttävä ja EHDOTTOMASTI kivuliaampi juttu. Tiesitkös likka että se on todella vaihtelevaa mikä synnytys kenelläkin on ja minkälainen.

Uaaahh tosi typerältä vaikutat. :D
 
:)
Miten joku jaksaa :) mä pidän ainakin itseäni synnyttäneenä vaikka se ahistas ketä tahansa ja miten paljon tahansa...
Lisään viellä että yli 14 tuntia harjoittelin kyllä et miten oikeasti synnytetään mutta ei mahtunut ei ja tutkimukset osoitti ettei sieltä mahdu ikinä muuta kuin keskonen ulos. ja kyllä olin kipeä leikkauksen jälkeen tunnustan viikko meni ennenkun lenkille selvisin
 
heh joo
On se onni, että olen vapaaehtoisesti lapseton. Ei tarvitse koskaan riidellä siitä, mikä syntyi tai oli syntymättä. ;) Äitikaveri linkkasi keskustelun esimerkkinä siitä, miten veristä on äitien taistelu _oikeasta_ äitiydestä. Otan osaa.
 
Scarlett unille menossa
Lisään viellä että yli 14 tuntia harjoittelin kyllä et miten oikeasti synnytetään mutta ei mahtunut ei ja tutkimukset osoitti ettei sieltä mahdu ikinä muuta kuin keskonen ulos. ja kyllä olin kipeä leikkauksen jälkeen tunnustan viikko meni ennenkun lenkille selvisin
Ai oikeen viikko ennenkuin lenkille selvisit. Just niin. Mä pääsin siinä vaiheessa pois sairaalasta ja istumisen kanssa oli tuskaa. Ei tullut mieleenkään lähtiä lenkille.
 
äiti 44v
Yöaika ei ole mikään muu kuin tekosyy laiminlyödä sektiokeskustelua. Jos ette pillunvanuttajat pidä puolianne niin tähän ketjuun jää viimeiseksi lausuma että SEKTIO ON SYNNYTYS.
 
"Jeejee"
Jos ei sitä sektiota saa tehdä.... Ainakin epikriisin mukaan olen synnyttänyt 43 tuntia, melkein ponnistusvaiheenkin ennen leikkausta. Niinpä niin, mistä synnytys alkaa? Eikös seole avautumisvaihe ensi synnyttäjällä hankalin? Että repikää siitä. Terveisin 3 kertaa leikattu-mutta joka kerta synnytystä yrittänyt henkensä kaupalla
 
äiti 44v
[QUOTE="Jeejee";22049831]Jos ei sitä sektiota saa tehdä.... Ainakin epikriisin mukaan olen synnyttänyt 43 tuntia, melkein ponnistusvaiheenkin ennen leikkausta. Niinpä niin, mistä synnytys alkaa? Eikös seole avautumisvaihe ensi synnyttäjällä hankalin? Että repikää siitä. Terveisin 3 kertaa leikattu-mutta joka kerta synnytystä yrittänyt henkensä kaupalla[/QUOTE]

Kuinka hulluja lääkäreitä sinulle on sattunut? Yhden kerran tuon vielä ymmärtää mutta että kolmesti!?
 
Ilmeisesti niiden pienten vauva parkojen pitäis antaa kuolla, jotka on äitinsä mahassa vaarassa ja jotka sen takia pitää leikata... en ymmärrä. Onneks täällä on noita "täydellisiä" äitejä nii ei olla muut ihan hukassa...
 
Synnyttämätön äiti
Mä en ymmärrä, että kuinka kukaan jaksaa tehdä tällaisen aloituksen provosoivalla otsikolla. Aihe kun oli sitten muuten ihan vain synnytystapojen vertailua ja niiden vaikutusta syntyvään lapseen eikä mitenkään liittynyt siihen, että toinen tapa on toista "oikeampi". Harvapa odottava äiti kun sitä synnytystapaa sitten ihan oikeasti itse voi valita.
 
"mimi"
Nimenomaan, eli joku joka on tullut maailmaan sektiolla kertoo olevansa leikattu 12.6.1989 eikä syntynyt ko. päivänä. nyt kaikki äiteelle soittamaan ja kysymään miten sitä on tähän maailmaan tultu ettei vaan tule väärinkäsityksiä!
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä