Turvaistuimesta pois luikertelu..XTP

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahoj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahoj

Vieras
Eli ongelmana on pojan luikertaminen ulos turvaistuimesta matkan aikana.

Saa kädet laitettua vatsan kautta eteen ja työntää turvavyön sitä kautta olkapäiltään pois, aika kammottava tilanne kun on lasissa 120km/h moottoritiellä. Pakko vaan pysäyttää ja fixata tilanne, mikä on melkein vielä vaarallisempaa!

Mun pitäs laittaa ne vyöt niin kireelle, ettei henki kulje jos haluan ettei hän luikerra ulos istuimesta. Olen jo miettinyt että pitäs varmaan asentaa joku klipsi siihen eteen että ei pääse työntää pois niitä olkapäiltään, mutta se on taas turvallisuusriski sekin.

Graco Cosmic XTP on istuimena ettei ole ihan whatever istuin sekään. Istuu tätä nykyä kasvot menosuuntaan (2v.) koska täälä (asumme ulkomailla) on aika suuri peräänajon riski...3x jo ollaan sellasta koettu.

Onko muilla samoja ongelmia?

meillä tytöt on nyt kaks ja puoli vuotta ja aikasemmin tuossa luikertelivat pois vöistä..just silleen et olkapäältä pois...mutta nythän nuo on jo jättäny sen vähemmälle. kuiteski ymmärtääävät kun sanoo et niitä ei oteta pois että jos kolari tulee niin käy pipisti...kun aina muistutettiin et niitä ei oteta niin nyt eivät enää räpelläkkään..ja talvisin eivät oikein saakkaan kun sitä vaatetta on näin kesällä on toinen juttu...

Just käytiin ostaas toiseen autoon istuin ja myyjälle sanoin että ottaa HTS:stä kädet vapaaksi. Myyjä sanoi että tarpeeksi tiukalle vaan ettei saa. Nyt ne on mutta kyllä on aika tiukalla. Tossa Römerin isofixissä oli paremmat ne olkapäähihnat, niitä ei saa niin helposti pois kun niissä on sellanen kumi olkapäillä. Eli meillä on toisessa autossa toisinpäin ja toisessa naama menosuuntaan, pikkasenmietitytti muttei auta, ei mahdu muut istuimet kunnolla. Toki meillä jo on 1,5v ettei ihan 9kk.

Meillä on xtp:ssä kanssa yritetty tota joskus. Onneksi istun itse lähes aina vieressä. Kyllä ne hihnat pitää sit vaan todella tiukalle pistää. Ei ne löysänä taida antaa täyttä turvaa kolarissakaan jos kerran itekseenkin pois pääsee.

Meilläkin tyttö on oppinut työntämään kädet irti turvaistuimen vöistä, jos vaan on liian löysällä ne. Kaksivuotias ja istuu jo kasvot menosuuntaan päin takapenkillä, helpompi kuljettajan nähdä välillä vilkaisten mitä siellä tapahtuu.

Joo kiitoksia vastauksista.

5 piste vyö on käytössä mutta ainut kohta mistä poika on välillä kiinni istuimessa on se vyön lukko siinä sukupuolielinten kohdalla ja sitten ne olkapäät roikkuu kylkiluissa....

Täytyy vaan jatkaa jankutusta että ei saa ottaa pois ja laittaa niin piukalle ettei tosiaan saa pois. Ongelmana on vaan että poika on kuiva ja puhdas niin ei ole vaippaa sielä haaroissa pehmittämässä sitä lukon kohtaa. Lukon pehmus on niin ohut, et kun vetää tiukalle on varmaan pikku veijari sielä haaroissa aika tiukoilla myös!

Täytyy vaan kehitellä jotain.

Kiitos vastauksista :wave:

Meillä kaksi eri istuinta, eri merkkisiä ja niistä 1 v. vääntää itsensä käsivapaaksi. Tiukemmalle ei vöitä voi laittaa, henki ei muuten kulje. En tiedä et mikä neuvoksi. Onneksi yleensä joku istuu takana kaverina ja laittaa kädet takaisin.

Erityisesti nyt kuumalla ilmalla kiemurtelu on lisääntynyt. Olen yrittänyt antaa käsille muuta puuhaa, se on about ainoa tähän mennessä tepsinyt keino.

Kuulostaapa tutulta...

Meillä liki kaksivuotias tyttö on nyt viime kevään ja tämän kesän aikana keksinyt tuon saman asian... Eli luikertaa olkavyöt irti. Ja tämä siis tehdään sekä HTS:n että Britaxin istuimessa kasvot menosuuntaan.

Niin tiukalle vöitä ei yksinkertaisesti pysty laittamaan etteikö tyttö saisi itseään vapaaksi.

Ratkaisuksi ompelin istuimien olkapehmusteisiin kanttinauhan pätkät, jotka olen solminut kiinni tytön rinnan päällä. Näin ei pääse käsiään vapaaksi luikertelemaan. Oli meinaan muutaman kerran mökkimatkalla moottoritiellä naurussa pitelemistä kun jokaisella P-paikalla sai pysähtyä neitiä köyttämään kiinni, ja sen kun oltiin takaisin tielle päästy, oli tytsy takapenkillä taas kuin marakatti.... Tämä siis ennen kanttinauhojen ompelemista.

noh meillä typy aukaisi turvaistuimen lukon itse. Ja sitähän ei pystynyt estämään millään. aikansa sitä teki ja minä pysähdyin joka kerta kuin seinää n koska mun auto ei toimi jos vyö on auki.. sitten tajusi lopettaa

Tota mäkin pelkään kokoajan kun näpertelee lukkoa. Joku kauhea päivä se sitten aukeaa. Olen yrittänyt saada hänelle muuta puuhaa käsille. Naruilla pehmosia leluja ja kirjoja kiinnittelen vyöhön. Välillä ne kiinnostavat välillä eivät.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2006 klo 17:13 Meillä kirjoitti:
meillä ei oo kumpikaan milloinkaan luikerrellut pois vöistä. Onkohan meillä ne sit liian tiukalla...? Kumpikaan ei kyllä niistä ite pois pääsisi.....

Tuskinpa vaan, jospa lapset on kookkaampia ettei pääse pois.

Kuumimmat

Yhteistyössä