TUPAKOINTI RASKAUDEN AIKANA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono äiti(kö)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
olen kuullut kanssa muutamilta ihmisiltä että olisi huono juttu lopettaa tupakan poltto seinään se voi aiheuttaa äidille paljon stressiä ja lopuksi keskenmenon ???ja tähän vielä että todellakin olen vähentänyt sitä tupakan polttoa huomattavasti ennen saattoi mennä maxi aski päivässä 30kpl siis ja tämä ennen raskautta nyt olen polttanut sellaiset 6-7 tupakkaa päivässä mutta sekin pitäisi saada pois sekin on liikaa ja kyllä mulla alkoholia meni aika paljon ennen raskautta kun tykättiin viettää kotona kaikenlaisia juhlia mutta tippaakaan en ole ottanut plussauksen jälkeen.Eikä edes ole mielessänikään käynyt ottaakaan sitä yhtäkään olutta. Mutta kiitos kaikista vastauksita joita tänne on tullut paljon olen saanut mietittävää näistä kirjoituksista :)

äidin tupakoimattomuudesta johtuva "stressi" on merkittävästi lyhytkestoisempi haitta kuin tupakointi raskauden aikana ja sen jälkeen.. fyysiset vieroitusoireet kestävät maksimissaan päiviä ja psyykkisistäkin pääsee muutamissa viikoissa eroon. kyllä sen lapsukaisen elämää ehtii pilaamaan ihan riittävästi myös syntymän jälkeen..

poltin itse noin askin päivässä plussaan asti ja sen jälkeen lopetin välittömästi. ei se helppoa ollut mutta minulle ainoa vaihtoehto. toivon todella etten jo tähänastisella polttamisellani ole aiheuttanut vauvalle harmia (=> omien keuhkojen huono kunto => heikentynyt hapensaanti äidillä => heikentynyt hapensaanti sikiöllä)

Alkuperäinen kirjoittaja MaidA:
ei kyse ole siitä että stressi olisi vaarallisempaa kuin tupakointi vaan siitä et jos ei pysty lopettamaan niin siitä on turha stressata! Ei helvetti kyl löisin teitä pässejä jos olisitte käsieni ulottuvilla! Ihan tarkoituksella vääristelette sanojani....

Ja minä tinttaisin sinua, koska olet niin itsekäs, ettet ajattele vauvaasi ollenkaan, vain itseäsi. Ällöttävää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
olen kuullut kanssa muutamilta ihmisiltä että olisi huono juttu lopettaa tupakan poltto seinään se voi aiheuttaa äidille paljon stressiä ja lopuksi keskenmenon ???ja tähän vielä että todellakin olen vähentänyt sitä tupakan polttoa huomattavasti ennen saattoi mennä maxi aski päivässä 30kpl siis ja tämä ennen raskautta nyt olen polttanut sellaiset 6-7 tupakkaa päivässä mutta sekin pitäisi saada pois sekin on liikaa ja kyllä mulla alkoholia meni aika paljon ennen raskautta kun tykättiin viettää kotona kaikenlaisia juhlia mutta tippaakaan en ole ottanut plussauksen jälkeen.Eikä edes ole mielessänikään käynyt ottaakaan sitä yhtäkään olutta. Mutta kiitos kaikista vastauksita joita tänne on tullut paljon olen saanut mietittävää näistä kirjoituksista :)

Etkö tajua edelleenkään, että se tupakointi lisää riskiä saada keskenmeno?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mieti sitä, että aina kun olet tupakalla vauvan hapen saanti vaikeutuu ja sillä on paha olla siellä mahassa.
On mielettömän hieno tunne olla polttamatta, kun tietää antavansa parhaan mahdollisen alun vauvalle!

Neuvolan täti kielsi tekemästä tätä. Se on kuulema turhaa stressiä joka on vauvalle myös pahasta!

Olen kyllä yksi pässi, myönnetään. Mutta ymmärsin tuon viestin niin että neuvolan täti kielsi sinua lopettamasta koska stressi olisi sikiölle pahempi haitta kuin tupakointi.

Et siis sanonut stressin olevan pahempi, mutta oletin niin koska sen varjolla lopettaminen kiellettiin ja kuitattiin turhaksi stressiksi.

ei kyse ole siitä että stressi olisi vaarallisempaa kuin tupakointi vaan siitä et jos ei pysty lopettamaan niin siitä on turha stressata! Ei helvetti kyl löisin teitä pässejä jos olisitte käsieni ulottuvilla! Ihan tarkoituksella vääristelette sanojani....

Ja siis edellinen viestini oli vastineena tuohon kommenttiin.

Itse poltin raskauden alkuviikkoina,sain
lopetettua ihan helposti kun ajattelin joka savulla
että nyt supistelee ja tulee keskenmeno.siihen
loppu röökaaminen.Lasta oltiin 6vuotta odotettu
enkä halunnut riskeerata mitenkään.

Jos et pysty lopettamaan tupakointia, ei se mitään, turha stressata, kato kun ei sille mitään voi...
Kertoo kyllä kaiken tarvittavan sinusta ja älykkyydestäsi.
Kerro nyt, miksi et pysty lopettamaan? Tai tiedänhän minä jo syyn. Et vain viitsi yrittää tarpeeksi.

... jo ennen kuin tiesin olevani raskaana, mutta yritimme silloin raskautta. PÄÄTIN että nyt en enään polta koska tuleva vauva on polttamista tärkeämpi (mikä nyt on itsestään selvä asia). Nyt on rv 12 menossa ja en ole ainuttakaan tupakka polttanut.
Tupakoinnin lopettaminen on täysin kiinni itsestään ja omasta itsekurista. Se tupakka ei kävle itse suuhun!
Ajattele sitä pientä ihmisen alkua jonka elämän pilaat sauhuttulemalla. tupakka eikä nikotiini purkkakaan kuulu raskauteen.
Jokainen pystyy lopettaaman jos vain haluaa!

Sellasten, jotka ei oo ikinä tupakoinu, on mun mielestä turhaa kommentoida ja haukkua sellasia, jotka on tupakoinu/tupakoi. Se lopettaminen ei todellakaa oo helppoa, no, toisille se on kerrasta poikki, mutta toiset jää riutumaan koukkuun, eikä pysty lopettaan ja tästä on kokemusta enemmänki näiden vuosien ajalta, ku oon tupakoinu, se ei oo vaan niin yksinkertasta, että lopettaa, vaikka kuinka ajattelis, että lapsi kasvaa sisällä. Parempi seki, et vähentää, ku se et lisää sitä tupakointia.

Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
... jo ennen kuin tiesin olevani raskaana, mutta yritimme silloin raskautta. PÄÄTIN että nyt en enään polta koska tuleva vauva on polttamista tärkeämpi (mikä nyt on itsestään selvä asia). Nyt on rv 12 menossa ja en ole ainuttakaan tupakka polttanut.
Tupakoinnin lopettaminen on täysin kiinni itsestään ja omasta itsekurista. Se tupakka ei kävle itse suuhun!
Ajattele sitä pientä ihmisen alkua jonka elämän pilaat sauhuttulemalla. tupakka eikä nikotiini purkkakaan kuulu raskauteen.
Jokainen pystyy lopettaaman jos vain haluaa!
Voi, ku olis mullekki ollu noin helppoo lopettaminen, mutta ku ei oo, mutta on se hyvä, että on niitäki, jotka pystyy lopettaan.

Yhteistyössä