TUPAKOINTI RASKAUDEN AIKANA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono äiti(kö)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja tupakoinnin lopettaminen on muuten ihan tahdonvoimasta kiinni. Päättää että homma loppuu nyt. Jottei jää väärää käsitystä, niin olen itsekin polttanut vuosikausia ja lopetin kerrasta 5 vuotta sitten. Joten ihan omakohtaista kokemustakin asiasta on.

Oli polttanut 50 vuoden ajan askin, jopa kaksi, päivässä. Totesi, että nyt saa riittää. Ilman mitään apuvälineitä lopetti.
Itse lopetin tupakoinnin kertalaakista heti, kun sain tietää olevani raskaana. Tuosta vaan. Poltin reilun askin päivässä ennen sitä, olin polttanut jo kymmenisen vuotta.
Tiedän muitakin esimerkkejä ihmisistä, jotka on pystyneet lopettamaan tupakoinnin kun ovat sitä todella halunneet. Kaikki ei vaan halua vissiin.

Alkuperäinen kirjoittaja MaidA:
Kaikki ei pysty tuolla! On se hyvä kun täällä kaikki tietävät kaiken ja muita ei ymmärretä....

Tupakoinnin lopettamisessa suurin merkitys on sillä, mitä on korvien välissä. Kaikilla ei valitettavasti ole kovin paljoa. Syynä voi olla se, että äiti poltti raskausaikana :kieh:

Ei pysty etkä ennättänyt lopettamaan..? :xmas: oisko kannattanut sitten ensin yrittää lopettaa ja sitten vasta yrittää raskautua... Ja nyt kun olet raskaana, niin luulis että nyt viimeistään ennätät lopettaa ja suurimman motivaation luulis löytyvän sun masusta..!

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Ja tupakoinnin lopettaminen on muuten ihan tahdonvoimasta kiinni. Päättää että homma loppuu nyt. Jottei jää väärää käsitystä, niin olen itsekin polttanut vuosikausia ja lopetin kerrasta 5 vuotta sitten. Joten ihan omakohtaista kokemustakin asiasta on.

Niinhän se on.Tahdonvoimasta kiinni ei muusta.
Minulla takana ennen kuopusta yli 15 vuotta tupakointia.
Kukaan ei väitä että helppoa ja ilman jatkuvaa mielitekoa se onnistuu.
Itse olen siinä tyhmä että aloitin taasen uudestaan kun kuopus syntyi ja imetys loppui.
Nyt tammikuussa loppui käryttely raskauden takia.
En vanno etten polta koskaan enää mutta ainakaan en raskauden ja imetyksen aikana.

ja kätilö sanoi synnytyksen jälkee et mahdollisesti mun tupakanpoltto pelasti mut kiireelliseltä sektiolta. Ei nimittäin ois tyttö mahtunut syntymään jos olis ollut isokokoinen. Painoi syntyessä 2990g. Ja pienikokoisuushan on suurin uhka polttaessa raskausaikana....

NO TOSI HYVÄ ETTÄ POLTIT!!!

*PÄÄNPAUKUTUSHYMIÖ* ...

Kaikki ei pysty tuolla! On se hyvä kun täällä kaikki tietävät kaiken ja muita ei ymmärretä....

Ei ole mitään syytä ymmärtää lapsen vahingoittamista.

Tunnettu lastenlääkäri antoi tutulleni hyvän mielikuvan lopettamiseen: Ajattele lastasi. Joka ikinen kerta kun vedät henkoset, vaikeutat lapsesi hapensaantia kahden minuutin ajan. Kuinkahan monet henkoset kerkeät vetää yhden tupakan aikana?
Siirry ajassa eteenpäin pari vuotta. Lapsesi leikkii hiekkalaatikolla. Sinä poltat tupakkaa lähistöllä. Sikiöaikaa vastaava hapenmenetys on verrattavissa siihen, että otat lapsesi kaulasta kuristusotteen. Kuristat lujasti parin minuutin ajan. Pidät hieman taukoa ja toistat kuristuksen muutaman kerran..

Olisiko syytä lopettaa tupakointi? Miettikää, kuinka pieni raukka vauva on!!!!

Mä liityn joukkoon, jolle sataa p*skaa niskaan. Oon polttanu molempien raskauksien aikana, mutta huomattavasti vähemmän, ku normaalisti ja silti tunnen olevani hyvä äiti lapsilleni, parempi, ku kukaan muu (siis meidän tytöille)

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
En usko, että äiti joka tupakoi raskausajan, voi olla hyvä äiti lapsilleen, koska jo se tupakointi kertoo sen, että omat mielihalut menee jopa oman lapsen terveyden edelle.

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

On se kumma että aina löytyy niitä joiden mielestä tupakointi on sikiölle loistojuttu!! :/

No sitähän mä just tarkotin

:headwall:

No jaa, et kai sinä huono äiti ole, ajattelematon ja itsekäs vaan.

Sori, mutta mua ällöttää tupakointi raskauden aikana. Minä en ymmärrä, että millainen ihminen haluaa tieten tahtoen altistaa lapsensa myrkyille.
Itse poltin 7 vuotta ennen raskautta askin päivässä ja olin jo etukäteen päättänyt, että plussan tullessa loppuu. Ja niin loppui, kerrasta!
Eihän se ihan helppoa ollut, muttei tullut mieleenkään polttaa, koska oli niin hyvä syy olla polttamatta. Tsemppiä lopettamiseen, kyllä sinäkin siihen pystyt!
Mieti sitä, että aina kun olet tupakalla vauvan hapen saanti vaikeutuu ja sillä on paha olla siellä mahassa.
On mielettömän hieno tunne olla polttamatta, kun tietää antavansa parhaan mahdollisen alun vauvalle!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mieti sitä, että aina kun olet tupakalla vauvan hapen saanti vaikeutuu ja sillä on paha olla siellä mahassa.
On mielettömän hieno tunne olla polttamatta, kun tietää antavansa parhaan mahdollisen alun vauvalle!

Neuvolan täti kielsi tekemästä tätä. Se on kuulema turhaa stressiä joka on vauvalle myös pahasta!

Mä en kyllä henk. koht. ymmärrä miksi pitää edes alottaa tupakointia kun se on niin vaikea lopettaa sit kun pitäs/haluaa. No joo , meni taas ohi aiheen mutta mun puolesta olis voinu jäädä keksimättä koko haiseva ja metsiäkin tuhoava ja sairastuttava tuote.

Toki tupakoivan lapsi voi olla terve, samoin kuin tupakoimattoman lapsi sairas. Faktaa kuitenkin on että tupakointi altistaa tietyille ongelmille ja sairauksille ja monelle pelkkä ajatus lapsensa riskeeraamisesta tekee pahaa.

Itse en ole koskaan polttanut (noita yläasteen maistemisia lukuunottamatta) enkä siis tämän myötä ole altistanut lapsiani tupakoinnin vaaroille. Myös mies lopetti tupakoinnin kun rupesin odottamaan esikoista. Kuinka olakkaan tämä lapsi selvisikin maailmaan hengissä vain ihmeen kaupalla, kiireellisellä sektiolla ja 2,6kg painoisena. Oli vauvana väsynyt, ei meinannut oppia imemään jne, kasvu ja kehitys hidasta kautta linjan, on sairastellut varmasti keskivertoa enemmän, infektioastmaa jne. Niin, nämä vaikken ollut polttanut lainkaan. :/ Osa jutuista liittynee lapsen kehitysvammaan, osa sitten sattumaan -kuka tietää.

Kuitenkin olen suunnattoman onnellinen siitä etten polttanut, sillä varmasti olisin sairaan lapsen ääressä valvoessani kerran jos toisenkin miettinyt johtuvatko nämä lapsen koettelemukset nyt raskausajan tupakoinnistani. Eli koen elämäni huomattavsti helpommaksi kun ei tarvitse itseä syyllistää noista, meillä nyt vaan kävi tuollainen tuuri ja sillä hyvä.

ps. vaikka moni tupakoitsija saa terveitä lapsia, niin hetkeäkään en usko oman lapseni sairauksien johtuvan siitä ettei hän saanut raskausaikana "tarvitsemaansa" nikotiinia. :whistle:

Neuvolan täti kielsi tekemästä tätä. Se on kuulema turhaa stressiä joka on vauvalle myös pahasta!

Turhaa stressiä?
Oletko sinä tai kukaan muukaan oikeasti niin tyhmä, ajattelematon ja itsekäs ettet pode huonoa omaa tuntoa ja sen myötä stressiä tupakan poltostasi??
Siitähän sen luulisi vasta stressin tulevankin, kun tietää myrkyttävän omaa lasta koko ajan. Ja se raskaus itsessään lisää kesken menon riskiä, joten ihan turha tulla mussuttamaan, että se stressi lisää keskenmenon riskiä kun se tupakan poltto lisää sitä yhtä lailla + vielä sen lisäksi aiheuttaa kaikkea muuta paskaa. Kirjoitin myös tuon ylemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Yritä ainakin ensalkuun vähentää sitä tupakointia.

No en usko et toi auttaa? Ehkä joillakin.

Parempi heittää röökit roskiin ja päättää et se on nyt loppu, maha-asukin vuoksi. Omasta motivaatiosta se lähtee. Omasta päätöksestä.

Onpas kummallinen neuvolan täti :whistle:
Sillä tuohan on totta: vauvan hapensaanti vaikeutuu joka kerta, kun olet röökillä. Kummallista, että tosiasioiltakin pitäisi sulkea silmänsä. Varmaan huumeäitejäkin kielletään ottamasta turhaa stressiä piikistä, ja alkoholistiäidille sanotaan ettei saa stressata ja miettiä vauvaa aina kun on ryyppäämässä :headwall: Ihme paapomista. Aikuisen ihmisen pitäisi kestää tosiasiat, ja toimia niiden mukaisesti.

ap!!
oon ite ollu tossa samassa tilanteessa,nyt viikon polttamatta ja voin sanoa että tuo pieni ihmisenalku tuolla mahassa tsemppaa kyllä enemmän kun mikään!!helppoa ei ole ollut,rutiinilla menty aamukahvin kanssa tupakalle,ruuan jälkeen jne. monta vuotta ja nyt täyskäännös.
mutta hyvin on mennyt.kehottaisin kokeilemaan ettimään niitä omia rajoja kuinka kauan pystyy olemaan ilman tupakkaa.
Äläkä heitä röökejä pois,oon sitä mieltä että käänteis psykologia toimii kaikista parhaiten,mulla on aski ja tikut tossa hyllyn kulmalla missä aina ennenkin.
viimeset henkoset vetäsin viikko sitten sunnuntai iltanan.
tsemppiä!! :hug:
ja jos et psyty lopettamaan niin yritä määrätä itelles tietyt rajat,kuika paljon poltat ym.
en syyllistä,enkä tuomitse koska tiedän miten vaikeaa se on.

MaidA: luuletko tosiaan että stressi on vauvalle pahempi kuin se myrkky jota poltat? Järki käteen :attn: ja tekosyyt sikseen!

nii ja kai raskaanakin voi käyttää omia aivoja? "Neuvolan täti kielsi..."

Minä haluaisin kyllä oikeasti nähdä sen tutkimuksen jossa osoitetaan äidin stressin aiheuttavan lapselle vakavampia ja kauaskantoisempia seuraumuksia kuin tupakoinnin. Kuinka paljon stressiä noihin seuraamuksiin tarvitaan? Riittääkö esimerkiksi se että äiti yrittää raskausaikana suorittaa opinnot loppuun ja stressaa tenttejä jne vammauttamaan lapsen?

Kertoiko kätilö minkälaisista seuraumuksista tuossa on kysymys? Altistuuko vauva joillekin sairauksille vai kuinka se ilmenee? Mikä on se tupakan ja stressin(vaikeasti mitattavissa) suhde, missä tupakointi on vielä terveellisempää?

Ja päteekö sama esimerkiksi alkoholiin? Onko päihderiippuvaisen äidin parempi juoda olut, pari illassa kuin hampaat irvessä pysyä selvin päin?

*juu, kyselyikä päällä* :xmas:

Kyselyikä minullakin päällä...

Kiinnostaisi tietää raskausaikana polttavien äitien ikä ja koulutustaso. Luulen, ettei sieltä löydy kovinkaan montaa kolmekymppistä akateemista, vaan taitaa olla yleisin häthätää 20 v täyttänyt peruskoulun käynyt.

Ainakin pitää olla todella hyvä suodatin, jotta onnistuu suodattamaan kaiken annetun valistuksen ja siitä huolimatta pitämään sikiön myrkyttämistä jotenkin ok juttuna.

ei kyse ole siitä että stressi olisi vaarallisempaa kuin tupakointi vaan siitä et jos ei pysty lopettamaan niin siitä on turha stressata! Ei helvetti kyl löisin teitä pässejä jos olisitte käsieni ulottuvilla! Ihan tarkoituksella vääristelette sanojani....

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Kyselyikä minullakin päällä...

Kiinnostaisi tietää raskausaikana polttavien äitien ikä ja koulutustaso. Luulen, ettei sieltä löydy kovinkaan montaa kolmekymppistä akateemista, vaan taitaa olla yleisin häthätää 20 v täyttänyt peruskoulun käynyt.

Ainakin pitää olla todella hyvä suodatin, jotta onnistuu suodattamaan kaiken annetun valistuksen ja siitä huolimatta pitämään sikiön myrkyttämistä jotenkin ok juttuna.

No nykypäivänä se ei ihan käsikädessä kulje tuo valistus koulutuksen kanssa.

Yhteistyössä