tupakointi raskaana???

  • Viestiketjun aloittaja pottapää
  • Ensimmäinen viesti
Jonska
Sori mutta huvittaa tuo 'erilaisuutta ei hyväksytä lainkaan'. Mitä erilaisuutta tuo tupakointi edustaa? Sitä että on tyhmä, itsekäs ja heikko?

Pienen syntymättömän vauvan myrkyttäminen on ainoita asioita mistä saatan ns. vouhottaa. Mun mielestä ihminen, joka itsekkäästi myrkyttää lastaan, ei ansaitse koko lasta.

Enkä ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa lopettaa. Itse lopetin plussaan, pari henkosta poltin ja niistä tuli NIIIIIN KURJA olo, että polttamattomuus oli itsestään selvyys. Ja mitä tulee siihen urbaaniin legendaan, että pari tupakkaa päivässä vähentää stressiä ja ois siten parempi lapselle, niin paskan marjat. Kaikkia syntymätöntä lastaan rakastavia äitejä, jokainen henkonen, jolla myrkyttää lastaan, stressaa niin paljon, että lopettamisesta aiheutunut stressi on pientä siihen verrattuna.

Anteeksi ettei heru myötätuntoa.

Ihmetyttää vouhotus raskausaikana tupakoimisesta !!!!! ei tupakoivalla ihmisellä mene suonetkaan tukkoon yhdeksässä kuukaudessa niin miten ne raskausaikana sitten menee niinnopeasti itselläni on neljä tervettä lasta vaikka olen tupakoinut odotus aikana
 
Viimeksi muokattu:
...
Ihmetyttää vouhotus raskausaikana tupakoimisesta !!!!! ei tupakoivalla ihmisellä mene suonetkaan tukkoon yhdeksässä kuukaudessa niin miten ne raskausaikana sitten menee niinnopeasti itselläni on neljä tervettä lasta vaikka olen tupakoinut odotus aikana

Itsekästä ajatella noin. Oletkos ottanut selvää mitä kaikkea tupakka aiheuttaa sikiölle? Mua allötti jo pelkästään se et sikiö sätkii koko sen ajan ku kiskot röökii ja jopa tunnin jälkeenpäin. Riitti mulle tiedoks et lopetan.
 
Viimeksi muokattu:
rgjrh
Ihmetyttää vouhotus raskausaikana tupakoimisesta !!!!! ei tupakoivalla ihmisellä mene suonetkaan tukkoon yhdeksässä kuukaudessa niin miten ne raskausaikana sitten menee niinnopeasti itselläni on neljä tervettä lasta vaikka olen tupakoinut odotus aikana

niin, se nyt vaan voi vaikuttaa niiden lasten elämään mm. pituuskasvuun, hedelmällisyyteen jne jne sitten myöhemmällä iällä, vaikka allergiaa ei heti olisikaan puhjennut. Suonten tukkeuma ja sinun terveytesi onkin ihan toimen juttu. Kehittyvät sikiöt ja lapset eivät kertakaikkiaan kestä kaikkea mitä aikuinen "valmis" ihminen. Mutta se nyt on ihan sama mitä tässä kirjoitan, se tuskin saa silmiäsi avautumaan ja myöntämään itsellesi että olet tehnyt väärin. Ja mitäpä hyötyä siitä tupakasta on, noi terveyden ja fysiologian kannalta, ei mitään.
 
Viimeksi muokattu:
hmmh..
vauva-lehdessä oli just asianmukainen artikkeli tupakoinnista raskausaikana.. siis pieni artikkeli vaan, eikä kattanut kaikkea mitä tupakointi voi aiheuttaa..
nyt oli tehty tutkimukset kuinka tupakointi voi olla osasyynä adhd-lapsiin ja nuoriin, eli siis näkyy vasta vuosien kuluttua.
mulle nyt on ihan sama kuka haluaa oman elämänsä pilata tupakoinnilla, mutta että puolustuskyvyttömän lapsen tärkeimmät eväät matkan varrelle, niin niiden pilaaminen on jo mautonta. ymmärtäisin vielä jotenkin jos Yrittäisi päästä irti tupakasta, mutta kun näitäkin riittää jotka eivät halua muuttaa elintapojaan ihan vaan siksi ettei huvita.
mutta yleensähän nämä kroonikkotupakoitsijat saavat niitä terveitä lapsia ja muut sitten jotka toivovat ja elävät terveellistä elämää saavat sitten sairaita lapsia.. välillä mietin että pitääkö sitä ruveta niin tyhmäks ja itsekkääks että rupee vetämään sitä röökiä kaksin käsin jotta "varmistaa" sen että kaikki menee putkeen ja syntyy terve vauva.. tosin sitten nämä ongelmat nousevat esille lapsen kasvaessa..
 
Hmmm
Briteillä on sanonta You cannot have the cake and eat it too. Tarkoittaa sitä, että välillä on tehtävä valintoja elämässä, koska kaikkea ei voi saada yhtäaikaa.

Tämä pätee tämänkin ketjun aiheeseen: jos se tupakointi on niin hirmuisen tärkeää, voi yksinkertaisesti vain olla tekemättä lapsia. Niin yksinkertaista se on.
 
no hohhoijaa
Voivoi teitä ihmiset. Joo tupakointi on pahasta, mutta pahempana pidän kuitenkin sitä, että lasta kasvatetaan väkivallalla, jos lapsi ei saa rakkautta jne...
Miettikää nyt itsekkin. Vaikka olisi odottava äiti, joka ei polta, mutta käyttäisi henkistä/fyysistä väkivaltaa lapsen kasvatuksessa, niin se ON pahempi asia!!!
Sillä sä saat pilattua lapsen elämän!!!
Ja tupakka ei ole niin paha kuin alkoholin juominen raskausaikana tai jos piikittää itteensä huumeita.
Minulle neuvolantäti on aikoinaan sanonut, että se muutama tupakka ei haittaa.
Minulla on kohta 3 ja 4- vuotiaat lapset, ja terveitä ja onnellisia.
 
jep,jep
Missä te niitä röökejänne kiskotte maha pystyssä?
Kehtaatteko ihan yleisellä paikalla ottaa henkosia muiden nähdessä, vai poltatteko piilossa kotona?
Jos piilossa, sekin kertoo jo aika paljon, häpeää sitä!

Mun mielestä on aivan sama pilaako oman terveytensä, mutta on itsekästä ajatella, ettei sillä ole kasvavaan sikiöön mitään vaikutuksia.
Erään ystäväni vauvalla oli syntyessään kamalia vierotusoireita ja hän sanoi, että se oli niin kamalan näköistä, että toista odottaessaan hän lopetti.

Itse olen ollut satunnais tupakoija, silloin tällöin muutama tupakka.
MUTTA heti, kun testit ovat näyttäneet plussaa en ole ainuttakaan tupakkaa polttanut.
Se jos vauvalla olisi jotain, syyttäisin ensimmäisenä tupakkaa, miksi poltinkaan??!!
Sitä tuskaa en kestäisi. Mielummin koitan elää terveellisesti ja koittaa varmistaa vauvalle parhaimmat olot mahassa.

Oma äitini on tupakoinut odottaessaan, en tiedä voinko syyttää siitä oppimis ja keskittymis häiriöitäni. Nykyään niitä kai tutkitaan enemmän minkälaisia vaikutuksia tupakalla on sikiöön, kun yli 30 vuotta sitten.

Tupakka ja väkivalta, pahastahan ne molemmat on. Ja molemmat estettävissä.
Antakaa lapsienne kasvaa puhtaassa raikkaassa ympäristössä ilman väkivaltaa.
Minä en hyväksy tupakoivia raskaana olevia, vaikka niitä on ystävissäni ollut ja on.
 
ex-röökimuija
Tupakan terveyshaitoista on todisteita pinotolkulla, miten joku voi huijata itseään väittämällä, että, tupakoinnilla ei olisi vaikutusta sikiöön!!!????

Tuo on sellaista itsepetosta, kun ei haluta lopettaa, että ei mitään rajaa. Myöntäkää edes, että ette halua/pysty lopettamaan, sen sijaan että valehtelette itsellenne että sillä ei ole merkitystä.

Voi olla, että pari röökiä päivässä on jonkun sallitun rajan sisällä, mutta kai nolla röökiä silti on parempi????

Jos et halua lopettaa röökaamista yhdeksäksi kuukaudeksi lapsesti takia, mitä muuta myönnytyksiä olet/et ole valmis tekemään äitinä?

Itse olen polttanut askin päivässä ja lopetin kun rupesimme yrittämään lasta. Voin sanoa siis kokemuksesta, että se on TAHDONVOIMASTA kiinni. Toki välillä tekee mieli polttaa, mutta sitten pitää vain päättää jokaisen tupakan kohdalla erikseen, että nyt en polta.

Lopettaminen on mahdollista, jos haluaa lopettaa.
 
ihme perusteluja
Voivoi teitä ihmiset. Joo tupakointi on pahasta, mutta pahempana pidän kuitenkin sitä, että lasta kasvatetaan väkivallalla, jos lapsi ei saa rakkautta jne...
Miettikää nyt itsekkin. Vaikka olisi odottava äiti, joka ei polta, mutta käyttäisi henkistä/fyysistä väkivaltaa lapsen kasvatuksessa, niin se ON pahempi asia!!!
Sillä sä saat pilattua lapsen elämän!!!
Ja tupakka ei ole niin paha kuin alkoholin juominen raskausaikana tai jos piikittää itteensä huumeita.
Joo, aina löytyy jotain pahempaa. Mutta jos äiti kerran Rakastaa lastaan yli Kaiken ja on valmis Tekemään Mitä Vain lapsen hyväksi ym.jne. kliseet, niin onko ihan kohtuutonta ajatella että hän välttäisi NIIN tupakointia KUIN väkivaltaa JA viinaa ja huumeitakin? Vai onko teilläpäin niin, että noista on pakko valita vähintään yksi, ja sinä valitsit tupakan kun se on mielestäsi pienin paha?

Olen samaa mieltä kuin ex-röökimuija: Polttakaan jos ette halua tai pysty lopettamaan, mutta älkää valehdelko itsellenne ja yrittäkö selitellä että se on ihan vaaratonta ja harmitonta. Se on haitallista ja vaarallista, sekä teille itsellenne ja varsinkin sille sikiölle, jolla ei edes ole koko asiaan mitään päätösvaltaa.
 
Viimeksi muokattu:
äippä66
Ketään syyttelemättä voi kuitenkin perustella miksi tupakointi ei kannata raskauden aikana. Tupakka sisältää n. 4000 eri ainesosaa, eikä kaikkia ole edes tutkittu. Jo minun odotusaikoinani (parikymmentä vuotta sitten) neuvottiin välttämään tupakkaa.

Uusien tutkimusten mukaan ainoat haitat eivät olekaan vauva-ajan vieroitusoireet ja mahdollinen pienikokoisuus. Tupakan jättämät haitat voivat jatkua koko eliniän ja jopa siirtyä seuraavaan sukupolveen. Lisäksi tupakka saattaa aiheuttaa neurologisia ongelmia. Tiedän äitejä jotka ovat tupakoineet suht runsaasti raskauden aikana, ja suurella osaa lapsista oli mm. käytöshäiriöitä ja ylivilkkautta joita jouduttiin hoitamaan.

Tämä ei siis ole pelottelua, vaan tutkimusten tulosta.
 
Syyspaketti
Alkuperäinen kirjoittaja pottapää;9379778:
Tappeluketju tästä tulee...erilaisuutta ei hyväksytä täällä ollenkaan...huono äiti olet,jos poltat raskaana ollessa...tuomitaan.

Mutta miten siis sinulla...poltatko ja kuinka paljon?

Mulla rv 30 ja poltan n 5-7 päivässä.Huonolla omallatunnolla,mutta poltan kuitenkin...enkä syyllistä ketään :)

Onko muita?
En tupakoi raskaana ollessa enkä tupakoi muulloinkaan. En myöskään oleskele vapaaehtoisesti tupakansavussa. Lopetin kahvinjuonnin heti alkuraskaudessa myös. Kova päänsärky kesti useita päiviä, mutta olen tyytyväinen, kun pääsin kahviriippuvuudesta eroon. En myöskäään syö kiellettyjä ruokia, käytä alkoholia tai voimakkaita kemikaaleja sisältäviä tuotteita raskausaikana. En halua tehdä tahallani mitään sellaista asiaa, joka voisi vahingoittaa sikiötä. Jokainen päättää itse, millaisen elämän lapselleen haluaa. Tämä on minun valintani.
 
savuton
Terve tupakoitsijat!

En rehellisesti sanoen jaksanut lukea koko ketjua läpi, eli olisin varmaan saanut vastauksen sen lukemalla, mutta tuollaista tahkoamista jaksa lukea!

Yksi kysymys olisi, johon kaipaan vastausta ihan mielenkiinnosta. Miksi tupakoitsijat eivät käytä nikotiinipurkkaa/laastaria ym.? Eikös se olisi vauvalle parempi vaihtoehto kuin hapenpuute? Ymmärrän riippuvuuden, mutta eikös se ole juuri tuohon nikotiiniin ja tällöin olisi ihan sama missä muodossa sen kroppaansa saa???
 
CausaliS
Terve tupakoitsijat!

En rehellisesti sanoen jaksanut lukea koko ketjua läpi, eli olisin varmaan saanut vastauksen sen lukemalla, mutta tuollaista tahkoamista jaksa lukea!

Yksi kysymys olisi, johon kaipaan vastausta ihan mielenkiinnosta. Miksi tupakoitsijat eivät käytä nikotiinipurkkaa/laastaria ym.? Eikös se olisi vauvalle parempi vaihtoehto kuin hapenpuute? Ymmärrän riippuvuuden, mutta eikös se ole juuri tuohon nikotiiniin ja tällöin olisi ihan sama missä muodossa sen kroppaansa saa???

Laastari on joidenkin tutkimusten mukaan pahempi kuin tupakointi. Ongelma sinäänsä ei poistu, sillä suurin tekijä koko hommassa on nikotiini. Se aiheuttaa kehityshäiriöitä, pienikokoisuutta ja oppimisvaikeuksia.

Minusta ei tarvitse suurennella vieroitusoireita. Itse lopetin 2 kk sitten. Olen mies, enkä siten raskaana. Lopetin koska päätin niin. Jos tietää seuraukset ja silti valitsee ne, niin kaikki jälkikasvulle aiheutunut haitta on omaa vikaa ja tahallista, harkittua haitan aiheuttamista.

Heroiinin vieroitusoireisiin voi kuolla. Tupakoinnin vierotusoireisiin ei, joten se on ihan korvien välissä.

Joko tekee tai ei, mutta ihan turha ruveta esittämään uhria. Aikuinen ihminen päättää itse mitä tekee. Jos jälkikasvulle aiheutuva haitta ei ole mitään, niin rööki huuleen vaan, jos taas ottaa sen vakavasti, niin lopettaa.

Lopettaminen on lopulta yksinkertaista. Ei vaan polta. Ei vaikka miten tuntuisi pahalta. Kaikki tuosta monimutkaisemmaksi menevä on itsepetosta.
 
Viimeksi muokattu:
juu u
Aivan loistavaa huumoria tuolla alkupäässä tuo "mieti kuinka kauan ihminen on hereillä, jos polttaa 10 tupakkaa päivässä se on paljon!" Esim minä nukun 8h yössä, usein vähemmän, hereillä olen siis 16 h päivässä, laskut uusiksi siis. Toki se on paljon jos mietin ihmistä joka ei polta, kymmenen on paljon nollaan verrattuna. minä poltan 18-25 tupakkaa päivässä, se on paljon kymmeneen verrattuna. Ville valo poltti aikoinaan 3-4 askia tupakkaa päivässä, se on paljon minun tupakointiin verrattuna! Suhteellisuuden tajua siis mukaan.. Ja miettikääs, tupakkaa miettii keskimäärin 15 minuutin välein, heroiiniä 8 tunnin välein :p
 
vielä tupakoitsija
Voi v.ttu mitä paskaa. Minäminäminä, sinäsinäsinä. Ihmiset varmaan saa jotain mielihyvää kehuessaan itseään ja haukkumalla muita, voi luoja olette täydellisiä. Ketään ei kiinnosta kun luulevat tietävänsä jo kaiken, ovathan he lopettaneet. Itse rv, 7, ennen 8 tupakkia, nyt noin, 3 ja vähenee. Tavoitteena lopetus. TIEDÄN riskit.
 
pullamössöjä
Poltin rv 10 saakka ja siitä loppu. Ajatuskin siitä että kun meillä on vaavin kans sama verenkierto ja minä myrkytän sitä, teki pahaa. Lapsi syntyi ja 5kk myöhemmin aloitin polttaa taas. Mutta kova lopetus käynnissä, nyt ollut kaksi viikkoa ilman yhtään mitään. Purkkaakaan ei tarvi, saati laastaria. Tahdonvoimaa kehiin vain.
 
joopa joo
Tunteja syntymän jälkeen alkaa voimakas itku ja levottomuus, kestää 3-5 päivää, toisilla vielä kauemmin. Vauva itkee kuin sitä sattuisi. Synnyttäneiden osastolla työharjoitteluni suorittanut.
mun poika on ollut syntymästä saakka aurinkoinen ja tyytyväinen tapaus. että näin hyvin säkään asias tiedät...

sit taas muille, poltin koko raskausajan, poltan edelleen. poika täysin normaalikokoinen, ei mitään allergioita, oppimisvaikeuksia, adhd:ta eikä mitään muutakaan mitä olette täällä ehdottomana totuutena kertonut. Katsos kun aina ei tupakoitsijoiden lapset olekaan niitä viallisia ja ehdottomasti tupakan takia "vammautuneita", joskus käy niinkin että vaikkei nainen tupakkaa polttaisikaan raskausaikana niin silti tulee kaiken maailman vaikeuksia. Mitäs te täydelliset sitten syytätte? Varmastihan sillon kyseinen äiti on polttanut vaikka salassa jos ei muuta. Eihän ole mahdollista että teidän mielipiteenne olisikin kenties hieman väärä?
Mutta mutta, täysin terve tapaus syntyi tänne siihen aikaan, ikää pojallani on tällä hetkellä 29.

tv.mummu 48v
 
Viimeksi muokattu:
juurikin näin
Hohoijaa edellinen mummo! Kylläpäs olet ylpeä tekosestasi. Neuvot varmaan armasta poikaasikin tupakoimaan, kun siitä ei mitään haittaa ole :). Mieheni äiti kuoli 45-vuotiaana keuhkosyöpään, mieheni oli erittäin pienikokoinen vauva syntyessään. Tällä hetkellä mieheni isä sairastaa kehuhkosyöpää ja siis on tupakoinut koko ikänsä. On se kiva kun vanhemmat valinnoillaa aiheuttaa itselleen sairauksia. Kohta mieheni on orpo ja lapsemme ilman isovanhempia ja mistä syystä?
 
ei tupakkia!
Voi mummu sua sentään! Tottakai elämään tulee vaikeuksia ja vammoja ilman mitään syytä tai syystä mihin ei voi itse vaikuttaa. Mutta jokaisen tupakan voi jättää omasta tahdosta sytyttämättä, ei siitä vauvalle ainakaan haittaa ole. Olipa addiktio mikä tahansa, aina löytyy hyvät syyt ja selittelyt miksi täytyy käyttää tiettyä ainetta (nikotiini, alkoholi, lääkkeet, huumeet) tai käyttäytyä tietyllä tavalla... Hankkikaa apua riippuvuuksiinne ja olkaa vahvoja!
 
ziiisus
Eihän ole mahdollista että teidän mielipiteenne olisikin kenties hieman väärä?
Tupakoinnin aiheuttamat riskit sikiölle ovat FAKTAA, eivät MIELIPITEITÄ. Ja "riski" tarkoittaa nimenomaan sitä, että lisää lapsensa mahdollisuutta sairastua asioihin X, Y ja Z - hyvällä tuurilla niin ei käy, mutta millainen äiti tieten tahtoen ottaa oman lapsensa kohdalla sellaisia riskejä, ja vielä ylpeilee sillä (kuten sinä näyt tekevän)?
 
Viimeksi muokattu:
678
Tupakoinnin aiheuttamat riskit sikiölle ovat FAKTAA, eivät MIELIPITEITÄ. Ja "riski" tarkoittaa nimenomaan sitä, että lisää lapsensa mahdollisuutta sairastua asioihin X, Y ja Z - hyvällä tuurilla niin ei käy, mutta millainen äiti tieten tahtoen ottaa oman lapsensa kohdalla sellaisia riskejä, ja vielä ylpeilee sillä (kuten sinä näyt tekevän)?
Uusimmassa Duodecim-lehdessä referoitiin artikkelia, jonka mukaan raskausaikainen tupakointi suurentaa moninkertaisesti syntyvän lapsen karsastusriskiä. Eli monenmoista neurologista häiriötä voi tupakoinnista seurata, plus ennenaikaisuutta ja pienipainoisuutta jne. Hyvä, että raskaana olevia voidaan nykyisin näistä riskeistä jo informoida ja tukea tupakoinnin lopettamisessa. Omasta tahdostahan se kuitenkin se lopettaminen on loppujen lopuksi kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
huono
Itse olen 17 viikolla ja yrittänyt lopettaa. Poltan maksimissaan 10 päivässä ja sekin on liikaa.. Tiedän, että se on musta ittestä kiinni se lopetus. Jokainen sen tupakoiva tietää niin ei siitä tartte muiden toitottaa vaan ehkä se kannustaminen auta. Ei tulisi kuulonkaan mennä omalle äidille sanomaan, että ootpas huono äiti ku poltat. Oma äiti synnyttänyt 10 lasta ja kaikki terveenä ei mitään oireita ja lapset ovat jo koulut käyneet. Ei todellakaan voi yleistää, että tupakan polttajan lapsilla on sitä ja sitä. Ja se ei polttanut ihan vähääkään vaan paljon. Jospa se tsemppaisi minua lopettamaan, että on muitakin jotka on polttanut vaan minpä lopetan...
 
Nicolette
Tosi naurettavaa väittää että tupakointia ei muka voisi lopettaa kuin seinään heti kun saa tietää olevansa raskaana. minä pystyin ja tiedän monia muita jotka pystyivät, vaikka kyse ei ollutkaan mistään "satunnaisista" polttajista.
Kyllä se on vaan itsestä kiinni.
Tietysti on sitten jokaisen oma valinta haluaako sitä tupakointia lopettaa vai ei, harmi ettei siihen voi ketään pakottaa.
Lisäksi en tiedä mitään vastenmielisemmän näköistä kuin nainen, jolla selvästi jo näkyy vauvavatsa ja silti hän imee ihan julkisesti kessua posket lommolla, häpeemättä.
Tupakka ei milläään lailla voi olla sikiölle hyväksi, vaikka kuinka täällä olisi moni synnyttänyt terveitä lapsia. Mistä sitä tietää mitkä tulevaisuuden vaivat/sairaudet ovat saaneet alkunsa jo kohdussa.
Enkä voi käsittää että neuvolassa muka oltaisiin sanottu että muutama tupakka päivässä ei ole haitaksi, uskomatonta.
 
samaa mieltä
Tuakoinnin lopettamisessa olennaista on oma motivaatio. Jos on motivoitunut lopettamaan, lopettaminen onnistuu kerrasta. Jos motivaatiota ei ole, niin ei onnistu lopettaminenkaan, silloin on tätä vähentelyä ja repsahtelua. En kyllä tiedä raskautta parempaa syytä lopettaa tupakointia. Itse ainakin raskaana ollessa haluan suojella pientä kaikin mahdollisin keinoin. Ja vielä tupakoinnin lopettaneista: tunnen 3 henkilöä suvustani, joilta lopettaminen onnistui kertalaakista: yksi sai hengitystieinfektion yhteydessä astmaattista oireilua, yksi tuli raskaaksi (aloitti tosin imetyksen jälkeen pienimuotoisesti uudelleen) ja yksi keksi muuten vain lopettaa. Tätä viimeistä arvostan erityisesti, hän sentään on krooninen skitsofreenikko, joka poltti ketjussa vuosikymmenet.

Tosi naurettavaa väittää että tupakointia ei muka voisi lopettaa kuin seinään heti kun saa tietää olevansa raskaana. minä pystyin ja tiedän monia muita jotka pystyivät, vaikka kyse ei ollutkaan mistään "satunnaisista" polttajista.
Kyllä se on vaan itsestä kiinni.
Tietysti on sitten jokaisen oma valinta haluaako sitä tupakointia lopettaa vai ei, harmi ettei siihen voi ketään pakottaa.
Lisäksi en tiedä mitään vastenmielisemmän näköistä kuin nainen, jolla selvästi jo näkyy vauvavatsa ja silti hän imee ihan julkisesti kessua posket lommolla, häpeemättä.
Tupakka ei milläään lailla voi olla sikiölle hyväksi, vaikka kuinka täällä olisi moni synnyttänyt terveitä lapsia. Mistä sitä tietää mitkä tulevaisuuden vaivat/sairaudet ovat saaneet alkunsa jo kohdussa.
Enkä voi käsittää että neuvolassa muka oltaisiin sanottu että muutama tupakka päivässä ei ole haitaksi, uskomatonta.
 
Viimeksi muokattu:
Zs
Jokainen aikuinen ihminen oli sitten raskaana tai ei tietää miten tupakka vaikuttaa omaan elimistöön ja syntymättömään vauvaan, niin ei varmaankaan ole tarpeen moralisoida ja lyödä lyttyyn raskaana olevia äitejä joille se lopettaminen on vaikeaa. Se on jokaisen henkilökohtainen asia. Itsellä on 3,5v tyttö ja lopeti tupakan polton kun sain tietää että olen raskaana. Huono omatunto tuli siitä(raskaus oli täysi yllätys) kun ammattini puolesta tiesin että kaikki tärkeimmät elimet alkaa muodostua ihan raskauden alussa esim. aivot ja jne. eli jos raa`asti sanoo niin "terveellisempää" sikiölle kun alat polttaa loppu raskaudesta tupakkaa, kuin se että poltat alkuraskauden ja lopetat pikkuhiljaa. Omalla kohdalla lopettaminen oli suht helppoa ensimmäiset 2viikkoa oli rankimmat ja joka yö näin unia että poltin tupakkaa. Raskaus ajan lääkäri sanoi osuvasti kun sanoin lopettaneeni tupakoinnin, että et sinä ole lopettanut vaan olet ollut polttamatta tähän asti, sillä kun kerran on tupakoinut ja vaikka lopetat on se niin kova aine että siihen voi ratketa, sitten vasta kun on 3metriä multaa nenän päällä nii voi sanoa lopettaneensa tupakan polton! Eli siis riippuvuus tupakkaan on kova! Ja oikeassa lääkärini tavallaan olikin. KUn en enää imettänyt nii tupakan himo tuli takaisin kuin joku olis nappia vaan painanut, ja taas siis tupakoin. Nyt kun ajattelen että jos harkitsisin lasta nii lopettaisin ennen kun edes alkaisin lasta yrittämään. Mutta siis en moralisoi enkä tuomitse enkä edes kommentoi aikuista ihmistä joka raskaana ollessaan polttaa, mutta yksi asia on semmoinen mikä saa raivon partaalle, ja se on se että jos joku tulee sanomaan että tupakointi raskauden aikana olisi täysin riskitöntä ja vaaratonta. Se on venäläistä rulettia ja sillä siisti, ja asia on niinkin että omalla kohalla jos olisin koko raskaus ajan polttanut ja lapsella olisi jotain terveydellisiä ongelmia, niin vaikka se ei tupakoinnista olisi johtunutkaan niin itseään sitä silti syyttäisi.
Kaikille hyvää kesää onnea odotukseen, ja voimia ja tsemppiä tupakoinnin lopettamiseen!!
 

Yhteistyössä