tupakointi raskaana???

  • Viestiketjun aloittaja pottapää
  • Ensimmäinen viesti
oma valinta, toki
Kun tupakoit sikiö kärsii samaan aikaan hapenpuutteesta. Jokaisella hengenvedolla kun vedät savua keuhkoihisi sikiön hapensaanti estyy. Tukehdutat sisälläsi kasvavaa lastasi siis joka ikinen kerta kun teet päätöksen vetää savua keuhkoihisi.

Tämä on jokaisen oma valinta, totta. Sinähän itse olet lopulta se joka kärsii jos lapsesi kärsii, ei kukaan muu. Jokainen voi itse miettiä miltä tuntuisi jos esim. itse joutuisi hengittämään putken läpi saadakseen happea ja sitten siitä putkesta tuleekin hapen sijasta tupakansavua...sikiö oireilee samoin vedettyään savut sisäänsä, liikehtii levottomasti ja sen kasvu ja kehitys kärsii. Sehän on täysin puolustuskyvytön myrkyille jotka se joutuu vastaanottamaan jo aivan elämänsä alussa, sinun päätöksestäsi.

Kannattaa puntaroida mielessään onko tärkeämpää saada päivittäinen nikotiiniannos tupakan muodossa vai turvata lapsen kasvu takaamalla hänelle puhdas ilma mitä hengittää. Jos joutuisit päättämään lopetatko tupakoinnin sinua uhkaavan vakavan sairauden takia niin kumman päätöksen tekisit? Miksi et tekisi sitä sitten oman lapsesi tähden?
 
holotna
itse odotan nyt kolmatta lasta, iso aski eli noin 25savuketta päivässä on menny kummankin raskauden alettua, niinkuin tämänkin raskauden aikana. vähentäminen alkoi heti positiivisen tuloksen jälkeen. eli noin 10 polttanut/päivä raskausaikana.
tupakoinnista nostetaan mielestäni turhan iso haloo, toki joo oma valinta. en puollusta sitä kuitenkaan. mutta miksei puututtais ensin karsimaan alkoholin kanssa läträävät äidit.. eräs tutun tuttuni on kunnolla juopotellut kahden raskauden aikana, lapset syntyneet ennenaikaisina, reilun kilon painoisina. alkoholin käytön seurauksena.
meillä sentään ollu lapset yli 3,5kg syntyessään..
 
Sudenmarja
mutta miksei puututtais ensin karsimaan alkoholin kanssa läträävät äidit.. eräs tutun tuttuni on kunnolla juopotellut kahden raskauden aikana, lapset syntyneet ennenaikaisina, reilun kilon painoisina. alkoholin käytön seurauksena.
meillä sentään ollu lapset yli 3,5kg syntyessään..
Ei minusta raskaudenaikaista tupakointia voi puolustella sillä, että joku tekee jotain vielä haitallisempaa. Sillä tavalla nyt voisi puolustaa ihan mitä tahansa pahantekoa, kun kerran aina löytyy joku joka tekee jotain vielä hirveämpää. Toivottavasti pystyt lopettamaan tupakoinnin kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
oma valinta, toki
Siitä vaan: vetäkää viinaa kaksin käsin ja polttakaa kuin korsteenit. Mutta miksi haette täältä hyväksyntää teoillenne ontuvilla selityksillänne ja vähättelette omia tekojanne verrattuna johonkin toiseen?

"tupakoinnista nostetaan mielestäni turhan iso haloo", kysyisin vain että miten niin? Faktat ovat faktoja vaikka niistä ei puhuttaisi yhtään mitään. Jokainen kansalainen voi reagoida niihin tai olla reakoimatta. Se on se ero meidän ihmisten välillä, toiset muuttavat tapojaan toiset eivät. Selitykset voidaan silloin jättää aivan omaan arvoonsa.
 
Tiuski
tätä vittuilua/haukkumista/arvostelua ku lukee ni en voi sanoo muuta ku et tekis mieli mennä polttamaan askillinen ihan vaan vitutukseen.. että kiitos tästä antoisasta kokemuksesta te täydelliset ihmiset.. toivottavasti ette opeta lastanne käyttäytymään yhtä huonosti
Olen lukenut koko ketjun ja en ole varsinaista haukkumista kyllä nähnyt. Se jos ihminen sanoo pitävänsä raskausaikana tupakoivaa edesvastuuttomana tai itsekkäänä ihmisenä ei ole haukkumista.
Puolustuskyvyttömän luontokappaleen puolustaminen ei ole huonoa käytöstä, vaan mielestäni jokaisen velvollisuus. Jos joku potkii kadulla koiranpentuaan niin pitäisikö vaan kävellä ohi ja olla sanomatta mitään koska A)asia ei minulle kuulu, B)moralisointi voi loukata tätä ihmistä ja C)se on hänen oma koiransa.

Minua aina raivostuttaa ihmiset jotka sanovat, että "omapa on lapseni" tai muuta vastaavaa puolustellessaan lastaan vahingoittavaa käytöstään. Ihan kuin se lapsi ei olisi ihminen ollenkaan vaan lemmikkieläimeen verrattavaa omaisuutta. Oma äitini kuuluu valitettavasti tähän ihmisryhmään eikä se ole koskaan tuntunut mitenkään kivalta. Varmaan osin äitini asenteesta johtuen minulle tulee toisinaan tunne, että jätkäkaverini pitää minua vain kissan korvikkeena. Kuulostaa naurettavalta jopa omasta mielestäni. Itseasiassa monessa suhteessa olen tuntenut, että olen vain jonkin sortin lemmikki. En ihminen tai kumppani vaan lemmikkieläin jota paijjataan ja rapsutellaan silloinkun "omistajasta" siltä tuntuu. Toisinaan kun jätkäkaverini lähtee jonnekin niin minä odotan... oikein odottamalla odotan. Kuulostelen kuuluuko ulkoa auton ääntä, kurkin ikkunasta pihalle ja odotan. Kun isäntä lopulta saapuu kotio niin ryntään ovelle vastaan ja kerjään huomiota. Vertaistukea anyone? Wuff! ;D

Halveksun naisia jotka tupakoivat, ryyppäävät tai käyttävät huumeita raskaana ollessaan eivätkä edes ihan tosissaan yritä olla ilman. Jos päihteiden käytön lopettamiseen ei pelkkä oma tahdonvoima riitä niin silloin pitää olla edes sen verta viitseliäisyyttä, että hakee apua ongelmaansa. Seuraavan kerran kun öyhyyttävät odottajat ja miksei jo synnyttäneetkin kipitätte sinne kioskille tupakin ostoon niin mitä jos kävelisittekin ohi ja lampsisitte terveyskeskukseen tai apteekkiin. Tupakoinnin lopettamista tukevia valmisteita on paljon erilaisia, joten luulisi jokaiselle löytyvän sopiva. On purkkaa, laastaria, tablettia ja inhalaattoria... JUST DO IT!

Tupakoinnin lopettaminen kannattaa, Nicorette auttaa
 
Viimeksi muokattu:
sheeestheone
Lopetin tupakoinnin raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Heti plussaan yritin lopettaa, mutta repsahdin muutamia kertoja. Ensimmäinen neuvolakäynti oli vasta rv 10, joten en koe, että sieltä olisi saanut tarpeeksi apua. Apteekista sain ohjeet nikotiinikorvaushoidon käyttöön ja söinkin sitten purkkaa. Tupakoinnin lopettaminen oli hyvin vaikeaa. En ollut pariin kuukauteen oma itseni, olin aika ahdistunut ja välillä raivosin miehelle. Tupakka oli unissani lähes joka yö. Ekat pari viikkoa heräsin tuskanhiestä märkänä. Nikotiinipurkat toimi tässä kohtaa.

Olen siis yksi "raskausaikana tupakoinu", mutta en kyllä ole koskaan sanonut, että omapa on asiani tai muutakaan. Olen kantanut jokaisesta savukkeesta syyllisyyttä ja huolta ja vihannut itseäni, kun olen niin heikko. Siksi tuntuukin pahalta lukea sellaisia viestejä, joissa solvataan tupakoivia ihmisiä (nettipalstoilta olen lukenut mm. sellaista että toivotaan pakkosterilisaatiota tupakoiville ja kerran neuvoja hakiessani joku totesi, että toivottavasti en saa lasta ollenkaan kerta en heti pystynyt lopettamaan täysin ym..). Kyllä se aika kohtuuttomalta tuntuu, kun ihminen itse tiedostaa ongelmansa ja yrittää tehdä sille jotain. Ei kai muitakaan päihde/ongelmaäitejä pitäisi haukkua, ainakaan kun motivaatiota muutokseen on paljon. Siksi en koe haukkumista, solvaamista tms. minään heikomman puolustamisena. En ole koko ketjua lukenut, mutta muilla nettipalstoilla olen aiheesta kirjoitellut ja aika tyrmääviä viestejä sieltä on tullut. Ne ílkeät viestit saa lähinnä kyyneleet silmiin vieläkin ja pahan mielen -aivan kuin itse haluaisin tahallani tuhota lapseni enkä välitä hänestä. Vaikka sanoi kuka mitä tahansa, niin niistä muutamista tupakoista huolimatta rakastan tulevaa lastani aivan varmasti yli kaiken. Tupakka oli minulle iso, pitkäaikainen ongelma, josta kuukausien kompuroinnin jälkeen pääsin eroon. En hyväksy tupakointia raskausaikana - tietenkään. Sehän minut ajoi lopettamaankin. Kaikki tupakoivat eivät ole samanlaisia puolustellen "oma asiani". Osa häpeää ongelmaansa kovastikin ja haluaisi tosissaan eroon.
 
sonJA
Pakko vastata tähän... Täällä nyt hirveesti jotkut huutelee ja haukkuu ja paasaa tupakoiville odottajille ja jopa sanovat huonoksi äidiksi. Juu,on totta että tupakka saattaa aiheuttaa astmaa ja keskittymishäiriöitä lapselle ja se on tupakoivan odottajan päätös ottaa se riski. Mutta mitäs te mollaajat? Ap pyysi ainoastaan tupakoivien kannanottoa paljonko jne, ei haukkumista. Luuletteko ettei teidän mulkku luonne voi sitten periytyä teiltä mollaajilta teidän lapsiinne??? Kyllä, itekin poltan vaikka lasta odotankin, mutta mä kyllä tiedän (niinku varmaan muutki röökaajat) riskit ilman että siitä tullaan tänne erikseen huutamaan. Kukaan ei siis kysyny teiltä! Että huolehditaan nyt vaan joka ikinen siitä mitä omiin lapsiimme siirretään, oli se sitten terveydelliset jutut tai ne LUONNEVIAT.
 
Khaosan ei kirj.
Mä en aluksi ollut niin jyrkkä asian suhteen. Mutta nyt kun eräs ystäväni tupakoi raskausaikana, olen lukenut tupakoinnin haitoista paljon -haitat eivät tule välttämättä esiin sikiöaikana, ja kirjo on laavea, vakavista haitoista lieviin.
En tuomitse ihmisenä ketään, mutta en IKINÄ itse voisi tupakoida. Miten ikinä voisin antaa itselleni anteeksi, jos sitten jotain ongelmia tulisikin, tuolle nyt jo kovin rakkaalle mahassa muksivalle ihmisen alulle.
Olen sitämieltä että on ainakin yritettävä lopettaa. Jos sitten ei onnistu, mitenkään -ainakin yritti.
 
Karoli
On kyllä kauheaa lukea itsekkäiden aikuisten kommentteja, että olisi jokaisella äidillä olisi muka oikeus valita mitä myrkkyjä lapseensa siirtää. Käy sääliksi niitä lapsia, jotka tällaisille vanhemmille syntyvät. On jotenkin surullista, että syntymättömällä lapsella ei monen mielestä (eikä kyllä lain edessäkään) ole mitään oikeuksia. Mun mielestä tunnetut myrkyt joiden haitoista on kiistatonta näyttöä, kuten tupakka ja alkoholi, pitäisi kriminalisoida raskausaikana.
 
Vauvalasta
On kyllä kauheaa lukea itsekkäiden aikuisten kommentteja, että olisi jokaisella äidillä olisi muka oikeus valita mitä myrkkyjä lapseensa siirtää. Käy sääliksi niitä lapsia, jotka tällaisille vanhemmille syntyvät. On jotenkin surullista, että syntymättömällä lapsella ei monen mielestä (eikä kyllä lain edessäkään) ole mitään oikeuksia. Mun mielestä tunnetut myrkyt joiden haitoista on kiistatonta näyttöä, kuten tupakka ja alkoholi, pitäisi kriminalisoida raskausaikana.
Unohdit mainita huumeet. Olen miettynyt lukiessani tätä ketjua, että miksi ihminen saattaa itsensä yhtä aikaa "kahden ongelman loukkuun". Eikö olisi huomattavasti helpompaa ratkaista ensin tupakoinnin lopettamiseen liityvät ongelmat ja sitten vasta harkita sitä usein varsin toivottua raskautta? Raskausaika on kuitenkin naiselle aika rankka prosessi ja parisuhteellekin jos siinä kaiken lisänä on vielä riippuvuuteen liittyvät vieroitus ongelmat niin varmasti on vaikeaa ja raskasta. Ihminen kun on vielä luonteeltaan niin sosiaalinen, että kaikki ulkoiset paineet (ympäristön aiheuttamat paineet) tuntuvat raskauden aikana kahta raskaamilta kantaa. Oletteko koskaan nähneet miltä näyttää hetki sitten syntynyt vauva, jolla on armottomat vieroitusoireet? Ne äidit, jotka tupakoivat koko raskausajan, niin herran tähden käykää tupakalla aina ennen kun aloitatte imetyksen, että vauva saa sen päivittäisen nikotiini annoksensa, koska on se niin rankkaa pienelle ihmisparalle.
 
Viimeksi muokattu:
juuusssst
On kyllä kauheaa lukea itsekkäiden aikuisten kommentteja, että olisi jokaisella äidillä olisi muka oikeus valita mitä myrkkyjä lapseensa siirtää. Käy sääliksi niitä lapsia, jotka tällaisille vanhemmille syntyvät. On jotenkin surullista, että syntymättömällä lapsella ei monen mielestä (eikä kyllä lain edessäkään) ole mitään oikeuksia. Mun mielestä tunnetut myrkyt joiden haitoista on kiistatonta näyttöä, kuten tupakka ja alkoholi, pitäisi kriminalisoida raskausaikana.

Okei. Kriminalisoidaan vaan. Mitäs luulet, hakeutuisiko sitten edes ne etsimään apua, jotka haluaisivat, jos olisivat jo valmiiksi tehneet rikoksen? "Moi, olen syyllistynyt rikokseen tupakoimalla ekan raskausviikon, olisin halunnut apua nikotiinivieroituksen suunnitteluun, ettehän soita poliisille"?

Kriminalisoidaanko ylipainoisenkin raskaus? Googlatkaa "ylipainoisen raskaus" ja siitä klikatkaa auki melko ylhäälle tuleva pdf-tiedosto, joka on tuore lääkärilehden juttu. Kiistatonta faktaa ylipainon haitoista raskausaikana, osa jopa pahempia riskejä kuin tupakoinnin aiheuttamat riskit.

Entä saako sitten kaksi astmaatikkoa lisääntyä? Heillähän on suurempi todennäköisyys saada astmalapsi kuin tupakoivalla äidillä. Kahden astmaatikon lapsella on 70% todennäköisyys saada astma. Entä ne, jotka raskautuvat kerta toisensa jälkeeen vaikka joka kerta saavat pikkukeskosen, joilla monia neurologisia ongelmia? Onko heillä oikeus tuottaa sairaita lapsia tänne maailmaan, vaikka riskit ovat suuret (pitäisikö kriminalisoida lisääntyminen jos on jo pari sairasta keskosta saanut)? Tai säännöllisiä lääkityksiä käyttävät: tiedän henkilön, joka joutui syömään koko raskauden mielialalääkkeitä. Vauvalla oli kovat vieroitusoireet ja hengitys ei lähtenyt kunnolla käyntiin vaikka vauva syntyi täysiaikaisena. Vietti teholla ensimmäiset viikot.

Pointtina tässä se, että kerran tupakointi pitäisi kriminalisoida sen perusteella, että siitä on kiistatonta haittaa, niin oikeudenmukaisuuden nimissä pitäisi kyllä kyseenalaistaa myös muiden lähtökohdat tarjota lapselle terve elämä.

Myös muut kuin tupakoivat ovat aika itsekkäitä lapsia hankkiessaan, ja lähtökohtaisesti mietitään omaa halua saada lapsi ja vauvakuumetta, turha jeesustella muuta. Johan sen näkee siinä, että suurin osa vanhemmista odottaa ensin innolla tulevaa vauvaa, mutta kun seulonnoissa paljastuu down, on suurin osa valmis tappamaan kuitenkin lapsensa ylimääräisen kromosomin takia (tuore uutinen Helsingin Sanomissa). Ah, sitä äidinrakkautta, jonka avulla on valmis tekemään mitä vain lapsensa puolesta. Heh.
 
Viimeksi muokattu:
Karoli
Juuuustt: Ihan hyvä näkökulma sinänsä, että saavatko sairaat lisääntyä. Mun mielestä totta kai saavat, koska toki lisääntyminenkin on jokaisen oikeus. On aivan eri asia mitä juttuja kantaa genomissaan, kuin että tekee ehdoin tahdoin pahaa vauvalle aiheuttamalla kemikaalialtistusta (enkä nyt tarkoita mitään meikkejä ja rasvoja, joista ei ole näyttöä, vaan esim. päihteitä joiden haitoista tosiaan tieteelistä näyttöä on!). Sairauteen otettavat lääkärin määräämät lääkkeet raskausaikana eivät myöskään ole valinnan asia, mutta päihteiden käyttö ja vakavaan ylipainoon johtavat ruokailutottumukset sen sijaan ovat, mielestäni riippumatta siitä onko genettistä taipumusta riippuvuuksiin jne. Oon ite tosi herkkä tulemaan riippuvaiseksi mistä tahansa, minkä seurauksena esim. poltin paljon tupakkaa yli 10 vuotta. Lopetin sen kuitenkin eikä tulisi mieleenikään polttaa nyt ainakaan raskausaikana, tuskin enää koskaan.

Sitten on vielä toi sikiöseulontajuttu. Kukaan ei osaa vastata onko esim. Down-elämä nykymaailmassa parempi kuin ei elämää ollenkaan. Vaikeita kysymksiä, mutta olen edelleen sitä mieltä että ainakin päihteiden käyttö raskausaikana tulisi kriminalisoida.
 
Sudenmarja
Okei. Kriminalisoidaan vaan. Mitäs luulet, hakeutuisiko sitten edes ne etsimään apua, jotka haluaisivat, jos olisivat jo valmiiksi tehneet rikoksen? "Moi, olen syyllistynyt rikokseen tupakoimalla ekan raskausviikon, olisin halunnut apua nikotiinivieroituksen suunnitteluun, ettehän soita poliisille"?

Kriminalisoidaanko ylipainoisenkin raskaus? Googlatkaa "ylipainoisen raskaus" ja siitä klikatkaa auki melko ylhäälle tuleva pdf-tiedosto, joka on tuore lääkärilehden juttu. Kiistatonta faktaa ylipainon haitoista raskausaikana, osa jopa pahempia riskejä kuin tupakoinnin aiheuttamat riskit.

Entä saako sitten kaksi astmaatikkoa lisääntyä? Heillähän on suurempi todennäköisyys saada astmalapsi kuin tupakoivalla äidillä. Kahden astmaatikon lapsella on 70% todennäköisyys saada astma. Entä ne, jotka raskautuvat kerta toisensa jälkeeen vaikka joka kerta saavat pikkukeskosen, joilla monia neurologisia ongelmia? Onko heillä oikeus tuottaa sairaita lapsia tänne maailmaan, vaikka riskit ovat suuret (pitäisikö kriminalisoida lisääntyminen jos on jo pari sairasta keskosta saanut)? Tai säännöllisiä lääkityksiä käyttävät: tiedän henkilön, joka joutui syömään koko raskauden mielialalääkkeitä. Vauvalla oli kovat vieroitusoireet ja hengitys ei lähtenyt kunnolla käyntiin vaikka vauva syntyi täysiaikaisena. Vietti teholla ensimmäiset viikot.

Pointtina tässä se, että kerran tupakointi pitäisi kriminalisoida sen perusteella, että siitä on kiistatonta haittaa, niin oikeudenmukaisuuden nimissä pitäisi kyllä kyseenalaistaa myös muiden lähtökohdat tarjota lapselle terve elämä.

Myös muut kuin tupakoivat ovat aika itsekkäitä lapsia hankkiessaan, ja lähtökohtaisesti mietitään omaa halua saada lapsi ja vauvakuumetta, turha jeesustella muuta. Johan sen näkee siinä, että suurin osa vanhemmista odottaa ensin innolla tulevaa vauvaa, mutta kun seulonnoissa paljastuu down, on suurin osa valmis tappamaan kuitenkin lapsensa ylimääräisen kromosomin takia (tuore uutinen Helsingin Sanomissa). Ah, sitä äidinrakkautta, jonka avulla on valmis tekemään mitä vain lapsensa puolesta. Heh.
Tämä nyt menee pahasti sivuraiteelle.

Tupakointi on aikuisen ihmisen henkilökohtainen valinta tasan niin kauan, kun siitä ei aiheudu haittaa muille. Ei julkisissa tiloissakaan saa polttaa koska se altistaa muut läsnäolijat tupakansavulle, vaikka he olisivat aikuisia jotka voivat halutessaan poistua paikalta. Tuskin edes itse tupakoivat vanhemmat ilahtuisivat, jos tupakointi päiväkodeissa sallittaisiin.

Tupakointi raskauden aikana on haitallista sikiölle, eikä se muutu miksikään siitä että joku muu vaarantaa lapsensa terveyden huumeilla, perintötekijöillä tai ylipainolla.

Kriminalisointi nyt olisi ihan älytöntä, siitä olisi luultavasti enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:
laitanpa tänne
Virhe: Sivua ei lytynyt - Ilta-Sanomat

Monet naiset jatkavat raskaudesta huolimatta savuttelua, vaikka aivan vasta raskauden loppupuolellakin tapahtuva lopettaminen hyödyttäisi molempia.
Tupakointi on vaarallista tupakoijalle itselleen, ja raskauden yhteydessä tapahtuessa sillä voi olla vakavia seurauksia myös sikiön ja tulevan vauvan kehitykselle. Tästä huolimatta monet naiset jatkavat raskaudesta huolimatta savuttelua, vaikka aivan vasta raskauden loppupuolellakin tapahtuva lopettaminen hyödyttäisi molempia.

Tupakka aiheuttaa erittäin voimakasta riippuvuutta, mikä tekee lopettamisesta vaikeaa, vaikka haluja todellisuudessa olisi. Asia voi aiheuttaa suurtakin ahdistusta, kuten voi huomata seuraavasta Helistimen Verkkolääkärit-osioon jätetystä kysymyksestä.

”Olen 20 viikolla raskaana ja tupakoinut ennen raskautta n. 20 savuketta päivässä, plussatestin jälkeen vähensin n. 5 savukkeeseen/pv. Viime päivinä olen onnistunut vähentämään n. 2/pv. Halua lopettamiseen on, mutta itsekuri pettää. Jokaisen tupakan jälkeen kaduttaa ja on huono omatunto. Haluaisinkin tietää kuinka paljon olen aiheuttanut vahinkoa sikiölle, ja kuinka mahdollista on että lapsi sairastuu astmaan ym? Onko jo myöhäistä lopettaa ja toivoa että vahinkoa ei ole aiheutunut?”

Kysymykseen vastasi Helistimen asiantuntijoista terveydenhoitaja Laura Merivirta. Merivirta kehuu kysyjää tupakoinnin vähentämisestä, mikä on jo askel eteenpäin. Toisaalta tupakoinnin vähentämien tai lopettaminen vain raskauden ajaksi ei Merivirran mielestä ole riittävä teko, vaan tärkeämpää olisi kyetä jättämään tupakointi kokonaan pois – myös odotusajan jälkeen.

Kuten mainittua, raskausajan tupakoinnilla saattaa olla erittäinkin vakavia seurauksia sikiön kehitykselle, joista voi ihan aidosti olla huolissaan. Näin tupakka Laura Merivirran mukaan haittaa sikiötä:

”Sikiön kyky poistaa nikotiinia elimistöstään on selvästi heikompi kuin aikuisella naisella. Esimerkiksi jos raskaana oleva äiti polttaa yhden tupakan aamulla klo 8.00, on häkä poistunut sikiöstä kokonaan vasta klo 15.00. Noin 15% kaikista ennenaikaisista synnytyksistä johtuu äidin tupakoinnista. Tupakoivan äidin vuoksi sikiö kärsii hapen saannin vähyydestä, jolloin sikiö syntyy normaalia kevyempänä. Tupakoivan äidin lapsi painaa noin 300-400 grammaa normaalia vähemmän. Lapsen pieneen painoon liittyy aina riski myös erilaisista komplikaatioista. --

Tupakassa oleva nikotiini aiheuttaa kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen, jonka vaikutuksesta sikiön hapensaanti heikkenee. Tupakan kautta tuleva häkä puolestaan heikentää veren hapen kuljetuskykyä. Hapen puute vaikuttaa suoraan sikiön solujen jakautumiseen sekä kudosten kasvuun.”

Äidin odotusaikaisen tupakoinnin haittavaikutukset eivät kuitenkaan jää raskausaikaan, vaan sillä voi olla seurauksia vielä synnytyksenkin jälkeen.

”Tupakoitsijan imettäminen epäonnistuu usein, sillä maito maistuu pahalle ja sitä tulee noin 30% vähemmän kuin äidillä, joka ei tupakoi. Tupakoinnin lopettaminen palkitaan, sillä syntynyt lapsi on todennäköisesti paljon helpompi hoitoinen, ilman erilaisia keskittymis- ja käytöshäiriöitä, yliaktiivisuutta ja aggressiivisuutta, jota taas tupakoitsijan lapsilla esiintyy usein. Saat palkinnoksi myös vähemmän itkevän lapsen – lapsen, jonka keuhkot saivat kasvaa ja kehittyä täyteen mittaansa.

Äidin tupakoiminen näkyy syntyneessä lapsessa erilaisten allergioiden muodossa. Lapsella on myös kaksinkertainen todennäköisyys sairastua astmaan. Tupakoiminen johtaa usein myös erilaisiin raskausajan komplikaatioihin sekä lapsen alikehitykseen. Nikotiini on sikiölle hermomyrkky ja tupakoinnin vaikutukset saattavat vaikuttaa jopa lapsen 10 ensimmäistä vuotta.”

Tupakoinnin lopettaminen kannattaa!

Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina. Jos kaipaat apua lopettamisessa, kokeile Tohtori.fi:n Smogo –virtuaaliterapeuttia Etusivu - Hyvinvointiklinikat - Tupakka - Smogo - netissä irti tupakasta - Tohtori.fi, joka tukee yritystäsi.
Antti Voutilainen / Helistin.fi
 
nikotiiniton
Olisiko niin, että tupakointi kannattaisi lopettaa kokonaan ennen kuin tulee raskaaksi, tai sitten vain vähentää raskaana ollessaan, tai käyttää nikotiinipurkkaa. Asia on niin, että vieroitusoireet ovat monelle hyvin stressaavia, ja vaikea kuvitella ettei sillä ahdistuksella olisi mitään vaikutusta sikiöön.

Raskausajan stressi vaarantaa sikiön terveyden - Uutisia raskaudesta ja synnytyksestä - Raskaus ja synnytys - Etusivu - Helistin.fi

Ihmisten riippuvuudet on myöskin erilaisia, jos juuri sinä olet päässyt irti, ei se tarkoita että kaikilla onnistuisi samalla lailla. En millään muotoa pidä suotavana tupakointia raskauden aikana (KAIKKI tietävät riskit), mutten myöskään pidä hyvänä stressiä odottavalle äidille.

Ja en muuten ole koskaan polttanut, eikä lasten hankintakaan ole vielä ajankohtaista. Eksyin ketjuun puhtaasta uteliaisuudesta (raskaana oleva tuttava polttaa). Totuus vaan on, että syyllistämisestä ei ole näissä asioissa mitään apua kenellekään. Toivotan tsemppiä kaikille äideille jotka yrittävät lopettaa!
 
sann
Huoh, miten säälittäviä ihmiset osaavat olla. On jokaisen oma asia polttaako raskauden aikana vai ei. Miksi ihmeessä pitää puuttua toisten tekemisiin noin henk. kohtaisesti. Huomaa mikä maa on kyseessä..
 
kumpi kampi
Olisiko niin, että tupakointi kannattaisi lopettaa kokonaan ennen kuin tulee raskaaksi, tai sitten vain vähentää raskaana ollessaan, tai käyttää nikotiinipurkkaa. Asia on niin, että vieroitusoireet ovat monelle hyvin stressaavia, ja vaikea kuvitella ettei sillä ahdistuksella olisi mitään vaikutusta sikiöön.

Raskausajan stressi vaarantaa sikiön terveyden - Uutisia raskaudesta ja synnytyksestä - Raskaus ja synnytys - Etusivu - Helistin.fi

Ihmisten riippuvuudet on myöskin erilaisia, jos juuri sinä olet päässyt irti, ei se tarkoita että kaikilla onnistuisi samalla lailla. En millään muotoa pidä suotavana tupakointia raskauden aikana (KAIKKI tietävät riskit), mutten myöskään pidä hyvänä stressiä odottavalle äidille.

Ja en muuten ole koskaan polttanut, eikä lasten hankintakaan ole vielä ajankohtaista. Eksyin ketjuun puhtaasta uteliaisuudesta (raskaana oleva tuttava polttaa). Totuus vaan on, että syyllistämisestä ei ole näissä asioissa mitään apua kenellekään. Toivotan tsemppiä kaikille äideille jotka yrittävät lopettaa!
Kumpi on pahempi, stressi vai hermomyrkky? Ihan vaan mielenkiinnosta. Turha siitä saarnata on, jokainen tällaisessa tilanteessa oleva voi vapaasti valita kumpi on pienempi paha.
 
Viimeksi muokattu:
laki ja järjestys
Ikävä kyllä se altistaako lapsensa tupakan myrkyille on oma valinta. Suomessa ja nykyään monissa muissakin sivistyneissä valtioissa kielletään tupakointi yleisissä tiloissa joissa siitä olisi haittaa tupakoimattomille kanssaihmisille. Baarityöntekijätkin on jo saatu saman "suojelun" piiriin mikä on loistava asia. Harmi että mikään laki ei suojaa kaikkein puolustuskyvyttömimpiä ja haavoittuvaisimpia. Mutta ehkä vielä sekin päivä koittaa koska Suomessa on lainkuuliaista kansaa ja jos tällainen kielto tulisi yleisesti voimaan niin eipä tarvitsisi kenenkään enää pohtia jättääkö sen tupakan polttamatta vai ei. Niin se näyttää täällä toimivan että holhottava on että homma toimii.
 
nooras
toivon ettei kukaan äiti ala tuomitsemaan toisiaan tai vertaamaan itseään muihin. tupakointi, viina, huumeet, masennus, stressi ja jopa liika lihominen ovat vaarallisia raskaana ollessa(ja muutenkin) eli raskaana ollessa joutuu keskittymään moneen seikkaan ettei vahingoittaisi pikkuista. itse olin kova bilettäjä ja raskaus sai alkunsa vahingossa. silti olin erittäin onnellinen mieheni kanssa "vahingosta" joka on tällä hetkellä tärkeintä elämässämme. olen polttanut usean vuoden, juonut viikonloppuisin ja syönyt paljon roskaruokaa elämässäni. kun sain tietää vauvasta päätin että nyt muuttui elämän tyyli. juomisen lopetin tottakai kokonaan ja aloin harrastamaan liikuntaa (kun ei ole krapuloita jää aikaa ja energiaa enemmän) tupakka olikin vaikea pala. aluksi poltin muutaman päivässä mutta loppuajan olen pystynyt olemaan vain karkkipäivä polttaja.eli poltan vain lauantaisin muutaman sauhun.
monet sanovat että jos pystyt olemaan noin vähällä tupakalla lopeta kokonaan. siinä on se oma juttuni on, eli en voi kieltää asiaa itseltäni kokonaan tai muuten sorrun polttamaan enemmän ja useammin. en ole ylpeä edes tästä tilanteesta mutta näin toivon tekeväni mahdollisimman vähän vahinkoa pikkuiselleni. neuvola ja lääkäri käyntien mukaan lapsi on kasvu käyrän yläpäässä, joten kasvu ongelmia ei ole tullut. jjatkan taistelua joka päivä tupakan himoja vastaan ja vauva auttaa parhaansa mukaan muistuttamalla olemassa olostaan.
 
Baby Fairy
Hei jengi!

Mun tupakointi loppu lähes kuin seinään plussan tupsahdettua ruutuun, ja tämä 18 vuoden polttamisen jälkeen.. Aiemmin en edes ajatellut lopettamista, mutta vauvahaaveilun ja -yrityksien alettua, vähensin huomattavasti, ja muutama päivä plussan jälkeen jäi kokonaan. Tänään polttamatta ollaan oltu tasan viikko. Ei mitenkään päätä huumaava aika, mutta alku tupakoimattomalle loppuelolle kuitenkin. On ollut jokseenkin helppoa ( vaikka mieli tekee, ihan vaan muutama savu, pliis... ) tää ensimmäinen viikko, kun ajattelee, ettei enää vaan pilaa omia keuhkoja, vaan on myös vastuussa siellä massussa killuttelevasta pienoisesta, joka ei voi asiaa itse vastustaa...

Tietenkin polttaminen raskausaikana on jokaisen oma asia ja vähentäminenkin on jo puoli voittoa!

Hyviä vointeja!

-BF- RV6+0
 
Peukut pystyyn!
Hei jengi!

Mun tupakointi loppu lähes kuin seinään plussan tupsahdettua ruutuun, ja tämä 18 vuoden polttamisen jälkeen.. Aiemmin en edes ajatellut lopettamista, mutta vauvahaaveilun ja -yrityksien alettua, vähensin huomattavasti, ja muutama päivä plussan jälkeen jäi kokonaan. Tänään polttamatta ollaan oltu tasan viikko. Ei mitenkään päätä huumaava aika, mutta alku tupakoimattomalle loppuelolle kuitenkin. On ollut jokseenkin helppoa ( vaikka mieli tekee, ihan vaan muutama savu, pliis... ) tää ensimmäinen viikko, kun ajattelee, ettei enää vaan pilaa omia keuhkoja, vaan on myös vastuussa siellä massussa killuttelevasta pienoisesta, joka ei voi asiaa itse vastustaa...

Tietenkin polttaminen raskausaikana on jokaisen oma asia ja vähentäminenkin on jo puoli voittoa!

Hyviä vointeja!

-BF- RV6+0

Good for you!! ..... and what´s even more important: Good for the baby!! Thumps up!
 
Viimeksi muokattu:
Tirlittan
Mun elämäntapani eivät olleet mitkään ensiluokkaiset raskauteen, enkä ollut aikonutkaan tulla raskaaksi. Ikinä. Aioin 30 tullessa mittariin käydä nipsaisemassa johdot, ettei lasta koskaan tulisikaan. Generation Y.

E-pillereitä olin syönyt jo monen monta vuotta, mutta eihän ne nekään 100% varmoja ole. Kun menkkoja ei sitten alkanutkaan kuulumaan, tein testin ja plussasin. Poltin tällöin askin päivässä ja join alkoholia pieniä määriä 3-5 kertaa viikossa. Kotitissuttelua.

Plussaaminen tuntui kuin joku olisi heittänyt kylmää vettä päälle, eka ajatus oli "Voi paska". En tiennyt tulisinko pitämään lapsen vai en, mutta alkoholin käytön lopetin saman tein ja tupakkaa vähensin 5 tupakkaan päivässä.

Nyt kun ajatukseen lapsen tulemisesta on alkanut tottua ja se tuntuu ihanalta asialta, haluan tietenkin antaa lapselleni parhaan mahdollisen tulevaisuuden. Tupakoinnin lopettaminen on vaikeaa, eikä asiaa helpottanut yhtään että lapsen isä poltti askin päivässä. Olen ollut nyt 3 päivää täysin ilman tupakkaa (mitä nyt passiivista tupakointia bussipysäkeillä joutuu kärsimään). Välillä tupakan tuoksu on mitä etovin, mutta välillä se tuoksuu mitä houkuttelevimmalta. Tuleva isäkin on vähentänyt käryämistä seurassani, mutta polttaa edelleen.

Toivon, että repsahduksia ei tule, ja että pystyn synnytyksen jälkeenkin olemaan ilman tupakkaa. Ymmärrän kyllä kaikkia tupakoivia odottajia, enkä ala itse mitenkään tuomitsemaan. Vertaistuki asiassa on mielestäni tärkeää. Syyllistäminen ei auta yhtään. Siitä tulee vaan enemmän paha mieli, kuin mitä syyllisyyttä tuntevalla jo ennestään on. Kannustusta! Sitä vaaditaan.

Aion laittaa tupakoinnin lopettamisesta säästyvät rahat possuun, ja kustantaa sitten tällä kassalla perheemme ensimmäisen yhteisen lomamatkan. 4,5€ säästyy päivittäin :)
 
Wonnecut
Alkuperäinen kirjoittaja pottapää;9379778:
Tappeluketju tästä tulee...erilaisuutta ei hyväksytä täällä ollenkaan...huono äiti olet,jos poltat raskaana ollessa...tuomitaan.

Mutta miten siis sinulla...poltatko ja kuinka paljon?

Mulla rv 30 ja poltan n 5-7 päivässä.Huonolla omallatunnolla,mutta poltan kuitenkin...enkä syyllistä ketään :)

Onko muita?

Sitten se vasta hermostuttaakin ja tupakkaa palaa kun lapsi nukkuu huonosti!
Koulussa tulee vaikeuksia, keskittymisvaikeuksia ym.oppimisvaikeuksia.
Miksi te ylipäänsä haluatte lapsia kun ette selvästikään ole äideiksi kypsiä.
Hirveä itsekkyys, on paha olla kun on raskaana ja tupakka se siihen auttaa.
Ja turha väittää, että jokaisen oma asia, ei ole kun se syntymätön on puolustuskyvytön.
Hävetkää ja paljon
 
Faro
Karoli sanoi; Mun mielestä tunnetut myrkyt joiden haitoista on kiistatonta näyttöä, kuten tupakka ja alkoholi, pitäisi kriminalisoida raskausaikana. ***


Niin ja tietty ne huumeet, mutta kun se ei ole niin yksinkertaista.
Parempi että ne addiktoituneet äidit ovat korvaushoidon ja avun piirissä, kun ilman niitä. Ihan vaan lapsen näkökulmasta ajatellen.

Ja kaikille;
Helppo se on huudella netissä vaikka mitä kun ei tiedä faktoja mistään :)

Itse tuomitsen tupakoinnin, päihteet ja ylipainon raskausaikana.
Muuna aikana jokainen tehkööt mitä haluaa.

Terveisin itsekin tupakoinut (raskaana ei) nikotiini addikti.
 

Yhteistyössä