tupakointi raskaana???

  • Viestiketjun aloittaja pottapää
  • Ensimmäinen viesti
ÖÖÖ
mun poika on ollut syntymästä saakka aurinkoinen ja tyytyväinen tapaus. että näin hyvin säkään asias tiedät...

sit taas muille, poltin koko raskausajan, poltan edelleen. poika täysin normaalikokoinen, ei mitään allergioita, oppimisvaikeuksia, adhd:ta eikä mitään muutakaan mitä olette täällä ehdottomana totuutena kertonut. Katsos kun aina ei tupakoitsijoiden lapset olekaan niitä viallisia ja ehdottomasti tupakan takia "vammautuneita", joskus käy niinkin että vaikkei nainen tupakkaa polttaisikaan raskausaikana niin silti tulee kaiken maailman vaikeuksia. Mitäs te täydelliset sitten syytätte? Varmastihan sillon kyseinen äiti on polttanut vaikka salassa jos ei muuta. Eihän ole mahdollista että teidän mielipiteenne olisikin kenties hieman väärä?
Mutta mutta, täysin terve tapaus syntyi tänne siihen aikaan, ikää pojallani on tällä hetkellä 29.

tv.mummu 48v

Joo ime mummu tupakkaa se se terveellistä on... yhtä terveellistä ku parsan imeminen. Nii ja sitte kunolet raskaana nii polta kaks kertaa enempi tekee hyvää vauvalle... huhu.. edelleen se on jokaisen oma asia polttaako raskaus aikana en tuomitse enkä anna edes omaa mielipidettä, eli en kommentoi ollenkaan enkä mollaa. Tämä se vaan on kummaa ku selitetään että se on jo melkee terveellistä. Se mitä sairauksia tupakka VOI aiheuttaa, tarkoittaa sitä ettei välttämättä aiheuta mutta tupakointi on RISKI sairastua itse tai sairastuttaa sikiö ja mää nii toivoisin että sinäki sen tajuaisit.
 
Viimeksi muokattu:
Wesce
Tämä on fakta. Niille jotka väittää vastaan, esitän kysymyksen: KENESTÄ se sitten on kiinni?

Niinpä kenestä kiinni? Mummon kaltaisten mielipiteet ovat minulle aina järkytys kuulla. Valitettavasti vain nyt on niin että jos jostain aineesta niin tupakasta on SELKEÄSTI näyttöä vaarallisuudesta. On valtioiden taholta edesvastuutonta, että tupakka ei ole kielletty. Se, että joku tupakoi koko raskauden ajan ja kaikki on ok, ei todellakaan tarkoita sitä, että riskejä ei olisi. Kysymys on todennäköisyys pelistä joku voittaa lotossa ja joku ei. Valitettavasti tupakoivan äidin lapselle komplikaatiot ovat paljon todennäköisempiä kuin lottovoitto. Siksi tupakoinnin lopettamista suositellaan raskauden aikana. Ei siksi, että teitä tupakoitsijpita sinänsä haluttaisiin kiusata- saattehan kuitenkin vapaasti polttaa. Suositus on tehty yksin lapsenne etua ajamaan tehty. Voi tosiaan olla niin että yksin tupakointi ei niin usein aiheuta ongelmaa, mutta entäpä jos juuri teidän lapsenne kohdalla istukka ei olekaan täydellisesti muodostunut silloin tupakointi voi olla riittävä tekijä aiheuttamaan todellisia ongelmia. On totta että elämä on arpapeliä, mutta haluatteko todellakin jo alkumetreillä tarjota lapsellenne paskimmat mahdolliset vaihtoehdot? Siitä on sitten hyvä jatkaa äidin uralla jatkossakin! Ja aiemmille kommentoijille: eivkivallan käyttö kasvatuksessa ja odotusajan tupakointi ole toisiaan poissulkevia toimia, joten on mielestäni järjettömän huono peruste tupakoida. Eli tarkoitatteko todella sitä, että jos ette tupakoisi odotusaikana, hakkaisitte kasvatuksen osana? Ja stressi ei todellakaan niin vaarallista kuin tupakointi- edes vieroitusoire stressi. Kuten osuvasti täällä on sanottu haluatte siis siirtää vieroitusoireet itseltänne vauvoillenne? En valitettavasti voi tuntea sympatiaa/empatiaa teitä kohtaan. Enkä totuudenvastaisesti voi antaa teille helpotusta: on ok polttaa jos mikään fakta ei tue sitä. En voi edes suositella teitä pelaamaan venlistä rulettia, koska ette pelaa omalla elämällänne!
 
Viimeksi muokattu:
En koske röökiin
Oman lapsen terveyden pitäisi olla maailman paras motivaattori, oli sitten kyse tupakoinnin lopettamisesta tai painon pudotuksesta. Jos ei ole valmis sen vertaa uhrautumaan oman lapsensa puolesta, että parantaisi elämäntapojaan, niin onko järkeä hankkia lapsia ollenkaan.

Ihmettelen kovasti, miksi tupakoitsijat aina valittavat siitä, miten vaikea tupakasta on päästä eroon. Se, että nikotiini aiheuttaa riippuvuutta on kuitenkin kaikkien tiedossa. On täysin omaa typeryyttä alkujaan edes aloittaa tupakointia.
 
plop
Onko pakko tulla moralisoimaan? Olisin mielelläni keskustellut muiden yhtä heikkojen odottajien kanssa, miten tässä tilanteessa voisi toimia ja miltä tuntuu. Miksi te, jotka ette polta, tulette tähän haukkumaan ja kritisoimaan. Tiedän itse varsin hyvin että teen sikiölle huonoa. Mutta mielelläni olisin siitä keskustellut muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Ja te, jotka vertaatte tupakointia raskausaikana turvavyön käyttämättä jättämiseen tai vihannesten syömättömyyteen, niin teidän kanssanne on ihan turha jutella tästä. tupakoinnin vieroitusoireet ovat samaa luokkaa kuin heroiinista vieroittuminen. Joten en aio keskustella tästä ihmisen kanssa joka vertaa tätä heijastimen käyttöön.

Tottahan se on kun tänne kirjoittaa että jokainen voi vastata mitä itse ajattelee.
Jos kirjoitat tänne ja haluat saada saman asian kanssa painivien mielipiteitä niin ota se riski että
joudut lukemaan välistä jotain paskaakin! toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!
Ymmärrän huolesi, mutten nimeäisi sinua huonoksi odottajaksi :)
Kaikissa meissä on jotain mitä tulisi muuttaa, kukaan ei koskaaan ole täydellinen :)
 
Viimeksi muokattu:
Vee
Onko pakko tulla moralisoimaan? Olisin mielelläni keskustellut muiden yhtä heikkojen odottajien kanssa, miten tässä tilanteessa voisi toimia ja miltä tuntuu. Miksi te, jotka ette polta, tulette tähän haukkumaan ja kritisoimaan. Tiedän itse varsin hyvin että teen sikiölle huonoa. Mutta mielelläni olisin siitä keskustellut muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Ja te, jotka vertaatte tupakointia raskausaikana turvavyön käyttämättä jättämiseen tai vihannesten syömättömyyteen, niin teidän kanssanne on ihan turha jutella tästä. tupakoinnin vieroitusoireet ovat samaa luokkaa kuin heroiinista vieroittuminen. Joten en aio keskustella tästä ihmisen kanssa joka vertaa tätä heijastimen käyttöön.

Että voi olla ihmiset TYHMIÄ! Ja vaikka on vanha ketju, on mun silti pakko kommentoida.
Oletko käyttänyt heroiinia ja kärsinyt niitä vieroitusoireita? Et ole, mutta minä olen lopettanut kummatkin, joten älä viitsi naurattaa ja verrata pientä levotonta oloa helvetin tuskiin (tupakka-heroiini).

Ja lopetin nuorena nistinäkin tupakoinnin sekä huumeet kun aloin odottaa vauvaa. Kuin tavikset on noin saamattomia ja itsekkäitä??? Oman lapsen takia tekee mitä tahansa, ja kyllä tiedän että olen poikkeus tapaus,sillä tiedän tosi monia huumeita ja tupakkaa, tai kumpaakin käyttäneitä odottajia, mutta en ymmärrä heitä, ONNEKSI.
 
Viimeksi muokattu:
toimittaja
Hei,

teen lehtijutun verkkolehti Vau.fi:lle raskaana tupakoimisesta. Juttu on henkilökuva. Juttuun olisi tarkoitus kertoa, minkälaisia tunteita raskaana tupakoiminen on aiheuttanut ja miltä ympäristön paineet ovat tuntuneet. Juttu ei ole tuomitseva luonteeltaan, vaan pyrkii havainnollistamaan sitä, miksi toiset polttavat raskausaikana.

Voitte ottaa yhteyttä jarkko.uro (miukumauku) vau.fi.

Terveisin,
Jarkko.


En ole lopettanut, olen vähentänyt kylläkin ja aikomuksena lopettaakkin, mutta vielä en sitä ole tehnyt, kyllä, olen itsekäs, mut mitäs hittoa se taas kenenkään muun elämään vaikuttaa. Olen ihan rehellisesti neuvolassa puhunut asiasta hoitajan kanssa, joka oli samaa mieltä, hyvä että olen edes vähentänyt, suositteli toki lopettamaan mutta ei tuominnut, niinkuin täällä nyt tuntuu muut tekevän. Mua suoraan sanottuna vituttaa toi pyhimys meininki mikä nyt vallitsee tässä keskustelussa, "kyllä minä lopetin" "pakkohoitoon tupakoivat" "tupakoivat eivät ajattele lastaan yhtään". Kyllä ajattelen, ajattelen joka jumalan kerta kun sen tupakan sytytän.
On ihailtavaa kun naiset lopettavat tupakoinnin heti kun plussan saavat, nostan hattua kaikille heille, mutta olen sitä mieltä että eiköhän tämä ole jokaisen henkilökohtainen asia ja päätös, voitte nussuttaa ja moralisoida täällä vaikka päivien tappiin saakka ja se asia ei tule muuttumaan. Mun mielestä on hieno asia että pystyy ees vähentää siitä askista päivästä muutamaan savukkeeseen, siitä on sitten erittäin helppo lopettaa ilman sen suurempia stressauksia.
Mut meitä on moneen junaan ja osa jää asemalle, karua mutta totta.
 
Viimeksi muokattu:
mamma86
Ensimmäisen kerran kun tulin raskaaksi lopetin seinään, raskaus päättyi keskenmenoon mikä sai aloittamaan uudestaan tupakan. Toisella kerralla lopetin pikkuhiljaa ja viikko 7 lopetin kokonaan. Jostain syystä imetyksen jälkeen aloitin uudestaan tupakan ja taas tulin raskaaksi ja lopetin tupakan ja sikiö kuoli viikolla 8. Nyt olen taas raskaana ja viikkoja 10 kasassa muutaman henkosen otan parikertaa päivässä ihan puhtaasti vain koska pelkään että lapsi taas kuolee. Vaikka pienessä mielessäni tiedän ettei sikiö kuole röökin lopettamiseen niin pelko kova koska ainut raskaus mikä mennyt lopuun asti on kun lopetti pikkuhiljaa. Itse lopettaminen ei ongelma sinänsä ja aijon lopettaa nyt muutaman päivän sisällä kokonaan!!
 
k83
Hienoa että joku on pystynyt lopettamaan kokonaan.. Itse olen ajatellut aina, että on tosi törkeää kun ihminen polttaa odotuksen aikana. Nyt sitten itse kuulun niihin.. Meinasin kans kerralla lopettaa tupakin polton. Aski meni ennen päivässä ja olen tosin polttanut 12 vuotta. No nyt poltan sen kolme korkeintaan päivässä.. Mieli ei tee pahemmin tupakkaa, mutta auta armias kun olin vuorokauden polttamatta silloin kun sain tietää että odotin. Ilta päättyi siihen et jouduin mennä sairaalaan hengittämään lääkettä. Mulle ainaskin neuvolassa sanotiin et parempi äiti polttaa tuon vähäisen määrän, kuin se että se ei saa ollenkaan ilmaa. Nyt pitäis taas kokeilla olla polttamatta, mutta on jäänyt jotenkin pelko siihen et miten taas oma elimistöni reagoi. Kavereilleni jotka polttaa niin olen sanonut kaikille et lopettakaa ennen kuin tuutte raskaaksi.. Ei se tupakki oo kenellekkään terveellistä ja on vielä kallista..

Meitä on neljä sisarusta, joista kahden aikana on poltettu ja kahden viimeisen aikana ei oo.. Kahdella vanhemmalla ei oo mitään sairauksia.. Nuorimmilla on sitten astmat ja allergiat.. Halusin vaan tuoda tälläisen asian esiin kun keskustelin oman äitini kanssa tästä aiheesta. Helpoimmat lapset olivat nämä kaksi vanhinta. Eivät kuulemma vinkuneet yhtään pienenä..
 
mamma86
Minulla 6 sisarusta eli meitä 7 lasta ja äiti tuprutteli kaikkien kanssa ja poltti vielä sislläkin. 3 lapsuudessa astmaa mitkä lähti murrosiässä pois ja muuten kaikki täysin terveitä ja erittäin vähän kipeinä olleita ollaan muutenkin oltu. Mun sisko potti molemmissa raskauksissaan toisessa yritti lopettaa kunnes lääkäri sanoi et supistelut johtui vierotusoireista ja suositteli ottamaan mielummin muutamat sauhut. Itseäni kaduttaa tosi paljon että koskaan aloitin uusiksi, mutta kun sain tietää sisälläni olevasta kuolleesta vauvasta tupakka tuntui silloin ainoalta pakokeinolta. Tässä raskaudessakin yritin seinään lopettamista ja sairaalaan erittäin runsaan verenvuodon takii mentiin. En jotenki usko et tupakan lopettaminen aiheuttanut mitään mut ainaku alkaa ns vierotusoireet tupakasta tuntuu vatsakipuja ja pelkään et kesken menee jos kidutan itseäni. Kaikki varmaankin päässä. Itse olen myös aina kieroon katsonut tupruttelijoita ja poden huonoa omaa tuntoa jokaisesta henkäsystä. Toivotaan että seuraavat sukupolvet viisastuisi ja ei edes ikinä aloita!!
 
jdlas
Kysyn vaan, että laittaisitteko vastasyntyneelle tupakan suuhun?? Miten voidaan olla niin piittaamattomia, että ajatellaan vain omia haluja kun toinen ei pysty puolustautumaan ja pääsemään tilannetta pakoon.
 
Tellu81
Kysyn vaan, että laittaisitteko vastasyntyneelle tupakan suuhun?? Miten voidaan olla niin piittaamattomia, että ajatellaan vain omia haluja kun toinen ei pysty puolustautumaan ja pääsemään tilannetta pakoon.

Ihan vain mielenkiinnon vuoksi: Ajatko sinä autolla?
Suurempi todennäköisyys sinulla on tappaa tai vahingoittaa vauvaasi auton ratissa kuin muutamalla tupakalla päivässä.
Älä siis moralisoi muiden tekemisiä ennenkuin voit varmasti itse sanoa ettet tee mitään mikä vaarantaa lapsesi!
Autolla ajessakin ajattelet vain itseäsi. Olisihan sinulla aina mahdollisuus kulkea jalan. Toisaalta siinäkin voit kyllä kaatua ja vahingoittaa lastasi.

Eli jos jokainen menisi vain ihan itseensä ja antaisi muiden tehdä omat ratkaisunsa, kokoajan niitä kommentoimatta.
 
Viimeksi muokattu:
No haloo hei
Ihan vain mielenkiinnon vuoksi: Ajatko sinä autolla?
Suurempi todennäköisyys sinulla on tappaa tai vahingoittaa vauvaasi auton ratissa kuin muutamalla tupakalla päivässä.
Älä siis moralisoi muiden tekemisiä ennenkuin voit varmasti itse sanoa ettet tee mitään mikä vaarantaa lapsesi!
Autolla ajessakin ajattelet vain itseäsi. Olisihan sinulla aina mahdollisuus kulkea jalan. Toisaalta siinäkin voit kyllä kaatua ja vahingoittaa lastasi.

Eli jos jokainen menisi vain ihan itseensä ja antaisi muiden tehdä omat ratkaisunsa, kokoajan niitä kommentoimatta.
Kai nyt hyvä ihminen ymmärrät eron, jos EHDOIN TAHDOIN tekee jotain, joka TODENNÄKÖISESTI vahingoittaa lasta?! Kaikelta ei tosiaan voi sikiötä tai jo syntynyttä lasta suojella, mutta jos JOTAIN voi varmasti tehdä, niin on ihan oikein "moralisoida" ihmisiä jotka näin eivät tee. Eikö tämän nyt sano jo järkikin? Mutta kun nykyään ei saisi mistään syyllistää ketään, ettei vaan tule paha mieli...
 
Viimeksi muokattu:
Pyretta
Täällä on näköjään jos jonkinmoista syytä sille, miksi olisi ei ehkä hyväksyttävää, mutta ei ainakaan tuomittavaa polttaa raskausaikana.. Tottakai ihminen alitajuisesti yrittää puolustaa itseensä, mutta raskausaikana mun mielestä tulisi ensisijaisesti ajatella sen vauvansa terveyttä, ja sitä, että se vauva ei voi valita polttaako äiti vai ei.
Tupakointi on typerää jo muutenkin ja raskausaikana mun mielestä todella järkyttävää. En voi edes ymmärtää niitä äitejä jotka kehtaavat julkisesti vetää maha pystyssä röökiä.
En todellakaan ole mikään jeesustelija, ja itsekin poltin tupakkaa monta vuotta ennen raskaaksi tuloa, mutta johonkin se raja on vedettävä.
Ei tulisi mieleenkään tieten tahtoen vahingoittaa sitä pientä ihmisen alkua siellä kohdussa, VAIKKA saattaisi olla että mitään pysyvää vahinkoa ei jäisikään.
Mutta tämänkin on sitten ikävä kyllä jokaisen itsensä valittavissa, samoin kuin muutkin asiat joita tekee/ei tee raskausaikana.
 
Sudenmarja
Minusta tupakointiin raskausaikana ei löydy yhtään hyväksyttävää syytä.

Tupakointiin muutenkaan en keksi mitään muita syitä kuin että tupakoitsija on joskus teininä ollut niin tyhmä että tuli aloittaneeksi kun luuli sen olevan coolia. Tupakoinnin uudelleen aloittaminen aikuisiällä kerran onnistuneen lopetuksen jälkeen (jos vaikkapa lopetti raskausajaksi) on ehkä tyhmyyden huippu.

Onneksi nykyään ei enää saa polttaa ravintoloissa niin ei juuri tarvitse kärsiä muiden tupakoinnista.
 
nimetön
Itse lopetin tupakoinnin, kun plussa ilmestyi näyttöön. Olin onnekas, enkä kokenut minkäänlaisia vieroitusoireita. Luultavasti uusi ja jännittävä tilanne peitti ne alleen. Lopetus oli helppo, toisin kuin aiemmat yritykseni. Olin polttanut 14 vuotta. Ellen olisi onnistunut, olisin luultavasti polttanut aina salaa kaikilta ja koko ajan itseäni asiasta syyllistäen. Raskaana oleva nainen tupakka suussa (tai äiti työntämässä rattaita) on mielestäni vastenmielinen näky. En kuitenkaan lähtisi ketään asiasta haukkumaan. Joillekkin lopettaminen ei vaan ole niin helppoa kaiken sen muun stressin keskellä, mitä raskaus alussa voi aiheuttaa. Maailmassa on niin paljon pahempiakin asioita, joihin voisi puuttua. Tehköön jokainen oman valintansa. Uskon, että suurin osa tupruttelijoista syyllistää itseään asiasta jo ihan tarpeeksi. Meillä onneksi mies ei polta, muuten en ehkä olisi kyennyt lopettamaan (ellei mieskin olisi).

Vasta nyt ollessani raskauden puolivälissä koen välillä suunnatonta himoa tupakkaan. En kuitenkaan aio sortua, kun olen jo näin kauan ollut ilman. Toinen asia on, mitä tapahtuu raskauden jälkeen? Pelkään, että aloitan taas. Toivon pitkää imetysaikaa, niin siirtyisi alottaminen taas kauemmas. :D Vähän niin kuin alkoholistit, mäkin olen tupakoitsija loppuelämäni, vaikken juuri nyt polttaisikaan.
 
röökit huuleen
Meitä on neljä sisarusta, joista kahden aikana on poltettu ja kahden viimeisen aikana ei oo.. Kahdella vanhemmalla ei oo mitään sairauksia.. Nuorimmilla on sitten astmat ja allergiat.. Halusin vaan tuoda tälläisen asian esiin kun keskustelin oman äitini kanssa tästä aiheesta. Helpoimmat lapset olivat nämä kaksi vanhinta. Eivät kuulemma vinkuneet yhtään pienenä..
No mutta sillonhan on selvää että raskaana tupakointi KANNATTAA! Mitä ihmettä ne tutkijat höpisee, tupakasta muka haittaa sikiölle.. Selvästi vaan tulee terveempiä lapsia kun vähän sauhuttelee. Neuvolantätien pitäis suositella röökin aloittamista niille odottajille, jotka ei vielä älyä polttaa.
 
Viimeksi muokattu:
eräs
Minusta tupakointiin raskausaikana ei löydy yhtään hyväksyttävää syytä.

Tupakointiin muutenkaan en keksi mitään muita syitä kuin että tupakoitsija on joskus teininä ollut niin tyhmä että tuli aloittaneeksi kun luuli sen olevan coolia. Tupakoinnin uudelleen aloittaminen aikuisiällä kerran onnistuneen lopetuksen jälkeen (jos vaikkapa lopetti raskausajaksi) on ehkä tyhmyyden huippu.

Onneksi nykyään ei enää saa polttaa ravintoloissa niin ei juuri tarvitse kärsiä muiden tupakoinnista.

Taistelen tupakoinnin uudelleen aloittamista vastaan vieläkin, vaikka olen ollut ilman sauhun sauhua reilun vuoden (plussauksesta tähän päivään kun vauva on nyt 5kk). Se ei todellakaan tarkoita, että lopettamisen myötä pääsisi eroon tupakasta.
 
Viimeksi muokattu:
ei kuulu sulle
tätä vittuilua/haukkumista/arvostelua ku lukee ni en voi sanoo muuta ku et tekis mieli mennä polttamaan askillinen ihan vaan vitutukseen.. että kiitos tästä antoisasta kokemuksesta te täydelliset ihmiset.. toivottavasti ette opeta lastanne käyttäytymään yhtä huonosti
 
Ei kuulu mulle
Ei kuulu tupakoivat odottajat, ei narkkariäidit, ei lastaan pahoinpitelevät vanhemmat, ei pedofiilit, ei alkoholistit, ei ympäristöään saastuttavat tehtaat, ei mitkään ongelmat... Lakaistaan ne vaan kaikki maton alle niin kaikilla on kivaa, eikös vaan? Toivottavasti sinä edellinen kommentoija et puolestasi kasvata lapsistasi yhtä puusilmäisiä. Täydellinen ei varmasti kukaan ole, ja jokaisella on varaa parantaa omaa käytöstään/elintapojaan jne. Mutta jos ei edes saa kiinnittää huomiota epäkohtiin (ettei kukaan nyt vain syllistyisi/v*ttuuntuisi), miten kukaan edes huomaisi niitä puutteita? Lasten parasta tässä kai ajatellaan.
 
mime
Minusta tupakointiin raskausaikana ei löydy yhtään hyväksyttävää syytä.
Olen ihan samaa mieltä sun kanssasi.

Poltin ensimmäisen lapsen raskauden aikana satunnaisesti. Edes hävettää sanoa, kirjoittaa tänne. Olin nuori tytönhepukka, nähnyt monenmonta mallia siitä kuinka raskaanaolevat naiset polttaa. Pidin sitä pahana, ja niinkuin moni kirjoittikin, jokaisen tupakan kohdalla mulla oli omantunnontuskat. Puolustelin niitä omassa päässäni ensinnäkin torjumalla koko asian: en mä polta vakituisesti tai, mä tarviin tän tupakan tän oloni takia tai mitä ikinä. Alitajunnassa se asia oli koko ajan, vaikka kyse yksittäissavuista viikossa. Miks en voinut lopettaa kokonaan? En osaa sanoa sitä vieläkään. Mielikuvissani tein kaikkeni, mutta näin jälkeenpäin voisin kuvitella, etten ymmärtänyt koko asiaa silloin. Päiviä ennen synnytystä en enää sauhutellut ollenkaan, enkä pitkään aikaan vauvan synnyttyä. Se oli mulle joku taivas, joka sai heivaamaan moiset syöpäkääryleet pois. Vasta sitten tajusin, mitä tuli tehtyä.

..kunnes se taivas sitten tipahti maan pinnalle ja tapa alkoi alusta.


Nyt monen vuoden yrittämisen jälkeen olen uudelleen raskaana. Tupakanpoltto loppui seuraavana päivänä, tosin kyllä nikotiinikorvaushoidon avulla. Kärsin mielihyvin nämä vieroitusoireet - paljon mieluummin kuin sen paskan omantunnon jonka aiheutan itselleni siitä, että terrorisoin elämän suurta ihmettä. Olen niin onnellinen siitä, että mulla on vihdoin mahdollisuus tehdä asiat paremmin: antaa edes toiselle lapsistani parhaat mahdolliset edellytykset lähteä elämään. En voi enää esikoiseni raskausajan tupakoinnille mitään. Luojankiitos hän on terve tyttö ja äidille maailman rakkain. Sitä en ole koskaan hyväksynyt, että väitetään lapsen olevan merkityksettömämpi äideille, jotka tupakoivat raskausajan.

En aio moralisoida ketään, vaikka mun sydämeen kyllä koskee jokainen tapaus, jossa raskaanaoleva polttaa. En hyväksy sitäkään, että kukaan tekee tupakoinnista raskausaikana tietentahtoen sallittavaa tai muille tupakoiville äidille lisää vettä myllyyn. Olisin varmasti itse lopettanut jo ensimmäisessä raskaudessa täysin, jollen olisi kuullut ja nähnyt esimerkkejä raskausajan sauhutteluista. Sen vuoksi mun mielestäni on hyvä, että joku edes moralisoi. Siitä ei tykätä siksi, koska se aiheuttaa sitä huonoa omaatuntoa. Kyllä jokainen omassa sydämessään varmasti tietää, että vahingoittaa lastaan. Niinhän?
 
Viimeksi muokattu:
joopa joo
turha potea huonoa omaatuntoa jos tietoisesti "pahoinpitelee" lastaan. Olen sitä mieltä, että vaikka se olisi kuinka vaikeaa tahansa, niin kyllä sitä pystyy lopettamaan, jos vaan on tarpeeksi tahtoa. Lapsi on kuitenkin täysin puolustuskyvytön ja täysin riippuvainen meidän valinnoistamme.
 
mmr
mulla viikkoja 10 ja olen vähentänyt tähän mennessä askista puoleen askiin, tarkoituksena lopettaminen. Mun mielipide on että raskaana tupakointi on jokaisen oma asia ja jokainen varmasti tietää haitat ja vaarat, ja näin ollen kantaa niistä täyden vastuun ja on valmis kärsimään omantunnon tuskat.
 
Eipä sitten kuitenkaan
mulla viikkoja 10 ja olen vähentänyt tähän mennessä askista puoleen askiin, tarkoituksena lopettaminen. Mun mielipide on että raskaana tupakointi on jokaisen oma asia ja jokainen varmasti tietää haitat ja vaarat, ja näin ollen kantaa niistä täyden vastuun ja on valmis kärsimään omantunnon tuskat.
Hienoa, että olet pystynyt vähentämään. Toivottavasti lopettaminen onnistuu, tsemppiä kovasti!

Mutta raskaana tupakointi ei todellakaan ole jokaisen oma asia. Miten se tupakoiva äiti sen vastuunsa tulevaisuudessa kantaa? Kustantaa itse lapsensa terveydenhuoltokulut? Ja mitäpä se katuminen sitä vaurioitunutta lasta enää auttaa? Lohduttaa varmaan tosi paljon, että jossain vaiheessa lapsettomudesta kärsivän pojan äiti tykönään katuu raskaudenaikaista sauhutteluaan... Entä, jos tuleva isä ei missään nimessä halua, että hänen lastaan myrkytetään kohdussa - saako odottaja siltikin ihan itse päättää asiasta ja miehen mielipide ja suojelunhalu ovat yhtä tyhjän kanssa? Ei tuollainen vain ole niin yksinkertaista.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä