tupakointi raskaana???

  • Viestiketjun aloittaja pottapää
  • Ensimmäinen viesti
Edelliselle....
On täysin eri asia seurata sivusta kuin elää itse sitä. Et voi kuvitellakaan millaista voi oikeasti olla vaikkapa tupakan tai alkoholin koukussa. Vaikka se sivullisesta voi olla kuinka järkkyä ja kaikki kärsii siitä, niin ajattele, että sen kaiken lopettaminen voi oikeasti olla rankempaa koukussa olevalle. Ei sellaisesta tilanteesta voi oikeasti nähdä pidemmälle. Itse en ole ikinä sentään ollut tuollaisessa koukussa, mutta ei ole kaukana varmasti ollut, sillä voin vain kuvitella kuinka pahaksi tilanne voi oikeasti äitiyä. Toivottavasti et joudukaan moiseen tilanteeseen, joten et voi kuin yrittää ymmärtää ja järkevästi yrittää olla tuomitsematta asioita joita et voi todella selkeästi käsittää.
 
true addiction
Alkuperäinen kirjoittaja Edelliselle....:
On täysin eri asia seurata sivusta kuin elää itse sitä. Et voi kuvitellakaan millaista voi oikeasti olla vaikkapa tupakan tai alkoholin koukussa

Entisenä addiktina voisin heittää ilmaan sellaisen kysymyksen, että mites te joille tupakka on lapsenne terveyttä tärkeämpi, oletteko ajatelleet millaisia vieroitustuskia teidän vauvanne tulee kokemaan? Siirrätte oman ongelmanne vauvanne käsiteltäväksi.

Puhumattakaan siitä, miten tupakointi vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen. Suuri mahdollisuus keskittymisvaikeuksiin yms voi pahimmillaan vaikeuttaa koko lapsenne elämän, heti ensimmäisestä koulupäivästä saakka.

Minä TIEDÄN mitä on olla addikti. Tiedän myös että tekosyitä riittää, ettei tarvitsisi lopettaa.
 
mulla ei ole oikeutta sanoa mitään!
Alkuperäinen kirjoittaja ^:
Jos olisit oikeasti ollut pahimman luokan addikti, niin et olisit sitä varmasti vieläkin. Jotkut ihan oikeasti kuolevat siihen... Niin se vain vie mennessään. :/
No pitääkö tässä nyt ruveta luokittelemaan addiktien "tasotkin"... Huoh. Joo, mä en voi sanoa addiktioista yhtään mitään kun en ole ollut katuojassa narkkarihuorana seitsemää vuotta ja saanut hepatiittia. Ihan hyvä pointti oli se, että jos on NIIIIIN vakavasti addikti että lapsen terveys jää toiselle sijalle, onko pakko sitä lasta edes "tehdä". Ja ei, en vertaa satunnaisesti tupakoivaa odottajaa huumeidenkäyttäjään, vaikka ilmeisesti he itse näin tekevät, koska addiktio ilmeisesti on yhtä vahva. Itse olen sitä mieltä, että mikä tahansa addiktio on ihmiselle itselleen pahasta, mutta jos siitä vielä koituu haittaa täysin syyttömille ulkopuolisille - tässä tapauksessa syntymättömälle lapselle - niin voisi kyllä mennä itseensä ja miettiä vähän elämäänsä.
 
huoh.
Alkuperäinen kirjoittaja ^:
Jos olisit oikeasti ollut pahimman luokan addikti, niin et olisit sitä varmasti vieläkin. Jotkut ihan oikeasti kuolevat siihen... Niin se vain vie mennessään. :/
No se on sitten oma elämä, tässä puhutaan syntymättömän lapsen vaarantamista omalla addiktiollaan. Jos se addiktin elämä on niin vaikeeta ja hengenvaarallista niin kantsiiko sitä nyt ryhtyä edes lapsentekopuuhiin...
 
Savuton
Tossahan ei ollut kyse nyt enää pelkästään tupakoimisesta, vaan siitä, että jotkut vähättelevät addiktiota. Yrittäkää nyt pysyä jutuissanne kiinni. On aivan eri asia sitten, että kannattaako sitä lasta edes mennä tekemään. Senkus marssitte sitten jonnekin synnytyssairaalan osastolle saarnaamaan röökaajille, kun noin olette asian itsellenne ottaneet.
 
onnistuu se kun haluaa
Mun mies on polttanut 20 vuotta ja todella koukussa (saattoi yöllä herätä tupakantuskaan ja oli pakko nousta polttamaan), mutta lopetti vaan kun päätti että nyt saa riittää. Eikä meillä olla edes raskaana.
 
henkisesti sairaita ovat tupakoivat odottajat
On todella typerää polttaa ylipäänsä, ja lopettaminen on ihan haluamisesta kiinni. Täytyy olla täydellinen luuseri itsetunnoltaan ja muilta psyykkisiltä ominaisuuksiltaan, jos ei pysty tupakkaa lopettamaan raskauden ja imetyksen ajaksi edes.
 
Unikko.
Alkuperäinen kirjoittaja henkisesti sairaita ovat tupakoivat odottajat:
On todella typerää polttaa ylipäänsä, ja lopettaminen on ihan haluamisesta kiinni. Täytyy olla täydellinen luuseri itsetunnoltaan ja muilta psyykkisiltä ominaisuuksiltaan, jos ei pysty tupakkaa lopettamaan raskauden ja imetyksen ajaksi edes.
Johan se on monta kertaa todistettu, että aina voi haluta, mutta ei kaikkea voi saada mitä haluaa... Vaikka onhan niitäkin lapsia, joiden vanhemmat on antaneet kaikessa periksi ja yhä luulevat, että voivat saada kaiken. ;)

Enpä suosittelisi laukomaan ihan noin kovia sanoja muuten... Tuollainen puhe voidaan nykyään leimata vaikka rasismiksi.

Minäkin kyllä ihmettelen, että miten jotkut voivat polttaa odottaessaan, mutta minun on jätettävä se ihmetyksen asteelle, sillä minä en ainakaan tiedä, että mitä heidän päässään voi liikkua... En kyllä usko, että sinäkään voit tietää. Varmasti sen on kuitenkin oltava suurempi asia kuin oman lapsen terveys... Moni asia ei kyllä oikeasti voi mennä tuon ylitse ja jos on oikeasti olemassa jokin isompi paha, niin olen ihan iloinen, etten minä ainakaan ole siitä tietoinen.

Niillä eväillä, joilla minun aivoni on varustettu, niin määräisin kyllä jotkut pakkohoitoon ihan edes odotuksen ajaksi, sillä esimerkiksi tällainen asia satuttaa lähimmäisiäkin. Joitain on suojeltava itseltäänkin...
 
Toinen huono odottaja
Hei vaan huono odottaja ! Tässä on sulle kohtalotoveri..oon ihan alkutaipaleella odotuksen kanssa, vielä en oikeen edes tajua et oon raskaana, saati et tässä vielä jotai näkyis. Tupakka on mulle kans se kompastuskivi. Ennen poltin ainakin sen askin päivässä. Nyt plussatestin jälkeen oon vähentäny, etten polta enää ku 1-4päivässä. Toisaalta seki tuntuu pahalta, mutta sitä ku on niin huono ettei malta olla tekemättä. Varsinkin työ on tällä hetkellä semmoinen, et pitää saada hengähtää ja oikeestaan ainut keino irtautua tästä on mennä ulos..

Toisaalta mullaki kauhistuttaa se, et oon oikeesti niin alussa tän raskauden kans et mitä tapahtuu ku poltan, mut oon yrittäny etsiä tietoa joka paikasta, että kuinka paljon niillä parilla tupakalla on oikeesti vaikutusta..koko ajan on puhuttu vaan suuremmasta määrästä, mutta tottakai pienikin määrä voi vaikuttaa.
Mut tosi paljo tsemppiä odotukseen, mäki odotan innolla kaikkea uutta, mitä tulee tapahtumaan ! :)
 
aarniometsän asukas
olen sitä mieltä että se odottava äiti joka polttaa tupakkaa taikka käyttää huumeita taikka käyttää alkoholia ei ajattale YHTÄÄN oman tulevan lapsen parasta. kaikkeen näihin (tupakka, huumeet, alkoholi) on olemassa lopettamis hoitoja. kenenkään ei ole pakko näitä "aineita" käyttää.

jokaisella on omat mielipiteet. tässä mun.

-kohta 3 lapsen äiti, itsekkin joskus teini iässä polttanut kolme vuotta, mutta ei enään koskaa.
 
fhsfdh
Tupakoiville odottajille: toivottavasti lopettaminen onnistuu, ainakin tupakointi vähentyisi. Tosiaan kannattaa vaihtaa tupakka superlaimeaan niin sekin jo auttaa eteenpäin. Itse en polta, mutta ympärillä ollut tupakoivia odottajia ja vähentämään ovat onnistuneet ja vaihtaneen laimeampaan tupakkaan. Parempi edes niin. Eikä nämä mitään mielisairaita naisia ole olleet. Mitä vähempi sitä parempi.
 
vbnm..
Itse sorruin alkuraskauden aikana polttamaan sen tupakan/kaksi päivässä. Ennen meni melkein aski. Ostin sitten tosi laimeeta tupakkaa ja sit ne kerrat väheni ihan itsessään kun se metholi oli niin pahaa! Rv14 sitten lopetin. Heitin aamulla askin roskiin enkä polttanut koko loppu raskauden aikana yhtään! Mulla eniten just kammotti ajatus siitä että sikiö vääntelehtisi kun äiti polttaa. Sitä ajatusta sitten en kestänyt yhtään.... ja kun vauvan liikkeet alkoi tuntua rv19 niin olin niin onnellinen kun pystyin lopettamaan! Kannustan siis teitä tupakoivia odottajia vähentämään pieneen määrään ja laimeaan laatuun. Tiedän, että kun on polttanut useamman vuoden niin se on hankalaa. Ja tiedän myös että voi olla äidin ja sikiön terveyden kannalta vaarallista lopettaa kuin seinään jos on vahvoja vieroitusoireita (tärinää, ahdistusta yms yms). Mulla niitä ei onneksi ollut.
Laitoin kotona pastilliaskeja ympäri kämppää ja aina kun teki mieli polttaa, otin pastillin suuhun :)
 
pieni korjaus
Alkuperäinen kirjoittaja fhsfdh:
Tosiaan kannattaa vaihtaa tupakka superlaimeaan niin sekin jo auttaa eteenpäin. Itse en polta, mutta ympärillä ollut tupakoivia odottajia ja vähentämään ovat onnistuneet ja vaihtaneen laimeampaan tupakkaan. Parempi edes niin.
Ei välttämättä:

"Kevytsavukkeet ovat vähemmän epäterveellisiä.

Tarua. Kevytsavukkeista tulee häkää, tervaa ja muita haitallisia aineita hengityksen mukana elimistöön jopa enemmän kuin tavallisista savukkeista. Kevytsavukkeen polttajat vetävät henkeensä yli kaksi kertaa enemmän tervaa ja häkää kuin mitä savukkeen vähittäismyyntipakkauksessa ilmoitetaan. Valmistajien ilmoittamat tervan ja nikotiinin määrät eivät perustu todellisiin tupakointitapoihin. Tutkimusten mukaan kevytsavukkeiden polttajat vetävät itse asiassa pidempiä ja syvempiä henkäyksiä tiheämmässä tahdissa sekä käyttävät savun tehokkaammin kuin mihin tupakkavalmistajien koeasetelmat perustuvat."

- www.stumppi.fi
 
jyrkkä kannanotto!
Mun mielestä samaan sarjaan polttajien kanssa voi laittaa alkoholia kohtuudella nauttivat (tietenkin myös liikakäyttäjät), huumeiden käyttäjät, epäterveellisesti syöjät (rasvaset, suolaiset pitsat, hampparit, karkit, limut) ylipainoiset sekä liian vähän liikuntaa harrastavat! On vain niin vaikea ymmärtää (kuuluvat he mihin kategoriaan tahansa) kuinka joku voi pilata oman kroppansa sonnalla on se sitten tupakka tai epäterveellinen ruoka. En myöskään ymmärrä niitä, jotka eivät tajua liikunnan merkitystä hyvinvoinnille! Laiskuutta ja välinpitämättömyyttä aikuisilta ihmisiltä!
 
että näin..
joo pitsaa ja alkoholiahan voi pitää yhtä vaarallisina vauvalle... Eiks tähän keskusteluun kuitenki kuulunu vaan se tupakka.. Ja siitä ihmiset halus keskustella. Kukaan nyt sitä varmaa hehkuttanu et kuinka hienoo se on! Kaipas vaan samas tilanteessa olevia.
btw mun kaverilla on kolme täysin tervettä lasta ja se poltti kaikkien raskauksien aikana. Joo, itse en sitä tekisi kun en edes polta, mutta ymmärrän jos sitä ei pysty lopettamaan.
 
..vastaplussannut..
Kyllä, poltan tupakkaa, oon kyllä vähentäny radikaalisti mutta lopettanut en vielä ole.
Eiköhän se lopettamisenkin aika tule, nyt jo alkanut tökkimään sen verran pahasti.
Eiköhän jokainen aikuinen ihminen tiedä mitä tekee kun sen savukkeen suuhunsa laittaa ja sytyttää, turha siitä on ketään sen enempää moralisoida, ja kuten neuvolassakin sanotaan jos se lopettaminen tuntuu ylivoimaselta on parempi polttaa sillon tällön se tupakka jonka vaikutus kuitenkin loppuu jossain kohtaa kun lopettaa väkisin ja stressata 24/7 joka vaikuttaa sikiöön koko ajan.
Toki rajansa kaikella, on ehkä kornein näky ikinä että nainen ison mahan kanssa kaivaa sitä tupakkaa taskustaan ja laittaa palamaan, ite en kehtais ikinä tupakoida mahan kanssa julkisesti....
 
stressistä
Tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa fyysisiä oireita n. viikon pari, joka on varmasti stressaavaa. Kuvittelisin, että mikäli polttaa koko raskauden, se stressaa jatkuvasti kun joutuu miettimään vaikutuksia omaan lapseensa. Mutta ehkä joillekin se oma nautinto on todellakin tärkeämpi kun lapsen hyvinvointi, eikä röökaaminen huoleta. Mukavampi jättää ne vieroitusoireet syntyvälle vauvalle..
 
Camelia
Mie plussasin vajaa viikko sitten ja siitä asti oon ollu röökittä. Itsellä on ollut aika helppoa toistaiseksi sillä olin ns. baarissa polttaja mutta uskon että jossakin vaiheessa saattaa tulla vielä tiukemmat fiilikset sillä ehdin kuitenkin polttaa useita vuosia pätkissä..

Mutta aion pysyä vahvana!
 
kbhv
Alkuperäinen kirjoittaja stressistä:
Tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa fyysisiä oireita n. viikon pari, joka on varmasti stressaavaa. Kuvittelisin, että mikäli polttaa koko raskauden, se stressaa jatkuvasti kun joutuu miettimään vaikutuksia omaan lapseensa. Mutta ehkä joillekin se oma nautinto on todellakin tärkeämpi kun lapsen hyvinvointi, eikä röökaaminen huoleta. Mukavampi jättää ne vieroitusoireet syntyvälle vauvalle..
Tupakasta aiheutuvat fyysiset vieroitusoireet eivät ole oikeastaan minkäänlaisia ja ne kyllä kestää, vaan ne on ne psyykkiset oireet jotka ovat paljon voimakkaampia ja jotka kestää paljon kauemmin. Taas huomaa, että joku kirjoittaa, joka ei ole ollut todellisessa koukussa. Itse en kuitenkaan polta, enkä kehoita muutakaan niin tekemään.
 
stressistä
Alkuperäinen kirjoittaja kbhv:
Alkuperäinen kirjoittaja stressistä:
Tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa fyysisiä oireita n. viikon pari, joka on varmasti stressaavaa. Kuvittelisin, että mikäli polttaa koko raskauden, se stressaa jatkuvasti kun joutuu miettimään vaikutuksia omaan lapseensa. Mutta ehkä joillekin se oma nautinto on todellakin tärkeämpi kun lapsen hyvinvointi, eikä röökaaminen huoleta. Mukavampi jättää ne vieroitusoireet syntyvälle vauvalle..
Tupakasta aiheutuvat fyysiset vieroitusoireet eivät ole oikeastaan minkäänlaisia ja ne kyllä kestää, vaan ne on ne psyykkiset oireet jotka ovat paljon voimakkaampia ja jotka kestää paljon kauemmin. Taas huomaa, että joku kirjoittaa, joka ei ole ollut todellisessa koukussa. Itse en kuitenkaan polta, enkä kehoita muutakaan niin tekemään.


Mutta ne psyykkiset oireet ovat kestettävissä, mikäli motivaatio on kohdallaan. Ja todellakin, luulisi että oman lapsen terveys ja hyvinvointi on tärkeämpää kuin oma mielihyvä?? Ihme jos enemmän stressaa tupakoimattomuus raskausaikana kuin se, että jatkuvasti myrkyttäisi lastaan. Ja tiedän kyllä tasan mitä on olla "todellisessa koukussa" , kuten sanot. Olen tupakoinut 17 vuotta, poislukien kaksi parin vuoden pätkää kun olin raskaana ja imetin. Lopettaminen tuoksi ajaksi oli ainoa vaihtoehto. Helppoa se ei toki ole, mutta jos oikeasti haluaa, niin siihen pystyy. Heikko olen itsekin, koska olen raskauksien jälkeen sortunut uudelleen polttamaan. Mutta vaikka oma terveys ei olisi tarpeeksi hyvä motivaattori, lapsen terveys täytyisi olla ehdottomasti.
 

Yhteistyössä