tupakointi raskaana???

  • Viestiketjun aloittaja pottapää
  • Ensimmäinen viesti
nykyään savuton
on tosi heino juttu, kun tälläkin palstalla on odottajia/äitejä jotka ovat voineet lopettaan tupakan polton. Se on joillekkin tosi kova pala, kun on tupakoinut useita vuosia. Minä aluksi vähensin kolmesta savukkeesta yhteen per. päivä ja nyt ei ole pariin viikkoon mennyt yhtään, ja olen ylpeä itsestäni, että voin lapseni hyväksi tehdä tämän. ja itsenikin. Oma äitini poltti kun odotti minua. Samoin teki viiden muun sisarukseni aikana. Terveitä kaikki ollaan. Mutta se lopettaminen on jokaisen oma asia. Jokainen sen itse voi päättää, sitä ei päätetä puolesta.
työkaverini on viikolla 29 raskaana, ja töissä ollessaan sauhuttelee tauoilla. Kertoi olevansa todella ylpeä siitä että minä pystyin lopettamaan. Ja minä olen kannustanut työkaveriani vähentämään. Lopetukseen tarvitaan tukea. On erittäin väärin moralisoida, väheksyä ja haukkua niitä, jotka eivät vaan ole pystyneet kokonaan lopettamaan :( Vähentäminen on sentään yrittämisen merkki! Ja se kunniaan! :)
Kyllä jokainen tuleva äiti tietää riskit. Johan niistä neuvoiloissakin sanotaan. Turha on toisiamme hakkua maan rakoon. Kaikki me ihmisiä olemme. Ja kaikilla meillä on omat paheemme. Itse en ole pystynyt luopumaan maksamakkarasta, vaikka sekin haitallista on liiallisena. Mutta kyllä levitän ruisleivän päälle melkein joka ilta kerroksen. Ja hyvin voin, lapseni kanssa. Nyt rv35.

 
myös savuton
Mulla kesti kaksi kuukautta että sain lopetettua. Siis plussauksen jälkee.
Nyt on vaavi jo kotona ja terve tyär meille suotiin, vaikka alussa polttelinkin kolmea-neljää röökiä päivässä. Kun mies lopetti niin sitten minäkin. Täytyy myöntää että välillä edelleen haluttaa aivan kamalasti! :( Mutta en ole sortunut. Varmasti sorrun joku päivä, kuukauden tai vuoden päästä, mutta kuitenkin. Tunnen itseni liian hyvin.
Pitää olla vain hyvä tukiverkosto tässä lopetus asiassa. Ystäviä, jotka eivät polta, voivat olla uskomattoman tehokkaita valvojia! :) onnea kaikille jotka yrittävät lopettaa tai vähentää. Se vähentäminen on SUURI plussa!

p.s. Eihän nyt moralisoida toisiamme tässä asiassa. Jokainen meistä tietää tieteet ja taiteet.
 
Aargh!!!
Voi herranjumala millaista keskustelua. Sitä odottaisi vähän kypsempää ajatusten vaihtoa aikuisilta ihmisiltä ja äideiltä! Eri mieltä saa ja pitääkin olla, mutta aivan älytöntä sellainen keskustelu jota tässä ketjussa käydään, en tietysti kaikkia tarkoita vaan jokainen varmasti tietää mitä ja ketä...
 
kannustan
kannustan odottajia lopettamaan polttamisen. Peukkuja pystyyn joka suunnalta, jotta äiti ja lapsi ois mahdollisimman terveitä pitkään :) ja yhdyn edellisiin: vähentäminen on suuri askel! kokenut olen itse tuon tilanteen, kun piti lopettaa kun esikoista aloin odottamaan. savuke tai pari meni viikossa, loppuun asti, ja kukaan ei minua väheksynyt siinä vaan päinvastoin. Lääkärit ja sukulaiset olivat todella innoissaan kun pystyin vähentämään.Kannustus on paras keino auttaa. Muuten sortuu varmasti.
 
hohhoijaa....
Alkuperäinen kirjoittaja HÄVETKÄÄ VALEHTELIJAT!:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:lle:
Tupakoinnin lopettaminen seinään saattaa aiheuttaa sikiölle ja äidille niin suuren stressin, että raskaus saattaa mennä kesken ja se on fakta.

Ei todellakaan ole mikään fakta näin! Tämä on tupakoivien äitien itselleen kehittämä mantra jotta voi paremmin perustella itsekästä tarvettaan pössyyttelyyn!!!

MIKÄÄN TUTKIMUS MAAILMASSA EI OSOITA ETTÄ STRESSI AIHEUTTAISI KESKENMENOJA.. EI TUPAKOINNIN LOPETTAMISESTA JOHTUVA EIKÄ MUUNKAANLAINEN.

ZIISUS MILLAISIA VALHEITA IHMISET ON VALMIITA KEKSIMÄÄN PUOLUSTELLAKSEEN SELKÄRANGATTOMUUTTAAN!!!!

JA JOO-O TUPAKOITSIJA EI TOSIAAN OLE MIKÄÄN HYVÄ ÄITI KUN ALUNPERIN JO OSOITTAA KYVYTTÖMYYTTÄ PISTÄÄ LAPSEN TERVEYDEN EDUN OMIEN MIELITEKOJENSA EDELLE!!!

Mulle ainakin neuvolantäti sanoi kun kerroin lopettaneeni tupakoinnin että on parempi käydä polttamaan tupakka kun olla kauheen stressaantunut... En sit tiedä miks näin sanoi mulle jos stressistä ei kerta mitään haittaa ole????

 
ex-sauhuttelija
Itse poltin viisi vuotta, kunnes tulin raskaaksi. Kaksi ensimmäistä raskauttani menivät kesken rv.7. Kolmas raskaus onnistui ja nyt minulla on aivan ihana terve lapsi. En voi varmaksi mennä sanomaan olisi lopettaminen onnistunut niin hyvin, jos en olisi joutunut kokemaan menetyksiä. Niiden kautta ymmärsin, ettei lapsen saaminen ole itsestään selvyys, ja että teen kaikkeni saadakseni terveen lapsen. En halua suuremmin moralisoida polttavia äitejä, mutta silti ihmetyttää miten oma mielihyvä voi mennä lapsen edun edelle. Lopettaminen on kamalan vaikeaa, mutta siihen pystyy kyllä! On vain yritettävä niin paljon kuin ikinä jaksaa. Tsemppiä!
 
mami5
Kyllä se stressi vaan vaikuttaa siihen sikiöön ja lisää myös keskenmenon riskiä, alla muutama linkki stressin vaikutuksesta sikiöön:

http://www.vau.fi/templates/Article____75665.aspx

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2803

http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=443

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article124826.ece
 
pyhä sylvi
No mutta tästäpä päästään näppärästi seuraavaan kysymykseen: miksi ihmeessä nainen (ja mieskin!) ei lopeta tupakointia jo siinä vaiheessa, kun alkaa haaveilla vauvasta?! Ei kai kaikille tupakoitsijoille yllätyksenä se raskaus tule...
 
edes väliaikaisesti
Voisihan sitä aivan hyvin olla väliaikaisesti polttamatta ja jatkaa taas synnytyksen ja imetyksen lopettamisen jälkeen. On varmasti helpompaa näin kuin että aattelis niin että on lopetettava lopullisesti.

Tsemppiä polttajille tupakoinnin (edes väliaikaiseen) lopettamiseen!
 
rfd
Alkuperäinen kirjoittaja pyhä sylvi:
No mutta tästäpä päästään näppärästi seuraavaan kysymykseen: miksi ihmeessä nainen (ja mieskin!) ei lopeta tupakointia jo siinä vaiheessa, kun alkaa haaveilla vauvasta?! Ei kai kaikille tupakoitsijoille yllätyksenä se raskaus tule...
Jos ei pysty lopettamaan kun jo odottaakin, niin miksi luulet, että pystyy lopettamaan kun ei vielä odota? En puolustele raskaudenaikaista tupakointia, mutta ihan vaan pointtina...
 
pyhä sylvi
Alkuperäinen kirjoittaja rfd:
Alkuperäinen kirjoittaja pyhä sylvi:
No mutta tästäpä päästään näppärästi seuraavaan kysymykseen: miksi ihmeessä nainen (ja mieskin!) ei lopeta tupakointia jo siinä vaiheessa, kun alkaa haaveilla vauvasta?! Ei kai kaikille tupakoitsijoille yllätyksenä se raskaus tule...
Jos ei pysty lopettamaan kun jo odottaakin, niin miksi luulet, että pystyy lopettamaan kun ei vielä odota? En puolustele raskaudenaikaista tupakointia, mutta ihan vaan pointtina...
Mutta kun jotkut tuntuvat puolustelevan polttamistaan sillä, että lopettaminen stressaisi, mikä taas olisi pahaksi sikiölle (joo ihan varmaan onkin pahempi asia kuin tupakan sadat myrkyt...). Että ilmeisesti lopettaminen onnistuisi, joskin stressin säestyksellä. Niin eikö sitten olisi parempi lopettaa jo raskautta yritettäessä? Edes väliaikaisesti, niin kuin joku tuossa jo mainitsi.
 
*marjaana*
Jos polttaa eikä pysty lopettamaan niin se on sitten sen äidin kohdalla niin.

Kaikki tietävät ettei tupakointi ole vauvalle hyväksi, siis ettei siitä ole mitään hyötyä, vaan että siitä saattaa olla lapselle haittaa. Harmi jos ei lopettaminen onnistu, mutta jotenkin turhaa sille on puolusteluja etsiä tai listata muita jotka polttavat.

Toivottavasti mahdollisimman moni onnistuu lopettamisessa. Ihan turhaahaan tupakointi on aina, oli raskaana tai ei.
 
Entinen tupakoitsija
lopettaminen on tasan omasta asenteesta kiinni!

Jokainen pystyy tupakoinnin lopettamaan jos sitä itse haluaa, vaatii sisua ottaa itseä niskasta kiinni ja etsiä se keino siihen lopettamiseen.

minä poltin 15v ja mieheni reilu 20v, molemmat ollaan savuttomia. miehelle oli selvästi hankalampaa mutta eipä ole sauhuakaan vetäny kohta vuoteen. Mutta lopetus onnistui vasta sitten kun sitä oikeasti halusi, ennen lakot loppuivat lyhyeen...
 
gdfg
Alkuperäinen kirjoittaja pyhä sylvi:
Alkuperäinen kirjoittaja rfd:
Alkuperäinen kirjoittaja pyhä sylvi:
No mutta tästäpä päästään näppärästi seuraavaan kysymykseen: miksi ihmeessä nainen (ja mieskin!) ei lopeta tupakointia jo siinä vaiheessa, kun alkaa haaveilla vauvasta?! Ei kai kaikille tupakoitsijoille yllätyksenä se raskaus tule...
Jos ei pysty lopettamaan kun jo odottaakin, niin miksi luulet, että pystyy lopettamaan kun ei vielä odota? En puolustele raskaudenaikaista tupakointia, mutta ihan vaan pointtina...
Mutta kun jotkut tuntuvat puolustelevan polttamistaan sillä, että lopettaminen stressaisi, mikä taas olisi pahaksi sikiölle (joo ihan varmaan onkin pahempi asia kuin tupakan sadat myrkyt...). Että ilmeisesti lopettaminen onnistuisi, joskin stressin säestyksellä. Niin eikö sitten olisi parempi lopettaa jo raskautta yritettäessä? Edes väliaikaisesti, niin kuin joku tuossa jo mainitsi.
Jos olet itse lainkaan polttanut, niin et ainakaan voi olla ollut niin todellisessa koukussa, että tietäisit nyt yhtään mistä puhut.

Minä olen ollut pahimmasta päästä ja lopettaminen ei varmaan olisi onnistunut ellen olisi tullut raskaaksi. Vaikka kuinka olisin halunnut, niin ei vaan tullut mitään. Jotkut ei vaan pysty tätä käsittämään. Kuitenkin, heti kun tulin raskaaksi, niin se loppui siihen. Tietenkin teki vielä mieli ja luulen, että aina tulee tekemään mieli, mutta toivon todella, että enään en siihen myrkkyyn koske, vaikken olisikaan raskaana. Minäkään en tästä huolimatta pysty ymmärtämään, että miksei jotkut voi lopettaa kuitenkaan sen lapsen terveyden takia. Suurempi stressi minulla olisi tullut siitä, että uhraan lapseni tupakalle. Eikö raskauden aikana tupakoijille sitten aiheudu tätä stressiä vai mitä? Jos nyt jossain tarvii stressaa niin mieluummin sitten siitä savuttomuudesta ja pitää myrkyt lapsesta muuten pois.
 
tupakoidako vaiko ei? vuonna 2009
Vaikka nyt vastqa aihetta googletin niin tulin tälle sivustolle, ehkä joku muukin voi eksyä, sen vuoksi.. kopiopa allaoleva linkki ja heitä osoitekenttään.. avaa muutamia kysymyksiä.

http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=56

olemmekin jo viisaampia vuonna 2009??
 
ölklj
Alkuperäinen kirjoittaja mimosia:
Tupakoinnnin lopettamista verrataan terveydenhuollossakin yhtä vaikeaksi kuin heroiinin lopettamista. Riippuvuus on nimittäin yhtä suuri.

Minustakin tuo huono äiti - keskustelu on kurjaa.

Riippuvuus on riippuvuus.
Myös tupakoivan äidin sikiö tulee riippuvaiseksi. Jos et tulevana äitinä kestä vieroitusoireita ym., luulisi sinun ymmärtävän millaista on vastasyntyneellä vauvallasi joka joutuu kärsimään vieroitusoireet puolestasi. Hänellä kun ei ole vaihtoehtoja! On hyvin yksinkertainen yhtälö: hyvä äiti asettaa lapsensa hyvinvoinnin omansa edelle. Huono äiti toimii päinvastoin. Jos polttaisin tupakkaa/käyttäisin viinaa/huumeita hankkiutuisin raskausajaksi hoitoon, jossa päihteitä ei voisi käyttää. Tai hyväksyisin ajatuksen elämästä ilman biologisia lapsia.
Mielestäni tupakointi tulee lopettaa ennen raskaaksi tuloa. Jos et siihen pysty, älä hanki lasta. Mielestäni narkkarit pitäisi pakkosteriloida tai ottaa huostaan ja jos tupakoijat itsekin sanovat etteivät vieroitusoireiden vuoksi yksinkertaisesti pysty lopettamaan niin miksipä en pitäisi tupakoivaa äitiä yhtä huonona kuin heroiinia vetävää äitiä. Tupakoiva äiti on itsekäs äiti ja ymmärrystä ei heru kuin muilta tupakoijilta.
 
ääääääääää
Alkuperäinen kirjoittaja nykyään savuton:
Itse en ole pystynyt luopumaan maksamakkarasta, vaikka sekin haitallista on liiallisena. Mutta kyllä levitän ruisleivän päälle melkein joka ilta kerroksen. Ja hyvin voin, lapseni kanssa. Nyt rv35.
Maksamakkarassahan onkin todettu olevan riippuvuutta aiheuttavaa ainetta. Olen kuullut sitä verrattavan nikotiiniin, jopa heroiiniin. Hienoa jos kuitenkin yrität vähentää, etkä käytä maksamakkaraa ihan joka ilta. Vähentäminenkin on jo askel oikeaan suuntaan. Tsemppiä sinulle!

Just joo. Vitsi vitsinä. Tosiasiassa: ikäänkuin A-vitamiini jotain oireita antaisikin - sinulle! Kannattaisi varmaan etsiä syyt sille miksi sitä maksamakkaraa pitäisi välttää. Ehkä saisit jotakin motivaatiota irtautua "riippuvuudestasi".

Eikö joitakin oikeasti kiinnosta tulevan lapsensa terveys ja hyvinvointi????? Mussutetaan karkkeja, poltetaan tupakkaa, itketään jonkun hiton maksamakkaran perään ym. Ja aina löytyy ymmärtäjiä.
 
ääääääääää
Alkuperäinen kirjoittaja nykyään savuton:
Itse en ole pystynyt luopumaan maksamakkarasta, vaikka sekin haitallista on liiallisena. Mutta kyllä levitän ruisleivän päälle melkein joka ilta kerroksen. Ja hyvin voin, lapseni kanssa. Nyt rv35.
Maksamakkarassahan onkin todettu olevan riippuvuutta aiheuttavaa ainetta. Olen kuullut sitä verrattavan nikotiiniin, jopa heroiiniin. Hienoa jos kuitenkin yrität vähentää, etkä käytä maksamakkaraa ihan joka ilta. Vähentäminenkin on jo askel oikeaan suuntaan. Tsemppiä sinulle!

Just joo. Vitsi vitsinä. Tosiasiassa: ikäänkuin A-vitamiini jotain oireita antaisikin - sinulle! Kannattaisi varmaan etsiä syyt sille miksi sitä maksamakkaraa pitäisi välttää. Ehkä saisit jotakin motivaatiota irtautua "riippuvuudestasi".

Eikö joitakin oikeasti kiinnosta tulevan lapsensa terveys ja hyvinvointi????? Mussutetaan karkkeja, poltetaan tupakkaa, itketään jonkun hiton maksamakkaran perään ym. Ja aina löytyy ymmärtäjiä.
 
ääääääääää
Alkuperäinen kirjoittaja nykyään savuton:
Itse en ole pystynyt luopumaan maksamakkarasta, vaikka sekin haitallista on liiallisena. Mutta kyllä levitän ruisleivän päälle melkein joka ilta kerroksen. Ja hyvin voin, lapseni kanssa. Nyt rv35.
Maksamakkarassahan onkin todettu olevan riippuvuutta aiheuttavaa ainetta. Olen kuullut sitä verrattavan nikotiiniin, jopa heroiiniin. Hienoa jos kuitenkin yrität vähentää, etkä käytä maksamakkaraa ihan joka ilta. Vähentäminenkin on jo askel oikeaan suuntaan. Tsemppiä sinulle!

Just joo. Vitsi vitsinä. Tosiasiassa: ikäänkuin A-vitamiini jotain oireita antaisikin - sinulle! Kannattaisi varmaan etsiä syyt sille miksi sitä maksamakkaraa pitäisi välttää. Ehkä saisit jotakin motivaatiota irtautua "riippuvuudestasi".

Eikö joitakin oikeasti kiinnosta tulevan lapsensa terveys ja hyvinvointi????? Mussutetaan karkkeja, poltetaan tupakkaa, itketään jonkun hiton maksamakkaran perään ym. Ja aina löytyy ymmärtäjiä.
 
ääääääääää
Alkuperäinen kirjoittaja nykyään savuton:
Itse en ole pystynyt luopumaan maksamakkarasta, vaikka sekin haitallista on liiallisena. Mutta kyllä levitän ruisleivän päälle melkein joka ilta kerroksen. Ja hyvin voin, lapseni kanssa. Nyt rv35.
Maksamakkarassahan onkin todettu olevan riippuvuutta aiheuttavaa ainetta. Olen kuullut sitä verrattavan nikotiiniin, jopa heroiiniin. Hienoa jos kuitenkin yrität vähentää, etkä käytä maksamakkaraa ihan joka ilta. Vähentäminenkin on jo askel oikeaan suuntaan. Tsemppiä sinulle!

Just joo. Vitsi vitsinä. Tosiasiassa: ikäänkuin A-vitamiini jotain oireita antaisikin - sinulle! Kannattaisi varmaan etsiä syyt sille miksi sitä maksamakkaraa pitäisi välttää. Ehkä saisit jotakin motivaatiota irtautua "riippuvuudestasi".

Eikö joitakin oikeasti kiinnosta tulevan lapsensa terveys ja hyvinvointi????? Mussutetaan karkkeja, poltetaan tupakkaa, itketään jonkun hiton maksamakkaran perään ym. Ja aina löytyy ymmärtäjiä.
 
ääääääääää
Alkuperäinen kirjoittaja nykyään savuton:
Itse en ole pystynyt luopumaan maksamakkarasta, vaikka sekin haitallista on liiallisena. Mutta kyllä levitän ruisleivän päälle melkein joka ilta kerroksen. Ja hyvin voin, lapseni kanssa. Nyt rv35.
Maksamakkarassahan onkin todettu olevan riippuvuutta aiheuttavaa ainetta. Olen kuullut sitä verrattavan nikotiiniin, jopa heroiiniin. Hienoa jos kuitenkin yrität vähentää, etkä käytä maksamakkaraa ihan joka ilta. Vähentäminenkin on jo askel oikeaan suuntaan. Tsemppiä sinulle!

Just joo. Vitsi vitsinä. Tosiasiassa: ikäänkuin A-vitamiini jotain oireita antaisikin - sinulle! Kannattaisi varmaan etsiä syyt sille miksi sitä maksamakkaraa pitäisi välttää. Ehkä saisit jotakin motivaatiota irtautua "riippuvuudestasi".

Eikö joitakin oikeasti kiinnosta tulevan lapsensa terveys ja hyvinvointi????? Mussutetaan karkkeja, poltetaan tupakkaa, itketään jonkun hiton maksamakkaran perään ym. Ja aina löytyy ymmärtäjiä.
 
ääääääääää
Alkuperäinen kirjoittaja nykyään savuton:
Itse en ole pystynyt luopumaan maksamakkarasta, vaikka sekin haitallista on liiallisena. Mutta kyllä levitän ruisleivän päälle melkein joka ilta kerroksen. Ja hyvin voin, lapseni kanssa. Nyt rv35.
Maksamakkarassahan onkin todettu olevan riippuvuutta aiheuttavaa ainetta. Olen kuullut sitä verrattavan nikotiiniin, jopa heroiiniin. Hienoa jos kuitenkin yrität vähentää, etkä käytä maksamakkaraa ihan joka ilta. Vähentäminenkin on jo askel oikeaan suuntaan. Tsemppiä sinulle!

Just joo. Vitsi vitsinä. Tosiasiassa: ikäänkuin A-vitamiini jotain oireita antaisikin - sinulle! Kannattaisi varmaan etsiä syyt sille miksi sitä maksamakkaraa pitäisi välttää. Ehkä saisit jotakin motivaatiota irtautua "riippuvuudestasi".

Eikö joitakin oikeasti kiinnosta tulevan lapsensa terveys ja hyvinvointi????? Mussutetaan karkkeja, poltetaan tupakkaa, itketään jonkun hiton maksamakkaran perään ym. Ja aina löytyy ymmärtäjiä.
 
näinkin
Itse lopetin satunnaisenkin baaritupakoinnin heti kun alettiin lasta yrittämään. Mies oli polttanut säännöllisesti melkein askin päivässä ja loppui hänelläkin kun seinään siinä vaiheessa kun ehkäisystä luovuttiin. Ja kertaakaan ei ole sortunut vaikka ollaan jo viikolla 32 menossa. Tuttavapiirissä on tosin näitäkn tapauksia jotka wivät voi stressin takia lupua röökistä. Paskat sanon minä! Itsekkyyttä ja laiskuutta jos ei sen vertaa lapsestaan piittaa että luopuu pahimmasta mahdollisesta myrkystä. Paras tapaus jopa ei edes imettänyt jotta saattoi jatkaa normaalia reilun askin päivätahtia ja tietenkin aloittaa taas baarihumputtelun melkein heti...Hienoja ihmisiä. Toiset ei saatana ansaitse lastaan!
 
tässä yksi syy lopettaa
Tupakka vaurioittaa spermaa jo kohdussa
Raskauden aikana tupakoivat naiset saattavat vaarantaa lapsensa terveyden lisäksi myös lapsenlapsensa. Tähän viittaa tanskalaistutkijoiden havainto, jonka mukaan sikiöaikana äidin tupakoinnille altistuneiden miesten siemenneste on monin tavoin huonompilaatuista kuin sauhuttelulta säästyneiden miesten.

Kohdussa vähintään savukeaskilliselle altistuneiden miesten siemensyöksyn tilavuus oli noin viidenneksen vähäisempi, siittiömäärä 38 prosenttia pienempi ja siittiöpitoisuus 17 prosenttia pienempi kuin miesten, joiden äidit eivät tupakoineet raskauden aikana. Hedelmättömyyttä aiheuttavan oligotsoospermian eli siittiöiden vähyyden todennäköisyys todettiin kaksinkertaiseksi, jos miehen äiti oli tupakoinut häntä odottaessaan.

Jos tulokset pitävät paikkansa ja sikiöaikainen tupakka-altistus todella heikentää sperman laatua, ne saattavat osin selittää sperman laadun vaihtelun eri väestöissä.

Tutkimukseen osallistui 346 miestä, joilta kerättiin spermanäytteet vuosina 2005–2006. Tiedot äidin tupakoinnista olivat peräisin vuosilta 1984–1987, jolloin he osallistuivat kansalliseen raskaustutkimukseen.

Tutkimuksen julkaisi American Journal of Epidemiology ja siitä kertoi uutispalvelu Duodecim. Aihetta käsitteli myös Tiede-lehden artikkeli.
 
Rööki mamma
Alkuperäinen kirjoittaja viekkareista:
Vastasyntyneen lapsen vieroitusoireet helpottavat/eivät tule niin voimakkaina jos äiti jatkaa tupakointia synnytyksen jälkeen normaalisti ja imettää lasta. Nikotiini välittyy maidon kautta lapselle. Jos äiti lopettaa tupakoinnin heti synnytyksen jälkeen tai ei halua/voi imettää niin sitten lapselle tulee näitä viekkareita. Aluksi maidontuotanto on vähäisempää ja täten vauva ei saa nikotiinia "riittävästi", mutta nikotiiniannos kasvaa lähemmäs aikaisempaa määrää maidon noustessa kunnolla.

T. toinen joka on synnärillä töitä tehnyt
ja jatkaa imetystä niin kauan kunnes lapsi rupee ite vetään röökiii... hieno homma, ei tarvikkaa lopettaa. Se on niin kivaa vetää mahapystys terassilla kaljaa ja röökii, kun on äitiylomalla niin ei tarvi tosta krapulastakaan murehtia kun ei tarvi töihin mennä. Hauskaa Juhannusta kaikille tupakoiville äideille!
 

Yhteistyössä