ohikulkija jatkaa
Ja jos on tupakoinut viitisentoista vuotta, on se kyllä hatunnoston arvoinen suoritus kun onnistuu odotusaikana lopettamaan.
Minäkin olisin mielelläni jutellut asiasta, mutta en jaksa kun ihmiset jotka ei ole ikinä polttaneet tulevat haukkumaan. Tsemppiä sulle! Uskon että sinusta tulee hyvä äiti, kun olet polttamisestasi noin huolissasi ja tiedostat riskit.Alkuperäinen kirjoittaja Huono odottaja:Onko pakko tulla moralisoimaan? Olisin mielelläni keskustellut muiden yhtä heikkojen odottajien kanssa, miten tässä tilanteessa voisi toimia ja miltä tuntuu. Miksi te, jotka ette polta, tulette tähän haukkumaan ja kritisoimaan. Tiedän itse varsin hyvin että teen sikiölle huonoa. Mutta mielelläni olisin siitä keskustellut muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.
Ja te, jotka vertaatte tupakointia raskausaikana turvavyön käyttämättä jättämiseen tai vihannesten syömättömyyteen, niin teidän kanssanne on ihan turha jutella tästä. tupakoinnin vieroitusoireet ovat samaa luokkaa kuin heroiinista vieroittuminen. Joten en aio keskustella tästä ihmisen kanssa joka vertaa tätä heijastimen käyttöön.
Vai niin. Kuka sulle on sitten tullut sanomaan yhtään mitään? Oliko joku kiinnostunut elämäntarinastasi? Hienoa että olet hoikka etkä polta tupakkaa! Tap tap! Mitä odotat meiltä muilta? Eikö tässä vain toivottu että keskusteluun ottaisivat osaa ne, jotka ovat niin heikkoja että polttavat raskausaikana VAIKKA tietävät riskit. Mutta se on näköjään liikaa pyydetty. Pitäkää keskustelunne ja kehukaa itsenne taivaisiin, te jotka ette ole ikinä raskaana polttaneetkaan.Alkuperäinen kirjoittaja Lopettanut:Itsellä takana 20 vuotta tupakointia, noin puolitoista askia punaista marlboroa päivässä. Kun aloin edes suunnitella raskautta, lopetin zybanin avulla tupakoinnin ENNEN kuin jätin edes ehkäisyn pois. Raskautta ei meinannut kuulua, mutta en silti langennut takaisin tupakointiin. Nyt olen raskaana ja savuton viidettä vuotta, enkä meinaa mokomaa enää aloittaa. Elämä on kaikin puolin helpompaa nyt!
Minulle on siis turha tulla tupakoivan äidin sanomaan, etten tiedä mistä puhun. Vieroitusaika oli tosi rankkaa enkä ilman lääkettä olisi onnistunut millään. Motivaation pitää olla tarpeeksi vahva enkä ymmärrä jos oman lapsen terveys ja hyvinvointi eivät riitä motivaatioksi. Mikä sitten riittää, ei mikään? Oman terveytensä saa tuhota vaikka tupakoimalla enkä minäkään omasta terveydestä paljon piitannut, mutta kun aloin kallistua lapsen yrittämisen kannalle, päädyin lopettamaan sen lapsen takia.
Olen hoikka mutta minulla todettiin juuri raskausdiabetes, jota hoidetaan ruokavaliolla. Ei tulisi mieleenkään olla noudattamatta sitä ruokavaliota, koska se on haitaksi vauvalleni. Vertaan siis täysin tätä tupakoinnin lopettamiseen. Alkoholin käyttö minulle ei myöskään ole mikään ongelma eli olen voinut vallan hyvin olla ilman alkoholiakin eikä elämä ole siihen kaatunut. On sitä ehtinyt baareissa pörrätä ja kotonakin ryystää ihan riittämiin. Pari lasia viiniä on ollut aivan riittävä määrä yritysvaiheessakin.
Huom. jos en olisi pystynyt lopettamaan tupakointia, minulle oli itsestään selvää, etten edes yrittäisi saada vauvaa. Jos en pysty olemaan lapselleni hyväksi edes suunnitteluvaiheessa, miksi kuvittelisin olevani yhtään parempi äiti jatkossakaan?
Touretten syndrooma ei olekaan mikään kromosomihäiriö, vaan neurologinen häiriötila (aiemmin luultiin, että TS liittyisi 18. kromosomin vaurioon). Samaa sarjaa kuin esim. ADHD. Ja on ihan fakta, että esim. yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla.Alkuperäinen kirjoittaja Ei pidä paikkaansa:Paljon häiriöitä tupakasta aiheutuu, mutta esimerkiksi on turha väittää että olisi mahdollista että kromosomihäiriöt voisivat johtua tupakasta. Samoin esimerkiksi Tourettea ei vaan ole mahdollista tupakalla sikiölle aiheutta. Se on ihan mahdottomuus. Paljon muuta pahaa kyllä voi.
Eihän tuossa ole missään kohtaa väitetty että Tourette olisi kromosomihäiriö!!!Alkuperäinen kirjoittaja koettakaa lopettaa:Touretten syndrooma ei olekaan mikään kromosomihäiriö, vaan neurologinen häiriötila (aiemmin luultiin, että TS liittyisi 18. kromosomin vaurioon). Samaa sarjaa kuin esim. ADHD. Ja on ihan fakta, että esim. yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla.Alkuperäinen kirjoittaja Ei pidä paikkaansa:Paljon häiriöitä tupakasta aiheutuu, mutta esimerkiksi on turha väittää että olisi mahdollista että kromosomihäiriöt voisivat johtua tupakasta. Samoin esimerkiksi Tourettea ei vaan ole mahdollista tupakalla sikiölle aiheutta. Se on ihan mahdottomuus. Paljon muuta pahaa kyllä voi.
Minun tarkoitukseni ei ollut moralisoida, vaan kertoa oma näkemykseni asiaan. Jokainen päättää itse, kuinka toimii raskaana ollessaan. Mutta luulisin, että jokainen vanhempi haluaa kuitenkin vain parasta lapselleen, joten siksi tuntuu pahalta, kun näkee joskus tupakoivia raskaana olevia naisia.
Toivottavasti ap saa tsemppiä tupakoinnin lopettamiseen, tai edes vähentämiseen.
Alkuperäinen kirjoittaja Bamse+:Uskon että sinusta tulee hyvä äiti, kun olet polttamisestasi noin huolissasi ja tiedostat riskit.
Ohi kaiken tuon tappelun... Kun olin raskaana poltin 1-2 tupakkaa päivässä. Vähensin rajusti tupakointia.Alkuperäinen kirjoittaja pottapää:Tappeluketju tästä tulee...erilaisuutta ei hyväksytä täällä ollenkaan...huono äiti olet,jos poltat raskaana ollessa...tuomitaan.
Mutta miten siis sinulla...poltatko ja kuinka paljon?
Mulla rv 30 ja poltan n 5-7 päivässä.Huonolla omallatunnolla,mutta poltan kuitenkin...enkä syyllistä ketään
Onko muita?
Kyllä mun mieskin katsoo kieroon tupakoivaa, raskaana olevaa naista.Alkuperäinen kirjoittaja pottapää:Tympeää,mutta akkporukassa saadaan tämmöstä toraa aikaiseksi.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:lle:Tupakoinnin lopettaminen seinään saattaa aiheuttaa sikiölle ja äidille niin suuren stressin, että raskaus saattaa mennä kesken ja se on fakta.
Tunteja syntymän jälkeen alkaa voimakas itku ja levottomuus, kestää 3-5 päivää, toisilla vielä kauemmin. Vauva itkee kuin sitä sattuisi. Synnyttäneiden osastolla työharjoitteluni suorittanut.Alkuperäinen kirjoittaja kertokaapa:Te täydelliset äidit, kun tunnutte tietävän kaiken, niin kertokaa millaisia ovat vauvan vieroitusoireet syntymän jälkeen?
Ap voimia! Vala itseesi uskoa, että vähentämisen kautta pystyt kokonaan lopettamaan!