Kyllä mä todella paljon ihmettelen tälläistä asiaa... :/ Ihan varmasti tulee kalliimmaksi laittaa lapset päivähoitoon, kun maksaa tuota hoitotukea!! Ja kyllähän osa äideistä kuitenkin on tehnyt sen päätöksen, että vie lapset aiemmin hoitoon ja lähtevät itse töihin. Jos tienaat ennen lasten syntymää vähän, eikä säästöjä ole, niin pitäiskö ne lapset jättää sitten tekemättä kokonaan?? Koska eihän kenelläkään ole elättää, jos säästöillä se pitäisi tehdä. Eikä kaikilla todellakaan ole niitä työpaikkoja edes! Sitten ihmetellään, miksi lapset ja nuoret voivat huonosti... Liian läheltä seuraan lapsia ja nuoria, jotka oikeesti kokee tosi kovia. Vaikka heitä kuinka yrittää tukea, niin kaikki eivät silti pääse kiinni tavalliseen elämään. Jos vanhemmat voivat huonosti, niin lapsetkin voivat huonosti! Toiset haluaa hoitaa lapsensa kotona, eikä kaikille lapsille sovi päiväkoti elämä!! Toiset lapset sopeutuu tilanteisiin eri tavalla. Itse olemme tehneet päätöksen, että mä jäin kotiin, vaikka en mitään tukia enään saakaan. Isoja ja vaikeita päätöksiä, mutta tilanteet eivät ole yksiselitteisiä todellakaan!! Itseäni tämä päätös ei enään henkilökohtaisesti kosketa, mutta harmittaa niiden muiden ihmisten puolesta, jotka haluaisivat lapsensa kotona hoitaa. Mulla ei vaan riitä ymmärrystä tähän!! Sen ymmärrän, että niillä joilla on kotona hyvät oltavat, niin sellaiset lapset hoidettaisiin kotona. Niillä joilla tarvitaan erityistä tukea, niin toki heille niitä hoitopaikkoja pitää järjestää! Mutta sen takia, että joku ei jaksa olla kahden pienen lapsen kanssa kotona, niin mielestäni se ei ole syy viedä lapsi hoitoon. Meillä on todella huonoja nukkujia olleet lapset vauvana, joten tiedän todella mitä on, kun on väsynyt. Vielä kun tähän lisätään allergiat ja refluksi ym. vaivat, niin kyllähän sitä välillä väsyttää ja paljon. Tässä kohtaa mieluummin tuettaisiin sitä, että väsynyt äiti saisi apua kotiin ja lapsetkin saisivat siellä olla. Kerhoja ym. vois sitten käyttää niihin virikehoitoihin.