Tuo kotihoidontuen ajan lyhentäminen on hyvä juttu.

• Viestiketjun aloittaja hyvä uudistus
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
[QUOTE="heh";25786479]Millähän aikavälillä tämäkin on aikomus toteuttaa? Ongelmia tulee nimittäin aika paljon.

-Ottaako työnantajat hoitovapaalaisen töihin, vaikka hoitovapaata onkin nyt sitten haettu 3v ajaksi ( minulla ainakin näin ) sijainen pois vaan, joka tilalleni on palkattu/haettu tätä aikaa varten?

- Miten nopealla ajalla kunnat pystyvät toteuttamaan päivähoidon lapsimäärälle ( ja vielä pienten ryhmiä ) kun nyt jo täällä pääkaupunkiseudulla hoitajista pulaa ja pienten ryhmiä hyvin vähän

-Iltapäiväkerhot pitää mitoittaa sitten uudestaan, koska esim. meillä ekaluokkalainen ei tarvitse iltapäiväkerhoa, koska olen kotona ( näin suunnittelin myös tulevan eskarilaisen kohdalla )

aika hyviä saa kunnat olla jos nämä saa toteutettua tuosta noin vaan.

eihän tämä niin vaan voi mennä läpi ainakaan nopealla ajalla....ehkä vuosien toteutuksen kanssa.[/QUOTE]
En usko, että työsopimuslakia aletaan tämän vuoksi muuttamaan. Onhan etuja leikattu ennenkin. 90-luvun laman aikana kotihoidontukea pienennettiin portaittain ja kieltämättä teki viimeiset puoli vuotta tiukkaa, kun oli hakenut ja saanut töistä virkavapaata siihen asti, että lapsi täytti 3 vuotta, mutta kotihoidontuki olikin paljon pienempi kuin mitä se oli silloin, kun hoitovapaata haki. Ja ei, ei silloinkaan työnantajalla ollut velvollisuutta ottaa työntekijää takaisin kesken myönnetyn hoitovapaan.

Sen sijaan uskon, että jos tämä muutos kotihoidontukeen tulee, niin tulee tarpeita muillekin muutoksille kuten esim subjektiivisen päivähoito-oikeuden...jos ei nyt suoraan poistamiselle, niin ainakin rajoittamiselle. Ts lapsen päivähoidossa olemiselle pitää olla jokin oikea syy ja se syy ei ole esim se, että siellä on kavereita ja äiti haluaa käydä vauvan kanssa vauvajumpassa, kahviloissa ja shoppailemassa.

rietas
[QUOTE="vieras";25786598]No on tietenki myös ne minulta, työssäkäyvältä äidiltä pois. Minähän ne kustannan kotiäitienkin hurvitukset, kun veroprosenttini on jo tähtitieteellinen näillä munkin tuloilla.[/QUOTE]

:D sä et taida olla sama kuin tämä (jonka kanssa luulin keskustelevani)joka kirjoitti: "ekaksi heräsi kysymys, että mitä v*ttua se on yhtään keltään toiselta pois, jos joku saa muutaman satkun kotihoidontukea"

ja siitä se ajatus sitten lähti :D

"jep"
Mä en edes jaksanut lukea, kuin otsikon, mutta ekaksi heräsi kysymys, että mitä v*ttua se on yhtään keltään toiselta pois, jos joku saa muutaman satkun kotihoidontukea ja hoitaa lapsensa itse? Meinaatko sä, että jos se tukikausi lyhenee, niin sä hyödyt siitä jotenkin? Ootpa tyhmä.. Useimmat vanhemmat ovat veronsa maksaneet, ja sitä varten kait niitä on maksettu, jotta Suomessa on tietyt asiat erilailla kuin monessa muussa maassa.. Ne, jotka taas eivät veroja maksa tai ole maksaneet, niin saavat kuule ihan ilmaisen elatuksen muuteskin ..

niin!

hyvää päivää Porvoo!
Onko ne juoppojen, työttömien, sairaiden tai ulkomaanelävien tuet keneltäkään -esim. sulta- pois?
Eipä ole, juurikin siksi olen itse veroni maksanut! Ja samoin juurikin sen kotihoidontuen maksamisen ymmärrän..Onpa varmasti enemmän säästöä kunnille, jos vanhemmat hoitaa lapsiaan kh-tuella, kuin jos yhtäkkiä pitäs perustaa päiväkoteja ja hankkia päteviä hoitajia PALJON! Ja kyllä mä edelleen aattelen, että uusia tulevia veronmaksajia mielekkäämmin verorahoillani tuen, kun tietyn ryhmän luusereita..

rietas
Alkuperäinen kirjoittaja hyvää päivää Porvoo!;25786708:
Ja kyllä mä edelleen aattelen, että uusia tulevia veronmaksajia mielekkäämmin verorahoillani tuen, kun tietyn ryhmän luusereita..
Entä niitä, jotka ovat jo työnsä tehneet, veronsa maksaneet ja ovat nyt eläkkeellä?

Tai niitä, jotka ovat töitä tehneet ja kenties siinä sairastuneet/vammautuneet jonka takia eivät enää voikaan työtä tehdä?

"vieras"
Motivaatio työssäkäyntiin ei ole ylimmillään kun tietää, että ne verorahat ei mene meidän oman kansan hyvinvointiin vaan jonnekin Kreikan tukemiseen. Kyllä mä mielelläni maksan oman kansani hyvinvoinnin eteen veroja, mutta ei näin, että meiltä kaikki supistetaan että jossain muualla voidaan paremmin. Ensin omat asiat ja sitten vasta toisten!! EI NÄIN!

• Tykkää
Reactions: pupeltaja
hyvää päivää Porvoo!
Entä niitä, jotka ovat jo työnsä tehneet, veronsa maksaneet ja ovat nyt eläkkeellä?

Tai niitä, jotka ovat töitä tehneet ja kenties siinä sairastuneet/vammautuneet jonka takia eivät enää voikaan työtä tehdä?
Mä en nyt ymmärrä tätä, miksi tästä asiasta pitää jankata! Kuten sanoin, mä mieluummin verorahoillani tuen kotihoidontukea, kuin esim,jotakin muuta..Mutta tiedän myös sen, että mun haluumiset on ihan yhtä tyhjän kanssa, kun niitä päätöksiä tehdään..Anoppini on eläkkeellä kuin myös äitini, veljeni on työtön, ja he saavat "tukea" ja se on OK! Mutten vieläkään ymmärrä, miksi kukaan hirveästi ilahtuu siitä, jos kotihoidontuen kautta lyhennetään?? Jotta jos mulle sen selittäisit, miksi se juurikin tuo Joulun, että siitä säästellään???

rietas
Alkuperäinen kirjoittaja hyvää päivää Porvoo!;25786782:
Mutten vieläkään ymmärrä, miksi kukaan hirveästi ilahtuu siitä, jos kotihoidontuen kautta lyhennetään?? Jotta jos mulle sen selittäisit, miksi se juurikin tuo Joulun, että siitä säästellään???
Ai minä? Missä mä olen kannattanut kotihoidontuista säästämistä? Ihan vapaasti: lainaa mulle sellainen kirjoittamani teksti tästä ketjusta, jossa olen kannattanut kotihoidontuen leikkaamisia.

hyvää päivää Porvoo!
Sen sä saat päättää ihan itse! Ei enää jaksas huudella viereisiin pöytiin, joten mä lopetan tän kekustelun SUN kanssasi nyt tähän, jos sopii..(no jos ei sovi, niin joudut pettymään).

Ihanaista viikonloppua<3

kone
Musta sillä lyhentämisellä, ei ole mitään muuta vaikutusta. Kun lapset alkaa syntyä 2v välein eikä 3v välein. Jos sitä esim, 1v lyhennetään. Kyllä keinot aina keksitään olla kotona :)

veronsa maksanut
Mua ei juurikaan haittaa, että veromarkkani menee perheiden tukemiseen esim. kotihoidontukena jollekkin äidille. Mielestäni voitaisiin ennemmin lakata elättämästä pakolaisia, alkoholisteja ja narkkeja. Voitaisiin lakkauttaa kaikki valtion tai kuntien päihdehoidot ja pakolaiset ym. mamut vois alkaa itse elättämään itseään.
kerrankin joku puhuu asiaa! kyllä niitä, jotka haluavat lapsia tehdä, pitäsi hieman enemmän arvostaa ja tukea. nykypäivän lapset ovat tulevaisuuden veronmaksajia ja todennäköisesti minunkin eläkepäivien kustantajia, mikäli minun vanhuudessani enää eläkejärjestelmää on olemassakaan. eläkeikääkin kun aiotaan vaan hilata ylöspäin! varmaan vielä 80 vuotiaanakin painetaan duunia. joten ei se 3 v. kestävä lapsien kotona hoito maailmaa kaada, kyllä töitä ehtii tehdä ihan varmasti sen jälkeenkin ja veroja tähän yhteiskuntaan maksamaan. onhan niitä sellaisia ihmisiä olemassa, jotka ovat olleet pitkäaikaistyöttöminä esim. 10 v ( ja saaneet apuja yhteiskunnalta), joten hyvänen aika, jos joku haluaa hoitaa lastaan kotona 3 vuotta, ni eiköhän se ole sallittua!

"vieraS"
Sitten kun/jos subjektiivinen päivähoito poistettaisiin niin eipä enää olisikaan, ja paikkojakin olisi kaikille tarvitseville.
ja eihän tuo päivähoitokaan ihan ilmaista ole.. kun mietin itse että veisin kolme lasta hoitoon, ei se ihan ilmaista olisi.. ja täällä pienellä paikkakunnalla joutuisi toisen auton hankkimaan, että pääsisi töihin kun julkiset on niin kehnot..

"mä vaan"
ei todellakaan ole halpaa se päivähoito, mikäli on lapsia kolmekin. asumme myöskin pienen pienessä kyläpahaisessa, jossa julkinen liikenne kulkee kerran päivässä kouluaikoina, kesällä ei lainkaan.eli juuri tuo toinen auto pitäis ostaa, kuten edellinenkin kirjottaja on kirjoittanut. kyllä kotihoito on pienille lapsille paras vaihtoehto, eikä mikään ylisuuri lastentarhan ryhmä.

"vieras"
[QUOTE="mä vaan";25876372]ei todellakaan ole halpaa se päivähoito, mikäli on lapsia kolmekin. asumme myöskin pienen pienessä kyläpahaisessa, jossa julkinen liikenne kulkee kerran päivässä kouluaikoina, kesällä ei lainkaan.eli juuri tuo toinen auto pitäis ostaa, kuten edellinenkin kirjottaja on kirjoittanut. kyllä kotihoito on pienille lapsille paras vaihtoehto, eikä mikään ylisuuri lastentarhan ryhmä.[/QUOTE]

Miten pienen pienessä kyläpahasessa voi olla ylisuuria lastentarhan ryhmiä? :D

Kovin selittelyn makua tässä muutenkin, kaikki menis ihan päälaelleen, kun oikein autokin pitäis ostaa. No, jos on töitä, niin kyllä sen autonkin voi laittaa, joutuuhan ne muutkin laittamaan jos asuu kauempana.

"mä vaan"
yleisesti ottaen suuret päiväkotiryhmät eivät mielestäni ole hyvä vaihtoehto. ei niitä täällä kylällä olekkaan, vaan keskustassa, jonne matkaa kotoa vajaat 30 kilometriä. lapset itellä vielä sen verran pieniä, etten näkisi järkeä lähteä niitä raahaamaan vielä minnekkään, kun ei ole ihan pakko. toki sitten aikanaan työelämään siirtyessäni auton joudun ostamaan, mutta sen aikahan ei ole vielä.

"mä vaan"
en tiedä mistäpäin suomea olet, mutta täällä susirajan kupeella on paljonkin tällaisia kyläpahasia, joissa ei ole edes kyläkauppaa, joten ei luonnollisestikkaan mitään päiväkotejakaan! haloo! mutta lukenut olen esim.pääkaupunkiseudun lastentarhojen liian suurista ryhmistä, sekä pätevien opejen pulasta eikä se tilanne meitä lähimmässä kaupungissa sen parempi ole. tuttava sai töitä keskustasta,muttei hoitopaikkoja lapsille. että silleen

kymiläinen mies
olin työelämässä, ja näin televisiossa, kun esko aho, silloinen pääministerimme kertoi, että hänen vaimonsa saa kotihoidon tukea. kiinnostuin asiasta , koska ex-vaimoni ei saanut sitä,koska oli työnhakijana. soitin kelaan, ja virkailija sanoi, että ei saa koska hakee töitä ja saa työttömyyskorvausta. (hoiti lapsia kotona). Kysyin saanko minä? Kyllä sinä saat, oli vastaus. Heitä ei kiinnostanut kuka hoitaa lapsia? mummi tai kuka vaan, kun on pois kunnalisesta hoidosta. ei kukaan voi tietää tällaisesta, jos ei osaa kysyä.

"vieras"
Sitten kun/jos subjektiivinen päivähoito poistettaisiin niin eipä enää olisikaan, ja paikkojakin olisi kaikille tarvitseville.
80-ja 90-luvuilla ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta paikkoja ei ollut kaikille tarvitseville koska niitä ei ollut lakisääteisesti pakko järjestää.

Kotihoidontuki kulkee runta rinnan subjektiivisen päivähoito-oikeuden kanssa ja kotihoidontuen tarkoitus on maksaa lapsen vanhemmille siitä että he eivät käytä sitä päivähoito-oikeutta jolloin kunta säästää rahaa.
Kumpaan tahansa puuttuminen vaikuttaa myös toiseen, ei tarvitse maksella kotihoidontukia jos se ei ole vastine "yhtään mistään"eli siitä kalliin subjektiivisen hoito-oikeuden käyttämättä jättämisestä.

Mun näkökulmasta on karmaisevaa että tätäkin etua josta pääosin hyötyvät naiset, ollaan supistamassa ja naiset etunenässä itse kaivavat omaa kuoppaansa. Myös sieltä työpaikkojen osalta, päivähoitokin kun on naisvaltainen ala.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25876440]Miten pienen pienessä kyläpahasessa voi olla ylisuuria lastentarhan ryhmiä? :D
.[/QUOTE]

olettaisin että siksi koska sille kyläpahaselle (tai useammalle kyläpahaselle yhdessä) tulee paljon halvemmaksi ylläpitää yhtä suurempaa päiväkotia kuin montaa pientä joten kaikki lähistön hoitoa tarvitsevat lapset menevät samaan päiväkotiin, joillakin matkaa on 500 metriä ja toinen tulee kyläpahasen läheltä parinkymmenen kilsan päästä.

"huh huh"
No ne jotka tota muutosta kannatatte niin kertokaapa sitten kumpi vie yhteiskunnan rahoja enemmän kotiäidit vaiko noi pultsarit?
Kerrompa kun ne hakee sossusta rahaa ja hakee kaljaa tai kimppapullon, niin tosin meneehän siitä raha kiertoon alkoholiveron mukana. Mutta poliisit kiltisti vielä kuljettaa jalattomat kotiin. Kaiken lisäksi HE saavat rahansa ilmat työtä tai edes halua tehdä työtä.Heistä tämä hallituskin varmaan haluu huolehtia ja näitä syntyy lisää työttömistä jotka joutuu pulaan kun menettää työn ja elämältä putoaa pohja.
Mutta jos äiti jää hoitovapaalle hänen tilalleen useemmiten otetaan jo äitiyslomalle tuuraaja niin eikö tämä tee tilaisuuden jollekin saada töitä siihen 3 vuoteen saakka. Ja äiti saa hoitaa lapset itse.
Kun te kateellisina tätä pientä kotihoidon tukea kyttäätte niin kytätkää myös ton juoppoporukan hyysäämistä sinne sitä rahaa menee. Vai onko niin että vain rikkailla ja hyväosasilla on oikeus tehdä lapsia? Ja sillonhan vois laittaa tulorajan millä summalla sitä tukea ei perhe saisi ja montaa muuta tuke voisi kytätä noilla tulorajoilla, te jokka sitä kadehditte ette taida pikkupalkoilla elää.....

Yhteistyössä