Tuo kotihoidontuen ajan lyhentäminen on hyvä juttu.

• Viestiketjun aloittaja hyvä uudistus
  • Ensimmäinen viesti
ohhoh
Niin ymmärrättehän, että kolme vuotta kotona per lapsi on yhteiskunnalle paljon kalliimpaa kuin se, että nämä lapset laitettaisi hoitoon ja äiti töihin.
Lisää kaikenlisäksi syrjäytymistä pitkä kotiäitiys, joten voi olla vielä pahemmin, eli äiti ei enää palaa töihin ollenkaan ja se vasta kalliiksi tuleekin!
Ehdottomasti kotihoidotuki lyhyemmäksi, tuo 3v on ihan naurettavan pitkä aika per lapsi! Joku 2v olisi minusta kohtuullinen aika, että yhteiskunta kustantaa, melkein saisi olla pienemoikin aika.

Jostain on pakko karsia ja myös äitien on tultava vastaan. Mieluummin he, kuin vanhustenhoito, terveydenhuolto jne,

Kehitysavusta karsisin myös ensikädessä. Koulumaksut myös. (pienet siis!) Estäisi ikiopiskelua =kallista yhteiskunnalle, jos koulu mkasaisi edes jotain. Paras olisi, jos se alkaisi maksaa vasta tietyn ajan jälkeen. ajan jossa oletetaan valmistuvan, pistäisi vipinää kinttuun!

Eiköhän sitä mielummin karsittaisi juopoista ja pakolaisista :D ne ne turhia asioita tässä maassa ovat, eivät kotonaan lasta hoitavat äidit. siinä sentään maksetaan se säälittävä 300 euroa siitä , että lapsella on hyvä olla , eli maksetaan tulevaisuudesta!

[QUOTE="VIHAINEN";25784999]NIINPÄ!! ja muille maille heitellään miljoonia, pakolaisia narkkareita ja vankeja höösätään. mutta sitte me kotiäidit ollaan niin helvetin laiskoja ja notkutaan vaan kotona 3 vuotta???? LOPETETTAISIIN ainainen somaliraiskaajien ja muiden pakolaisten ottaminen tänne höösättäviksi niin säästyisi varmasti enemmän sitä rahaa kun kotihoidontuen lyhentämisellä. ketä tän maan johdossa oikein on ???[/QUOTE]
Vaikka tämä on ehkä vähän turhan kärjistetysti ja paatoksella sanottu, niin olen kuitenkin periaatteessa samaa mieltä. Ei voi muuta kuin ihmetellä kuinka tiettyihin menoihin ei kosketa minkäänlaisella höylällä, mutta lapsilta ja nuorilta jaksetaan nyhtää niitä roposia.

kotihoidontukeen ei kajota!!
[QUOTE="niin";25785046]Mä oon sitä mieltä, että sen säästämisen olisi voinut aloittaa jostain muualta kuin lapsiperheiltä...[/QUOTE]

Aivan totta.. on niitä parempiakin säästökohteita..jossain on vaika kun aina lapsiperheiltä otetaan pois ja pakolaisille lisätään...

kesä mielessä
Ehkä tällä tavalla koitetaan tavoitella sitä tasa-arvoa myöskin, josta on nyt puhuttu paljon. Naisen euro on 80 senttiä. Ja yksi osasyy siihen on varmasti se, että naiset ovat paljon enemmän pois työelämästä, äitiyslomat, hoitovapaat yms. Naiset asemaa työmarkkinoilla tod. näk. koitetaan kohentaa.
Ja mun mielestä on ihan turha väittää, ettei työtä ole. Itse työskentelen yrittäjänä ja olen nähnyt monta kertaa sen laiskuuden, kun töitä tarjotaan eikä sitä oteta vastaan tukien menettämisen pelossa.
Eli mieluummin eletään "elättinä" kuint tehdään työtä oman leivän eteen. Tämän uudistuksen yhteydessä mielestäni myös näitä paapomistukia tulisi uudistaa.

"äiti"
[quote="isä";25783813]täällä on hauskaa debattia, kieli poskessa herjaa sekä kiihkoilevaa järjettömyyttä vastaan lasten puolustajat. Mielenkiintoisena lisänä avioero neuvojat sekä rahoitusneuvojat, täydellisiä ihmisiä kaikki tyynni.

On hyvä jos pystyy erottamaan asioita toisistaan. Kodihoidon tuki on erittäin pieni summa eli noin 300€, sillä ei ole taloudenhoidon kanssa mitään tekemistä, suolarahoja sanon minä. Meillä vaimo kotona ja minä tienaan, simppeliä. Vaimo tykkää olla lasten kanssa ja lapset tykkäävät kun on turvallista omassa kodissa. Kyse meidän kohdalla ei ole rahasta, vaikka ei olisi mitään tukia olisi meillä tilanne sama. Nyt on kuitenkin niin että tämä järjestelmä takaa naisille/miehille jotka ovat kotona työpaikan säilymisen, huutelijat jotka sylki lentäen puhuvat siitä miten voi jäädä kotiin ilman tukeakin eivät varmaankaan omaa ihmettä nimeltä työpaikka. Meinaatteko että tällä asialla ei ole merkitystä?

Lisäksi kodihoidontuen määrähän on vitsi, työttämät, narkkarit, opiskelijat ja kaikki muutkin edunsaajat "tienaavat" huomattavasti enemmän kuin lapsiaan kotona hoitavat. Mielestäni tämä valtion taholta tuleva "arvostus" riittää kotona lapsiaan hoitaville vittuiluksi.

Hoitopaikkojen pyyte on ongelma, samalla lailla kun työttömien lapsien viemät hoitopaikat, vanhemmat makaavat kotona ja lapset vievät hoitopaikat. Perseesta sanon mä.

Nyt hallitus tekee ratkaisunsa ja vanhan sanonnan mukaan demarit pettää lopulta aina. Onneksi tämän maan ratkaisuja ei tee tälle palstalle kirjoittajat, ei vaan näytä kapasiteetti riittävän.

Pienen lapsen paikka on kotona, ei vieraassa paikassa.[/quote]

puhut pelkkää totta toveriseni!

ohhoh
[QUOTE="xXx";25785126]Kuka käski tehdä neljä lasta jos ei rahat riitä elatukseen? Ai niin, mutku mä halusin kun vauvat on niin ihqui. Ai ne kasvaa vai? Ai mut kukas ne kustannukset maksaa? Yhteiskunta, tietenkin! Eiku...?[/QUOTE]

miten helvetin tyhmää sanoa noin :D :D suomen rahat, eikös ne ole yhteisiä :) niistä pitäisi just panostaa lasten hyvinvointiin! valtion tehtävä on huolehtia omasta kansasta.ei pakolaisiin ja sille että kreikka pääsee jaloilleen..

rete
TEHKÄÄ ne muksut vasta sitten kun on edes jotain mahdollisuutta ihan omakustanteisesti olla siellä kotona niin kauan kuin se tuntuu hyvältä.

Mutta kun ei. Sitä vaan vauvakuumeen huuruissa pannan menemään kuin pahaiset kaniinit ja odotetaan että kyllä joku hoitaa tilanteen. Siinä olette oikeassa, lapsi saa olla kotona ja pitkään. Mutta se elämisen kustantaminen kuuluu niille jotka sen lapsen on aluilleen saannut.

Hemmetin yksinkertaista. Mutta kun nää aikuiset vaan on toiset niin typeriä (ja tottunut siihen että joku maksaa aina viulut) niin sitten itketään tälläisen asian vuoksi. Tuo yksi vuosi maksaa perheelle alle 4000€ siis jos tuo raha tiputetaan pois. VAIN 4000€. Summma jonka työssäkäyvä kyllä kykenee säästämään.

• Tykkää
Reactions: Micosa
Tänkin homman tarkotus on vissiin kannustaa äidit takaisin työelämään kotoa? Eikö olis vähän parempaa töihin kannustusta, jos leikattais työttömyyspäivärahoja?

Tottahan se on, että yhteiskunnan ei kuulu kantaa vastuuta lapsiperheiden rahoista, mutta ottakaahan päättäjät järki käteen ja miettikää ihan yhdessä, että onko kamalasti järkee lopettaa vanhempainpäivärahat siihen kun lapsi täyttää 9kk (yleisimmissä tapauksissa)? Jos se jälkeen ei oo itellä rahaa jäädä kotiin, niin lapsi lähtee hoitoon. IHAN OIKEESTI? Mitä höyrypäitä nää päättäjät on?

noht
miten helvetin tyhmää sanoa noin :D :D suomen rahat, eikös ne ole yhteisiä :) niistä pitäisi just panostaa lasten hyvinvointiin! valtion tehtävä on huolehtia omasta kansasta.ei pakolaisiin ja sille että kreikka pääsee jaloilleen..
Joo -lasten hyvinvointiin voisi panostaa ja nuo rahat laittaa vaikka kouluihin että luokka koot pysyisi järkevinä.

Mutta se ken lapsia tekee liutan, myös maksakoon siitä. Ei sikiämisen kustannukset kuulu valtiolle.

Päiväkodista
Alkuperäinen kirjoittaja kesä mielessä;25785140:
Ehkä tällä tavalla koitetaan tavoitella sitä tasa-arvoa myöskin, josta on nyt puhuttu paljon. Naisen euro on 80 senttiä. Ja yksi osasyy siihen on varmasti se, että naiset ovat paljon enemmän pois työelämästä, äitiyslomat, hoitovapaat yms. Naiset asemaa työmarkkinoilla tod. näk. koitetaan kohentaa.
Ja mun mielestä on ihan turha väittää, ettei työtä ole. Itse työskentelen yrittäjänä ja olen nähnyt monta kertaa sen laiskuuden, kun töitä tarjotaan eikä sitä oteta vastaan tukien menettämisen pelossa.
Eli mieluummin eletään "elättinä" kuint tehdään työtä oman leivän eteen. Tämän uudistuksen yhteydessä mielestäni myös näitä paapomistukia tulisi uudistaa.
EI pidä laskelmoida kylmästi silloin kun on lasten eri hoitomuodoista ja niiden tukemisesta kysymys! Eikä puhua paapomistuista, jos lapsen elämän alulle suodaan laadukasta kotihoitoa vähän tuettuna. Kun vastassa on nykypäivän päivähoito, jokaisen kynnelle kykenevän kannattaa pyrkiä välttämään sitä alle kolmevuotiailta lapsilta.

Päiväkodista
Mistä ihmeestä löytyy rahat muutaman tonnin/kk maksavalle alle kolmevuotiaiden päivähoidolle, jos kotihoito ajetaan alas. Mistä tilat ja hoitajat? Nytkin pienten ryhmiin täytyy tuupata 16-18 lasta kolmelle hoitajalle, kun paikkoja ei ole tarpeeksi, ja hoidon kustannuksia yritetään sillä pienentää. Sanokaa minun sanoneen että se on järkyttävää.

voi venäjä..
Ootteko emännät ihan oikeasti sitä mieltä naisina ja äiteinä, että saavutetuista eduista ja oikeuksista kannattaa luopua?! Katkotaanko äitiyslomat samantien sitten 60-luvun muotoon? Hei hei, tää hemmetin kolme vuotta täällä kotona ole mikään menetys yhteiskunnalle verrattuna näihin 35v+ ikiopiskelijoihin ja asennevammatyöttömiin sossuilijoihin joilla ei yritystäkään tunnu olevan elämässä mihinkään muuhun. Kyl kusee omaan nilkkaan tämä vielä pitkällä juoksulla, todella paljon muitakin säästökohteita on kuin aina ne lapsiperheet.

"minna"
Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodista;25785246:
Mistä ihmeestä löytyy rahat muutaman tonnin/kk maksavalle alle kolmevuotiaiden päivähoidolle, jos kotihoito ajetaan alas. Mistä tilat ja hoitajat? Nytkin pienten ryhmiin täytyy tuupata 16-18 lasta kolmelle hoitajalle, kun paikkoja ei ole tarpeeksi, ja hoidon kustannuksia yritetään sillä pienentää. Sanokaa minun sanoneen että se on järkyttävää.
Tässä puhutaan asiaa. Päivähoidon laadussa olisi parannettavaa jo nykyisellään. Mitä tosiaan sen jälkeen, kun sinne lapsia tulee vaan lisää. voi mieli muuttua monella kun joutuu sen lapsensa viemään ryhmään, jossa on monta pientä ja ahtaat tilat monelle, eikä hoitajilla kenellekää aikaa.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodista;25785246:
Joku tässä - tai jossain toisessa - ketjussa kirjoitti, että vuosittain vain 9000 2-3 -vuotiasta hoidetaan nykyisin kotona. Aikoinaanhan koko kotihoidontuen idea oli, että alle 3-vuotiaat hoidettaisiin kotona. Vuosittain syntyy kuitenkin yli 50 000 lasta, joten tuo kotihoidettujen yli 2-vuotiaiden määrä on aika pieni. Kotihoidontuella ei siis ole saavutettu sitä tavoitetta, mikä sillä alunperin oli. Mä olin kuvitellut, että tuo kotona hoidettujen lasten määrä olisi ollut vähintään puolet ikäluokasta, mutta sehän on alle viidennes. Jos siis yli 80% 2-3 -vuotiaista on päivähoidossa, niin onko kotihoidontuen maksaminen yli 2-vuotiaasta juurikaan tarpeen? Tai siis varmasti on niille, jotka haluavat hoitaa lapsensa kotona, mutta jos niitä haluavia on noinkin vähän, niin onko yhteiskunnallisesti ajatellen järkevää ylläpitää tätä tukijärjestelmää nykyisellään? Ja mä siis liputan edelleen kotihoidon puolesta, mutta olen hämmästynyt, jos kotihoidettuja pikkulapsia on noin vähän.

mitä paskaa
[QUOTE="vieras";25783578]Lapsilisäkin vaan pois.Itehän ne on tehty..lakkauttaisivat koko kotihoidontuen samantien[/QUOTE]

miten voit olla noin ahdasmielinen? siinä vaiheessa pitää ottaa myös pois työttömyysturva, toimeentulotuki, ym muut tuet kokonaan :) mites sitten suu pannaan??

Päiväkodista
Miksi ihmeessä tästä aiheesta puhuttaessa syytetään kotihoidontuella olevia yhteiskunnan eläteiksi, kun samaan aikaan päivähoitolapsen päiväkotipaikka maksaa yhteiskunnalle 1000-2000 euroa kuukaudessa. Jopa 3000.

Pahimmillaan sen verran kuukaudessa, kun kotihoidetun lapsen tuki on vuodessa.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodista;25785371:
Miksi ihmeessä tästä aiheesta puhuttaessa syytetään kotihoidontuella olevia yhteiskunnan eläteiksi, kun samaan aikaan päivähoitolapsen päiväkotipaikka maksaa yhteiskunnalle 1000-2000 euroa kuukaudessa. Jopa 3000.

Pahimmillaan sen verran kuukaudessa, kun kotihoidetun lapsen tuki on vuodessa.
Johtuiskohan siitä, että naiset itsekään eivät arvosta lasten kotihoitoa?

"vieras"
Onneksi ei enää koske itseä koko kotihoidontuki.

Verraton puoli tuossa on se, että samalla on pakko alkaa rajaamaan pieniä virikelapsia pois päivähoidosta, ei nykyinen päivähoitosysteemi ime koko ikäluokkaa millään sisään.

Minusta lasten etu olisi se, että kotihoidontukea nostettaisiin 1-2-vuotiaista ja 2-vuotiaasta eteenpäin sitä ei saisi kukaan. Se lisäisi ihan pienten lasten kotihoitoa, sillä he siitä eniten hyötyvät. Olen aina ihmetellyt, mihin 3v. rajapyykki perustuu päivähoidon 'suosituksessa', meillä ainakin 2-2,5v on ollut loistoaika aloittaa päivähoito ja olen itse alalla. Kiintymyssuhde on vakaa, on kiinnostusta päivähoidon touhuihin ja kavereihin ja sopeutuminen on ollut helppoa.

Kokonaan eri asia on se, miten ruuhkautuneissa päivähoito-kunnissa päivähoito toteutetaan: siitä on laatu ja hyvinvointi kaukana kun 15 0-3-vuotiasta ängetään yksiön kokoiseen tilaan 1-3 aikuisen valvottavaksi.
Onkohan ehdotuksessa mietitty sitä seikkaa, että päivähoito tarvitsee samaan aikaan reiluja satsauksia lisää?

Lisää tukea tarvittaisiin paitsi päivähoidon tilan kohentamiseen, vanhempien mahdollisuuksiin lyhentää työaikojaan koko sen ajan kun lapset ovat päivähoito-ikäisiä sekä 1-2. luokan ajan. Sillä se on TODELLINEN epäkohta Suomessa, ei kotihoidontuen leikkaus. Lapset ovat hyvin pitkiä päiviä hoidossa ihan kansainvälisestikin verrattuna. Ihan kuin se 3-7v. olisi jotenkin 'iso' lapsi. Ei todella ole. Olen käyttänyt osittaista hoitovapaata apuna ja se on kyllä yksi suuri naurettavuus koko vapaa. Samat työt nälkäpalkalla ja kiire on hirvittävä + korkeat päivähoitomaksut lyhennetystä päivästä huolimatta. Kelan tuesta jää käteen 60 euroa.

"vieras"
[QUOTE="juu";25784326]No minun töihin meno ainakin on yhteiskunnalle halvempaa kuin kotihoito, vaikka olen melko pienituloinen. Laskin kaiken mukaan, mm omat veroni, kotihoidotuen kuntalisät, päiväkodin työntekijän työllistyminen ja hänen maksamat verot (neljäsosan siitä, koska pk-täti per 4pientä). Sain tulokseksi sen, että kotihoito olisi vähän päälle 100e kalliimpaa, huom olen vielä pienituloinen! ;)

Ja olihan tästä taannoin laskelmatkin, kuinka kalliiksi tulee äidin pitkä kotonaolo.[/QUOTE]

Laskitko tämän mukaan? Katso mik

"äityli"
ja sitä ei saa lyhentää :) Kotihoito on juuri yksi niistä asioista johon verorahoja kuuluisi käyttää :) sehän on perheiden ja lasten hyvinvointia! On paljon muuta josta pitäisi säästää...
On Äitejä jotka vieroksuvat työtä ja tekevät lapsia että voisivat olla kotona, mutta näin ei pidä olettaa jokaisesta kotiin lastaan hoitavasta Äidistä. Minun mielestäni kotona olo, kodin ja lastenhoito jne ovat mukavaa, vaikka välillä sitä jotain muuta kaipaisikin! kotiäitinä olo voi olla myös todella stressaavaa, varsinkin monen lapsen äitinä. Ei siellä kotonakaan vain istuta:) itse olen kokoajan tekemässä jotain, lapsen päiväuni ajan käytän itseeni. Arvokasta työtä sanon minä! ja summa jolla tätä hienoa työtä tuetaan ei edes ole mikään hulppea , joten.

Yhteistyössä