Tuo kotihoidontuen ajan lyhentäminen on hyvä juttu.

• Viestiketjun aloittaja hyvä uudistus
  • Ensimmäinen viesti
"Isä"
[QUOTE="vieras";25784024]Hyvin on sunkin vaimo sut aivopessyt maksamaan hänen kotona lusmuilunsa niin pitkään kuin mahdollista. Eiköhän hallitus halua myös lisää työvoimaa, kun työvoimasta muutenkin pulaa ja tämän takia halua äiskät kotoa töihin edes vuotta aikaisemmin?[/QUOTE]

Olet varmasti oikeassa, olen siis sossu pienoiskoossa.

Nämä nyt vaan ovat persaukisten ja kateellisten löpinöitä.
Oletko ajatellut että kun vaimo on kotona hänellä on aikaa tehdä kotitöitä päivällä joten voidaan perheenä tehdä jotain mukavaa yhdessä.

Ja lisäksi on myös mukava että on aivot mitä pestä, sekään ei näköjään ole itsestään selvyys.

Hallitus tahtoo lisää työvoimaa, työttömiähän ei voida työllistää, voi tulla paha mieli heille. Ja eihän niitä työttömiä Suomessa enää paljon olekkaan!

sh
[QUOTE="vieras";25784021]sairaanhoitajien ja duunareiden verotulot on yks kärpäsen paska valtion budjetissa. Taitaa noi säästöt olla aika +/-0.[/QUOTE]

ei se muuten ole, koska hoitajapula ihan hirveä. Kun kaikki hoitajat saadaan töihin 1v aikaisemmin, niin onhan siitä suuri hyöty!

"Mona"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25784050:
Vastailinkin tähän jo toisessa viestissäni. Olenko nyt aivan väärässä, jos kuvittelen, että Kokoomuksen ja yleensäkin oikeiston ajatuksenakin on, että yksilö kantaa vastuuta omasta elämästään enemmän ja laskee yhteiskunnan varaan vähemmän? Jepu, päiväkoteja tarvitaan lisää -> tarvitaan rakennuksia -> työpaikat lisääntyvät. Jos vielä otetaan subjektiivinen päivähoito-oikeus pois ja laitetaan kunnalliseen päivähoitoon takaisin tulorajat, yksityisten päiväkotien ja perhepäivähoitajien kysyntä kasvaa -> syntyy uusia työpaikkoja.
Tuohon suuntaanhan se Kokoomuksen ajatusmaailma kulkee. Itse äänestin kokoomusta ja olen noin valmis toimimaankin. Olen toki kotihoidon kannalla, mutta kun elämässä on niin paljon muutakin tärkeää. Kokoomusta äänestetään meillä vahvan yrittäjyystaustan takia. Esimerkiksi miehen työpaikan säilyminen pienyrityksessä (palkka n.5000euroo) nyt vaan on meidän perheelle ja lapsille paljon tärkeämpi kuin se yhden vuoden kotihoidontuki.

fbfb
[QUOTE="Isä";25784095]Olet varmasti oikeassa, olen siis sossu pienoiskoossa.

Oletko ajatellut että kun vaimo on kotona hänellä on aikaa tehdä kotitöitä päivällä joten voidaan perheenä tehdä jotain mukavaa yhdessä.

Ja lisäksi on myös mukava että on aivot mitä pestä, sekään ei näköjään ole itsestään selvyys.

Hallitus tahtoo lisää työvoimaa, työttömiähän ei voida työllistää, voi tulla paha mieli heille. Ja eihän niitä työttömiä Suomessa enää paljon olekkaan![/QUOTE]

ehkä valtion tehtävä ei ole tukea teidän perheen yhdessäoloa. Siihen löytyy varmasti muut keinot. Onhan se minunkin miehen mielestä kivaa, kun töiden jälkeen pääsee suoraa ruokapöytään ja kotityötkin tehty ja lapset hoidettu hyvin ja ei tarvitse lapsten sairastamisista ottaa stressiä jne jne. ja kyllä minäkin olen suunnitellut olevani kotona kun pienin olisi 3v ( on nyt vuoden ) mutta jos se ei onnistu niin sitten ei.

-
Niin... toisaaltaan jos subjektiivinen päivähoitokin lopetettaisiin olisi päivähoitomaksut niin kovat meidän taloudelle, ettei mun yksinkertaisesti kannattaisi mennä töihin... jolloin saisin pari vuotta ansiosidonnaista työttömyyskorvausta ja sen jälkeen sitten peruspäivärahaa. Sekin taitaisi olla enemmän, kuin kotihoidontuki. Ehkä siis myös pitäis lakkauttaa työttömyyskorvaukset ja opintotuet... ei sellaisiakaan maailmalla makseta.

Käsittääkseni suomessa maksetaan kaikenlaisia korvauksia, siksi, ettei eriarvoisuus yhteiskunnassa kasvaisi aivan järjettömäksi. Meillä on myös kunnallinen terveydenhuolto ja kaikkea muuta mahdollista maksettu yhteiskunnan varoilla. Mielestäni loistava systeemi, joka tukee tasa- arvoisuutta ihmisten kesken. Jokaisella on mahdollisuus "vaihtaa" yhteiskuntaluokkaansa siitä riippumatta millaisesta perheestä tulee. Vanhempien ei tarvitse maksaa opiskelusta 20000 euroa lukukaudelta. Kotihoidontuella kai halutaan tukea naisia ja naisten työpaikkoja sekä heidän saavuttamia asemiaan omalla urallaan sensijaan, että jäisivät rahallisesti miehen armoille.

Itse näkisin, että kotiäitejä on syytä arvostaa vähintäänkin yhtäpaljon, kuin opiskelijoita tai työttömiä.

Keittiönoita
[QUOTE="Mona";25784121]Tuohon suuntaanhan se Kokoomuksen ajatusmaailma kulkee. Itse äänestin kokoomusta ja olen noin valmis toimimaankin. Olen toki kotihoidon kannalla, mutta kun elämässä on niin paljon muutakin tärkeää. Kokoomusta äänestetään meillä vahvan yrittäjyystaustan takia. Esimerkiksi miehen työpaikan säilyminen pienyrityksessä (palkka n.5000euroo) nyt vaan on meidän perheelle ja lapsille paljon tärkeämpi kuin se yhden vuoden kotihoidontuki.[/QUOTE]
Tänä päivänä vanhemmat panostavat lapsiinsa varsin paljon. Hankitaan kalliita vaatteita, hyvää ja terveellistä ruokaa, hyviä harrastuksia jne. Palveluilta edellytetään laatua. Yhteiskunnan tuottamana se ei kuitenkaan ole mahdollista, ellei palvelusta aleta maksaa enemmän. Jos syntyy tilanne, jossa se palvelu yksilön kohdalla yksinkertaisesti loppuu, yksilö joutuu miettimään muita vaihtoehtoja. Tulevaisuudessa saattaa olla mitä erilaisimpia yksityisiä päiväkoteja. Voit saada lapsesi päiväkotiin, jossa tarjotaan karppiruokaa. Voit saada lapsesi päiväkotiin, jossa lapsesi saa ties minkälaisen haluamasi elämänkatsomuksellisen varhaiskasvatuksen. Päiväkoteja, jotka painottuvat musiikkiin, tieteisiin, liikuntaan jne. Yksityiset päiväkodit alkavat kilpailla vanhempien rahoista tarjoamalla sitä, mille on kysyntää. Ne, joilla ei ole varaa maksaa, joutuvat viemään lapsensa kunnalliseen päiväkotiin. Tämäkin on aika kokoomuslaista ajattelutapaa.

"vieras"
[QUOTE="Isä";25784095]Olet varmasti oikeassa, olen siis sossu pienoiskoossa.

Hallitus tahtoo lisää työvoimaa, työttömiähän ei voida työllistää, voi tulla paha mieli heille. Ja eihän niitä työttömiä Suomessa enää paljon olekkaan![/QUOTE]

En ole persaukinen, enkä kateellinen. Varsinkin kun paljastit, että vaimosi teillä hoitaa kaikki kotityöt, ettei sun tarvitse tehdä mitään. :D Kun itse olin kotihoidontuella ja mieheni maksoi kulut, osallistui hän silti myös kotitöiden tekemiseen. Ja mitä niihin aivoihin tulee; älykkäät ihmiset älyää myös yhdyssanojen perään... ;)

Keittiönoita
Käsittääkseni suomessa maksetaan kaikenlaisia korvauksia, siksi, ettei eriarvoisuus yhteiskunnassa kasvaisi aivan järjettömäksi. Meillä on myös kunnallinen terveydenhuolto ja kaikkea muuta mahdollista maksettu yhteiskunnan varoilla. Mielestäni loistava systeemi, joka tukee tasa- arvoisuutta ihmisten kesken. Jokaisella on mahdollisuus "vaihtaa" yhteiskuntaluokkaansa siitä riippumatta millaisesta perheestä tulee. Vanhempien ei tarvitse maksaa opiskelusta 20000 euroa lukukaudelta. Kotihoidontuella kai halutaan tukea naisia ja naisten työpaikkoja sekä heidän saavuttamia asemiaan omalla urallaan sensijaan, että jäisivät rahallisesti miehen armoille.

Itse näkisin, että kotiäitejä on syytä arvostaa vähintäänkin yhtäpaljon, kuin opiskelijoita tai työttömiä.
Mutta onhan nytkin jo nähty, että terveyskeskuksiin ei meinata saada lääkäreitä. Sitä työtä ei arvosteta niin paljoa, että se houkuttelisi. Tänä päivänä monet vanhemmat vaativat peruskoululta enemmän kuin mitä taannoin vanhemmat vaativat oppikoululta, jossa sentään oli vielä lukukausimaksut, kouluruoka oli maksullista ja oppikirjatkin vanhempien piti lapsilleen ostaa itse. Arvostus laskee, kun jotain aletaan pitää itsestäänselvänä ja oikeuksiin kuuluvana.

xgfnhjgfh
Niin ymmärrättehän, että kolme vuotta kotona per lapsi on yhteiskunnalle paljon kalliimpaa kuin se, että nämä lapset laitettaisi hoitoon ja äiti töihin.
Lisää kaikenlisäksi syrjäytymistä pitkä kotiäitiys, joten voi olla vielä pahemmin, eli äiti ei enää palaa töihin ollenkaan ja se vasta kalliiksi tuleekin!
Ehdottomasti kotihoidotuki lyhyemmäksi, tuo 3v on ihan naurettavan pitkä aika per lapsi! Joku 2v olisi minusta kohtuullinen aika, että yhteiskunta kustantaa, melkein saisi olla pienemoikin aika.

Jostain on pakko karsia ja myös äitien on tultava vastaan. Mieluummin he, kuin vanhustenhoito, terveydenhuolto jne,

Kehitysavusta karsisin myös ensikädessä. Koulumaksut myös. (pienet siis!) Estäisi ikiopiskelua =kallista yhteiskunnalle, jos koulu mkasaisi edes jotain. Paras olisi, jos se alkaisi maksaa vasta tietyn ajan jälkeen. ajan jossa oletetaan valmistuvan, pistäisi vipinää kinttuun!

-
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25784209:
Mutta onhan nytkin jo nähty, että terveyskeskuksiin ei meinata saada lääkäreitä. Sitä työtä ei arvosteta niin paljoa, että se houkuttelisi. Tänä päivänä monet vanhemmat vaativat peruskoululta enemmän kuin mitä taannoin vanhemmat vaativat oppikoululta, jossa sentään oli vielä lukukausimaksut, kouluruoka oli maksullista ja oppikirjatkin vanhempien piti lapsilleen ostaa itse. Arvostus laskee, kun jotain aletaan pitää itsestäänselvänä ja oikeuksiin kuuluvana.
Totta tavallaan... nykyään vaan kaikki maksaa kyseiset menoerät veroina. Ei se raha mistään ilmaiseksi tule. Varakkaat auttaa vähävaraisempia verojen muodossa. Eli kun me kuitenkin ne veroina maksetaan, niin ehkä koemme, että voimme myös vaatia rahoillemme vastinetta. Jos tällaiset edut jäisivät yhteiskunnalle kustantamatta ihmettelisin suuresi, mihin verorahani oikein menevät???
Tietysti voisin olla maksamatta veroja ja laittaa ne rahat suoraan perheeni hyvinvointiin. Itselleni se olisi kerrassaan mahtava diili... tosin ehkä harmittaisi vähävaraisten perheiden hyvinvointi. Mikäli antaisin osan omista varoistani suoraan heille "hyväntekeväisyytenä" en voisi koskaan olla varma siitä, että rahat käytetään siihen mihin oli tarkoitus. Nyt ainakin veroja maksaessani tiedän auttavani heidän lapsiaan. Saavat ainakin yhden aterian koulussa, koulukirjat ja saavat samat eväät yhteiskunnalta tulevaisuuttaan varten, kuin rikkaidenkin lapset.

Leemee
Tässä oli vähänaikaa sitten väittelyä siitä pitäisikö Kela-korvauksien maksu yksityisellä puolella lopettaa silloin muistaakseni ministeri (kok) sanoi, että ei koska se on vain 6% sairaanhoidon kokonais pudjetista. Summista ei puhuttu mitään. Minäpä otin selvää siitä paljonko on tuo vain 6%. Se on rapiat 1 000 000 000€. Nyt kuitenkin tässä uutisessa puhutaan noin 40 miljoonan euron säästöistä. Tuo 1 miljardi on kuitenkin minunmielestäni melko lailla enemmän.

Vai olenko väärässä?!?!?

"juu"
No minun töihin meno ainakin on yhteiskunnalle halvempaa kuin kotihoito, vaikka olen melko pienituloinen. Laskin kaiken mukaan, mm omat veroni, kotihoidotuen kuntalisät, päiväkodin työntekijän työllistyminen ja hänen maksamat verot (neljäsosan siitä, koska pk-täti per 4pientä). Sain tulokseksi sen, että kotihoito olisi vähän päälle 100e kalliimpaa, huom olen vielä pienituloinen! ;)

Ja olihan tästä taannoin laskelmatkin, kuinka kalliiksi tulee äidin pitkä kotonaolo.

"hoitaja"
2v hoidon aloitus on lapselle parempi kuin 3v jolla sopeutuminen erittäin vaikeaa.
2v vasta opettelee monia jaloja taitoja niin silloin yhteistyö hoitajan kanssa alkaa mutkattomasti.
Isompi jo kotona oppinut jotain,uhmittelee kun kaikki ei tapahdu niin kuin kotona mamin kanssa. Sopeutuminen ryhmään ja talon tapoihin vaikeampaa.

"vieras"
[QUOTE="hoitaja";25784335]2v hoidon aloitus on lapselle parempi kuin 3v jolla sopeutuminen erittäin vaikeaa.
2v vasta opettelee monia jaloja taitoja niin silloin yhteistyö hoitajan kanssa alkaa mutkattomasti.
Isompi jo kotona oppinut jotain,uhmittelee kun kaikki ei tapahdu niin kuin kotona mamin kanssa. Sopeutuminen ryhmään ja talon tapoihin vaikeampaa.[/QUOTE]

Ja minkähän alan "hoitaja" mahdat olla kun tommosta soopaa syötät!?

Tuleva poliitikko
Onhan se nyt päivänselvä asia, ettei Suomi pelastu hoitovapaata lyhentämällä, eikä edes sillä, että säästöihin lisättäisiin subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaminen. Eikä pitäisikään pelastua. Joidenkin mielestä em. "etuudet" ovat epäkohta maassamme, mutta eihän nyt kukaan täyspäinen lähtisi niitä karsimaan ensimmäisenä. Viisainta olisi alkaa tekemään laskelmia siitä paljonko säästettäisiin mm. sillä, ettei jaeltaisi euroja ympäri Eurooppaa, kustannettaisi pitkäaikaistyöttömien kattoon räkimistä, tarjoiltaisi pakolaisille parempia oltavia kuin alkuperäisväestölle ja kirsikkana kakun päällä, ei paapottaisi niitä hemmetin narkomaaneja, jotka myyvät Suboxone-nappinsa kadulla. Se olisi asioiden priorisointia.

Kiitos. Olen puhunut.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";25783356]Olisitte tuota miettineet silloin kun kysyttiin että liitytäänkö EU:hun vai ei. Minä äänestin EI, entäs te muut?[/QUOTE]

No enpä saanu äänestää silloin!

vs
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä uudistus;25782299:
Jos joku haluaa hoitaa lapsia kotona pidempään niin eihän sitä kukaan estä. yleensäkin omien lasten hoidosta ei kuuluisi saada mitään rahaa. Jos äiti haluaisi olla lasten kanssa kotona niin silloin voisi keskustella lasten isän kanssa ja hän voisi elättää koko perheen.
Ei ainakaan minun lapsen isän tuloilla kyllä kauaa elätetä perhettä vaikka ihan kokopäivätöissä käy. Pärjätty on mutta ei olisi kyllä pärjätty ilman vanhempainpäivärahoja.

Sinänsä en itsekään kannata sitä että lapset hoidetaan eskari-ikään asti kotona. Meidän tyttö menee hoitoon noin vuoden vanhana ja itse menen töihin hakemaan niitö tuloja omalta osaltani.

vs
Luin vasta nyt aloittajan viestin tarkemmin ja tajusin pointin...itellä kun tyttö vasta vähän oli puolvuotias.. :) mutta samaa mieltä olen siitä että ei vuosikausiksi jäädä kotiin tai jos jäädään niin sitten toki miehen tuloilla...kuten sanoin itse menen töihin heti kun vaan mahdollista..

Keittiönoita
Totta tavallaan... nykyään vaan kaikki maksaa kyseiset menoerät veroina. Ei se raha mistään ilmaiseksi tule. Varakkaat auttaa vähävaraisempia verojen muodossa. Eli kun me kuitenkin ne veroina maksetaan, niin ehkä koemme, että voimme myös vaatia rahoillemme vastinetta. Jos tällaiset edut jäisivät yhteiskunnalle kustantamatta ihmettelisin suuresi, mihin verorahani oikein menevät???
Tietysti voisin olla maksamatta veroja ja laittaa ne rahat suoraan perheeni hyvinvointiin. Itselleni se olisi kerrassaan mahtava diili... tosin ehkä harmittaisi vähävaraisten perheiden hyvinvointi. Mikäli antaisin osan omista varoistani suoraan heille "hyväntekeväisyytenä" en voisi koskaan olla varma siitä, että rahat käytetään siihen mihin oli tarkoitus. Nyt ainakin veroja maksaessani tiedän auttavani heidän lapsiaan. Saavat ainakin yhden aterian koulussa, koulukirjat ja saavat samat eväät yhteiskunnalta tulevaisuuttaan varten, kuin rikkaidenkin lapset.
Verojen muodossa maksaminen ei tunnu samalla tavalla kuin jos saa 2 kertaa vuodessa laskun kotiin. Jo nyt on nähtävissä, että on ihmisiä, jotka laittavat mieluummin lapsensa yksityiseen kuin kunnalliseen päiväkotiin. Jos yksityiset päiväkodit alkaisivat profiloitua ja niitä tulisi enemmän, yhä useampi luultavasti - isoilla paikkakunnilla - olisi valmis maksamaan lisää siitä, että saa lapsensa "parempaan" päiväkotiin. Meillä on ollut joskus eliittikoulujakin, miksei siis voisi olla tulevaisuudessa eliittipäiväkotejakin? Vanhemmilla on taipumus haluta lapsilleen parasta mahdollisuutta ja jonain päivänä lapsen tulevaisuuteen saattaisi hyvinkin vaikuttaa se, onko ollut jossain "karppi-tiede-musiikki-kielikylpy" -päiväkodissa vai kunnallisessa. Mä en pitäisi mitenkään mahdottomana sitäkään, että pätevät, mutta nykyiseen työhönsä turhautuneet lastentarhanopettajat ja muu lastenhoitohenkilöstö ihan mielellään hakeutuisivat töihin tällaisiin päiväkoteihin, joissa todella saisivat käyttää niitä taitojaan, joita pitkä opiskelu ja työkokemus ovat tuoneet tullessaan. Kenties muutama lto perustaisi yhdessä tällaisen päiväkodin, johon joidenkin vuosien päästä olisikin jo pääsykokeet suuren kysynnän vuoksi. Ja tämähän poikisi mitä erilaisempia valmennuskursseja, jotta se oma kullanmuru varmasti pääsee toivottuun päiväkotiin tai eskariin. Rapakon takanahan tämä on ihan todellisuutta ja saattaa olla todellisuutta jonain päivänä meilläkin.

"hoitaja"
[QUOTE="hoitaja";25784335]2v hoidon aloitus on lapselle parempi kuin 3v jolla sopeutuminen erittäin vaikeaa.
Isompi jo kotona oppinut jotain,uhmittelee kun kaikki ei tapahdu niin kuin kotona mamin kanssa. Sopeutuminen ryhmään ja talon tapoihin vaikeampaa.[/QUOTE]

Höpö löpö :D 3-vuotias kyllä alussa voi ikävöidä ja jopa uhmitella, mutta nopeasti tottuvat päiväkodin arkeen ja sääntöihin. Heidän on usein helpompi kestää ikävää kuin sen 2-vuotiaan. 3-vuotias on jo itsenäisempi, eikä kaipaa hoitajan syliä ja avustusta yhtä paljon kuin 2-vuotias, joten hän sopii paremmin päiväkodin suureen ryhmään, jossa yksilöllinen huomio jää puutteelliseksi.

"VIHAINEN"
[QUOTE="vieras";25783355]Samaa mieltä!!!
Eiköhän tätä rahaa sais säästettyä vaikka vankien olosuhteista, narkkien hoidosta ja juoppojen saamasta toimeentulosta jne.
Ärsyttävää, että pakolaiset, juopot, narkit ja linnatyypit saa lojua yhteiskunnan elätteinä, mutta kotiäidit ei!!! (ja se hurja 330e-verot ei paljoa kyllä kotiäitien lorvimista lisää, eiköhän sillä rahalla kotiin halua jäädä just bne jotka todella välittää lastensa hyvinvoinnista!)[/QUOTE]

NIINPÄ!! ja muille maille heitellään miljoonia, pakolaisia narkkareita ja vankeja höösätään. mutta sitte me kotiäidit ollaan niin helvetin laiskoja ja notkutaan vaan kotona 3 vuotta???? LOPETETTAISIIN ainainen somaliraiskaajien ja muiden pakolaisten ottaminen tänne höösättäviksi niin säästyisi varmasti enemmän sitä rahaa kun kotihoidontuen lyhentämisellä. ketä tän maan johdossa oikein on ???

"minä"
Hemmetin hyvä juttu tämä. Kun tähän vielä saataisiin se pykälä että äiti saa tuosta ajasta korvausta 1,5v ja isä sen loput 6kk. Pakotettas miehiäkin perheen hoitoon siellä kotonakin ja toisaalta työeleämässä lapsista tulevat kustannukset jakaantuisivat tasisemmin miestem ja naisten työnantajille. Näin ollen jokainen nuori mieskin on työmarkkinoilla "riski" - kuten naiset on ollut jo piiiiiitkän pitkän aikaa. Tasa-arvoistas työnsaantia ja mahdollisesti jopa palkkauksessakin tuntuisi.

Yhteistyössä