Tuo kotihoidontuen ajan lyhentäminen on hyvä juttu.

• Viestiketjun aloittaja hyvä uudistus
  • Ensimmäinen viesti
En tunne vahvasti suuntaan tai toiseen, mutta en usko että kotona olevat 2-3 -vuotiaat kovin älyttömästi valtiolle maksaa. Jotenkin kyllä ärsyttää lukea kaikkia näitä lapsiin kohdistuvia säästöehdotuksia, kun samaan aikaan miljoonia heitellään ympäri maailmaa apuna ties mihin. Eikö me voitaisi pistää nekin sadat miljoonat ihan kotiapuun, pelastetaan omat lapset ja nuoret pahoinvoinnilta. Eikä tarvi unohtaa niitä työikäisiä tai vanhuksiakaan.

Se on hienoa, että yritetään parantaa koko maailman tilannetta, autetaan hätää kärsiviä muuallakin, mutta jos oikeasti katsoo minkälaisia summia syydetään ulkomaalaisiin projekteihin samalla kun koto-Suomessa vaan leikataan ja leikataan laman takia niin en vaan kykene näkemään siinä mitään logiikkaa. Eikö sitä rahaa jaella muualle silloin kun sitä on, ja silloin kun sitä ei ole, niin koitetaan vaan itse selvitä parhaimman mukaan ja ollaan toisille enemmänkin henkisenä kuin taloudellisena tukena.

"vieras"
[QUOTE="VIHAINEN";25783066]Mikä on tämä nykyajan työhön keskittyvä perheen toiselle sijalle jättävä yhteiskunta???? ura sitä ura tätä. ei vosi vähempää kiinnostaa. mua kiinnostaa enemmä lasten hyvin vointi ja perhe ja aina on parempi kun Äiti tai isä on kotona !! miksi otetaan pakolaisia?hyysätään juoppoja ja narkkareita? mutta lapsiperheiltä riistetään aina!!![/QUOTE]
Samaa mieltä!!!
Eiköhän tätä rahaa sais säästettyä vaikka vankien olosuhteista, narkkien hoidosta ja juoppojen saamasta toimeentulosta jne.
Ärsyttävää, että pakolaiset, juopot, narkit ja linnatyypit saa lojua yhteiskunnan elätteinä, mutta kotiäidit ei!!! (ja se hurja 330e-verot ei paljoa kyllä kotiäitien lorvimista lisää, eiköhän sillä rahalla kotiin halua jäädä just bne jotka todella välittää lastensa hyvinvoinnista!)

"vieras"
En tunne vahvasti suuntaan tai toiseen, mutta en usko että kotona olevat 2-3 -vuotiaat kovin älyttömästi valtiolle maksaa. Jotenkin kyllä ärsyttää lukea kaikkia näitä lapsiin kohdistuvia säästöehdotuksia, kun samaan aikaan miljoonia heitellään ympäri maailmaa apuna ties mihin. Eikö me voitaisi pistää nekin sadat miljoonat ihan kotiapuun, pelastetaan omat lapset ja nuoret pahoinvoinnilta. Eikä tarvi unohtaa niitä työikäisiä tai vanhuksiakaan.

Se on hienoa, että yritetään parantaa koko maailman tilannetta, autetaan hätää kärsiviä muuallakin, mutta jos oikeasti katsoo minkälaisia summia syydetään ulkomaalaisiin projekteihin samalla kun koto-Suomessa vaan leikataan ja leikataan laman takia niin en vaan kykene näkemään siinä mitään logiikkaa. Eikö sitä rahaa jaella muualle silloin kun sitä on, ja silloin kun sitä ei ole, niin koitetaan vaan itse selvitä parhaimman mukaan ja ollaan toisille enemmänkin henkisenä kuin taloudellisena tukena.
Olisitte tuota miettineet silloin kun kysyttiin että liitytäänkö EU:hun vai ei. Minä äänestin EI, entäs te muut?

Keittiönoita
[QUOTE="VIHAINEN";25783338]kotona on vaikea olla rahatta. mielestäni ei paljoa ole tuo 3 vuotta, ku sen jälkeen kuitenki on aikomus mennä koulu.työelämään....eriasia varmaan one ne 10 lasta tekevät äidit joilla ei ole aikomusta mennä töihin.................................................[/QUOTE]
Tarkoitushan on, että jatkossa ihmiset alkavat ennen lasten hankkimista miettiä, millä rahoittavat elämisensä sen jälkeen, kun kotihoidontuki loppuu. On silti ihan ymmärrettävää, että ihmiset ovat vihaisia. Niin on olleet ennenkin - erityisesti ne, joita asia on koskenut - kun jotain muutoksia on tehty. Mutta eihän kukaan enää nykyisin laske elämäänsä verotuksen lapsi- ja yksinhuoltajavähennysten varaan, kun sellaisia ei ole enää aikoihin ollut. Vaikka se muutos silloin ottikin päähän niitä, joille verovähennysten poisto aiheutti ansionmenetyksiä.

• Tykkää
Reactions: Micosa
"vieras"
Varmasti on sellaisia, perheitä, joiden kohdalla tulisi halvemmaksi vaan jatkaa sitä kotihoidontukea. Kuitenkin kollektiivisesti tästä tulisi säästöä. Tämänaamuisen Hesarin mukaan noin 30-40 miljoonaa euroa vuodessa. Lisäksi tästä olisi muita hyötyjä naisille työmarkkinoilla, sekä palkkakehityksen ja urakehityksen suhteen.
Mä luulen, että tässä ollaan nyt oltu hieman optimistisia. On laskettu mitä säästetään niillä keillä säästöä voidaan saada aikaan miinustamatta hävikkiä mitä tulee useista yh-perheistä tai pienituloisista perheistä, joiden lasten kunnallinen hoito maksaa perheiden itse maksamatta siitä mitään.

Miksi nyt niin monet kunnat maksavat kotihoidontuen kuntalisää? Siksi että se on kannattavampaa kuin kunnallisen hoidon ja työpaikkojen järjestäminen, siksi halutaan tukea lasten hoitamista kotona. Mä en ymmärrä miksi yht'äkkiä olisikin kannattavampaa laskea hoitovapaan aikaa kahteen vuoteen???

[QUOTE="vieras";25783356]Olisitte tuota miettineet silloin kun kysyttiin että liitytäänkö EU:hun vai ei. Minä äänestin EI, entäs te muut?[/QUOTE]
En minä kyllä puhu pelkästään EU:sta ja olin liian nuori äänestämään silloin.

"vieras"
No mutta sittenhän voi mennä kortistoon ja laittaa lapsoset ilmaiseen päivähoitoon. Nyttenhän kotihoidontuen menettää laittamalla lapset hoitoon (tietenkin), mutta sitten voisi itse lojua työttömänä lasten nautiskellessa virikehoidosta..

Ken guru
[QUOTE="vieras";25783356]Olisitte tuota miettineet silloin kun kysyttiin että liitytäänkö EU:hun vai ei. Minä äänestin EI, entäs te muut?[/QUOTE]

Äänestin EI, mutta eipä paljoa auttanut.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25783373]Mä luulen, että tässä ollaan nyt oltu hieman optimistisia. On laskettu mitä säästetään niillä keillä säästöä voidaan saada aikaan miinustamatta hävikkiä mitä tulee useista yh-perheistä tai pienituloisista perheistä, joiden lasten kunnallinen hoito maksaa perheiden itse maksamatta siitä mitään.

Miksi nyt niin monet kunnat maksavat kotihoidontuen kuntalisää? Siksi että se on kannattavampaa kuin kunnallisen hoidon ja työpaikkojen järjestäminen, siksi halutaan tukea lasten hoitamista kotona. Mä en ymmärrä miksi yht'äkkiä olisikin kannattavampaa laskea hoitovapaan aikaa kahteen vuoteen???[/QUOTE]

Kukaan ei osaakaan vastata tähän?

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25783414]No mutta sittenhän voi mennä kortistoon ja laittaa lapsoset ilmaiseen päivähoitoon. Nyttenhän kotihoidontuen menettää laittamalla lapset hoitoon (tietenkin), mutta sitten voisi itse lojua työttömänä lasten nautiskellessa virikehoidosta..[/QUOTE]
Mikä saa sut luottamaan siihen, että tulevaisuudessakin lapsen voi laittaa virikehoitoon, jos lapsen äiti tai isä on kotona?

[QUOTE="vieras";25783437]Kukaan ei osaakaan vastata tähän?[/QUOTE]

Mä en ainakaan osaa. Uskon, että jotain perusteluja ja laskelmia niillä on siellä Hesarin toimituksessa takana, että tämmöistä julkaisevat, mutta niiden pitävyydestä ei voi sanoa mitään ennen kuin ne näytetään.
En kyllä jaksa uskoa, että ei olisi tullut ministereille mieleen nämä asiat, mitä täällä palstamammoille. Eli kyllä näitäkin on varmasti otettu huomioon.

Luultavasti (ainakin toivottavasti) tämän alustavan uutisen jälkeen herää keskustelua, johon ottavat osaa ihan oikeasti näistä asioista jotain tietävät.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25783447:
Mikä saa sut luottamaan siihen, että tulevaisuudessakin lapsen voi laittaa virikehoitoon, jos lapsen äiti tai isä on kotona?
No subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamisesta ei tämän kahden vuoden hoitovapaauudistuksen yhteydessä ainakaan puhuttu?

Mä en tykkää asiattomista puheista, mutta oikeasti miksi ensin ei voisi säästää poistamalla subjektiivisen päivähoito-oikeuden, kiristämällä pitkäaikaistyöttömien tukia ja lopetetaan se pakolaisten haaliminen (mulla ei ole muuten mitään vastaan, mutta jos nyt rahat on niin tiukassa ettei riitä omillekaan) jne.. ja toivottavasti se guggenheim-paska on haudattu idea jo! Käsittämätöntä mihin niitä vero-euroja voidaan syynätä, mutta ei omien kansalaisten hyvinvointiin!

Keittiönoita
Mä en ainakaan osaa. Uskon, että jotain perusteluja ja laskelmia niillä on siellä Hesarin toimituksessa takana, että tämmöistä julkaisevat, mutta niiden pitävyydestä ei voi sanoa mitään ennen kuin ne näytetään.
En kyllä jaksa uskoa, että ei olisi tullut ministereille mieleen nämä asiat, mitä täällä palstamammoille. Eli kyllä näitäkin on varmasti otettu huomioon.

Luultavasti (ainakin toivottavasti) tämän alustavan uutisen jälkeen herää keskustelua, johon ottavat osaa ihan oikeasti näistä asioista jotain tietävät.
Mä en usko, että mikään yksittäinen toimenpide aiheuttaa merkittävää säästöä. Mutta kun yhdistetään esim kotihoidontuen lyhentäminen, subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaminen, normaaliraskauksien sikiöseulontojen poistaminen jne jne, niin säästöä alkaa syntyä. Ainakin näennäisesti ja/tai lyhytaikaisesti.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25783485]No subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamisesta ei tämän kahden vuoden hoitovapaauudistuksen yhteydessä ainakaan puhuttu?
Mä en tykkää asiattomista puheista, mutta oikeasti miksi ensin ei voisi säästää poistamalla subjektiivisen päivähoito-oikeuden, kiristämällä pitkäaikaistyöttömien tukia ja lopetetaan se pakolaisten haaliminen (mulla ei ole muuten mitään vastaan, mutta jos nyt rahat on niin tiukassa ettei riitä omillekaan) jne.. ja toivottavasti se guggenheim-paska on haudattu idea jo! Käsittämätöntä mihin niitä vero-euroja voidaan syynätä, mutta ei omien kansalaisten hyvinvointiin![/QUOTE]
Ei ole puhuttu. Vielä. Mutta siitä on puhuttu aiemmin. Mä ymmärrän kyllä sen, että tämän päivän nuoret aikuiset eivät osaa ajatella tilannetta, jossa ihan kaikkia yhteiskunnan tarjoamia etuja ja tukia heikennetään. Me, jotka oltiin perheellisiä jo 90-luvun laman aikana, muistamme vielä, että kaikki on mahdollista.

*muoks* Lisään vielä, että ei 20 vuotta sittenkään kaikkia heikennyksiä rysäytetty yhdellä kertaa. Ensin yksi, sitten toinen, sen jälkeen kolmas jne.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Micosa
suunnittelu
Itse jäin juuri hoitovapaalle ja pidän tuota uudistusta ihan hyvänä. Minulla on ainakin ollut melkein 2v aikaa raskautumisesta, vaikka säästää rahoja, että voin olla lapsen kanssa kotona ja näin myös tein. Elämää pitää suunnitella. Yhteiskunnan ei sitä tarvitse meidän puolesta tehdä.

"vieras"
Juu kyllä sen subjektiivisen päivähoito-oikeuden voisi ottaa pois.
Me ollaan jonotettu lapselle lokakuusta asti hoitopaikkaa ja yhtä paikkaa tarjottiin, aivan järjettömän matkan päästä!

Lex
[QUOTE="VIHAINEN";25783222]EI sitä aina voi kuule tietää millon se ero tulee !! isänä on hyvä että en koe virhettä tehneeni ;) huomaa kenellä ei oo lapsia ku kirjotteleevat tänne täyttä paskaa : D[/QUOTE]

Miksi sitten olet yksinhuoltaja?

usko ihmiseen
No onpahan taas säästökohde. Saadaan valtavat säästöt oikeista paikoista ja tulevaisuuden sukupolville hieno lähtökohta tulevaisuuteen. Onneksi löydetään aina nämä olennaiset säästökohteet.

"vieras"
Joissain kunnissa voi toimia, mutta uskon että on kuntia, jotka ovat pulassa päivähoidon ja työpaikkojen järjestämisen kanssa! Kunnat joissa on paljon pienituloisia, joiden lasten päivähoito on kallista, maksut perheille itselleen pieniä ja heistä saatavat veroeurot myös. Minkähän laatuista päivähoitoa näissä kunnissa sitten pystytään uudistuksen myötä tarjoamaan?

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25783587]Joissain kunnissa voi toimia, mutta uskon että on kuntia, jotka ovat pulassa päivähoidon ja työpaikkojen järjestämisen kanssa! Kunnat joissa on paljon pienituloisia, joiden lasten päivähoito on kallista, maksut perheille itselleen pieniä ja heistä saatavat veroeurot myös. Minkähän laatuista päivähoitoa näissä kunnissa sitten pystytään uudistuksen myötä tarjoamaan?[/QUOTE]
Psst...päivän sana on kuntaliitokset ;) Katsotaan vaan, niin pakkoliitoksillekin alkaa löytyä perusteet, kun pulassa olevat kunnat eivät pärjää enää yksin.

päiväkotilapsen äippä
[QUOTE="minni";25782918]Eikö kukaan ajattele taaskaan sitä lasta? Osalle aikaisemmin hoitoon meno ehkä sopii osalle ei, mutta nyt ei ole enää sitten äidillä valinnanvaraa toimia lapsensa henkilökohtaisen tarpeen mukaan.[/QUOTE]

No, tutkimusten mukaanhan päiväkotiin pienenä viety lapsi pärjää elämässään paremmin, kuin kotihoidossa ollut. Että onhan siinä lapsenkin etua ajateltu :)

Yhteistyössä