Tuo kotihoidontuen ajan lyhentäminen on hyvä juttu.

• Viestiketjun aloittaja hyvä uudistus
  • Ensimmäinen viesti
"nekku"
[QUOTE="poikia3";25782330]Päivähoito maksaa myös verotulojen menetyksen, mun kohdallani se oli lasten päivähoitoaikaan reilu tonni kuussa.

Mitä luulet kaupungin olevan mieltä haluavatko mielummin minun menevän töihin vai jäävän kotiin? Entä muiden kaltaisteni koulutettujen hyvätuloisten ihmisten?[/QUOTE]

Ongelmallista on se, että kunta saa niin pienen osan verotuloista. Esim. kohdallani maksan vuodessa enemmän veroja kuin mitä lapsen hoito maksaa. Kuitenkin kunta saa verotuloista sellaiset rapiat 17% eli heille jää tässä luu käteen.

Ja todellinen laskuhan tulee siinä, että naisen oltua poissa vaikkapa 9v (kolme lasta 3v kotona) työelämästä, tuo aika on jo niin pitkä, että saattaa vaikuttaa tulevaan uraan.

Sinänsä olen sitä mieltä, että aloitteen taustalla kaksi mahdollista asiaa: a. halutaan hoivatyötä tekevät töihin paikkaamaan tulevaa työvoimapulaa(voisin hihatuntumalla kuvitella, että suuri osa alan työntekijöistä on kotona 3v asti) tai b. on julkaistu tämä eräänlaisena olkiukkona, joten sitten, kun pysyykin samana 3v asti, niin muut säästöt peittyvät tuon "iloisen" yllätyksen alle.

pikkanen
Laitan nyt tähänkin ketjuun tän saman. Mun mielestä tää on ihan hyvä säästökohde siinä, missä moni muukin. Toivon vaan, että ymmärretään päiväkotien resurssipula ja listätään tilojen ja hoitajien määrää. Vaikea uskoa, että näin tulee tapahtumaan. Laitetaan vaan ne 2-vuotiaat sinne isoon ryhmään ja katsotaan, miten tulee vaikuttamaan heidän tulevaisuuteensa tämä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
"minni"
Eikö kukaan ajattele taaskaan sitä lasta? Osalle aikaisemmin hoitoon meno ehkä sopii osalle ei, mutta nyt ei ole enää sitten äidillä valinnanvaraa toimia lapsensa henkilökohtaisen tarpeen mukaan.

"VIHAINEN"
Mikä on tämä nykyajan työhön keskittyvä perheen toiselle sijalle jättävä yhteiskunta???? ura sitä ura tätä. ei vosi vähempää kiinnostaa. mua kiinnostaa enemmä lasten hyvin vointi ja perhe ja aina on parempi kun Äiti tai isä on kotona !! miksi otetaan pakolaisia?hyysätään juoppoja ja narkkareita? mutta lapsiperheiltä riistetään aina!!!

ulkonainen
[QUOTE="VIHAINEN";25783066]Mikä on tämä nykyajan työhön keskittyvä perheen toiselle sijalle jättävä yhteiskunta???? ura sitä ura tätä. ei vosi vähempää kiinnostaa. mua kiinnostaa enemmä lasten hyvin vointi ja perhe ja aina on parempi kun Äiti tai isä on kotona !! miksi otetaan pakolaisia?hyysätään juoppoja ja narkkareita? mutta lapsiperheiltä riistetään aina!!![/QUOTE]

Omalla kustannuksellahan voi olla kotona vaikka koko elamansa, eihan se ole yhteiskunnan tehtava tata kustantaa.

• Tykkää
Reactions: Micosa
hyvä uudistus
[QUOTE="VIHAINEN";25783066]Mikä on tämä nykyajan työhön keskittyvä perheen toiselle sijalle jättävä yhteiskunta???? ura sitä ura tätä. ei vosi vähempää kiinnostaa. mua kiinnostaa enemmä lasten hyvin vointi ja perhe ja aina on parempi kun Äiti tai isä on kotona !! miksi otetaan pakolaisia?hyysätään juoppoja ja narkkareita? mutta lapsiperheiltä riistetään aina!!![/QUOTE]

sinähän voit olla lastesi kanssa kotona niin kauan kuin haluat. Ei ennenkään ollut tukia vaan sovittiin miehen kanssa että hän elättää perheen jos äiti haluaa olla kotiäitinä. Niin oli lapsuudenperheessänikin.

• Tykkää
Kuinka paljon oikeasti on niitä jotka palaavat töihin kahden vuoden jälkeen kolmen vuoden sijasta. Kuinka paljon on niitä jotka laittavat lapsen "vain" päiväkotiin sen sijaan että vanhemmat vuorottelisivat töissä ja tarvittaessa lapsia hoitaisi esim. isovanhempi tai naapurin täti tms. Kuinka moni säästäisi vain muista kuluista jotka tukevat työllisyyttä.

"VIHAINEN"
yksinhuoltajana on vaikea jäädä miehen elätiksi ; ) kauheaa pistää 2 vuotias väkisin tarhaan !! miksi lapset tehdää jos ne pitää heti tunkea muitten hoidettavaksi?kotiin vaan nukkumaan. llusmuilevat Pakolaiset ne suurin raharekä tässä valtiossa on eikä 3 vuotta kotonaan lapsia hoitavat kunnon äidit!!

hyvä uudistus
[QUOTE="VIHAINEN";25783169]yksinhuoltajana on vaikea jäädä miehen elätiksi ; ) kauheaa pistää 2 vuotias väkisin tarhaan !! miksi lapset tehdää jos ne pitää heti tunkea muitten hoidettavaksi?kotiin vaan nukkumaan. llusmuilevat Pakolaiset ne suurin raharekä tässä valtiossa on eikä 3 vuotta kotonaan lapsia hoitavat kunnon äidit!![/QUOTE]

Miksi olet tehnyt lapsesi sellaisen miehen kanssa että sinun on ollut jäätävä yksinhuoltajaksi?eikö voinut miettiä kenen kanssa lapsia tekee?

"VIHAINEN"
EI sitä aina voi kuule tietää millon se ero tulee !! isänä on hyvä että en koe virhettä tehneeni ;) huomaa kenellä ei oo lapsia ku kirjotteleevat tänne täyttä paskaa : D

hyvä uudistus
[QUOTE="VIHAINEN";25783222]EI sitä aina voi kuule tietää millon se ero tulee !! isänä on hyvä että en koe virhettä tehneeni ;) huomaa kenellä ei oo lapsia ku kirjotteleevat tänne täyttä paskaa : D[/QUOTE]

Voihan sen lapsen antaa isälleen jos ei ole varaa itse elättää. Ja kyllä pitäisi vähän pitempään parisuhteeseen pyrkiä kun lapsia tekee. Ja minulla on 2 lasta.

"vieras"
[QUOTE="VIHAINEN";25783222]EI sitä aina voi kuule tietää millon se ero tulee !! isänä on hyvä että en koe virhettä tehneeni ;) huomaa kenellä ei oo lapsia ku kirjotteleevat tänne täyttä paskaa : D[/QUOTE]

On olemassa myös sellainen kuin henkilökohtainen vastuu. Et voi olettaa valtion kantavan vastuun omista päätöksistäsi. Itse halusit lapsia, itse voit myös miettiä miten heidät kasvatat ja millä rahalla.

• Tykkää
"VIHAINEN"
ja olen itse ihan syytön siihen miksi on erota pitänyt : )))))))))))))))))))))) eipä sillon kun lasta odotettiin voinu tietää mitä tapahtuu!! sä oot varmaan sitten niin täydellinen kun sulla nyt on mies? ei sitä tiedä millon tekin eroatte :D sitten voit miettiä ite olisko pitänyt miettiä sitä lapsentekoa?? ;))))

ulkonainen

Mutta se ei liene yhteiskunnan ongelma etta esim. parisuhteen tilanteet muuttuvat. Minusta on itsestaan selvaa etta jos perheessa on vain yksi tienaaja, niin hanen taytyy kayda toissa, muualla maailmassa yksinhuoltajat tekevat monesti kahta tyota.

• Tykkää
Virkavapaa?
[QUOTE="joku";25782409]Paitsi että en minä vakituisena viranhaltijana käsittääkseni voi olla pois töistä pidempään kuin mitä hoitovapaa kestää. Eli vaikka juuri ja juuri selviäisimme miehen palkalla, niin eipä tuo työnantaja varmaan virkavapaata antaisi (varsinkaan kun ei työuraa ole tarpeeksi takana) lasten kotihoidon vuoksi.[/QUOTE]

Sama juttu. Kun on vuosien pätkätöiden jälkeen saanut vakituisen työpaikan, niin ei siitä halua vuoden kotihoidon takia irtisanoutua ja virkavapaatakaan tuskin saa.

"VIHAINEN"
eiköhän meidän tapauksessa päivähoitokulut ole kalliimmat kun se että olisin lapseni kanssa kotona kunnes hän on 3 :D teistä kaikista on sii hyvä kun lapsiperheiltä leikataan ? loppupeleissä nekin rahat taitaa mennä somaleille ja muille turhakkeille joilla ei oo ees aikomusta koskaan mennä töihin :D jotkut tekee lapset että niiden kanssa saa olla eikä tyrkkää heti tarhaan...olen siis niin huono ihminen kun haluan vain olla ainoan lapseni lapsuusajan tiiviisti yhdessä :))

"vieras"
[QUOTE="VIHAINEN";25783288]eiköhän meidän tapauksessa päivähoitokulut ole kalliimmat kun se että olisin lapseni kanssa kotona kunnes hän on 3 :D teistä kaikista on sii hyvä kun lapsiperheiltä leikataan ? loppupeleissä nekin rahat taitaa mennä somaleille ja muille turhakkeille joilla ei oo ees aikomusta koskaan mennä töihin :D jotkut tekee lapset että niiden kanssa saa olla eikä tyrkkää heti tarhaan...olen siis niin huono ihminen kun haluan vain olla ainoan lapseni lapsuusajan tiiviisti yhdessä :))[/QUOTE]

Aivan mahtavaa, jos haluat olla lapsesi lapsuusajan tiiviisti yhdessä. Mutta mieti ihan itse miten sen rahoitat. Mäki haluaisin vaikka mitä, mutta rahoitan haaveni ihan itse, en oleta valtion sitä tekevän.

"vieras"
Kun mun pitää laittaa kaksi alle kouluikäistä lastani vuoropäivähoitoon, jotta pääsen osa-aikaiseen työpaikkaani myyjänä minim. 20h/viikko, niin voi miettiä ainakin omalta kohdaltani että hyötyykö valtio?? Hoitomaksut mitä luultavimmin 0 euroa.

Varmasti on sellaisia, perheitä, joiden kohdalla tulisi halvemmaksi vaan jatkaa sitä kotihoidontukea. Kuitenkin kollektiivisesti tästä tulisi säästöä. Tämänaamuisen Hesarin mukaan noin 30-40 miljoonaa euroa vuodessa. Lisäksi tästä olisi muita hyötyjä naisille työmarkkinoilla, sekä palkkakehityksen ja urakehityksen suhteen.

"VIHAINEN"
kotona on vaikea olla rahatta. mielestäni ei paljoa ole tuo 3 vuotta, ku sen jälkeen kuitenki on aikomus mennä koulu.työelämään....eriasia varmaan one ne 10 lasta tekevät äidit joilla ei ole aikomusta mennä töihin.................................................

Yhteistyössä