Miksi juoksemme rahan perässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Työssäkäyvät ovat kamalan kateellisia kotona oleville äideille.

Kuitenkin jokainen, jolla on vähintään 2 lasta, tietää, että lasten hoitaminen on raskasta työtä, ei perhepäivähoitajakkaan ehdi pyykkejä hoitaa päivän lomassa, kun pitää ruokkia ja ulkoiluttaa lapset askarteluttaa, laulattaa leikityttää siivota jäljet, ja se kotiäiti joutuu yleensä itse leikkiä lasten kanssa, kun kotona ei ole saman ikäistä seuraa lapsille, on yleensä vauva/taapero ja leikki-ikäinen. Eli aivan yhtä paljon työtä on kotona 2 lapsen kanssa kuin pph:lla. Aivan loppuun vetää tuo äitiys jo kahden lapsen kanssa.

Mietinkin, jos lasten hoito käsitettäisiin kovaksi työksi, ja perheet alentaisivat vaatimuksiaan. Oltaisiin lasten kanssa kotona, mutta asuttaisiin vaatimattomasti. Monta lasta samassa huoneessa. Ei ostettaisi kaikkea. Näin äiti voisi ollla kotona niin pitkään kuin haluaa ja sen jälkeen levätä kun kaikki lapset koulussa.
Joo, utopiaa varmaan, mutta minusta tuntuu, kotiäitivuosien jälkeen, että olen jo valmiiksi niin väsynyt, että pitäisikö tästä oikeasti vielä töihin lähteä, ilman mitään lepoa.

Kaikki eivät tietenkään koe samoin, jos vain yksi lapsi, tai isovanhemmat lähellä.

meillä on kaksi kamaria ja kolme lasta, neljäs tilauksessa. hyvin mahdutaan. en itse pidä lastenhoitoa ollenkaan niin rankkana, kuin it-alan entistä työpaikkaani. en ressaa mistään, joten olen tosiaankin äitiysLOMALLA.

taas tämä kotiäiti on hyvä äiti -keskustelu! Yrittäkää nyt ymmärtää, että ei tarvitse olla mikään luksusasunto, että se maksaa. Ja laskut juoksee, joten ei kaikki pysty olemaan kotona 3v ja ei kaikki halua.

ois ihan kiva tarjota niille lapsille hyvä elämä mihin kuuluu myös yksityisyys, eli oma tila mihin muilla ei ole asiaa.. mä ainakin haluan että lapsilla on omat huoneet, ja itse en olkkarissa suostu nukkumaan, haluan että lapseni voisivat jotain harrastaa ja vaatettakin pääälleen saisivat, myöskin haluan kyetä antamaan heille syntymäpäivinä, jouluna ja joskus ihan muuten vaan lahjoja.. ja siis nämä asiat toteutuu jo ihan pieneklläkin palkalla, opetanm lapsilleni että raha ei kasva puussa ja kaiken eteen on töitä tehtävä.. mutta siis rahallisesti ei ole mahdollista jäädä kotiin 3vuodeksi, vaikka se raha ei onnelliseksi tee niin elämästä se tekee mukavampaa, ja rakkaus ei pelkästään lapselle riitä..

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
ois ihan kiva tarjota niille lapsille hyvä elämä mihin kuuluu myös yksityisyys, eli oma tila mihin muilla ei ole asiaa.. mä ainakin haluan että lapsilla on omat huoneet, ja itse en olkkarissa suostu nukkumaan, haluan että lapseni voisivat jotain harrastaa ja vaatettakin pääälleen saisivat, myöskin haluan kyetä antamaan heille syntymäpäivinä, jouluna ja joskus ihan muuten vaan lahjoja.. ja siis nämä asiat toteutuu jo ihan pieneklläkin palkalla, opetanm lapsilleni että raha ei kasva puussa ja kaiken eteen on töitä tehtävä.. mutta siis rahallisesti ei ole mahdollista jäädä kotiin 3vuodeksi, vaikka se raha ei onnelliseksi tee niin elämästä se tekee mukavampaa, ja rakkaus ei pelkästään lapselle riitä..

juuri näin!

Minulla on 5 lasta, mies tekee reissutöitä yhtenä-kahtena viikkona kuukaudessa (jos ei reissussa kotiutuu töistä klo 17.30) ja lisäksi hän harrastaa parina iltana viikossa urheilua.

Kyllä pääsisin helpomalla jos töissä kävisin :)
Päivän aikana saan laitettua pyykit, siivottua, kuljetettua lapsia harrastuksissa, kokattua ja jopa luettua "omia kirjoja".
Isovanhemmat yms. tukijoukot asuvat noin 100km päässä, joten ei juuri onnistu mikään pikainen lastenhoitoavustus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Työssäkäyvät ovat kamalan kateellisia kotona oleville äideille.

No mie en oo kateellinen, miulle on ihan sama onks joku kotona tenavien kanssa, työtön tms.

Ite en ainakaa viihtyis kotona koko ajan ja tenavien kanssa..

Tjaa, miksikö juoksemme rahan perässä. No me ei varsinaisesti juosta mutta koetetaan aina päästä eteen päin työurillamme. Mä tosin oon nyt kotona kahden lapsen kanssa. Raha luo turvallisuutta, niin se vain on. Ei mene yöunet maksamattomien laskujen vuoksi, ei riidellä rahasta, ei jouduta koskaan liian tiukille kun on talous aina tasapainossa. Ei oo ressiä tukalasta taloudellisesta tilanteesta eikä parisuhde koetuksella rahariitojen vuoksi. Kaikilla on sopivasti muttei liikaa tilaa, jokainen löytää rauhallisen sopen kotoa ja voi hengähtää, niin lapset kuin joskus vanhemmatkin. On hyvä jos jokaisella on joskus omaa aikaa ihan vaan omien juttujen parissa eikä kaiken tarvi olla yhtä suurta sirkusta ahtaissa tiloissa. Ja musta ainakin on tärkeetä voida tarjota lapsille myös harrastuksia. Ja joskus on ihanaa viettää kunnon perheloma. Mutta kaikkea tätä varten oh tehtävä töitä.

Yhteistyössä