Ei se kotiäitiys ole kuulkaa työtä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvatushenkilö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24672300]Huh, kylläpä sitä taas kaikenlaisesta asiasta "väännetään kättä" Ihmisiä ja mielipiteitähän on erilaisia, mutta mä en rehellisesti sanottuna ymmärrä miten kotiäitiyttä edes verrataan työhön??? Siis TYÖHÖN!!! Se on arkea ja suuri etuoikeus meille vanhemmille.... niin kuin moni sen on täällä jo todennutkin. itse me ollaan ne lapset haluttu tähän maailmaan ja mikä ihaninta täällä Suomessa on mahdollisuus olla heidän kanssaan kotona muutama vuosi, jos talous sen sallii. Itse olin 7 vuotta kotona lasten kanssa ja KYLLÄ, ajoittain rankkojakin hetkiä, mutta pääasiassa vain normaalia arkea. Nyt työelämässä ja se on kyllä ihan toinen juttu se.....[/QUOTE]

Jos ei verratakkaan ihan palkkatyöhön mutta kun sinä siivoat, tiskaat, leivot yms. Et varmaan sitten myöskään puhu kotiTÖISTÄ? Ihan laiskotteluahan se on. ;)

Olen kasvanut maatilalla. Ei siellä eroteltu, että työt heinäpellolla on työtä ja siivous ja tiskaaminen ei ole työtä. Kyllä kaikki on ollut työtä ja samalla elämää(myös se heinänteko). Ei minun mielestä työtä ja elämää voi erotella, elämä on työtä, työ kuuluu elämään, myöskin palkkatyö(ammattikin on muuten itse valittu).

Jos ei verratakkaan ihan palkkatyöhön mutta kun sinä siivoat, tiskaat, leivot yms. Et varmaan sitten myöskään puhu kotiTÖISTÄ? Ihan laiskotteluahan se on. ;)

Tolla periaatteellahan mä voisin sitten varmaan sanoa että mulla on 2 työtä....palkkatyö ja kotityöt. Mutta ei, olen edelleen sitä mieltä että siivoukset, ynm. kotona tehtävät hommat eivät ole työtä, ne on vaan arkea ja asioita mitkä pitää tehdä. *piste*

[QUOTE="vieras";24672456]Tolla periaatteellahan mä voisin sitten varmaan sanoa että mulla on 2 työtä....palkkatyö ja kotityöt. Mutta ei, olen edelleen sitä mieltä että siivoukset, ynm. kotona tehtävät hommat eivät ole työtä, ne on vaan arkea ja asioita mitkä pitää tehdä. *piste*[/QUOTE]Aamen. :)

[QUOTE="vieras";24671747]No olenkin jo todennut että tietotasostasi päätellen sulla ei ole tarpeeksi koulutusta opiskelijan ohjaamiseen.

Riippuu varmaan ihan koulusta ja koulutuksesta. Meillä ei saanut etsiä itse paikkaa, koska koulu oli etsinyt ja sopinut ne jo vuoden alussa ja ne piti täyttää.

Toisissa kouluissa olen nähnyt esim. ilmoitustaululla ilmoituksia joissa haetaan harjoittelijaa yritykseen. Nämä kouluissa joissa paikat etsitään itse.

t. kotiäiti[/QUOTE]

Ja toteamisesi vetää täydellisen vesiperän :D
Viime vuonna minulla oli ensimmäisen vuoden lähihoitaja opiskelija viikon ja voin sanoa, että oli mukava ja helpompi viikko vaikkei hän vastuussa ollutkaan, tai liika työllistetty.

Onko sulla tullut mieleen näiden omien johtopäätelmiesi seassa, että jopa kouluissa on erilaiset käytännöt =)

[QUOTE="vieras";24672456]Tolla periaatteellahan mä voisin sitten varmaan sanoa että mulla on 2 työtä....palkkatyö ja kotityöt. Mutta ei, olen edelleen sitä mieltä että siivoukset, ynm. kotona tehtävät hommat eivät ole työtä, ne on vaan arkea ja asioita mitkä pitää tehdä. *piste*[/QUOTE]

saat olla sitä mieltä, en yritä mielipidettäsi muuttaa. Kerroin vain millä perusteella se minun mielestäni on työtä ja myös minulla on oikeus mielipiteeseen eikä sinun tarvitse sitä edes ymmärtää.

[QUOTE="vieras";24672031]On kyllä.
Mä taas olin kotona ollessa, en kokenut saavani tarpeeksi haasteita ja tekemistä vain kotia ja lasta hoitaessa.
Siispä myös opiskelin etänä ja jatkoin koulua kunnolla lapsen ollessa parivuotias, lisäksi tein töitä silloin tällöin.[/QUOTE]

Mulla ihan sama homma. Opiskelin lapsen päiväuni aikana, koska tuntui ettei mulle riittänyt se, että keskustelen haaareiden vedepitävyydestä puistossa ja kestovaippojen reunojen falskaavuudesta.

Edelleenkin olen sitämieltä, että kotona oleminen lapsen kanssa on etuoikeus. Kotihoidontuen aika voi tehdä OIKEAITA töitä, koska siitä ei rankaista. Äitiysloman rahahan määräytyy aikaiempien tulojen mukaan mikä on mielestäni ihan oikein. Itse sain n. 1600 euroa käteen äitiysloman aikana ja mielestäni se oli ihan mukava raha siitä, että sain nukkua pitkään lapseni kanssa, juoda kahvia ja istuskella naistenlehden kanssa puistossa ja käydä vaunulenkeillä. Kotihoidontuen aikana tein satunaisia töitä iltaisin/vkonloppuisin/etänä ja siitä sai lisätuloa.

En tarkoita, että kaikkien pitäisi suunnitella, koska lapsia tekee, mutta itse tein niin koska en halunnut ns. venyttää penniä kotonaolon aikana.

Jokainen tekee omat ratkaisunsa ja niistä on ihan turha valittaa. On oma valinta jäädä kotihoidontuella kotiin vuosiksi. Ei yhteiskunnan mielestäni tarvitse vuosia elättää ihmisiä, jotka eivät viitsi edes yrittää ansaita elantoa itse.

Ja ne, jotka väittävät etteivät saa töitä. Se on p****jauhantaa. ns. huonompi työ ei enää kelpaa ihmisille. Kaupankassoja arvostellaan ja lähihoitajien työ on per**'stä. En minäkään palkkaisi sellaisia ihmisiä, jotka eivät edes arvosta työtä.
Vaikkakin olen nykyään ylempänä toimihenkilönä, esimiesasemassa niin silti arvosta edelleen sitä mistä olen lähtenyt. Jakanut mainoksia minimipalkalla, ollut kaupan kassalla ja pessyt invalidien ja vanhusten takapuolia. Yhtään ammattia ei pidä väheksyä ja töitä voi tehdä enemmän. Aikoinaan tienasin joulukuussa invalidien kanssa 6000 euroa. (yötyöt ja juhlapyhät) eli töitä on, mutta tekijöitä ei löydy.

Tulipa pitkä teksti. Eli kiteytettynä; kotiäitiys ei ole työtä.

Yhteistyössä