Tulisiko naisen kestää synnytyskipu ilman puudutteita?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voidaan esittää myös kysymys siitä, että miten paljon puudutteet häiritsevät kiintymyssuhteen syntymistä? Vai onko kyseessä silti mittareilla todettava ero, jolla ei ole käytännössä mitään merkitystä?
 
Eikai mullakaan sitte oo kiintymussuhde kehittyny tohon lapseen kun sain puudutteen enkä edes sitä sitte alakautta ulos saanu. Mulla se kesti niin kauan että olin jo aivan uupunut kivusta ja lievitystä sain vasta myöhään jollon homma oli pahasti kesken. Saimpa levätä edes kotvasen kun puudute vaikutti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sektio:
Ei tietenkään. Lisäksi naisen tulisi itse saada valita synnytystapansa ( sektio vai alatiesynnytys ).

Oon samaa mieltä. Alatiesynnytys on yleensä monessa suhteessa parempi synnytystapa, mutta potilaalla pitäisi silti olla oikeus päättää omasta hoidostaan.

Synnytyssairaalat ovat luonnottomia ja vauvalat häiritsevät äiti-lapsi -suhteen kehittymistä. Pitäisikö niidenkin käyttöä rajoittaa?
 
Miehet nyt ei tiedä tuosta kivusta mitään.
Mutta kipu on niin yksilöllista ettei tuohon voi sanoa että pitää kestää ilman kipulääkkeitä.
Itse olen kolme synnyttänyt ilman kipulääkkeitä,mutta jos en olisi mielestäni kestänyt olisin taatusti vaatinut apuja.
 
ei tarvitse.synnytyksiä on niin erillaisia.ja kipukynnyksiä.esikoisen synnytin kaikilla tarjotuilla puudutteilla ja kuopus tuli taas luomuna.supistukset oli ihan erillaisia molemmissa.
 
ei tarvitse.synnytyksiä on niin erillaisia.ja kipukynnyksiä.esikoisen synnytin kaikilla tarjotuilla puudutteilla ja kuopus tuli taas luomuna.supistukset oli ihan erillaisia molemmissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Miehet nyt ei tiedä tuosta kivusta mitään.
Mutta kipu on niin yksilöllista ettei tuohon voi sanoa että pitää kestää ilman kipulääkkeitä.
Itse olen kolme synnyttänyt ilman kipulääkkeitä,mutta jos en olisi mielestäni kestänyt olisin taatusti vaatinut apuja.

Mä sanoisin mielummin, että miehet ei tiedä kiintymyssuhteen syntymisestä mitään. Ei äiti koe synnytystä samanlaisena uuden ihmisen syntymänä kuin miehet. Vauva on tuttu raskausajalta.
 
Kaksi synnytystä takana:
1. vaikea imukuppisynnytys ja epiduraalipuudute, raju kokemus vaikkakin kesti vain 10 tuntia, mutta puudutteen ansiosta synnytyksestä jäi "hyvä" mieli.

2.synnytys oli ns. luomusynnytys, ilman mitään apuja (paitsi lämpötyyny :D). Synnytys kesti vain muutaman tunnin, ponnistuvaihe minuutin, mutta TRAUMA jäi. Kipu oli sietämätöntä, näen siitä vieläkin painajaisia 1v2kk jälkeen!!!

Rakastan molempia lapsiani, mutta synnyttämään en enää mene.... jos puudutetta ei 100% varmuudella luvata
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No mun mielestä se sattu silti, vaikka oli epiduraali. Ja onnistumisen tunne oli siinä, että olin sen jälkeen hengissä ja lapsikin oli hengissä. Kiitos nykyajan lääketieteellisten keinojen.

Ennenhän synnytykseen usein kuoli. Eikä ennen oltu lapsiin sen kiintyneimpiä, niitähän tapettiin tosta noin vaan tyynyllä tukehduttamalla. Salaa synnytettiin ja pistettiin vastasyntynyt säkkiin ja heitettiin jokeen.

Juu, tämähän oli "ennen vanhaan" yleinen käytäntö! ;)

Vitsi kun sulta tulee aina niin fiksuja kommentteja.......
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hups..:
Kaksi synnytystä takana:
1. vaikea imukuppisynnytys ja epiduraalipuudute, raju kokemus vaikkakin kesti vain 10 tuntia, mutta puudutteen ansiosta synnytyksestä jäi "hyvä" mieli.

2.synnytys oli ns. luomusynnytys, ilman mitään apuja (paitsi lämpötyyny :D). Synnytys kesti vain muutaman tunnin, ponnistuvaihe minuutin, mutta TRAUMA jäi. Kipu oli sietämätöntä, näen siitä vieläkin painajaisia 1v2kk jälkeen!!!

Rakastan molempia lapsiani, mutta synnyttämään en enää mene.... jos puudutetta ei 100% varmuudella luvata

Tismalleen samanlainen kokemus mullakin kahdesta ja jälkimmäisestäkin lauseesta olen yhtämieltä.
 
En lukenut koko ketjua läpi, mutta ei pitäisi kestää. Kipukynnykset ja tilannekohtaiset tekijät vaikuttaa niin paljon. Itse en ehtinyt mitään puudutuksia/kipulääkkeitä saamaan kun olin jo 9cm auki sisääntulotarkastuksessa. Kun saliin saakka ehdittiin, aloin jo pikkuhiljaa ponnistelemaan. Kotona pärjäsin kuumalla suihkulla ja kaurapussilla juuri ja juuri. Täytyy tosin sanoa, että ennenaikaisuuden uhkaa oli päällä kauan ja paria päivää ennen synnytystä olin jo 6 cm auki. Jos oltaisiin alkutilanne olisi ollut toinen, olisi synnytyskin kestänyt kauemmin ja lääkkeitä olisi voitu tarvita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja papua:
Alkuperäinen kirjoittaja sektio:
Ei tietenkään. Lisäksi naisen tulisi itse saada valita synnytystapansa ( sektio vai alatiesynnytys ).

Oon samaa mieltä. Alatiesynnytys on yleensä monessa suhteessa parempi synnytystapa, mutta potilaalla pitäisi silti olla oikeus päättää omasta hoidostaan.

Synnytyssairaalat ovat luonnottomia ja vauvalat häiritsevät äiti-lapsi -suhteen kehittymistä. Pitäisikö niidenkin käyttöä rajoittaa?

Meidän synnytyssairaalassa ei mitään vauvalaa edes ole enää. Kaikki vauvat alusta saakka vierihoidossa, siis jos vauvan kunto hyvä.
 
Teistä jokainen puhuu omasta kokemuksestaan, sen sijaan tuo (mies)lääkäri on nähnyt varmasti tuhansia synnytyksiä. Ja käsittääkseni naispuoliset synnytyslääkärit ovat esittäneet vielä ronskimpia samansuuntaisia kommentteja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieraileva tähti:
Teistä jokainen puhuu omasta kokemuksestaan, sen sijaan tuo (mies)lääkäri on nähnyt varmasti tuhansia synnytyksiä. Ja käsittääkseni naispuoliset synnytyslääkärit ovat esittäneet vielä ronskimpia samansuuntaisia kommentteja.

Niinno ei sitä muusta voisikaan puhua kuin omasta kokemuksestansa, toisen kipua ei voi tuntea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiuru:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No mun mielestä se sattu silti, vaikka oli epiduraali. Ja onnistumisen tunne oli siinä, että olin sen jälkeen hengissä ja lapsikin oli hengissä. Kiitos nykyajan lääketieteellisten keinojen.

Ennenhän synnytykseen usein kuoli. Eikä ennen oltu lapsiin sen kiintyneimpiä, niitähän tapettiin tosta noin vaan tyynyllä tukehduttamalla. Salaa synnytettiin ja pistettiin vastasyntynyt säkkiin ja heitettiin jokeen.

Juu, tämähän oli "ennen vanhaan" yleinen käytäntö! ;)

Vitsi kun sulta tulee aina niin fiksuja kommentteja.......

Kyllä se lapsien rakastaminen nykyisin on paljon yleisempi käytäntö. Kivunlievityksestä huolimatta. Nykyään lapsetkin mielletään ihmisiksi. 500 vuotta sitten tilanne oli vähän toisenlainen. Mutta voithan toki sanoa mua tyhmäksi, jos helpottaa.
 
Ei tarvi. Miksi pitäisi niin kaunis tapahtuma pilata sillä, et sattuu liikaa. Joillekkin se kipu vaan on liikaa. Selviäähän siittäkin, mutta tämmösestä synnytyksestä ei jää mukavaa muistoa.
Itse vetelin ilokaasua 2 viimesessä synnytyksessä ja ihan hyvillä mielin voisin mennä taas synnyttään. Tosin en mä enää vauvaa taho. :snotty:
 
Minusta miesten ei pitäsi saada mitään puudutusta jos hänelle tikkejä ommellaan,olkoot haava kuinka syvä tahansa.
Eikä myöskään mitään puudutetta vaikka luomia tai rasvapatteja poistetaan,oppiihan kiintymään paremmin terveeseen ihoon :laugh:
Sama pätee
hammaslääkärissäkin jos joutuu vaikka sen hampaan poistamaan niin ei mitään puudutusta miehille,
oppivathan huolehtimaan hampaistaan paremmin :kieh:
 
Ällöttävä ajatus, että nainen ei itse saisi päättää puudutteen tarpeesta (olettaen että antaminen on mahdollista siinä vaiheessa)! Siinähän nainen taas alistettaisiin vanhaan asemaan, toisen holhottavaksi, ihan kuin vajaaälyinen, ei osaa itse tietää omaa parastaan. Ihan kuin muut tietäisivät kivun määrän.

Tarpeetonta ja tyhmää perustella sillä, että auttaisi muka kiintymään paremmin, nykyaikana lapset on tarkkaan harkittu ja joskus työn takana, joten eiköhän se kiintyminen tule joka tapauksessa, jos sen lapsen on oikeasti halunnut. Sietämätön kipu sen sijaan voi jättää traumoja itse kokemuksesta, ja sitä pitäisi hoitaa, eihän kukaan mene synnyttämään sen takia, että haluaa vain synnyttää. Naista ei pidä alentaa tuolla tavalla, hyi. Kipu on kipua ja jos on lääkettä niin sitä tulee halutessaan saada.
 
Jos pystyy synnyttämään kipua lievittämättä, niin mikäs siinä mutta joskus kipulääkitys on todella tarpeen ettei synnytys pitene sen takia. Liiallinen kipu ja jännitys estää kohdunsuuta aukeamasta. Olen yhden synnyttänyt kipulääkkeittä eikä synnytys tai kiintymissuhde ole sen kummempi verrattuna muihin joista olen saanut jotain.

Ja tottakai oma luomusynnytykseni kun kesti 2h niin on hiukka eri asia kun vertaa tunteja kestäviin synnytyksiin.
 

Yhteistyössä