Tulipas paha mieli..lapsen varahoitopaikasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kumman väsyneitä ihmiset nykyaikana, hyvä kun jaksaa normin työpäivän pituisen päivän. Mulla on työmatkoineen työaika pidempi kun sulla, mutta hyvin jaksaa vielä illalla. Sulla on lyhyempi päivä, kun ei tartte matkata mihinkään ja silti väsyttää. Kummalista.

Joo, sitä onkin vaikea ymmärtää ennen kuin kokeilee ;) Kolme vaippaikäistä ja isommat lapset päälle.. Mutta sullahan onkin kahvitauot ja ruokatauko lisäksi. Mulla ei ole niitäkään. Matkata ei tarvi, mitä nyt tuolla leikkipuistoissa sun muissa neljä-viisikin tuntia päivässä leikkiä lasten kanssa :D Kevyttä sisätyötä :whistle: Siihen päälle sitten kaikki mitä nyt liittyy.. ruoanlaitot, siivous työpäivän jälkeen, omien lasten suihkut, nukkumaanmenot jne.

Minä en kyllä ottaisi näitä varalapsia tutustumaan ollenkaan, vaikka se varmasti vanhemmasta julmalta kuulostaa. Eikä kyllä kukaan ole edes sellaista kysynyt, ei edes pidemmän varahoidon ollessa kyseessä. Niitä varalapsia kun on paljon, niin siinä menisi kaikki illat tai sitten hoitolapsien päivät niihin tutustumisiin. Ehkäpä hoitaja oli vähän ihmeissään, pitääkö nyt kuukauden takia tulla tutustumaan. Ja kyllä, mullekin pitäisi sanoa tarkkaan milloin tulee, melkeenpä 5 minuutin tarkkudella, että järjestäisin päivän ohjelman niin, että ehtii vanhempien kanssa jutella ja lapseen tutustua.

Alkuperäinen kirjoittaja arvokiista:
Tässähän se taas nähdään. Pph:n työ katsotaan sellaiseksi että ilomielin täytyy tehdä töitä työajan ulkopuolella vanhempien kohtuuttomien vaatimusten kanssa. Sillä pienellä palkalla millä hätinä edes elää.

Mutta yksityisyrittäjä, joka saa päättää työaikansa melkein miten tahtoo, ei voi joustaa yhtään.

Siis edelleen, mulla on liike, ja siinä on aukioloajata, en voi niistä poiketa. Ja kyllä mäkin pidän liikettä auki teille mattimyöhäisille, jotkaa tulette sisään 5 vaille enne sulkemisajan, ja teillä ei tunnu olevan minnekään kiire. Siinä sitten hymyssä suin katselen, kun kiertelette, ettekä sitten edes osta mitään..
Eikä nyt ollut kyse siitä, ettenkö olisi joustanut/hän ei olisi joustanut, vaan hänen puhetyylistä yleensä, joka oli tosi tyly..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos sun mies menee jo seitsemäksi töihin, niin moneltako pääsee? Se ei sit ois voinu töiden jälkeen käydä lapsen kans tutustumassa...?

ehdotinkin sitä, mutta hällä loppuu tällä viikolla tuntia ennen jo työt.. mutta eipä siinä, pääasia, että se MA nyt järjesty, ärsytt vaan se asenne..

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Alkuperäinen kirjoittaja arvokiista:
Tässähän se taas nähdään. Pph:n työ katsotaan sellaiseksi että ilomielin täytyy tehdä töitä työajan ulkopuolella vanhempien kohtuuttomien vaatimusten kanssa. Sillä pienellä palkalla millä hätinä edes elää.

Mutta yksityisyrittäjä, joka saa päättää työaikansa melkein miten tahtoo, ei voi joustaa yhtään.

Siis edelleen, mulla on liike, ja siinä on aukioloajata, en voi niistä poiketa. Ja kyllä mäkin pidän liikettä auki teille mattimyöhäisille, jotkaa tulette sisään 5 vaille enne sulkemisajan, ja teillä ei tunnu olevan minnekään kiire. Siinä sitten hymyssä suin katselen, kun kiertelette, ettekä sitten edes osta mitään..
Eikä nyt ollut kyse siitä, ettenkö olisi joustanut/hän ei olisi joustanut, vaan hänen puhetyylistä yleensä, joka oli tosi tyly..
Voithan. Laitat lapun, että huomenna/tänään avataan vasta kello x. SINÄ pystyt paljon helpommoin joustamaan liikkeesi aukioloajoissa kuin pph omissa töissään.

Tai sitten voit hommata jonkun sijaisen sinne kassan taakse tunniksi.

Eihän ne asiakkaat kuitenkaan edes osta mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja varapph:
Minä en kyllä ottaisi näitä varalapsia tutustumaan ollenkaan, vaikka se varmasti vanhemmasta julmalta kuulostaa. Eikä kyllä kukaan ole edes sellaista kysynyt, ei edes pidemmän varahoidon ollessa kyseessä. Niitä varalapsia kun on paljon, niin siinä menisi kaikki illat tai sitten hoitolapsien päivät niihin tutustumisiin. Ehkäpä hoitaja oli vähän ihmeissään, pitääkö nyt kuukauden takia tulla tutustumaan. Ja kyllä, mullekin pitäisi sanoa tarkkaan milloin tulee, melkeenpä 5 minuutin tarkkudella, että järjestäisin päivän ohjelman niin, että ehtii vanhempien kanssa jutella ja lapseen tutustua.

kunnalta tuli ilmoitus varahoitopaikasta, ja siinä nimenomaan käskettiin ottaa yhteyttä varahoitopaikkaan ja sopimaan tutustumiskäynnitä.. käytäntöjä tietty on monia.. Meidän lapsi kun on viä alle 2-v. niin kyllä koen, että hällekin on kivempi, että näkee tulevan hotajan edes kerran ennalta.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Kumman väsyneitä ihmiset nykyaikana, hyvä kun jaksaa normin työpäivän pituisen päivän. Mulla on työmatkoineen työaika pidempi kun sulla, mutta hyvin jaksaa vielä illalla. Sulla on lyhyempi päivä, kun ei tartte matkata mihinkään ja silti väsyttää. Kummalista.

Joo, sitä onkin vaikea ymmärtää ennen kuin kokeilee ;) Kolme vaippaikäistä ja isommat lapset päälle.. Mutta sullahan onkin kahvitauot ja ruokatauko lisäksi. Mulla ei ole niitäkään. Matkata ei tarvi, mitä nyt tuolla leikkipuistoissa sun muissa neljä-viisikin tuntia päivässä leikkiä lasten kanssa :D Kevyttä sisätyötä :whistle: Siihen päälle sitten kaikki mitä nyt liittyy.. ruoanlaitot, siivous työpäivän jälkeen, omien lasten suihkut, nukkumaanmenot jne.

Se on kans semmoinen ammatinvalinta kysymys. Jos voivottelee kuinka vaikeaa on lapsia hoitaa, niin ehkä kannattaisi vaihtaa ammattia. Ehkä sopisit muuhun työhön paljon paremmin.

Matkalla tarkoitin aikaa, joka kuuluu työpäivän pituuteen l. sulla ei ole sen pidempi päivä, hyvässä lykyssä lyhyempi kuin mulla. Sun työnkuvaan kuuluva liikunta ei liittynyt tähän mitenkään.

Oma on lapsi mullakin, kun työpäivä päättyy. Sitä aikaa kyllä odotan innolla enkä negatiivisesti. Ja suihkussa käy munkin lapsi ja ruokaa laitetaan sillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Nyt täytyy tunnustaa että mulla ei ole edes käynyt mielessä käydä tutustumassa varahoitopaikkaan.

Ei varmaan sulle sillä olekaan merkitystä, mutta ajatteleppa lasta, joka joutuu jäämään ihan oudolle ihmiselle moneksi tunniksi..

Se on kans semmoinen ammatinvalinta kysymys. Jos voivottelee kuinka vaikeaa on lapsia hoitaa, niin ehkä kannattaisi vaihtaa ammattia. Ehkä sopisit muuhun työhön paljon paremmin.

Matkalla tarkoitin aikaa, joka kuuluu työpäivän pituuteen l. sulla ei ole sen pidempi päivä, hyvässä lykyssä lyhyempi kuin mulla. Sun työnkuvaan kuuluva liikunta ei liittynyt tähän mitenkään.

Oma on lapsi mullakin, kun työpäivä päättyy. Sitä aikaa kyllä odotan innolla enkä negatiivisesti. Ja suihkussa käy munkin lapsi ja ruokaa laitetaan sillekin.

Tässähän puhuttiin vapaa-ajasta, eli onko pph:n vapaa-aika sinusta sellaista jota ei tarvitse arvostaa? Paljonko yleensäkin luulet sitä olevan? Mulla on tällä viikolla harvinaisen lyhyt työpäivä, sillä ihan hyvin ensimmäiset lapset voisivat olla täällä jo 6-7 aikaan. Joustoa kyllä löytyy, mutta haluan pitää kiinni vapaa-ajastani, jota on varsin niukasti. Haluan ehdottomasti myös aikaa omille lapsilleni, joten mieluummin vietän ne vapaapäivät heidän kanssaan kuin tutustuen uusiin lapsiin.

Eli ymmärrän varahoitopaikan pph:ta noiden aikataulujen kanssa.

Ei nyt tarviis alkaa lyttäämään ap:tä tai vähättelemään hänen töitään, vaikka hän hiukan voimakkaasti reagoikin tähän.
Kyllähän sen ymmärtää, että haluaa käydä tutustumassa varsinkin noinkin pienen lapsen kanssa. Mutta siitä on turha valittaa jos pph ei ota vastaan vapaa ajalla..

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:

Tässähän puhuttiin vapaa-ajasta, eli onko pph:n vapaa-aika sinusta sellaista jota ei tarvitse arvostaa? Paljonko yleensäkin luulet sitä olevan? Mulla on tällä viikolla harvinaisen lyhyt työpäivä, sillä ihan hyvin ensimmäiset lapset voisivat olla täällä jo 6-7 aikaan. Joustoa kyllä löytyy, mutta haluan pitää kiinni vapaa-ajastani, jota on varsin niukasti. Haluan ehdottomasti myös aikaa omille lapsilleni, joten mieluummin vietän ne vapaapäivät heidän kanssaan kuin tutustuen uusiin lapsiin.

Eli ymmärrän varahoitopaikan pph:ta noiden aikataulujen kanssa.

Ymmärrän toki minäkin, että haluaa pitää illat vapaana, mutta enemmän tässä siis oli kyse siitä, miten tämä ihminen tylysti vastasi kaikkeen, mitä yritti ehdottaa.. mutta menenpä tästä näkemään painajaisunia lapsen hoitopaikasta, ja kiitos teille, jotka ymmärsitte, mitä yritin tällä aloituksella kertoa..

että erhepäivähoitajilla on varmaan pitkät työpäivät, joten haluavat varmaan sen pienen vapaa-ajan olla vapaalla...Muutenhan kaikki tulisivat iltaisin tutustumaan uuteen hoitopaikkaan. Tosin ymärrän Ap:tä, että haluavat tutustua hoitopaikkaan ensin. Itse olemme järjestäneet loman sillein, että lapsen ei tarvitse mennä varahoitoon. Eli olemme osan lomasta koko perhe yhdessä ja osan aina toinen vanhemmista lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Nyt täytyy tunnustaa että mulla ei ole edes käynyt mielessä käydä tutustumassa varahoitopaikkaan.

Ei varmaan sulle sillä olekaan merkitystä, mutta ajatteleppa lasta, joka joutuu jäämään ihan oudolle ihmiselle moneksi tunniksi..

Meillä on pienet piirit. Alueen pph:t on tavalla tai toisella tullut tutuksi puistossa, jumpassa tms. paikassa tai sitten he ovat tuuranneet satunnaisesti ryhmiksessä.

Lapselle on äärimmäisen tärkeää tutustua etukäteen paikkaan jossa hän tulee aikaansa viettämään. Jos miettii lapsen turvallisuudentunnettakin, niin sehän on ihan selvää.

Meille tullaan AINA tutustumaan ennen hoitoa mielellään koko perheen voimin, jutellaan kasvatuksen arvoista, mistä lapsi tykkää mistä ei, miten hän nukahtaa, rauhoittuu yms. Olisin kummastunut jos vanhemmat ei haluaisi käydä meillä ennenkuin tuo oman lapsensa sinne viettämään suuren osan päivästään. Jos huomaan, että jonkun lapsen on vaikeaa jäädä vieraan kanssa ekaa kertaa, otan hänet mielellään "harjoittelemaan" muutaman kerran vain osaksi päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja hellä nanny:
Lapselle on äärimmäisen tärkeää tutustua etukäteen paikkaan jossa hän tulee aikaansa viettämään. Jos miettii lapsen turvallisuudentunnettakin, niin sehän on ihan selvää.

Meille tullaan AINA tutustumaan ennen hoitoa mielellään koko perheen voimin, jutellaan kasvatuksen arvoista, mistä lapsi tykkää mistä ei, miten hän nukahtaa, rauhoittuu yms. Olisin kummastunut jos vanhemmat ei haluaisi käydä meillä ennenkuin tuo oman lapsensa sinne viettämään suuren osan päivästään. Jos huomaan, että jonkun lapsen on vaikeaa jäädä vieraan kanssa ekaa kertaa, otan hänet mielellään "harjoittelemaan" muutaman kerran vain osaksi päivää.

Ihanan kuuloinen hoitaja olet! Meillä kun on niin ihana tämä meidän vakkari-hoitaja, että on varmaan liian hyvälle tottunut. :)

Vaikea ottaa kantaa, kun ei tiedä missä sävyssä olette kumpikin oikeasti sitä keskustelua käyneet. On ymmärrettävää, että hoitaja ei voi tavata vanhempia milloin hyvänsä, toisaalta on ikävää jos hän suhtautuu asiaan jotenkin negatiivisesti alun alkaen.

Minusta kyllä olisi tärkeää etenkin pienen lapsen kohdalla käydä tutustumassa paikkaan etukäteen, jos kerran sekä aikuiset että lapset ovat ihan vieraita. Sen verran pitäisi lapsen parasta ajatella. Milloin hän on menossa sinne hoitoon, eikä asiaa voisi vielä yrittää järjestää jotenkin fiksusti?

Onko teidän ihan pakko viedä lapsi varahoitopaikkaan eli teillä ei ole mahdollisuutta pitää häntä kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja hellä nanny:

Eiköhän näin tee jokainen silloin kun lapsi hoitotaipaleen aloittaa. Meillä lapsella oli pehmeä lasku viisi päivää =) Toinen tarina onkin sitten se kun esim. flunssakausi iskee ja hoitajat ovat kipeänä. Silloin ei kauheasti päästä tutustumaan varahoitopaikkaan.

no epäilen ettei ap olis koko iltaa siellä viettänyt.. pph olis ystävällisesti voinut yrittää yhteishengessä sopia ajan joka kävis molemmille, eikä tyrmätä kaikkea kättelyssä.

jäis mullekki paskanmaku suuhun moisesta. miettisin et jos on mulle tollanen et millanen on sit lapsille?

ensivaikutelmasta on aika vaikea päästä eroon..

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
no epäilen ettei ap olis koko iltaa siellä viettänyt.. pph olis ystävällisesti voinut yrittää yhteishengessä sopia ajan joka kävis molemmille, eikä tyrmätä kaikkea kättelyssä.
Niinhän tässä nyt tehtiin. Ajaksi sovittiin ap:n lomapäivä mikä tuntuu ap:ta kauhistuttavan. Hänen omasta lapsestaan on kyse ja pitää lomapäivää uhrata lapsen asioiden hoitamiseen!

Sen sijaan pph:n olisi pitänyt pari tuntia töidensä päättymisen jälkeen jälleen alkaa tehdä töitä. Suostuisitko sinä omassa työssäsi samaan ihan mukisematta? Sinulla olisi vaikka joku kokous tai perehdytys klo 18 kun työaikasi loppuu klo 16. Siinä sitten tyhjänpanttina pyörittäisit peukaloita tai ehkä juuri ja juuri ehtisit pyörähtämään kotona.

Lopputulos: työasian takia menee koko vapaailta ja palkkaa siitä saa vain kokouksen ajalta.

kurja juttu, jos sinulle on jäänyt tuollainen kuva. Jo ennen tapaamista. Mutta sehän hoituu siis maanantaina, kun menette. Siis toivottavasti löydätte yhteisen sävelen.

Itse en ota perheitä vastaan vapaa-ajalla. Tähän oli ihan pakko laittaa stoppi, kun alkoi olemaan järjestään niin, että tutustujat soittivat tyyliin sunnuntai-iltana, että tullaan käymään kun huomenna oltais tulossa hoitoon. Ja siis ihan vaan ilmoitustyyliin. Ei kysytty, ei ehdotettu.
Olkaa yhteydessä hyvissä ajoin, jos mahdollista! Ihan varmasti saatte jokainen sovittua yhdessä hoitajan kanssa, että milloin olisi MOLEMMILLE passeli aika :)

Itse sain tässä eräältä varahoitolapsen vanhemmalta pyyhkeitä, kun en suostunut ottamaan heidän molempia lapsiaan varahoitoon. Ainoastaan toinen on minulle merkattu varahoitolapseksi, ja tuona akuuttina päivänä ryhmässäni oli jo täysi miehitys, ts. 4 lasta paikalla. Isomman, siis vakituisen vh-lapseni olisin ottanut, mutta pienempi, alle vuoden ikäinen olisi pitänyt viedä toiseen, omaan varapaikkaansa.
Asia kun on niin, että JOS jotakin sattuuisi, olisin minä itse henkilökohtaisesti vastuussa, koska olen suostunut sallitun ryhmäkoon ylittämään. Asiaa vaan on joidenkin niin kovin hankala ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja juu juu:
Niinhän tässä nyt tehtiin. Ajaksi sovittiin ap:n lomapäivä mikä tuntuu ap:ta kauhistuttavan. Hänen omasta lapsestaan on kyse ja pitää lomapäivää uhrata lapsen asioiden hoitamiseen!

Sen sijaan pph:n olisi pitänyt pari tuntia töidensä päättymisen jälkeen jälleen alkaa tehdä töitä. Suostuisitko sinä omassa työssäsi samaan ihan mukisematta? Sinulla olisi vaikka joku kokous tai perehdytys klo 18 kun työaikasi loppuu klo 16. Siinä sitten tyhjänpanttina pyörittäisit peukaloita tai ehkä juuri ja juuri ehtisit pyörähtämään kotona.

Lopputulos: työasian takia menee koko vapaailta ja palkkaa siitä saa vain kokouksen ajalta.

En ole mielestäni valittanut, että tuo MA olisi huono päivä meille, sehän käy hyvin meille kaikille. Edelleenkin on kyse vain siitä asenteesta, kun kaikki yrmättiin sellaiseen äänen sävyyn, että paha maku jäi. Ja meidän lapsella on jo ollut varahoitopaikka, jossa ollut pariin otteeseen, mutta kun hänkin on juuri heinäkuun lomalla,niin lapsemme joutuu varahoidon varahoitoon. Eikä ole mahdollisuutta pitää lasta kotona, kun molemmat ollaan töissä..
Mutta nyt nukkumaan, aamulla kello soittaa aikasin..

Alkuperäinen kirjoittaja juu juu:

en mä kyl saanu tollasta kuvaa, mut siis mustakin kuulosti aika kauheelle natsille toi nainen... :(

meidän tyttö alotti pph:lla aikoinaan ja kyllä se meidät otti vastaan ainakin silloin kun hällä oli vapaa et sai jutella rauhassa. no hää olikin aivan ihana hoitaja joka oli 26v toiminu pph:na. taidettiin viipyä alle tunti.

Yhteistyössä