taas paha mieli lapsen hoitoon lähtiessä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmä-äiti

Vieras
Sanokaa mitä ihmettä teen tuon 5 vuotiaan kanssa joka joka aamu saa minut hermoromahduksen partaalle. Olen huono hermoinen muutenkin, ja saatan tulistua turhankin helposti mutta kun mietin jotain muuta ihmistä esim. kaveriani asemaani aamuisin he eivät vamaan kestäisi hetkeäkään. Mietin olenko näin huono äiti että saamme lapsen kanssa molemmat pahan mielen melkein joka aamu. nytkin lapsi lähti hoitoon isänsä hakemana kun soitin miehelle joka lähellä töissä että hae tämä nyt mä en enää kestä. iTe lähden töihin vasta tunnin päästä, pako rauhottua (ja meikata uudestaan)..
tilanne siis tämä että 5 vuotias koko ajan kiukuttelee eikä tottele mitään, kuuluu varmaan ikään mutta kun minä en vain enää jaksa. Mulla vielä ylivilkas 2 vuotias joka ei myöskään usko mitään niin meidän sirkus aamuisin on aikamoinen. Tänään tilanne oli sellainen että 5-vuotias kuiskaili koko ajan pienemmälle että "törmäile seiniin" kun tämä ajoi pikkumopolla tässä sisällä. no, siitä komensin isomman kuistiin istumaan, oikein löntystellen lähti kävelemään johon huusin "vauhtia siihen". no, sitten hän istui kuistissa johon tulin pienempää pukemaan ja samalla "naputan" ja mäkätän isommalle kuinka hänen pitää jo tuon ikäisenä uskoa kun tietää ettei seiniin törmäillä jnejne. hän näyttää kieltä! paketti on valmis, minä hermostun ja komennan isomman omaan huoneeseen ja uhkaan jättää hänet sinne päivän ajaksi. Isompi saa itkuraivarit ja minä vain puen kuistissa pienempää.

No, iskä tuli lapset hakemaan ja tilanne sovittiin isomman kanssa. hän sanoi olevansa pahalla mielellän ku huusin j minä pyysin huutamista anteeksi mutta sanoin että äiti ei jaksa kun tämä ei usko mitä sanotaan.

Tässä siis esimerkki tästä aamusta, joka aamu menee samalla kaavalla yleensä. Jonkinlainen tappelu saadaan aikaiseksi. Olen siis niin väsynyt tähän hommaan. Mitä ihmettä teen että saan isomman tottelemaan ja uskomaan, kun jäähyt tms ei auta. Meillä on aresteja ym sitten kun ei tottele (esim. ei saa mennä ulos) mutta en itse sitä jaksa kauaa kun se että isompi on ulkona poissa rassaamasta pienempää KOKO ajan niin itse saan henghtää sisällä hetken.

Nyt töihin todella huonolla omalla tunnolla varustettuna, itkun partaalla :/ toivottavasti 5vuotiaalla parani mieli eikä enää hoidossa ole pahalla mielellä ;(

Kun sinä laitat lapsen jäähylle, lapsi istuu jäähyn ja sinä pysyt pois sieltä naputtamasta. Kun lapsi viedään jäähylle, silloin kerrotaan syy ja kun pääsee pois, kerrotaan ja keskustellaan ja sitten pyydetään anteeksi. Jos käyttää jäähyä, sitä pitää osata käyttää ja varoitus ensin ja sitten vasta jäähylle.

kaipaiskohan se isompi huomiota? Jos tilanne aivan mahdoton aamuisin, onko mahdoton ajatus että mies vie 2v ja sinä tuon vanhemman, toisinaan taas toisinpäin? Onko teillä kiire aamuisin? Itseäni ainakin rassaa suunnattomasti jos kiire ja itse väsynyt. Nukut itse riittävästi?
Ja samaa mieltä viraan kanssa. jos lapsi jäähyllä, ei sinne mennä keskustelemaan tai naputtamaan, se hoidetaan jäähyn jälkeen. Muistat varmaan sanoa jotain positiivistakin?

Viimeksi muokattu:
Lapset on tuollaisia, ettei ne oikein hienosti aina käyttäydy. Ota huumoria siihen ja aikaahan teillä on riittävästi, ei ole kiire. Komentaa pitää mutta ei huutaa vaan sanoa jämäkästi. 2-vuotiaalle voi opettaa, ettei seiniin ajeta vaikka toinen yllyttää ja ottaa auton pois. Itkeköön lapset, kyllä se ohi menee.

Meillä on kuule ihan samanlaista. 5 vuotias poika ja vauva tulossa. Aamut ja illat ihan mahdottomia. Ei halua hoitoon, ei halua pukea, ei halua riisua, ei halua nukkua, ei halua sitä, ei halua tätä. Huh huh. Olen täysin väsynyt tilanteeseen. Aamut on muutenkin yhtä sekasortoa enkä ole aamuihminen joten toivon että tämä vaihe ei tule kestämään kovin kauaa. Ajattelin ilmoittaa pomolleni ensi viikolla että todennäköisesti myöhästyn aamuisin mutta tämä touhu loppuu nyt. Otan tuon jäähykäytännön käyttöön aamuisinkin josko sillä saisi nuoren miehen taas tajuamaan kuka on kuka.

Voisiko mies viedä lapset hoitoon? Mulla menee hermo kello 17-18, kun olen tullut juuri kotiin ja olen vielä väsynyt päivästä ja lapset vaatii koko ajan kinuamalla jotain. Jos en saa viideltä ruokaa, niin varmasti pinna palaa ennen kuutta. Nykyisin syön voileivän vaikka seisaaltaan ja sitten vasta alan hoitaa kotia ja kaikkea. Mun piti vain huomata tämä asia ja ratkaista jotenkin.

Mulla itselläni ekaluokkalainen ,erittäin vilkas ja jotain "Kurittomuus"kautta poteava 5v sekä huomenna 2v täyttävä. Kaikki luonteeltaan tempperamenttisia ja kovapäisiä. Kuitenkin aamut saan yleensä sujumaan ihan jees ja mielestäni siinä on avainsanana se, että pitää vaan itse pysyä rauhallisena, jämäkkänä ja johdonmukaisena.Eli sanon korkeintaan kaksi kerta asiasta ja jos ei tapahtuu, niin sitten tehdään äitin kanssa (5v vetkuttelee aina pukemisen kanssa, mutta inhoa vielä enemmän, jos äiti pukee ;)).

Näin ulkopuolisen näkökulmasta sun aamu kuulosti ihan perus pikkulapsi-perheen arkiaamulta. Suurin "virhe" kenties mielestäni se, että kun olit sen 5v laittanut sinne kuistille, niin rupesit itse hänelle siellä sitten vielä mäkättämään. Ja näin olleen sait varmaan itsesi kiihtymään lisää + jo kenties rauhoittunut lapsen kiihtymään uudestaan. Eli neuvoisin hoitamaan tilanteesn kerralla loppuun ja sen jälkeen siitä ei enään mäkätetä.

Muutenkin kuulosti siltä, että annat aika helposti rankaistuksia ja uhkailet sellaisellakin, jota et sitten toteuttaa ( jätän koko päiväksi huoneseen). Tollaiset uhkailut vievät sanoistasi tehon ja jos rankaistuksia sateilee jatkuvasti, niin eivät nekään enään sitten tehoa.......

Eli maltti on valtti! Henkittää syvään, yksi aamu kerrallaan, niin hyvä tulee! Sinä olet aikuinen, ei sun tarvitsee laskeutua 5v tasolle ja lähteä hänen kanssaan kinastelemaan. Tsemppia huomiseen!

Jos yhtään lohduttaa, niin meilläkin on 5v:n kanssa ihan samanlaista. Aamutoimista ja iltatoimista tulee tosi usein yhtä huutoa ja kaaosta vaan ja kaikille paha mieli :( Tsemppiä sinne!

Jämäkät ja selvät ohjeet ja säännöt. Ei sellasia uhkailuja joita et ap voi toteuttaa, vain niitä mitä voi. Ja kanssa toteutat. Kun lapsi on jäähyllä,hän on siellä yksin, asia puhutaan sen jälkeen eikä jäähylle mennä naputtamaan ja mäkättämään. Mäkätys ylipäätään ei oikeen ole se tehoava konsti. Samalla opettaa pienemmälle että sinne seiniin ei ajella vaikka toinen houkuttelee. Varoitus aina ennen jäähyä, lapsi saa mahdollisuuden korjata tilanne.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="niinpäniin";27187825]
Näin ulkopuolisen näkökulmasta sun aamu kuulosti ihan perus pikkulapsi-perheen arkiaamulta. Suurin "virhe" kenties mielestäni se, että kun olit sen 5v laittanut sinne kuistille, niin rupesit itse hänelle siellä sitten vielä mäkättämään. Ja näin olleen sait varmaan itsesi kiihtymään lisää + jo kenties rauhoittunut lapsen kiihtymään uudestaan. Eli neuvoisin hoitamaan tilanteesn kerralla loppuun ja sen jälkeen siitä ei enään mäkätetä.

Muutenkin kuulosti siltä, että annat aika helposti rankaistuksia ja uhkailet sellaisellakin, jota et sitten toteuttaa ( jätän koko päiväksi huoneseen). Tollaiset uhkailut vievät sanoistasi tehon ja jos rankaistuksia sateilee jatkuvasti, niin eivät nekään enään sitten tehoa.......

Eli maltti on valtti! Henkittää syvään, yksi aamu kerrallaan, niin hyvä tulee! Sinä olet aikuinen, ei sun tarvitsee laskeutua 5v tasolle ja lähteä hänen kanssaan kinastelemaan. Tsemppia huomiseen![/QUOTE]

Tämän allekirjoitan täysin.

Joskus vanhempi, huomaamattaan ja tiedostamattaan, aiheuttaa lapselleen hämmennystä, ja ruokkii tämän huonoa käytöstä.

Jos uhkailee asioilla, joita ei toteuta (koska ei voi toteuttaa), niin mistä lapsikaan tietäisi onko äidin ei tällä kertaa ei. On tottunut siihen, että sanotaan jotain, joka ei toteudu.

Kannattaa ottaa aamuihin sellkeä ja tiukka rutiini, niin ajan myötä homma alkaa toimia. Jos suurin ongelma on tuo itse lähteminen, niin meidän lasten kanssa tekisin niin, että laittaisin ensin pienemmän valmiiksi ja isompi touhuaa sen aikaa jotain omaa juttua (esim. joku tietty ohjelma jota haluaa katsoa tai lukee Akkaria tms). Sen jälkeen sukkelasti isommalle vaatteet päälle ja samantien pihalle. Meillä jos jää aamuihin löysää, menee kaikki sekaisin.

Noissa räjähdys- ja häiriöherkissä tilanteissa pyrin erottelemaan lapset (3 kpl) eri tiloihin, jokaiselle joku oma tietty toimintonsa jotta ei hairahduta niin helposti. Eli käsken vaikka vanhimman omaan huoneeseen pukemaan (osaa itse), keskimmäinen saa tehtäväksi etsiä itselleen kaapistaan vaatteita ja pienintä puen olohuoneessa. Kun pienin on valmis, hän ehtii vielä ihan hetken leikkiä Duploilla, sillä aikaa laitan keskimmäisen loppuun (ei kaikkea vielä osaa itse). Ja niin edelleen, miten teillä homma toimii.

Noin ylipäätään sen 5-vuotiaan kanssa kannattaisi nyt ottaa tiukka linja muutenkin kuin aamuisin. Esimerkiksi itse sanon kahdesti (koskee kaikkia asioita), kolmatta kertaa en sano vaan jäähypenkki kutsuu. Ja tosiaan sinne ei mennä höpöttämään kun jäähy on kesken. Jäähyn jälkeen LAPSI pyytää anteeksi tottelemattomuuttaan.

Jos soitat isän hätiin, lapsi huomaa ettet pärjää hänelle. Sinun haasteesi on nyt löytää keino saada peli poikki ennen kuin menetät hermosi, silloin myös itse jaksat olla johdonmukainen ja uskottava.

en oikeestaan ees ymmärrä mikä tossa aamussa oli ongelma... paitsi, että äitillä oli pipo aika kireellä! kun ei kerran edes ollut mikään kiire (kun itse lähdet töihin vasta 1h päästä) niin miksi ihmeessä aamuhommia ei voi hoitaa kaikessa rauhassa... pikkumopon olisin laittanut pois ja molemmille asiallisesti sanonut asiasta...