Tulipas paha mieli..lapsen varahoitopaikasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:/

Vieras
Tilanne siis tämä: lapsi joutuu kuukaudesi menemään varahoitopaikkaan perhepäivähoitajaltaan toiselta pph:lta. Yritin tänään soittaa tälle vara-pph:lle ja kun en saanut kiinni, laitoin viestin, että jos voitaisiin tulla huomenna illemmalla käymään, kun on tultu töistä ja saatu lapsille ruokaa.

Tämä immeinen sitten soitti 9ltä illalla, ja töksäytti heti, että hän ei yleensä vanhemmille soittele, vanhemmat saa hoidella ja soitella tällaiset asiat. Siis poakotinko häntä soittamaan, no en... Eikä hän kuulemma halua kuluttaa vapaa-aikaansa tällaisiin tutustumiskäynteihin. No okei..
Eikä tämä kellonaika sopinut hänelle, hänellä loppuu tällä viikolla työt jo pari tuntia nnen kuin me olisimme olleet menossa. Sanoin, että me ei kyllä pystytä tulemaan siihen kellon aikaan mitä ehdotti, ja ettei aamustakaan onnistu, kun mies menee jo 7ksi töihin ja vie toisen lapsistamme joka hoitopaikkaa on vailla) hoitoon. Itsellä alkaa työt myöhemmin, mutta hoidan toisen lapsistamme taksiin ja hoitelen aamuisin työasioita kotona, yksityisyrittäjä kun olen. Sitten vielä kysy, miksi toinen lapsistamme menee jo 7ksi hoitoon, jos mun työt alkaa vasta myöhemmin..
Anteex, mitä se sille kuuluu, ja toiseksi, sanoin, että toinen lapsistamme on erityislapsi, mulla riitää siinä hommaa, että saan hänet yksin taksiin..

Saatiin sovittua sitten ensi MA-aamu, kun meillä on silloin kaikilla vapaapäivä. Tarkkaan piti sanoa, milloin menee, ja että hän kuljettaa puhelinta mukana vain silloin kun on menossa lasten kanssa esim. leikkikentällä. Mulle tuli niin natsi-olo tuosta ihmisestä, että olis tehny mieli sanoa, että ei kuule tuoda lastamme sinne.. Tuli heti kauhukuvia itselle, miten läpsii ja ravistelee lastamme, jos vähänkään suuttuu lapsiin.. apua.. taidanpa vissiin ylireagoida, mutta itkemään melkein aloin tuon puhelun jälkeen...

Hm.. ymmärrän toisaalta ihan hyvin miksi ei halua käyttää vapaa-aikaansa (iltojaan) tutustumiskäynteihin.. Ja kyllä kai noista hoitoajoista täytyy puhua? Muuten vähän vaikea ottaa kantaa.

Ja sinä kuitenkin sait tutustumisajan hänen vapaapäivälleen, arvostaisit sitä.. Ihan totta ;) Niitä ei pph:lla ole liikaa.

Ehkä hän oli vaan väsynyt ja ei olisi jaksanut alkaa säätämään mitään ylimääräistä ja oli siksi ehkä jopa tahattoman töykeä että saisi asian sovittua. Inhottavaa kyllä varmasti, jospa siellä kuitenkin olisi ihan kiva täti teitä vastassa ja kaikki menisi hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Hm.. ymmärrän toisaalta ihan hyvin miksi ei halua käyttää vapaa-aikaansa (iltojaan) tutustumiskäynteihin.. Ja kyllä kai noista hoitoajoista täytyy puhua? Muuten vähän vaikea ottaa kantaa.

Ja sinä kuitenkin sait tutustumisajan hänen vapaapäivälleen, arvostaisit sitä.. Ihan totta ;) Niitä ei pph:lla ole liikaa.

Siis meidän perheellä on vapaapäivä, hän nyt ei olis sellaseen suostunu...

Joo, en minäkään olisi halunnut ketään tänne enää illalla, kun työpäivä on muuten jo loppunut. Muuhun on vaikea ottaa kantaa, mutta ehkä oli vaan huono päivä. Tai sitten on juuri ollut tekemisissä joittenkin ärsyttävien vanhempien kanssa. Niitäkin kun on... Yhdelle työkaverillekin oli vanhemmat tupsahtaneet tutustumaan lauantai-iltana seitsemältä. Ihan mitään ilmoittamatta!

Alkuperäinen kirjoittaja -:
No jos sä olet yksityisyrittäjä niin kai sulla joustoa on milloin töitäs teet.

Mulla on liike, jossa on vaki-kellonajat, en voi niitä muokata, mutta liikkeen aukiolojen ulkopuolellakin teen kyllä töitä, sellasia, mitä en liikkeen aukiolo-aikana pysty tekemään..

Alkuperäinen kirjoittaja :/:

Ymmärrän täydellisesti miksi ei! Itselläni esim. hoitolapset tällä viikolla n. 11-20:30 enkä kyllä tämän jälkeen enää jaksaisi muuta kuin pakolliset kotityöt jne. Jos olisi vapaapäivä, todennäköisesti mielessä olisi muuta kuin työasioita.. ;)

Toivottavasti kaikki kuitenkin menee hyvin, käytte siellä ja juttelette, saatte kuvan siitä millainen paikka se on :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mulla on liike, jossa on vaki-kellonajat, en voi niitä muokata, mutta liikkeen aukiolojen ulkopuolellakin teen kyllä töitä, sellasia, mitä en liikkeen aukiolo-aikana pysty tekemään..

"hoitelen aamuisin työasioita kotona, yksityisyrittäjä kun olen"

Olisit voinut sopia tutustumisen jollekin aamulle.

Minä olen sitä mieltä, että hoitajan pitää pystyä joustamaan. VArmasti jokainen joutuu tekemään joskus ylitöitä tms.

Jos uusi lapsi on tulossa hoitoon, niin kait hänenki pitää tajuta, että ei sinne päästä vaan aina kun hänelle sopii. Joustoa molemmin puolin;teidän puolelta ilmeisesti olisi sopinut enemmänkin.

Meidän pph otti vastaan ihan omalla ajalla, edes työsopimuksensa alkua, vastaan meidän perheen, kun pyysimme tutustumiskäyntiä ennen lapsen hoidon aloitusta. Tuli vaan parempi mieli, kun on edes nähnyt ja kuullut ihmiset ennen kuin vien vieraalle tädille lapsensa.

Aika rajoittunutta käytöstä tolta hoitajalta. Mutta tällaisiahan nää nykyään tahtoo olla...

No suostuisitkos itse vapaapäivänäsi menemään töihin ilman palkkaa?
Kuitenkin hänen pienipalkkaisesta työstään kyse...

Mie en vastannut ollenkaan työpäivän jälkeen vanhempien puheluihin. sovittiin,että laittavat viestin jos tulee muutoksia hoitoaikoihin jne..
hulluksi tulee jos koko ajan puhelinta päivystää. Ja muutamat vanhemmat kun saattavat soittaa vaikka kysyäkseen, että mitähän he huomenna laittaa lapselle päälle, jos vaikka sataa..

Toisekseen mikään ei velvoita ottamaan vastaan tutustumiskäynneille työajan ulkopuolella. Vaikkakin meillä sai siitä ajasta palkkaa, itse kyllä otin kun on ihan ymmärrettävää ettei kaikki pääse tulemaan kesken kaiken töistä.

Ja kyllä sä vähän ehkä ylireagoit. =) Jos susta vielä tutustumisen jälkeen tuntuu epämiellyttävältä viedä lasta sinne hoitoon, niin soita ohjaajalle ja kysy oisko mahdollista järjestää varahoito muuten.
Toivotaan nyt kuitenkin, että hoitaja osottautuu mukavaksi. En miekään oo mikään lastenravistelijahirmu, vaikka pidän kiinni omista oikeuksista viettää vapaat vapaana iltaisin. =)

Iltaisin hänellä on varmastikin omat lapset ja mies kotona ja omat menot, ei silloin voi velvoittaa ottamaan työhön liittyviä vieraita vastaan. Minä en tiedä yhtään tapausta jossa tutustumaan olisi voinut mennä työaikojen ulkopuolella, samallahan siinä sitten näkee sitä hoitopäivän arkea joka voi olla hyvin erilaista kuin mitä meno iltaisin kotona.

Yritä ajatella positiivisesti, että tuo ihminen sanoo asiat heti alkuun suoraan, joten väärinkäsityksille ja sanomattomille asioille ei pitäisi jäädä tilaa.

Eihän päiväkoteihinkaan voi mennä iltasella tutustumaan, päiväsaikaan sekin on järjestettävä.. eikö tuo olisi ollut vähän liikaa vaadittu perhepäivähoitajalta, joka on jo päivän tehnyt töitä? Ja ota se positiivisena, ettei roiku turhaan puhelimessa kun tekee töitä!

tosiaan pph;lla voi olla pitkät päivät esim. alkaa jo ennen 7 ja viimenen lapsi haetaan 17 mais,mä ymmärrän ettei halua enää iltoja työasioihin käyttää...vaikka ei tuo niin mukavaa ensivaikutelmaa kyl antanut.

Niin mulla on se toinen lapsi siinä aamun ja kun oon saanu hänet taksiin, saan pian jo lähteä töihin. aamulla yritän vaipattaa, antaa aamupalat yms. ja siinä samalla vastailla työpuheluihin, järjestää tapaamisia. Enkä tätä toista lasta voi mukaani ottaa, ja toisekseen, haluttaisiin miehen kanssa käydä siellä molemmin.

Just toi varahoitopaikka-asia sai mut valitsemaan päiväkodin pph:n sijaan, ja ei oo katua tarvinnut. Meidän päiväkoti on kesällä kiinni mut päivystävässä päiväkodissa on aina yks hoitaja omasta ryhmästä näillä pienemmillä. Ja on tuttuja lapsia ja muitakin tuttuja aikuisia.

Ymmärrän täydellisesti miksi ei! Itselläni esim. hoitolapset tällä viikolla n. 11-20:30 enkä kyllä tämän jälkeen enää jaksaisi muuta kuin pakolliset kotityöt jne. Jos olisi vapaapäivä, todennäköisesti mielessä olisi muuta kuin työasioita.. ;)

Toivottavasti kaikki kuitenkin menee hyvin, käytte siellä ja juttelette, saatte kuvan siitä millainen paikka se on :)

Kumman väsyneitä ihmiset nykyaikana, hyvä kun jaksaa normin työpäivän pituisen päivän. Mulla on työmatkoineen työaika pidempi kun sulla, mutta hyvin jaksaa vielä illalla. Sulla on lyhyempi päivä, kun ei tartte matkata mihinkään ja silti väsyttää. Kummalista.

Tässähän se taas nähdään. Pph:n työ katsotaan sellaiseksi että ilomielin täytyy tehdä töitä työajan ulkopuolella vanhempien kohtuuttomien vaatimusten kanssa. Sillä pienellä palkalla millä hätinä edes elää.

Mutta yksityisyrittäjä, joka saa päättää työaikansa melkein miten tahtoo, ei voi joustaa yhtään.

Niin mulla on se toinen lapsi siinä aamun ja kun oon saanu hänet taksiin, saan pian jo lähteä töihin. aamulla yritän vaipattaa, antaa aamupalat yms. ja siinä samalla vastailla työpuheluihin, järjestää tapaamisia. Enkä tätä toista lasta voi mukaani ottaa, ja toisekseen, haluttaisiin miehen kanssa käydä siellä molemmin.

Niin, eli sinä et voi joustaa töissäsi mutta oletat pph:n tekevän niin?

Just.

Minusta tätä työtä tehdään sydämellä ja en antaisi yhteistyön alkaa noin, olkoonkin vain kuukausi. Vanhempien ja lastenhoitajan luottamus ja yhteistyö on kaiken perusta.
Tiedän että tällä alalla on paljon stressiä ja leikkipuistoissa näkee paljon erilaisia hoitajia. Mulle on vieraatkin tulleet antamaan hyvää palauetta suhtautumisesta lapsiin ja se on mulle oikein sydämenasia. :-) Kuuntele omia tunteitasi kun tapaat henkilön, itse palkkaisin mielummin lapselleni 16-vuotiaan kokemattoman mutta hellän, kuin kokeneen 5-kymppisen ja kylmäkiskoisen hoitajan.

Kauhea paasaus mutta mua aina ärsyttää hoitajat jotka ei jaksa puhua ja olla ystävällisiä lapsille.

Yhteistyössä