[QUOTE="ninaTT";26342403]Mutta molemmissa tapauksissa kyseessä on oppimiseen liittyvä asia.
Koetko, että lapsi ansaitsee rangaistuksen, että se ei liitykään oppimiseen, vaan kyse on siitä että lapsi ansaitsee rangaistuksen? Koska jos rangaistus olisi vain nopein ja tehokkain keino opettaa lasta (eikä sillä olisi huonoja "sivuvaikutuksia") niin voisi lapsille opettaa matikkaa samoilla periaatteilla.[/QUOTE]
Olen opettaja ja äiti, ja kasvatan sekä opetan, niin pitkälle kuin mahdollista, positiivisen kautta. Paljon lasten kanssa tehdään töitä juuri tuon empatian oppimisen eteen käsittelemällä asiaa tunneilla ja joka kerta jonkun tehdessä ilkeästi toiselle. Joskus kuitenkin on niin, että rangaistuksia on pakko käyttää. Kun joku vaikka toistuvasti vaikkapa tuuppii toista ja asiasta on puhuttu, mietitty miltä toisesta tuntuu, lohduteltu tuupittua välillä jopa yhdessä kiusaajan kanssa ja silti sama touhu jatkuu. Tiedän, että jostain ongelmasta on myös kiusantekijän kohdalla kysymys, mutta aina ei sitä syytä ole helppo selvittää tai syyt ovat niin monimutkaiset, että niitä ei pysty tuosta vaan poistamaan. Tällöin on pakko puuttua itse tekoihin. Neuvo nyt sitten minua, mitä tuollaisissa tilanteissa tulisi tehdä.
Matematiikka, lukeminen jne. ovat asioina aivan erilaisia, koska niiden osaamattomuus ei tosiaan saa muita kärsimään.