Ihan totta tuokin, olin juuri itseäni jatkamassa samoin Tosin en usko, että ne korkean moraalin omaavat on kasvatettu ilman rangaistuksia.Niin no, miten sen ottaa. :xmas: Aika huono se monilla onkin...
Entä jos lapsesi jatkuvasti tönii muita ulkona? Aina vain poistat tilanteesta ja toivot, ettei enää toistuisi?Kotioloissa ei pääasiassa tarvita rangaistuksia. Joskus voi poikkeustapauksessa joutua poistamaan lapsen tilanteesta, mutta se on toisen suojelemista, ei varsinainen rangaistus.
HYSS, mä menin jo puoli tuntia sitten nukkumaan.Mihin pääsykokeisiin ninaTT menee?
Moraali kehittyy ajan myötä, mm. juurikin niiden palkkioiden ja rangaistusten myötä. Lapsi on narsistinen egoisti, hakee ensisijaisesti mielihyvää itselleen. Esimoraalisella tasolla lapsi oppii ensisijaisesti tekojensa välittömien seurausten kautta. Sisäinen moraali kehittyy vasta paaaljon myöhemmin.Ongelma on siinä, että kasvatuksen tärkein päämäärä ei pitäisi olla totteleminen vaan lapsen oman, sisäisen moraalin kehittyminen.
Juuri näin!Moraali kehittyy ajan myötä, mm. juurikin niiden palkkioiden ja rangaistusten myötä. Lapsi on narsistinen egoisti, hakee ensisijaisesti mielihyvää itselleen. Esimoraalisella tasolla lapsi oppii ensisijaisesti tekojensa välittömien seurausten kautta. Sisäinen moraali kehittyy vasta paaaljon myöhemmin.
Riippuen siitä mihin moraalikäsitykseen peilataan. Jos puhutaan vaikkapa moniavioisuudesta, niin yksiavioisuus kuuluu länsimaiseen moraalikäsitykseen.Niin no, miten sen ottaa. :xmas: Aika huono se monilla onkin...
Monet noudattavat yhä sääntöjä kiinnijäämisen ja seurausten pelossa. Pelottavan moni palstalainen harrastaa varasteluakin. Jos ketjuihin on uskominen.Riippuen siitä mihin moraalikäsitykseen peilataan. Jos puhutaan vaikkapa moniavioisuudesta, niin yksiavioisuus kuuluu länsimaiseen moraalikäsitykseen.
Monia on, mutta juuri tuota muistini syövereistä hain. Kiitos.Teorioita on monia, mutta Kohlberg lienee yksi tunnetuimmista.
Joo, opiskelen. Tätä toista tutkintoa siis. Nyt alkoi kesäloma! opinnoista! JEEE! Seuraavan kerran aion avata (tentti)kirjan juhannuksen jälkeen, jolloin alan lukemaan heinäkuun lopussa olevaan tenttiin. Teen siis kesällä pari sivuainetenttiä avoimen yliopiston puolella. Pääaineopintoihin palaan vasta alkusyksystä, kun aloitan kandin.Harmoillen, mites sun opiskelut? En muista, opiskeletko vielä? Mulla on 9(!!!) tenttikirjaa luettavana reilun kahden viikon sisällä. Mitä hittoa mä teen palstalla?! |O
Mä tykkään tosta teoriasta. Meillä oli Blumen kanssa monet hyvät keskustelut tuosta.Teorioita on monia, mutta Kohlberg lienee yksi tunnetuimmista.
Ok, en oo vissiin tarpeeks hyvin stalkannu facessa. Mäkin suoritan kesällä sivuaineita, sosiologiaa ja erkkapedaa.Joo, opiskelen. Tätä toista tutkintoa siis. Nyt alkoi kesäloma! opinnoista! JEEE! Seuraavan kerran aion avata (tentti)kirjan juhannuksen jälkeen, jolloin alan lukemaan heinäkuun lopussa olevaan tenttiin. Teen siis kesällä pari sivuainetenttiä avoimen yliopiston puolella. Pääaineopintoihin palaan vasta alkusyksystä, kun aloitan kandin.
Niin. Ja varastamisen käsitekin merkitsee ihmisille eri asioita. Jonkun mielestä ei ole varastamista, jos ottaa duunipaikalta kyniä ja post it -lappunippuja, syö banaanin kaupassa ennen maksamista, ottaa huoltsikalta taskuun mukaan kasan lautasliinoja. Joku toinen taas näkee nämäkin asiat pöllimisenä.Monet noudattavat yhä sääntöjä kiinnijäämisen ja seurausten pelossa. Pelottavan moni palstalainen harrastaa varasteluakin. Jos ketjuihin on uskominen.
Mutta jos saat tätä viestiä koulusta. Koulua tuskin vaihdatte. Eli jatkakoot samoin? Myös tönimisen kohteen mielestä varmaan reilua, että toiselle ei seuraa mitään. Eikä ole kovin harvinaistakaan, etä on vaikeaa selvittää, miksi lapsi toimii siten kuin toimii.Ei siinä auta muu kuin poistaa tilanteesta tai vaihtaa leikkipaikkaa. Jos en saisi syytä selville. En usko, että rankaiseminen auttaisi. Ainakin syyn selvittämisessä.
Ja Blumea en edelleenkään tunne.Mä tykkään tosta teoriasta. Meillä oli Blumen kanssa monet hyvät keskustelut tuosta.