Tulijat protestoivat - Haluamme kesälomalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syytä onkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Syytä onkin

Vieras
Sadat kotouttamistoimien piirissä olevat protestoivat, koska he haluavat päästä kesälomalle.

Tulijoiden on pakko osallistua kotouttamisaktiviteetteihin viitenä päivänä viikossa vuoden ympäri. Muutoin ei tipu diskorahaa. Nyt sadat kotoutuvat norrköpingiläiset protestoivat, koska he haluavat lomailla kesällä.

“Kaikilla työntekijöillä on lomaa, mutta meillä ei. Meidän tarvitsee myös välillä levätä. Ennen kaikkea lapsemme tarvitsevat meitä kesäisin”, protsetien puuhanainen Maarva Baket sanoo.

Kotouttamisohjelman maksimipituus on kaksi vuotta, minä aikana puuhastellaan kaikenlaista, jotta tulijoiden mahdollisuudet työvoimapulaa huutavilla työmarkkinoilla paranisivat. Jos ei osallistu kaikkiin aktiviteetteihin, valdelta ei tipu taloudellista korvausta.

Maarva Baket on kotoutunut täysipäiväisesti kohta jo kaksi vuotta. Viime kesänä hänen kaksi tytärtään joutuivat käymään päiväkerhoa koko kesän, koska äidillä ei ollut mahdollisuutta ottaa vapaata.

“Tyttäreni kysyivät minulta, miksi heidän pitää käydä päiväkeroa, kun kaikki muut lapset lomailevat. Tämä on epäoikeudenmukaista, sillä lapseni tarvitsevat minua. He näkevät koulun henkilökuntaakin enemmän kuin minua”.

Nostaakseen kissan pöydälle, Maarva Baket laati protestikirjeen hallitukselle, missä hän vetoaa kymmenen päivän kesäloman puolesta, jotta kotoutujat voivat ladata akkuja syksyä varten ja viettää aikaa lastensa kanssa. Kirjeessä todetaan muun muassa, että vastatulleilla tulisi muiden tukiriippuvaisten lailla olla oikeus ainakin kymmenen päivän kesälomaan. Sadat kotoutuvat norrköpingiläiset ovat allekirjoittaneet vetoomuksen.

“Ei meidän tarvitse lähteä minnekään lomamatkalle. Tarvitsemme vain vapaata, jotta voimme notkua kotona ja levätä vähän. Vaikka saisin vain kahden viikon loman, olisin tyytyväinen”; Maarva Baket sanoo.

Tänä kesänä hän on ratkaissut ongelman siirtymällä vanhempainvapaalle, jotta yhteistä aikaa järjestyisi kahden tyttären kanssa kotosalla. Perheen talous kärsii tästä, mutta Maarva Baketin mukaan hänelle on tärkeämpää saada viettää aikaa lasten kanssa.

“Lapseni olivat jätti-iloisia kuullessaan, että heilläkin on kesäloma tänä vuonna”.

Protestikirjeellään Maarva Baket toivoo saavansa aikaan muutoksen kotoutumistoimista vastaavan työvoimahallinnon säännöstöihin.

“Olen oikein iloinen siitä, mitä ruotslaisen yhteiskunta järjestää meille, mutta siltikin nykysysteemi on vähän epäreilu erityisesti lastemme kannalta. Siksi toivon, että kirjeestä olisi jotain hyötyä”.

Yksi Maarvan vetoomuksen allekirjoittajista on maahanmuuttajien SFI-kielikurssin opettaja Karin Rungård. Hänestä ei ole oikein, että kotoutujat joutuvat osallistumaan opetukseen koko vuoden.

“Minä tuen ajatusta, että heillä olisi jonkinlainen loma kesällä. Koulumuotoisena ruotsin opettelu kahdeksasta neljään joka päivä ei ole tehokasta. Ja lasten näkövinkkelistä katsoen minusta ei ole kohtuullista, että lapset joutuvat käymään päiväkodissa koko kesän, kun toiset ovat lomalla”.

HAHAHAHAHAHAHAHA, on ne semmoisia veijareita, jos tällaisilla ei ala työvoimapula paikkaantumaan niin ei sitten millään! :D

Yhteistyössä