Tuli ruokasäilytysketjusta mieleen: Mitä epähygieenisyyksiä olen bongannut tutuilla?

• Viestiketjun aloittaja hygeena
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mie";25881017]Siisteysintoilijat ja bakteerikammoset: kuinka usein pyyhitte kaukosäätimet, valokatkaisijat, kahvat, näppäimistöt ym?

Jossain tutkimuksessa otettii näytteitä naisten laukuista ja sieltähän paljastui vaikka kuinka hirveitä juttuja.[/QUOTE]

Mä en kyllä oo siisteysintoilija enkä kovinkaan bakteerikammoinen mutta pyyhin vessojen valokatkaisijan ja kahvat n. joka toinen päivä, muut kahvat ja katkaisijat ehkä 2krt/kk. Kaukot ja omassa käytössä oleva näppis (tai siis läppäri) noin kerran viikossa, lapset (10v, 11v ja 14v) saavat huoneitaan siivotessaan huolehtia omista kaukoista/läppäreistä/näppiksistään ja epäilen etteivät pyyhi koskaan :D Jos mä lainaan jonkun muksun konetta niin saatan näppäimet pyyhkiä jos kamalalta näyttää.

Käsilaukkua vaihdan aika usein, nyt mulla on kyllä ollut sama käytössä n. 5kk, noin kerran kuussa koitan tehdä "inventaarion" ja siivota isoimmat roskat pois (ja siis samalla tyhjään laukun ja tarvittaessa imuron tai pesen sitä).

yök, yök
Käin meidän kaerilla (lapsuudenkotinsa) kylässä pari uotta sitten ja siellä on sata kissaa ja pari koiraa ja muutenkin sotkuista. Äitinsä on ielä siementäjä ammatiltaan. Heidän ajokoiransa oli saanut pentuja viikko siitä kun sinne tulin ja heillä se huone, missä koira oli pentunut yhä samassa kunnossa kuin pentumisen jälkeen. Kukaan ei ollut siionnut eriä yms. sieltä. Siellä haisi ihan kamalalle. : (
Meilläkin anoppi jättää ruuan huoneenlämpöön ja siitä sitten vielä seuraavana päivänä lämmittää siittä uudelleen. Hän myös vaivaa esim pitsataikinaa tiskipöydällä. Joulunakin niillä oli kinkku koko ajan huoneenlämmössä, hyi.

J.Ketkupolkka harmaana
Mä en kyllä oo siisteysintoilija enkä kovinkaan bakteerikammoinen mutta pyyhin vessojen valokatkaisijan ja kahvat n. joka toinen päivä, muut kahvat ja katkaisijat ehkä 2krt/kk. Kaukot ja omassa käytössä oleva näppis (tai siis läppäri) noin kerran viikossa, lapset (10v, 11v ja 14v) saavat huoneitaan siivotessaan huolehtia omista kaukoista/läppäreistä/näppiksistään ja epäilen etteivät pyyhi koskaan :D Jos mä lainaan jonkun muksun konetta niin saatan näppäimet pyyhkiä jos kamalalta näyttää.

Käsilaukkua vaihdan aika usein, nyt mulla on kyllä ollut sama käytössä n. 5kk, noin kerran kuussa koitan tehdä "inventaarion" ja siivota isoimmat roskat pois (ja siis samalla tyhjään laukun ja tarvittaessa imuron tai pesen sitä).
Muistatko pestä kätesi tietokoneella olon jälkeen? Näppäimistö se vasta on oikea bakteeripesä, vaikka olisikin vain oman perheen käytössä..

Meillä kyllä pyyhitään samalla tiskirätillä pöytä, tuolit, hellan pintaa, jääkaapin kahvoja.. Eikä sitä mitenkään joka päivä pestä koneessa tai vaihdeta, aina kuumalla pesen puhtaaksi mutta vaihdan varmaan kuukauden välein.

Ja meillä imuroidaan kahden viikon välein. Lattiaa en luutua oikeastaan koskaan. Toki jos sinne jotain kaatuu, esim keittiössä, niin saman tien pyyhin kostella. Mutta että koko lattioiden luutuaminen, ei kyllä... Eihän sinne mitään sontaa edes kerry??

Pyyhkeet ja lakanat vaihdan usein, pöntöt ja lavuaarit ja suihku kiiltää, pahimmat villakoirat lakaistaan välillä. Kyllä se saa riittää normiarkena. Välillä sitten suursiivous.

"ariel"
Siis millä sä sen estät? Vai eikö kissa yksin ollessaan oleile tiloissa joissa on pöytiä?

Mä oon tässä niinkin höveli että meidän kissan vesi- ruokakupit on keittiön tasolla :D
Juu meillä sama :D. Tosin tämä on meillä kylläkin pakkotilanne, kun toi toinen meidän koirista on niin rohmu että muuten söisi kaikki kissanruoat, eikä tosiaan huvita olla vahtaamassa kissanruokakuppia 24/7 (jajuu toi todellakin on niin kovapäinen että siinä sais istua sen 24/7 vaikka mitä tekis). Mutta toki se pöytä sitten aina pyyhitään karvoista ym., eikä kissalla mieluusti ole asiaa pöytään juur sillon kun pöytä on täynnä ruokaa (tai sitten se kuppi nostetaan siksi aikaa toiselle pöydälle).

"vieras"
Btw, siisteys ja hygieenia eivät ole ihan sama asia... Kaverilla on älyttömän siistiä, mutta hygieniasta nolla tajua. Esim. heillä putosi kesken ruuanlaiton hormista iso jääkimpale ruokaan (kuulemma sattuu joka talvi, kun he eivät muista sitä hormia putsata). Eipä siinä mitään, tasoilta putsattiin tarkasti roiskeet, seiniltä samoin ja ruoka tarjoiltiin sellaisenaan. Enemmin olisi kyllä mun puolesta saanut olla uusi ruoka ja epäsiistit roiskeet.

Sama perhe halusi tarjota kaikille karkit. Ne karkit olivat keittiönkaapissa boolikulhossa peittämättöminä (eli saattaa kuvitella kauanko ne siellä lojuu ennen kuin on kaikki syöty). Lisäksi heidän lapsensa kourivat niitä sun näitä ennen kuin ottivat, myös heidän vatsatautia sairastava poikansa. En sanonut mitään, mutta otin itselleni ja lapsilleni karkit, joissa oli käärepaperi.

hgff
joku sanoi,että ällöttää kun joku pyyhkii tiskialtaan rätillä.kyllä mäki teen niin,kun oon ensin pessy sen aina tyhjennyttyä tiskiharjalla- ja aineella.rätillä senm sitten kuivaan.kyllä mua ällöttäis enemmän,jos jonkun tiskiallas olis niin likanen,ettEI sitä vois rätillä pyyhkiä tai koskea :b

[QUOTE="...";25871728]Miettikääpä kuinka likaisia jopa ne kaikki ruokapakkaukset on, jotka kannatte kaupasta kotiin. Ne kaupan kassan liukuhihnatkin on ihan älyttömän p*skasia, aina jotain märkää tai mähnää, ja likaset spurgut iskee kaljansa niille. Pestäänköhän niitä liukuhihnoja ollenkaan? Yyyyyh. [/QUOTE]

itse kaupan kassana tarpeeks monta vuotta niin voin sanoa että pestään. joka aamu. ihan pesu aineella + vettä + uusi rätti käytössä. joka aamu. päivän mittaan siihen kerkee vaan kaiken maailman purnukat ja pussukat rikkoontumaan että toki illalla klo21 jos on kaupassa viellä niin tiski voi näyttää kauheelta.

"gitta"
- Todella moni ihminen ei pese säilyketölkkien pintaa ennen kuin avaa säilyketölkin. Hyi miettikää, millaisessa paskassa se on saattanut jossain indonesiassa pyöriä, laivan ruumassa jne. Vaikka hiiri vipeltänyt siitä päältä.

- Todella moni ihminen ei pese salaatteja tai kasviksia tai pesee ne vain käyttämällä niitä vesihanan alla. Nehän pitää pestä kunnolla juoksevan veden alla. Meillä ainakin salaatin päälle valuu monta minuuttia vesi ja tomaatit hierotaan kunnolla puhtaaksi.

- Vauvan pyllyn pesu kettiöaltaassa, miksi miksi miksi?

- Likainen/haiseva keittiöluutu. Aivan ällöä. Siis meillä ainakin se vaihdetaan joka päivä uuteen. Olen pilkkonut rullasta kymmeniä luutuja, jotka nakkaan päivittäin koneeseen 60 asteeseen. Ja vaihdan sitten tarvittaessa uuteen. Huoneistojen pahin bakteeripesä ei liity yleensä vessaan, vaan se on juuri keittiöluutu. Tiskiharja pestään myös viikottain tiskikoneessa tai vähintään heti jos se näyttää likaantuneen (esim. paistinpannusta)
Meillä kyllä siivotaan sitten keittiörätillä kaikki mikä liittyy keittiöön, myös penkit ja joskus lattia pöydän alta. Tosin se menee tosiaankin pesuun yleensä kerran päivässä.

- Ällöttää laudeliinat, jotka on monilla käytössä. Siis minä kun olen aina ymmärtänyt että niiden tehdävä on suojata sekä istujaa että lauteita, mutta ko. tapauksessa ne eivät kyllä suojaa kumpaakaan.

- Likaisten kestovaippojen säilytys on jotain todella kuvottavaa...

Mun eräs ystävä on restonomi ja on olevinaan muka niin ravintola-alalla. Kuitenkin niillä on keittiö ihan järkyttävässä kunnossa, tiskiallas ihan liman peitossa ja luutu järkyttävän likainen. Samoin kylpyhuoneen lattia on ihan limasta tahmea ja esim. poreallas ihan keltainen, kun sitä ei pestä käytön jälkeen. Joskus ne sanoo nussineensa siellä porealtaassa ja sitä spermaa menee sitten sinne veteen. Olivat pistäneet lapset ja vieraat sen jälkeen sinne samaan veteen kylpyyn... Mahtavaa!

bb
Aiheeseen liittyen mua oksettaa kun jotkut kysyvät lainaan esim. kaverilta hammasharjaa, siis wtf?
Siis todella kuvottavaa, yöks. Olen miettinyt sitä, kuinka itsekin voi vaihtaa vaikka millaisia kielareita miehen kanssa nesteet vaihtuen. Mutta kuvottaa ajatuskin, että käyttäisimme samaa hammasharjaa edes vahingossa. Sitä etovampi ajatus on vain se, että söisi toisen jäljiltä purukumia, yöks, yöks, yöks.

olhnb
[QUOTE="mie";25879406]Siis kuulemma tyhjensi sen pellillisen pullia siihen pöydälle! Ja laittoi uuden satsin pullia tulemaan kun ne paistuneet killui siinä kissanistumalla tasolla.

Lueppas koko ketju nii pysyt messissä ;)[/QUOTE]

mut tuo on nyt muutenki outoa vaikka ei kissa oliskaan istunu pöydällä. kyllä meillä lasketaan pullat ja muut joko leivinpaperille tai lautaselle....

"alma"
Siis todella kuvottavaa, yöks. Olen miettinyt sitä, kuinka itsekin voi vaihtaa vaikka millaisia kielareita miehen kanssa nesteet vaihtuen. Mutta kuvottaa ajatuskin, että käyttäisimme samaa hammasharjaa edes vahingossa. Sitä etovampi ajatus on vain se, että söisi toisen jäljiltä purukumia, yöks, yöks, yöks.
Mun äidillä on aina kaapissa uusia hammasharjoja vierasvarana. On niin tottunut siihen, että aina joku kyläilijä on unohtanut sen harjan kotiin. Ehkäpä nämä hammasharjaa lainaksi pyytävät ovat näitä vierashammasharjojen jemmaajia.
En kyllä itsekään voisi lainata kenenkään kaverin hammasharjaa. Joskus olen miehen harjaa lainannut ja sekin on ällöä jostain syysta.

"Niinie"
Ajatelkaas jos seksi keksittäisiin nyt.

Mitenköhän korkealle epähygieenisyysketjussa se nousisi? :)

Veikkaan että se olisi samaa taso jonkun oksennuksen syömisen kanssa. Miettikääpä vain! Suuseksi esim.

Eli jos oikein ajattelette niin tässä kontekstissa taitavat kuitenkin jotkut kisut tiskipöydällä olla aika pieni murhe ...

[QUOTE="alma";25892647]Mun äidillä on aina kaapissa uusia hammasharjoja vierasvarana. On niin tottunut siihen, että aina joku kyläilijä on unohtanut sen harjan kotiin. Ehkäpä nämä hammasharjaa lainaksi pyytävät ovat näitä vierashammasharjojen jemmaajia.
En kyllä itsekään voisi lainata kenenkään kaverin hammasharjaa. Joskus olen miehen harjaa lainannut ja sekin on ällöä jostain syysta.[/QUOTE]

Joskus teininä meinasin oksentaa kun olin kaverini luona ja toinen kaveri pyysi tältä kenen luona oltiin hammasharjaa lainaksi, ja olikin vahingossa pessyt hampaansa kaverin isän harjalla :x

"kata"
Ihmettelen suuresti kun jotkut eivät osaa pestä pyyhkeitä!
Pyyhkeet pestään 60 asteessa, ei neljässäkymmenessä!
Kiva kun vieraalle annetaan mädäntyneelle haiseva pyyhe.

Eräässä perheessä äiti lilluttaa tiskirättiä vedessä ja siellä on lautaset
ja ruoanjätteet, kaikki samassa!! Ja pitkään.
Tämä äiti on käynyt kokkikoulun, ja koulutus on pph...(

"Anne"
Alkuperäinen kirjoittaja yök:
Meilläkin anoppi jättää ruuan huoneenlämpöön ja siitä sitten vielä seuraavana päivänä lämmittää siittä uudelleen. Hän myös vaivaa esim pitsataikinaa tiskipöydällä. Joulunakin niillä oli kinkku koko ajan huoneenlämmössä, hyi.
Missä se pitsataikina pitäisi vaivata? Itse kyllä vaivaan kulhossa, mutta leivon pullat, pastat yms tiskipöydällä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25893307]Itseäni ihmettelen aina kun kaljtölin avaan. Suoraan tölkistä juon, vaikka tiedän, että tölkki on kulkenut ties missä.[/QUOTE]

Kaljatölkin* Ehkä ne bagteerit ovat aiheuttaneet jo lukihäiriön.

liäkärj
Nuorena lääkärinä vaihdoin sitä paistinlastaa kesken jauhelihan/suikaleiden paiston, ja edelleen vaihda mielelläni jos paistan kanaa. Mutta eihän se tosiaan oikeasti mikään välttämättömyys ole; maailmassa on merkillisempääkin tapahtunut ja suuremmistakin uhista selvitty kuin että samalla lastalla paistetaan koko ajan. Nykyään saa mennä samalla koko paisto, paitsi se kana nyt on mulle joku ongelma edelleen.

Leikkuualustojen käytöstä, veitsien ja tasojen hygieniasta mulla on jatkuva pieni känä miehen kanssa - kun olen vähän hysteerinen niiden kanssa. Mutta kun olen elämäni varrella tullut asuneeksi siellä ja täällä ja nähneeksi monenlaista hygienian tasoa, niin yritän suhteellistuttaa itseäni...

Kun omat penskat ja miehen penskat puolisoineen tulevat saunomaan, niin toivon, että kääntävät ne meidän laudeliinat sieltä pois ja tuovat omat mukanaan. Meillä juurikin on omat liinat lauteilla, vaihdetaan noin kerran viikossa (tietty ne näyttää samoilta, kun ovat samanlaisia kaikki), mutta siinä välissä en niitä sieltä minnekään nostele koska sauna on koko ajan lämmin ja kuivuvat parhaiten ollessaan lauteella leveänä. Meille ei toki tarvitse tulla saunomaan, enkä tiedä aina koska kukakin meinaa saunaan mennä, mut jos katsovat hyväksi mennä, niin en toki halua että muut peffoineen istuvat meidän liinoilla.

Pöpöihin ei kuole, jos on hyväntuulinen ja vastustuskyky on kunnossa. Neuroottinen ja vihainen pöpönpelkääjä on varmasti sairaampi kuin hyväntuulinen paskoissaan elelevä.

Yhteistyössä