Tuli ruokasäilytysketjusta mieleen: Mitä epähygieenisyyksiä olen bongannut tutuilla?

• Viestiketjun aloittaja hygeena
  • Ensimmäinen viesti
Eih
Mua kyllä ällöttäis nukkua jonkun muun käytetyissä lakanoissa Ei voi se petivaatteiden pesu olla niin iso vaiva että noin täytyy tehdä?
Ei oo koskaan tullut mieleenkään että joku tekee noin. Hyi.
Onnistut tässä ketjussa kuulostamaan siltä, että tavallinen arkielämä on sulle aika vaikeaa ja ahdistavaa.

Ja joo, kyllä itsekin tarjoan vieraille puhtaat lakanat. En silti järkyty jos joillakuilla on toinen tapa, siis noin että joku sukulainen/tuttu on niissä ensin vaikka sen yhden yön nukkunut (tyynyliinan saattaisin pyytää uuden). Olen aika useinkin tällaiseen törmännyt ja asian olankohautuksella ohittanut.

Eihän se tavallinen ihmiskeho nyt niin saastainen ole, herranjestas. Valtaosa tuntemistani ihmisistä käy nukkumaan pesujen jälkeen vaatteet päällä.

Mun mielestä tollanen hysteria kertoo, että on jotenkin tosi kauas etääntynyt kaikesta luonnollisesta.

Kaulin
[QUOTE="joo";25868508]Ikinä ei oo tullu mieleenkään pestä/vaihtaa, enkä oo nähny kenenkään muunkaan tekevän niin. :O[/QUOTE]

Meillä mies on hirveän pakkomielteinen asian suhteen. Haluaa vaihtaa lastan, koska eihän se lastaan tarttunut liha tms. kypsenny paiston aikana.

Kanan paistamisessa ymmäränkin, kun kyse voi olla huonolla tuurilla salmonellasta, mutta en mä nyt jauhelihaa paistaessa lastaa vaihda.. Syödäänhän sitä raakanakin (tartar-pihvit).

Eih
Meillä mies on hirveän pakkomielteinen asian suhteen. Haluaa vaihtaa lastan, koska eihän se lastaan tarttunut liha tms. kypsenny paiston aikana.

Kanan paistamisessa ymmäränkin, kun kyse voi olla huonolla tuurilla salmonellasta, mutta en mä nyt jauhelihaa paistaessa lastaa vaihda.. Syödäänhän sitä raakanakin (tartar-pihvit).
Jos jauhelihassa on possua mukana niin kannattaa myös olla tarkempi, ellei halua trikiinitartuntaa.

Itse olen kasvissyöjä ja vältän näppärästi tän lastaongelman. :)

"ööö"
[QUOTE="Anne";25878103]Toi on kyllä jännä argumentti toi, että meillä on se ja se eläin ja on totuttu. Meillä on ollut kissaa ja koiraa ja hamsteria ja kaikkia samaan aikaan ja hevosta ja lehmääkin kaikkia sikinsokin. Mutta luojan kiitos ei ainoastakaan leivästä ole tarvinnut nyppiä karvapalloja :X :X[/QUOTE]

Ihanks oikeesti, et kissan omistajana ole koskaan törmännyt kissan karvaan missään ruoka-aineessa. En usko. Hanki lasit!

Kaulin
Alkuperäinen kirjoittaja Pakko kysyä;25871836:
Missä ihmeessä te niitä tiskirättejä sitten säilytätte jos ette hanan päällä??
Kaksialtaisen tason siinä altaiden välissä olevalla paikalla. Viikkaan sen siihen, enkä roikota niin että rätin kumpikin puoli roikkuu altaissa kastumassa.

"mie"
Tääl on kyl osalla lähteny niiiin lapasesta toi siisteysvillitys...

Mut joo palatakseni ketjuun: kaverin vessa on aina ihan törkynen.Eli semmosen harmaan pölyn ja lian peitossa allas ja pöntön kannet. Likasia pumpulipuikkoja altaan reunalla ja likasia vaatteita kylppärin lattialla. Siis luulis kun kutsutaan ystäviä kylää ja etkoilemaan, sunmuuta, siivottas vähä. Ymmärrän jos menen jonnekki kylään tyyliin: moi, voinko tulla, en oleta että tiskiallas olis tyhjä ja roskat viety :)
Toisella kaverilla on pieni lapsi ja voi että sitä sotkun määrää! Tekee pahaa lapsen puolesta kun koti on niin siivoton. Lattiat on täynnä mahollista ja mahotonta roinaa ja vessaa ei viittis itekkää mennä saati laittas sinne lasta. Pyykkivuori hipoo kattoa ja sekasin on omat ja lasten vaatteet.

"vieras"
Ällöttää...

...kun ei pestä käsiä ennen ruoanlaittoa, kahvin keittoa tmv.
...kun ei pestä käsiä vaipanvaihdon jälkeen tai oman vessareissun jälkeen
...kun tullaan kaupasta, kylästä, töistä, päivähoidosta, ulkoa tmv. kotiin eikä käydä käsipesulla
...kun ei sijata vuoteita ja päällysvaatteilla makoillaan sitten vuodevaatteissa
...kun ei pestä tai kuorita vihanneksia / hedelmiä ennen syöntiä
...kun mato-ongella tai pilkkireissulla samoilla sormilla laitetaan madot ja syödään retkieväät
...kun maistellaan ruoan kypsyyttä ja mausteisuutta lusikalla / kauhalla ja sitten sillä sekoitellaan vielä uudestaan sitä soppaa mitä muutkin syö

Ei mulla muuta....tai on mutten jaksa listata enää :D
Nää on kyllä kaikki hyviä asioita muistaa itse kullakin, mutta ei mulla kyllä erityisesti ällötä tai ihmetytä jos joku ei pese käsiä ennen kahvinkeittoa (ennen ruuanlaittoa kylläkin), tai se että ei pese käsiään kaupasta/töistä tultuaan. Nuo on yksinkertasesti sellasia asioita jotka helposti unohtuu ja ei niin ällöttäviä juttuja. Ällöä on kun joku kaivaan nenää ja alkaa samoilla käsillä tarjoamaan vieraille pullaa :D

täh?
^^
Kyllä meilläkin on aina ollut sekaisin omat ja lasten vaatteet :O
Ainoastaan vauva-aikana pesin eri koneessa vauvan pyykit, mutta ihan vain siksi, että käytin vauvalle eri pesuainetta kuin muihin pyykkeihin.

hohhoijaa..
[QUOTE="mä";25879334]hyi helvetti!! ihminen on jo sairas jos tollaselle vaan naureskelee ja pitää ookoona...[/QUOTE]

Tässä ketjussa on kyllä monta paljon sairaampaakin tapausta..

mä en ymmärrä mun miestä... jos joskus, kerran vuodessa kuivaan vauvan pyllyn pesun jälkeen miehen pyyhkeeseen, niin sitä ei voi enää mies käyttää. oon joskus manannut, että miten voi olla noin allerginen omille lapsilleen :kieh: puhdasta pyllyähän siihen olen kuivannu enkä paskasta...

Silja.S
Minua ei oikeastaan ällötä mikään muu kuin se, ettei pestä käsiä ennen ruoanlaittoa tai vessassa käynnin jälkeen.

Meilläkään ei ole kovin siistiä koskaan. Ehkä 5 min siivouksen jälkeen, mutta kyllä täällä yleensä on pölyt sun muut pitkin lattioita ja lasten vaatteetkin on aina olleet tasan tarkkaan samassa pyykkikorissa minun vaatteitteni kanssa, paitsi silloin, kun vielä tuli kakka- ja pissavahinkoja housuun. Kissan ruoka-astiatkin on keittiötasolla, koska koira syö muuten katin raksut omiin suihinsa.

Ystävälläni on monta lasta ja heillä on aina kammottava sotku. Tiskejäkin on niin paljon, ettei oikeasti löydä kädenmentävää aukkoa tiskipöydältä, vaikka heillä on tiskikone. Ei se silti minua ällötä tai edes häiritse. On vaan hauska huomata, että on olemassa huomattavasti minuakin huolettomampia ihmisiä :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Vieras"
Meillä on kyllä muovinen LASTA, jossa on välit.

Siis oikeestikko suurin osa ihmisistä laittaa lautaselle jauhelihaa sellasella lastalla, jossa on raakaa lihaa? Laitatteko sillä samalla lastalla sitä ruokaa vielä johonkin säilytykseen, jos jää yli? Kiva, mitkä bakteerikasat siinä ruoassa muhii. Voi oksennus!
Ihan oikeasti, kuka syö jauhelihan suoraan pannulta lautaselle?!? Itse en tee niin KOSKAAN, vaan aina laitan jauhelihan kastikkeen joukkoon tai makaronilaatikon tms. sekaan KYPSYMÄÄN vielä ruskistamisen jälkeen (vaikk aei olisikaan tarvis, mutta vängätään nyt). Niin kuin varmaan useimmat muutkin, normaalit, ihmiset...

Aikoinaan, kun oltiin vasta isännän kanssa muutettu ensimmäiseen yhteiseen asuntoon, niin eräänä päivänä tämä leipomistaitoinen mieheni oli päättänyt leipoa pullaa. Kun tulin kotiin, niin vastassa oli ihana pullantuoksu... sitten huomasin keittiön tiskialtaassa ämpärin, jossa isäntä oli taikinan tehnyt... no, se ämpäri sattui olemaan luutuusämpäri, jota käytetään siis lattianpesuissa :D Eipä ollut leipuri ajatellut asiaa yhtään pidemmälle, vaan oli napannut ensimmäisen löytämänsä ämpärin :D

No, pullat tuli siitä huolimatta syötyä :p

"viima"
en tiedä mistä aloittaa. mut mulla yks kaveri jonka luoei voida enää mennä. hänellä kyl masennustakin takana tms mut se kämppä on kamala.

-en ole koskaan nähnyt et sängyssä olisi lakanoita, pussilakanoita ja tyynyliinoja
-sänky ei ole koskaan pedattu
-kaksi koiraa hyppivät joka puolella, myös ruokapöydällä, vapaasti
-kun koiralla kiima se juoksee ympäri kämppää ilman mitään suojaa. eli sohvalle ei voi istua kun siel on niit punasii tämplii joka puolel. samoin lattialla.
-kylppäri on täysin pölyn ja karvanpeitos
-pöntössä aina jarrutusjäljet
-pyykki saattaa olla koneessa pitkään ja alkaa haista jo homeelle
-keittiössä aina kaaos. likaa, homehtuneita astioita, postit sekasin, täysiä roskapusseja

tuonne ei voi mennä yks vuotiaan kanssa.

"Vieras"
mä vaihdan siinä vaiheessa, kun liha on ihan kypsää. Siis sellaista, että voisin sen jo siitä ottaa tarjolle. Pyörittelen sitten vielä jonkin aikaa sillä puhtaalla välineellä, jotta varmasti kaikki raaka on pois.
Öö..no mutta tuo logiikkasi ei ole ihan aukoton. Jos tuossa vaiheessa on vielä raakaa lihaa (kun kerrot käänteleväsi vielä lopuksi että varmasti kaikki raaka on pois), niin silloinhan siinä uudessa puhtaassakin lastassa voi olla RAAKAA lihaa..IIK!

Itsekin olen todella tarkka hygieniasta, ja luulin olevani hieman neuroottinenkin, mutta en sitten vissiin olekaan.. :D :D

"mie"
Alkuperäinen kirjoittaja täh?;25879610:
^^
Kyllä meilläkin on aina ollut sekaisin omat ja lasten vaatteet :O
Ainoastaan vauva-aikana pesin eri koneessa vauvan pyykit, mutta ihan vain siksi, että käytin vauvalle eri pesuainetta kuin muihin pyykkeihin.
Siis joo, jos pestään useimmin pyykkiä kun kerran kuussa. Mun mielestä ei ole hygieenistä yleensäkkään että pyykkivuoret lojuu viikkotolkulla kylppärin lattialla ja siellä samassa pienten lasten vaatteet.

"vimma"
[QUOTE="vieras";25877512]Joillakin tutuilla, esim anopilla on tapana käyttää samoja lakanoita useilla "vierailla". Kun aamulla alan repiä lakanoita sängystä, niin anoppi sanoo tyyliin -anna lakanoiden olla vaan kun ensi viikoölla tulee siskon porukka (tai tyttö tai joku muu..) kylään... Ehkä oon liian herkkä, mut eipä tulisi mieleen laittaa omille "vierailleni" käytettyjä lakanoita. Pitäis varmaan kuskata aina omat lakanat mukana anoppilaan.[/QUOTE]

Meillä anopilla on sama tapa. Aiemmin kun asuttiin kauempana ja oltiin yökylässä, niin hän saattoi pitää samat lakanat siellä kuukausitolkulla. Siis eihän toki nukuttu niissä kuin pari yötä kerrallaan, mutta viikkasi ne aina odottamaan seuraavaa kertaa. En tykännyt, kun tiesin että tarjoaa niitä samoja muille yökyläilijöille.

Miehen siskoilla on sama tapa. Mä kyllä oon sitä mieltä, että jos ei ihan muutaman päivän sisällä ole tulossa uudelleen, niin vieraiden petivaatteet menee pyykkiin vaikka olisi ollut päivän käytössä.

Nyt vähän ällötti, kun olin eräällä sukulaisella koiravahtina, ja minulle sanottiin että ei tarvi tuoda omia lakanoita. No, eihän siellä koko talossa ollut yksiäkään puhtaita lakanoita! Kaapissa oli käytön jäljiltä mytyssä, ja sängyssä todella likaiset petivaatteet, sellaiset että ovat tainneet ainakin tyynyliinat olla käytössä kuukausia. En edes tiedä missä ajassa tyynyliinoihin tulee sellainen ketto päälle. Soitin yhdelle lähellä asuvalle kaverille ja pyysin puhtaat liinavaatteet lainaan, ja heitin kaikki löytämäni likaiset koneeseen.

"vieras"
[QUOTE="mie";25879919]Siis joo, jos pestään useimmin pyykkiä kun kerran kuussa. Mun mielestä ei ole hygieenistä yleensäkkään että pyykkivuoret lojuu viikkotolkulla kylppärin lattialla ja siellä samassa pienten lasten vaatteet.[/QUOTE]

häh? Eikö ne vaatteet yleensä sen pyykkivuoressa lojumisen päätteeksi pestä? Mitä väliä sillä on, onko ne pienten lasten vaatteet lojuneet ennen pesua vaikka koiran paskassa, kun ne pestään kuitenkin? Meillä ainakin tulee kyllä pyykkikoneesta ihan puhtaita ja hyvältä tuoksuvia vaatteita ulos, vaikka kuinka paskaisina olisivat sisään menneet...

"mie"
[QUOTE="vieras";25880285]häh? Eikö ne vaatteet yleensä sen pyykkivuoressa lojumisen päätteeksi pestä? Mitä väliä sillä on, onko ne pienten lasten vaatteet lojuneet ennen pesua vaikka koiran paskassa, kun ne pestään kuitenkin? Meillä ainakin tulee kyllä pyykkikoneesta ihan puhtaita ja hyvältä tuoksuvia vaatteita ulos, vaikka kuinka paskaisina olisivat sisään menneet...[/QUOTE]

Onhan sillä nyt vähän väliä kuinka kauan ne siellä lojuu, ympäri kylppäriä. Ja koiranpaska on kyllä sellasta settiä että heittäisin jo koko vaatteen mäkee xD Ja pyykki ei välttämättä puhdistu kunnolla vaikka kuinka mukamas puhdasta onki.
Vaikka omista vaatteista ei niin oliskaan väliä, kyllä lapsen likapyykki on eriasia.

Tuli tää ketju mieleen kun siivosin keittiötä ja pesin kahvinkeitintä. Joillain on keitin vuosia tai vuosikymmeniä niin ettei sitä pestä, korkeintaan pannu virutetaan joskus ja jouluna. Onneks en juo kahvia, on meinaan sen näköisiä laitoksia ollut joissain kyläpaikoissa.
Ja yks ällötys on likainen jääkaappi, sen kimppuun minäkin seuraavaksi...

Niin ja mä oon vasta ihan viime vuosina, nykyisen mieheni kanssa, opetellut käyttämään samaa hammatahnatuubia jonkun mun kanssa. Kyllä mä vieläkin usein ostan itselleni ihan oman ja koitan sitä jemmailla mutta ei oo maailmanloppu jos mieskin siitä ottaa. Lapsilla on kyllä yhteiset tahnat kun pitivät outona ja hankalana että kaikilla ois oma. Aiheeseen liittyen mua oksettaa kun jotkut kysyvät lainaan esim. kaverilta hammasharjaa, siis wtf?

Juu, mietinpä mäkin tätä ketjua tuossa kaalilaatikkoa uuniin värkätessäni. Ulkomaille menijöitä ohjeistetaan usein, että syö vain kuumennettua ruokaa. Kuumennushan tuhoaa useimmat ruokamyrkytyksiä aiheuttavat pöpöt, mutta eivät tietenkään kaikkia. Todennäköisyys sairastua on kuitenkin paljon pienempi. Sitenpä - ei sen hygienian niin tarkkaa tarvitse kotioloissa olla, että ihan paistinlastakin vaihdettaisiin kesken jauhelihan paiston :D

"mie"
Siisteysintoilijat ja bakteerikammoset: kuinka usein pyyhitte kaukosäätimet, valokatkaisijat, kahvat, näppäimistöt ym?

Jossain tutkimuksessa otettii näytteitä naisten laukuista ja sieltähän paljastui vaikka kuinka hirveitä juttuja.

Yhteistyössä