Tuli ieleen tuosta kasvatukesta. Te joilla mukkuikäisiä lapsia, menevätkö koneelle kysymättä lupaa

Meillä eivät mene, soittavat jopa töihin ja kysyvät, että saako pelata koneella tai pleikkailla.Myöskään televisiosta ei katsota kuin zorro, jos on annettu lupa, siis silloin kun vanhemmat ei ole kotona . Eikä muuloinkaan mene koneelle ensin kysymättä.
 
tossuliini
Meidän neidillä on esimurkkuikä (täyttää 11 v) ja sillä on oma kone eikä meillä tartte lupaa kysyä muutenkaan jos menee mun koneelle tai kattoo telkkua. On se hullua jos omassa kodissa tarttee kysyä lupaa telkkarin kattomiselle, neiti tietää kyllä itekin mitä saa kattoo ja mitä ei ja yleensä mä oon kotona ja aika vähän kattoo neiti muutenkin telkkua nykysin kun on koko ajan menossa johonkin suuntaan.
 
meillä ei ihan murkkuikäinen vielä,mutta aika vähän koneella on..jos on niin pelaa jotain peliä ja kysyy kyllä luvan,mutta töihin ei soita ( eikä tarvitsekkaan,mulla oo aikaa vastailla tommosiin puheluihin ja puhelin äänettömällä työajan ) lupaa kysyäkseen ja tv:tä saa katsoa ilman lupaa.. ois muuten tylsää olla yksin kotona,jos ei mtn sais tehdä ilman lupaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Meidän neidillä on esimurkkuikä (täyttää 11 v) ja sillä on oma kone eikä meillä tartte lupaa kysyä muutenkaan jos menee mun koneelle tai kattoo telkkua. On se hullua jos omassa kodissa tarttee kysyä lupaa telkkarin kattomiselle, neiti tietää kyllä itekin mitä saa kattoo ja mitä ei ja yleensä mä oon kotona ja aika vähän kattoo neiti muutenkin telkkua nykysin kun on koko ajan menossa johonkin suuntaan.
meilä kysytään ,koska telkkarista tule muyäs paljo sellaista mitä ei tarvitse nähdä.
Vanemmet päättävät mitä lapsensa katsovat. Myös päiväaikaan voi tula ohjelmaa joka e i sovi lasten silmille. Mellä on kolme tavis konetta ja yks kannettava ja tää toimi tää systeemi. telkkareitakon van tuo yks joka möllöttää olkkarissa, niin sitä katsotan mitä AIKUISET päätävät. Me tiedämme paemmimikä sopii lasten silmila ja mikä ei. dvd-filmistäkin kysytään että sako atsoa tätä.koska se voi olla sellainen joka ei sovi esim pienempien katsottavaksi
 
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
meillä ei ihan murkkuikäinen vielä,mutta aika vähän koneella on..jos on niin pelaa jotain peliä ja kysyy kyllä luvan,mutta töihin ei soita ( eikä tarvitsekkaan,mulla oo aikaa vastailla tommosiin puheluihin ja puhelin äänettömällä työajan ) lupaa kysyäkseen ja tv:tä saa katsoa ilman lupaa.. ois muuten tylsää olla yksin kotona,jos ei mtn sais tehdä ilman lupaa..
Meilä onnski o noita lapsia useampi niin voivat pelata vaikka lautapelejä, nitä meillä riitää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Meidän neidillä on esimurkkuikä (täyttää 11 v) ja sillä on oma kone eikä meillä tartte lupaa kysyä muutenkaan jos menee mun koneelle tai kattoo telkkua. On se hullua jos omassa kodissa tarttee kysyä lupaa telkkarin kattomiselle, neiti tietää kyllä itekin mitä saa kattoo ja mitä ei ja yleensä mä oon kotona ja aika vähän kattoo neiti muutenkin telkkua nykysin kun on koko ajan menossa johonkin suuntaan.
meilä kysytään ,koska telkkarista tule muyäs paljo sellaista mitä ei tarvitse nähdä.
Vanemmet päättävät mitä lapsensa katsovat. Myös päiväaikaan voi tula ohjelmaa joka e i sovi lasten silmille. Mellä on kolme tavis konetta ja yks kannettava ja tää toimi tää systeemi. telkkareitakon van tuo yks joka möllöttää olkkarissa, niin sitä katsotan mitä AIKUISET päätävät. Me tiedämme paemmimikä sopii lasten silmila ja mikä ei. dvd-filmistäkin kysytään että sako atsoa tätä.koska se voi olla sellainen joka ei sovi esim pienempien katsottavaksi
mitä ohjelmaa tulee pväaikaan,mitä lapset eivät voisi katsoa?ja siihen aikaan,kun tulee "sopimatonta" ohjelmaa,niin tyttö on jo nukkumassa..ylipäätään,lasten kannattas olla ulkona sään salliessa kesälomalla..meillä ainakin viihtyy niin hyvin,että hyvä että malttaa syömässä käydä..
 
kysyjä
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Meidän neidillä on esimurkkuikä (täyttää 11 v) ja sillä on oma kone eikä meillä tartte lupaa kysyä muutenkaan jos menee mun koneelle tai kattoo telkkua. On se hullua jos omassa kodissa tarttee kysyä lupaa telkkarin kattomiselle, neiti tietää kyllä itekin mitä saa kattoo ja mitä ei ja yleensä mä oon kotona ja aika vähän kattoo neiti muutenkin telkkua nykysin kun on koko ajan menossa johonkin suuntaan.
meilä kysytään ,koska telkkarista tule muyäs paljo sellaista mitä ei tarvitse nähdä.
Vanemmet päättävät mitä lapsensa katsovat. Myös päiväaikaan voi tula ohjelmaa joka e i sovi lasten silmille. Mellä on kolme tavis konetta ja yks kannettava ja tää toimi tää systeemi. telkkareitakon van tuo yks joka möllöttää olkkarissa, niin sitä katsotan mitä AIKUISET päätävät. Me tiedämme paemmimikä sopii lasten silmila ja mikä ei. dvd-filmistäkin kysytään että sako atsoa tätä.koska se voi olla sellainen joka ei sovi esim pienempien katsottavaksi
Mikä ohjelma on päiväsaikaan semmoinen, joka ei sovellu murkkuikäisen katsottavaksi ilman lupaa?
 
taavi
Meillä 16 v kone huoneessaan, pelaa sillä mutta ei oo valittamista sen käytöstä, kun hoitaa koulun tosi mallikkaasti, pelaa jalkapalloa. 3:lla nuorimmalla on peliaikaa 1 h/hlö/pv koneelle saa mennä jos ei oo ketään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
meillä ei ihan murkkuikäinen vielä,mutta aika vähän koneella on..jos on niin pelaa jotain peliä ja kysyy kyllä luvan,mutta töihin ei soita ( eikä tarvitsekkaan,mulla oo aikaa vastailla tommosiin puheluihin ja puhelin äänettömällä työajan ) lupaa kysyäkseen ja tv:tä saa katsoa ilman lupaa.. ois muuten tylsää olla yksin kotona,jos ei mtn sais tehdä ilman lupaa..
Meilä onnski o noita lapsia useampi niin voivat pelata vaikka lautapelejä, nitä meillä riitää.
no onneksi teillä on lapsia useempi!ei tullut mieleen,että kaikille niitä lapsia ei tule,vaikka kuinka haluaa ja yrittää!!!
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja silmukka80:
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
On se hullua jos omassa kodissa tarttee kysyä lupaa telkkarin kattomiselle,.
Samat aatokset.
Niinpä.

Omat muksut vielä alle 5v ja katsovat telkkaria. Esikoinen 4v 8kk kysyy lupaa, että saako vaihtaa kanavaa. Osaa siis laittaa Disney-kanavat, eikä ole lupaa selailla muita kanavia ilman lupaa.

Mitään armeijakuria ei tule olemaan kun ovat teinejä tai esiteinejä, ikäsuosituksia ei noudateta täsmällisesti, vaan mietin myös omilla aivoillani, että onko vahingollista, vaiko ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Meidän neidillä on esimurkkuikä (täyttää 11 v) ja sillä on oma kone eikä meillä tartte lupaa kysyä muutenkaan jos menee mun koneelle tai kattoo telkkua. On se hullua jos omassa kodissa tarttee kysyä lupaa telkkarin kattomiselle, neiti tietää kyllä itekin mitä saa kattoo ja mitä ei ja yleensä mä oon kotona ja aika vähän kattoo neiti muutenkin telkkua nykysin kun on koko ajan menossa johonkin suuntaan.
meilä kysytään ,koska telkkarista tule myös paljon sellaista mitä ei tarvitse nähdä.
Vanhemmet päättävät mitä lapsensa katsovat. Myös päiväaikaan voi tulla ohjelmaa joka e i sovi lasten silmille. Mellä on kolme tavis konetta ja yks kannettava ja tää toimi tää systeemi. telkkareitakon van tuo yks joka möllöttää olkkarissa, niin sitä katsotan mitä AIKUISET päätävät. Me tiedämme paemmimikä sopii lasten silmila ja mikä ei. dvd-filmistäkin kysytään että sako atsoa tätä.koska se voi olla sellainen joka ei sovi esim pienempien katsottavaksi
mitä ohjelmaa tulee pväaikaan,mitä lapset eivät voisi katsoa?ja siihen aikaan,kun tulee "sopimatonta" ohjelmaa,niin tyttö on jo nukkumassa..ylipäätään,lasten kannattas olla ulkona sään salliessa kesälomalla..meillä ainakin viihtyy niin hyvin,että hyvä että malttaa syömässä käydä..
Minä en päästä lapsiani ulos,jos emme ole kotona. Se johtuu ihan talon asukaista, mutta enempää en viitsi tässä kertoa.
illallla sitten ulkoilevat ja viikonloppuisin eivät ole lainkaan konella. kun me olemme kotona ulkoilevat aamusta iltaan.
Sekin on ymärrettävä, että kaikissa taloyhtiöissä ei voi eiä uskallapäästä lapsia ulosjos itse et ole otona, nyt sentään voi päästää keskenään, ku aikaisemmoin oli minun oltava mukana ulkona
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Meidän neidillä on esimurkkuikä (täyttää 11 v) ja sillä on oma kone eikä meillä tartte lupaa kysyä muutenkaan jos menee mun koneelle tai kattoo telkkua. On se hullua jos omassa kodissa tarttee kysyä lupaa telkkarin kattomiselle, neiti tietää kyllä itekin mitä saa kattoo ja mitä ei ja yleensä mä oon kotona ja aika vähän kattoo neiti muutenkin telkkua nykysin kun on koko ajan menossa johonkin suuntaan.
meilä kysytään ,koska telkkarista tule muyäs paljo sellaista mitä ei tarvitse nähdä.
Vanemmet päättävät mitä lapsensa katsovat. Myös päiväaikaan voi tula ohjelmaa joka e i sovi lasten silmille. Mellä on kolme tavis konetta ja yks kannettava ja tää toimi tää systeemi. telkkareitakon van tuo yks joka möllöttää olkkarissa, niin sitä katsotan mitä AIKUISET päätävät. Me tiedämme paemmimikä sopii lasten silmila ja mikä ei. dvd-filmistäkin kysytään että sako atsoa tätä.koska se voi olla sellainen joka ei sovi esim pienempien katsottavaksi
mitä ohjelmaa tulee pväaikaan,mitä lapset eivät voisi katsoa?ja siihen aikaan,kun tulee "sopimatonta" ohjelmaa,niin tyttö on jo nukkumassa..ylipäätään,lasten kannattas olla ulkona sään salliessa kesälomalla..meillä ainakin viihtyy niin hyvin,että hyvä että malttaa syömässä käydä..
Minä en päästä lapsiani ulos,jos emme ole kotona. Se johtuu ihan talon asukaista, mutta enempää en viitsi tässä kertoa.
illLl sitten ulkoilevat ja viikonloppuisin eivät ole lainkaan konella. kunme olemem kotona ulkoilevat aamusta iltaan.

:eek: voihan he mennä johonkin puistoon päivällä?jos ei omalla pihalla voi olla..
 
Meillä ei ole pleikkaa ja koneet ovat tarkoituksella niin tehottomat, ettei hurjimpia mäiskimispelejä pysty pelaamaan.

Sen sijaan lapsilla on harrastuksia, joissa tietokoneella on oma instrumenttiarvonsa. Moviemakerilla syntyy animaatioita, wordillä tehdään Meidän perheen sanomia ja kirjoitetaan kaikenlaisia sekalaisia tekstejä ja guitar pro -ohjelma on myös ahkerassa käytössä sävellysinspiraation iskiessä. Lisäksi näihin harrastuksiin liittyy omat harrastussivunsa, joilla lapset liikkuvat suhteellisen vapaasti, ja ihan hupailumielessä hikipedia (ja välillä wikipediaankin kirjoittelu) sekä Hattrick näyttävät kiinnostavan.

Ja televisiosta kyllä katsovat tätä nykyä mitä haluavat, tosin yöaikana olen herkkä häätämään heidät pois k-13-tyyppisten ohjelmien aikana. Ja pojat ovat siis 12, 14 ja 16.
 
tossuliini
Meillä ollaan yleensä päiväsaikaan ulkona ja joitakin sarjoja katotaan yhessä päivällä tai aamulla kuten arkiaamuisin Serranot, ollaan neidin kanssa jääty siihen sarjaan todella koukkuun. Eri asia jos ollaan kylässä niin kysytään lupa telkun kattomiseen jos ei ole jo telkku auki eikä ainakaan mun bestiksen luona tartte lupaa kysyä siihenkään ainakaan meidän. Mutta että kotona pitäis kysyä lupa saako kattoo telkkua kun päiväsaikaan ei tuu mun mielestä mitään mitä ton ikänen (kohta 11 v) saisi kattoo, on aivan järjetöntä, siinä mennään jo aika pitkälle tiukassa kotikasvatuksessa ja ollaan liian järkkymättömiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Kyllä meillä saa omassa kotona elää ja olla lupia kyselemättä. =) Jopa jääkaapillakin saa laukata sisältöä verottamassa, eikä tv:n katseluun tarvitse aikuisen läsnäoloa. =)
meillä syödään ruoka-aikaan. toki jos aamusin herää eri aikaan niin aamupalan saa erikseen, mutta muuten kyllä yhdessä syödään eikä koko ajan kaapilta konuta jotakin. silloin ei enää ruoka-aikaan maistu ruoka.

 
hoijakkaa


meilä kysytään ,koska telkkarista tule muyäs paljo sellaista mitä ei tarvitse nähdä.
Vanemmet päättävät mitä lapsensa katsovat. Myös päiväaikaan voi tula ohjelmaa joka e i sovi lasten silmille. Mellä on kolme tavis konetta ja yks kannettava ja tää toimi tää systeemi. telkkareitakon van tuo yks katsotan mitä AIKUISET päätävät. Me tiedämme paemmimikä sopii lasten silmila ja mikä ei.










 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Kyllä meillä saa omassa kotona elää ja olla lupia kyselemättä. =) Jopa jääkaapillakin saa laukata sisältöä verottamassa, eikä tv:n katseluun tarvitse aikuisen läsnäoloa. =)
meillä syödään ruoka-aikaan. toki jos aamusin herää eri aikaan niin aamuoala saa erikseen, mutta muuten kyllä yhdess syödään eikä koko ajan kaapilta kpnuta jotkain. silloin ei enää euoka-aikaan maistu ruoka.
Se, että jääkaapilla saa käydä ilman aikuisen lupaa, ei tarkoita ainakaan meillä sitä etteikö ruoka maistuisi ruoka-aikaan. Jostakin kumman syystä kaikille uppoaa erittäin hyvin ruoka, salaatteineen.
Minusta lapsen kasvatus ei missään nimessä saisi olla ehdotonta armeijakuria, lapseni oppivat kyllä sitä kuria muillakin tavoin kuin kielloilla. =)
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Kyllä meillä saa omassa kotona elää ja olla lupia kyselemättä. =) Jopa jääkaapillakin saa laukata sisältöä verottamassa, eikä tv:n katseluun tarvitse aikuisen läsnäoloa. =)
meillä syödään ruoka-aikaan. toki jos aamusin herää eri aikaan niin aamupalan saa erikseen, mutta muuten kyllä yhdessä syödään eikä koko ajan kaapilta konuta jotakin. silloin ei enää ruoka-aikaan maistu ruoka.
Osaavatko lapsesi avata jääkaapin ovea? Onko heillä lupa hakea sieltä mitään, jos tulee nälkä? Vai joutuvatko odottamaan, että tulet kotiin?

Eikö pelota, että tuollainen kuri saa aikaan sen, että kun muuttavat pois kotoa, alkavatkin elää "liian vapaasti", kun kerrankin on mahdollisuus olla vapaa?
 

Yhteistyössä