Tuli ieleen tuosta kasvatukesta. Te joilla mukkuikäisiä lapsia, menevätkö koneelle kysymättä lupaa

Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Jaha, sensuuri iski tähän ketjuun. ;)
Ihan hyvä vaan =)
Aika vähästä nyt kyllä lähti. Mietin vain menneitä ja sitähän palstalla tehdään alituiseen. Ja sitä, että Rouva Rajatapaus voisi luovuttaa nikkinsä ap:lle, kun välillä on lukihäiriöinen ja välillä ei. Kyllähän muakin muistutellaan vanhoista, eikä ne ketjut/viestit yleensä minnekään häviä.
 
Keittiönoita
Siitä lähtien, kun meille eka tietokone tuli joskus about 15 vuotta sitten, olen opettanut lapsilleni, mitä kaikkea hyödyllistä sillä koneella voi tehdä. Tietokone ei siis ole meillä pelkkä peliväline vaan sillä tehdään kaikenlaista muutakin. Lapset ovat olleet erityisen innostuneita kuvankäsittelystä ja musiikista. Joten ei...ei meillä tarvitse kysyä lupaa tietokoneen käyttöön. Ei tarvitse kysyä lupaa myöskäänpiirtämiseen, laulamiseen tai soittamiseen =)

Ulkona saa olla niin paljon kuin sielu sietää. Jääkaapinkaan ovi ei ole lukittu ja jääkaapissa oleva ruoka on syötäväksi eikä koristeeksi tarkoitettu.
 
tossuliini
Sama täällä, saa mennä ja tulla kunhan tiedän että missä ollaan ja milloin tullaan, muuten on vapaata meininkiä eikä tartte lupaa kysyä kun on oma kone ja telkkua saa kattoo milloin haluaa, meillä neiti menee joskus nukkumaan jo ennen puolta yötä, ei valvo enää aamutunneille asti. Ja koneen laittaa kiinni viimeistään klo 23 (tuo ollut jo reilu vuoden voimassa ellei kauemminkin), sen verran oli pakko rajoittaa netissä oloa. Mä teen välillä pistokokeita eli käyn kattomassa missä neiti surffailee mutta yleensä luotan neitiin että ei mene kielletyille sivuille.
Ja jääkaapille kans saa mennä koska vaan paitsi ei nyt ihan ennen ruoka-aikaa mutta muuten kyllä. Meillä ei ole tiukkoja ruoka-aikoja vaikka ite noudatankin sitä 3-4 tunnin välein syömistä laihdutuksen takia mutta sitä ei tartte muut meillä noudattaa.
Ihmettelen mä sitä ap:n touhua, noin isot lapset ja kuitenkin joka asiassa kysyttävä lupa, ei onnistuisi meillä ainakaan tollanen kuri, mun mielestä siinä jo mennään liiallisuuksiin ja tulee armeija mieleen. Mutta eipä ole ap:tä nyt ollut selittelemässä heidän kurinpitojaan täällä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Ihmettelen mä sitä ap:n touhua, noin isot lapset ja kuitenkin joka asiassa kysyttävä lupa, ei onnistuisi meillä ainakaan tollanen kuri, mun mielestä siinä jo mennään liiallisuuksiin ja tulee armeija mieleen. Mutta eipä ole ap:tä nyt ollut selittelemässä heidän kurinpitojaan täällä.
Ei meilläkään. Koska mä en voisi käydä töissä, jos muksut soittelisi mulle vähän väliä kysyäkseen lupaa milloin mihinkin.

 
vieras
Meillä ei ole tollasia rajotuksia;;Tytöllä 9 kyllä,mutta isomalla on kone ja peli huoneessaan;ja toki sitä käyttöä vanhemmat seuraa ja säännöt on tehty selväks--myös jääkaapilla saa käydä;ja ruoka-ajatki meillä on,niin ja ulos saa mennä,mutta nyt lomalla varsinkin ulkoillaan paljon yhdessä
 
Nimimerkillä useasti vanhempiaan höynäyttänyt laps
Itsekkin rajoitan lasten ja tv:n peliaikaa ja päätän mitä lapset telkkarista saavat katsoa.
Mutta kun kotona kuri on kuin laitoksessa niin mitä luulette mitä tapahtuu kun lapsi täyttää 18v ja vastassa on vapaus??
Toki kotoa voi lähteä jo 16v mutta tuskin vanhemmat tähän suostuvat.
Tai mitä lapsenne tekee kavereillaan ja onko aapee sata varma että lapset tottelee...
kun kissa on poissa hiiret hyppelee pöydällä....
 
:eek: Oon ihan hämmästynyt, ymmärrän kyllä päivittäiset tuntirajoitukset koneen käyttöön lapsille ja varhaisnuorille, mutta älytöntä jos murrosikäisen täytyy siihen erikseen pyytää lupa varsinkin näin laajakaista-aikoina, jolloin netissä oltujen tuntien lukumäärä ei lisää puhelinlaskua tms. Koti olis kuitenkin turvallinen paikka yrityksen ja erehdyksen kautta harjoitella itsenäistä elämää ja päätöksentekoa, omilleen muuttaminen parin vuoden päästä voi päätyä melkoiseen rellestykseen ja avuttomuuteen jos sitä ennen ei ole saanut edes ruokaa ottaa jääkaapista. Kasvavilla teineillä on kuitenkin ihan erilainen ruokahalu kuin aikuisilla, joten luulis murkun itse olevan vanhempaa parempi arvioija esim. ylimääräisen välipalan tarpeeseen.
 
:)
hellalettas, höllennä kuria vähän. Teille käy kohta niin, että lapsesi muuttaa pois kotoa hyvin nuorena ja pistää elämän ranttaliksi, kun on joutunut koko elämänsä elämään helevetin moisessa kurissa ja nuhteessa.

Siis jääkaapille ei saa mennä, eikä televisiota katsella???Anna mun kaikki kestää :(
 
Meillä teineillä on omat koneet, ovat kesätyörahoillaan ja rippilahjarahoillaan ostaneet sellaiset. En voi määrätä toisen omaisuudesta mielestäni. Tosin, yöllä meillä nukutaan ja ruoka-aika on kun se on, että yhteiset säännöt koskee isompiakin. Jos koulunsa hoitaa, niin en puutu koneella vietettyyn aikaan.
Yhdessä ollaan katsottu lasten galtsukuvat ja on puhuttu paljon nettiturvallisuudesta.
 
vieras
Meillä 9v. ja 16v. omistavat omat tietokoneet ja telkkarit. En ole jakelemassa joka käänteessä lupia. Ja välipaloja syövät sen kun kerkeevät ja kyselevät ruuan perään ennen kuin ehdin edes tehdä. :D No problem!
 
clivia
Mä en kyllä telkeis päiväkausiksi sisätiloihin lapsia,se ei tee hyvää kenenkään mielenterveydelle.Pitää olla rajat ja rakkautta mutta se että on täydellinen tyranni,se ei loppupeleissä kyllä pelasta niitä lapsia,päinvastoin,vahingoittaa.
Kun mä olin nuori mun naapurissa asui perhe jossa isä oli kasvanut kapiaisperheessä.Siellä ammuttiin starttipistoolilla ulko-ovelta kun lapset meni syömään.Kaikki oli kellontarkasti ja pilkulleen.Jääkaapissa ei ollut mitään ruokaa,kaikki oli kylmiössä,ovi lukossa ja avain isällä tai äidillä.Lapset ei syöneet jos nälkä oli,ne söi silloin kun käskettiin.Kamalaa elämää.
Kyllä ne sitten villiintyikin kaikki kun täyttivät 18 vee,tekivät ne kolttosensa sitten aikuisiässä.
 
Meillä esikoisella (15½v) ja kakkosella (14v) on omat koneet ja yläkerrassa on kolmantena koneena yhteinen kone muille koulu-ikäisille.
Niille saavat mennä kysymättä, välillä toki pienempien puuhia kontrolloin enemmän, mutta hyvin nuo tietävät mitä tekevät koneella ja mitä eivät.
Yläkerrassa on myös telkkari, jota saa vapaasti katsoa.

Alakerran telkkarista tulee yleensä lastenohjelmaa päivisin, kun se on auki, että jos ne kiinnostaa, niin saa katsoa vapaasti.
Alakerran koneellekin saa mennä, jos siinä ei oo aikuinen tekemässä jotain tärkeää.

Välipalaa saa ottaa, kunhan muistaa katsoa vähän, ettei just ennen ruokaa syö mahaa täyteen.
 
Kuulepas lapsoseni
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Kyllä meillä saa omassa kotona elää ja olla lupia kyselemättä. =) Jopa jääkaapillakin saa laukata sisältöä verottamassa, eikä tv:n katseluun tarvitse aikuisen läsnäoloa. =)
meillä syödään ruoka-aikaan. toki jos aamusin herää eri aikaan niin aamupalan saa erikseen, mutta muuten kyllä yhdessä syödään eikä koko ajan kaapilta konuta jotakin. silloin ei enää ruoka-aikaan maistu ruoka.
Osaavatko lapsesi avata jääkaapin ovea? Onko heillä lupa hakea sieltä mitään, jos tulee nälkä? Vai joutuvatko odottamaan, että tulet kotiin?

Eikö pelota, että tuollainen kuri saa aikaan sen, että kun muuttavat pois kotoa, alkavatkin elää "liian vapaasti", kun kerrankin on mahdollisuus olla vapaa?



Siis kuria on aina ollut ja pidetty lapsille. Ei se mikään uusia asia tässä maailmassa ole. Vanhempia tulee kunnioittaa ja totella, hiedän sääntöjensä mukaan on elettävä niin kauan kuin saman katon alla eletään. Se, mitä tapahtuu sen jälkeen, on kiinni kasvatuksesta ja lapsen älyllisestä kehityksestä ;) Eikä siinä vaiheessa ole enää vanhempien vastuulla. Alaikäinen on aikuisen vastuulla ja aikuisen velvollisuus on huolehtia lapsen perustarpeista ja turvallisuudesta.

Vapaakasvatus = ei kasvatusta ( ei huolenpitoa / ei rakkautta / ei välittämistä)



 
just, hyvä äiti ilmoittautui...
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Oho, olen tässä ajatellut oman koneen hommata koulunsa aloittavalle lapselle. Taidan olla tosi pehmoäiti, huono äiti jne.?


Huono ja välinpitämätön kyllä, jos annat lapsesi käyttää valvomatta tietokonetta jolla hän pääsee klikkailemaan itsensä ah niin ihanille suojaamattomille lapsilta kielletyille sivuille. Lapsip*rnoa, eläinp*ornoa, pahoinpideltyjen kuvia, pedofiileja lasten ja nuorten suosimilla keskustelupalstoilla tekeytymässä muuksi kuin ovat ja ehdottamassa tapaamisia, ym ym lista on loputon. Luulisi lapsen kasvattajana pelottavan se maailam, mikä sieltä lapsen silmien eteen avautuu. Kun olet poissa kotoa, lapsi kavereineen käyttää nettiä etsiäkseen milloin mitäkin jännää... ja kaikenmoisille hurjille sivustoille voi joutua ihan vahingossa. Sinun velvollisuutesi on suojella lapsiasi, sitä et tee jos tarkoituksella altistat lapsesi kaikelle sairaalle mitä sieltä löytyy.
 
kuule
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Meillä eivät mene, soittavat jopa töihin ja kysyvät, että saako pelata koneella tai pleikkailla.Myöskään televisiosta ei katsota kuin zorro, jos on annettu lupa, siis silloin kun vanhemmat ei ole kotona . Eikä muuloinkaan mene koneelle ensin kysymättä.


Ihan oikeat periaatteet sinulla, älä anna noiden vapaamuurareitten kirjoituksista. Lapsesi kasvavat turvallisessa ympäristössä, se on tärkeintä.
 

Yhteistyössä