Tuli ieleen tuosta kasvatukesta. Te joilla mukkuikäisiä lapsia, menevätkö koneelle kysymättä lupaa

meillä vanhimmalla lapsella oli tuosta 14-15 v iästä oma kone ja oli siellä ihan omat aikansa kysymättä. joskus pistokokeenomaisesti mies katsoi millasilla sivuilla oli ollut mutta ei mitään hälyyttävää ja osasi nettikäyttäytymisen säännöt ja vaarat. nyt tämä kone on minun ja nuorempien tenavien (jotka tosin ei vielä murkkuiässä ) ja siksi jonkinlainen kontrolli ja aikataulutus.
telkkarin katsomiseen tässä huushollissa ei ole tarvinnut kysyä lupaa siitä iästä kun ovat osaanneet telkkarin laittaa päälle. Se toki katsotaan mitä katsovat, mutta siinäkään ei ole ongelmaa ollut. Ja toki jos uutiset tms tulee niin sitten kääntyy sille kanavalle ja lastenohjelmat väistyy yleensä tai tenavat siirtyy toisen telkkarin ääreen. Mutta telkkarin katsominen ei ole ongelma, meillä osataan muutakin tehdä
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Meidän neidillä on esimurkkuikä (täyttää 11 v) ja sillä on oma kone eikä meillä tartte lupaa kysyä muutenkaan jos menee mun koneelle tai kattoo telkkua. On se hullua jos omassa kodissa tarttee kysyä lupaa telkkarin kattomiselle, neiti tietää kyllä itekin mitä saa kattoo ja mitä ei ja yleensä mä oon kotona ja aika vähän kattoo neiti muutenkin telkkua nykysin kun on koko ajan menossa johonkin suuntaan.
meilä kysytään ,koska telkkarista tule myös paljon sellaista mitä ei tarvitse nähdä.
Vanhemmet päättävät mitä lapsensa katsovat. Myös päiväaikaan voi tulla ohjelmaa joka e i sovi lasten silmille. Mellä on kolme tavis konetta ja yks kannettava ja tää toimi tää systeemi. telkkareitakon van tuo yks joka möllöttää olkkarissa, niin sitä katsotan mitä AIKUISET päätävät. Me tiedämme paemmimikä sopii lasten silmila ja mikä ei. dvd-filmistäkin kysytään että sako atsoa tätä.koska se voi olla sellainen joka ei sovi esim pienempien katsottavaksi
mitä ohjelmaa tulee pväaikaan,mitä lapset eivät voisi katsoa?ja siihen aikaan,kun tulee "sopimatonta" ohjelmaa,niin tyttö on jo nukkumassa..ylipäätään,lasten kannattas olla ulkona sään salliessa kesälomalla..meillä ainakin viihtyy niin hyvin,että hyvä että malttaa syömässä käydä..
Minä en päästä lapsiani ulos,jos emme ole kotona. Se johtuu ihan talon asukaista, mutta enempää en viitsi tässä kertoa.
illallla sitten ulkoilevat ja viikonloppuisin eivät ole lainkaan konella. kun me olemme kotona ulkoilevat aamusta iltaan.
Sekin on ymärrettävä, että kaikissa taloyhtiöissä ei voi eiä uskallapäästä lapsia ulosjos itse et ole otona, nyt sentään voi päästää keskenään, ku aikaisemmoin oli minun oltava mukana ulkona
Mitä he sitten saavat tehdä ilman lupaa? Minkäikäsiä murkkuja ovat?
Ovatko nyt kesälläkin sisällä kaiket päivät,odottamassa et tulet kotiin?
 
kyylä
Internet-käyttäytymisen seurannan ymmärrän, mutta en kyllä tuota TV-juttua. Jos tosiaan puhutaan murkkuikäisistä ihmisistä, niin ei kyllä päiväsaikaan tule semmoista ohjelmaa meidän telkusta, mitä ei voisi katsoa.
Ja tuosta jääkaapillakäymisestä sen verran, että johan on kumma että ei saa jääkaapilla käydä ilman lupaa. Millaisiahan uusavuttomia ihmisiä noista kasvaa...? Ja uloskaan ei saa mennä, jos ei ole vanhemmat kotona...?? Minkälaisessa paikassa te oikein asutte??
 
Viblsp
Oliko äitisi samanlainen kuin sinä? Onko miehesi samoilla linjoilla kanssasi?

Tähän tuskin saan vastausta, ap:lla kun on tapana hävitä ketjusta heti, kun alkaa kritiikkiä tulla. :/
 
meillä saa muksut mennä koneelle kun tahtovat, katsovat telkkaa ku haluavat ja syövät mitä löytävät..ja menevät ulos, kauppaan, kavereilleen yms lähes tulkoon niinkuin tahtovat B)

mulle ei voi soitella töihin jokavälissä, kun en pysty vastaamaan puhelimeen, ja luotan lapsiini sen verran et tiedän et saavat olla ja mennä..yleensä ne kyllä pistää viestiä missä ovat, tai on jo edellis iltana tiedossa missä ovat seuraavana päivänä.



 
Tietokoneelle on olemassa rajoituksia, mutta lupia siihen ei joka kerta tarvitse erikseen kysyä. Telkkarin katsomiseen ei tarvitse koskaan kysyä lupaa, mutta välillä mä laitan sen loppupäiväksi kiinni, jos näyttää siltä, että nuo viihtyisivät vaan tv:n ääressä.
 
tossuliini
Sama on meilläkin että jo edellispäivänä tiedän missä neiti on seuraavana päivänä. Että mä en hyväksy tollasta armeijakuria kotona, mies aina sanoo että en muka päästä likkaa menemään kyllä mä päästän mutta huolissani tietty olen kun tiedän että täälläkin päin on kaks tyyppiä jo jotka seurailevat tuon ikäsiä tyttöjä mitä meidän neiti on. Mutta siltikin likka saa mennä aika vapaasti ja olla miten haluaa kun ilmoittaa minne menee ja milloin tulee takasin että vähän tiedän neidin liikkeistä jotakin. Mutta kotona vaikka olisi yksin niin saa tulla kaveri kylään, saa mennä jääkaapille, saa kattoa telkkua ja olla tietokoneellaan. Ja toi kavereitten tuleminen silloin kun en ole jostain syystä kotona niin siitä on jo neuvoteltu tai sitten kysyy esim aamulla saako tulla kun olen sanonut ettei tuntemattomille aukaista ovea. Ja pitää aina kattoa keittiön ikkunasta kuka on ovella.
 
muori
teillä joilla on sääntö että jääkaapilla ei tarvitse kuleksija ja "lupa" pitää kysyä, niin mitäs sitten jos itselle tulee mieleen vaikka, että otanpa lihapullan tai jogurtin kun tekee vähän mieli? tai no, ei teillä varmaan sitten tee mieli kun vaan ruoka-aikoina.. mut minusta tuo jos itse käyttää jääkaappia muinakin aikoina on epäreilua lapsia kohtaan, että ne ei sitten saa ottaa vaikka sitä jogurttia..
 
tossuliini
Meidän neiti teki just nytkin itelleen pari voileipää ja on muutenkin ruvennut tekee kaikki ite, huh onneksi. Mun puolesta saa käydä jääkaapilla mutta yleensä ennen ruokaa en anna syödä karkkia tai muuta vastaavaa mutta muuten meillä ei ole tiukkoja sääntöjä jääkaapille menosta. Ite syön 3-4 tunnin välein laihdutuksen takia mutta en sitä vaadi neidiltä, silloin syödään kun on nälkä. En mäkään tota voi ymmärtää ettei jääkaapillakaan saa käydä välillä ottamassa välipaloja vaan pitää odottaa ruoka-aikoja. Toi on vähän turhan tiukkaa armeijakuria.
 
tossuliini
Meillä kun ei ole sellaisia tuttavia joita tarttis pelätä mutta siltikään neiti ei aukaise ovea muuta kuin isälleen jos sattuu tulemaan sillä välin kun mä en ole kotona. Se on silloin parempi ettei aukase ovea kenellekään paitsi isälleen. Onhan se tietysti tottakin että hyväksikäyttäjät on juuri niitä tuttavia mutta onneksi ei vielä ole sentään mitään tapahtunut. Mutta tästä ei nyt ollukaan puhetta vaan yleisesti siitä että ei saa olla tietokoneella, ei kattoo telkkua eikä käydä jääkaapilla ilman lupaa eikä myöskään saisi olla ulkona kun vanhemmat ei ole kotona. Se menee ainakin yli mun ymmärryksen.
 
mielenkiintoinen tuo jääkaappikeskustelu. Minusta siinäkin samalla tapaa kun telkkarinkatsomisessakin opetetaan lapselle sitä omaa harkintavaltaa ja vastuullisuutta. meillä nyt kesällä lapset joutuu olemaan paljon keskenään ja mitäs siitä tulisi jos eivät osaisi jääkaapista ruokaa ottaa. osaavat päättää syömisensä niin että syövät oikeaa ruokaa oikeaan aikaan. nämä on vain opetettuja tapoja ei sen kummempia. ei lapset ihan aivottomia kuitenkaan, ainakaan kouluikäiset enää ole
 
meillä ei teinejä ole, mutta 6v saa käyttää konetta, jos se on vapaana ja telkkarista pyörii juniori lähestulkoon aamusta iltaan, vaikkei kukaan sitä katsoisikaan. myös jääkaapilla saa käydä, jos hiukoo. Voileipää meillä syödään vähän väliä ja mitään ruoka-aikaakaan meillä ei ole. Jossain vaiheessa päivää kysäsen, onko nälkä, jos on, niin laitetaan ruokaa.
Mun täytyy nyt tehdä tunnustus:
Joskus on päiviä, kun en jaksa laittaa ruokaa lapsille lainkaan.
Silloin syödään roiskeläppiä ja jugurttia ja illalla käydään hesellä. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaspurantti:
Mun täytyy nyt tehdä tunnustus:
Joskus on päiviä, kun en jaksa laittaa ruokaa lapsille lainkaan.
Minä en tee ikinä sunnuntaisin yhtään mitään keittiössä, käydään aina ulkona syömässä.
Miehen kompromissi siihen ettei osaa laittaa safkaa :whistle:

 
Lapsilla on omat koneet huoneissaan, ja pelaavat/surffailevat kun haluavat, mikä ei ole edes jokapäiväistä. Töllöäkin katsovat tosi vähän vaikka heillä on oma käytössä yläkerran olkkarissa. Ei ole toistaiseksi ollut tarvetta rajoittaa koska heillä on paljon muitakin mielenkiinnon kohteita, ja kun käyttö on vapaata niin mielenkiinto näyttää hiipuvan.

Poju tulossa teini-ikään ja tyttö on 8 v.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Meidän neidillä on esimurkkuikä (täyttää 11 v) ja sillä on oma kone eikä meillä tartte lupaa kysyä muutenkaan jos menee mun koneelle tai kattoo telkkua. On se hullua jos omassa kodissa tarttee kysyä lupaa telkkarin kattomiselle, neiti tietää kyllä itekin mitä saa kattoo ja mitä ei ja yleensä mä oon kotona ja aika vähän kattoo neiti muutenkin telkkua nykysin kun on koko ajan menossa johonkin suuntaan.
meilä kysytään ,koska telkkarista tule muyäs paljo sellaista mitä ei tarvitse nähdä.
Vanemmet päättävät mitä lapsensa katsovat. Myös päiväaikaan voi tula ohjelmaa joka e i sovi lasten silmille. Mellä on kolme tavis konetta ja yks kannettava ja tää toimi tää systeemi. telkkareitakon van tuo yks joka möllöttää olkkarissa, niin sitä katsotan mitä AIKUISET päätävät. Me tiedämme paemmimikä sopii lasten silmila ja mikä ei. dvd-filmistäkin kysytään että sako atsoa tätä.koska se voi olla sellainen joka ei sovi esim pienempien katsottavaksi
on tosi luottavaista tuo teidän touhu. Tiesitkö ettei sellainen mielivaltainen holhoaminenkaan ole lapsille hyväksi.
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Mihin se ap taas hävis? :whistle:
Tais tehä katoamistempun :D
Vaihtelu virkistää. :D Siis oikeasti, aina kun hllealeatts tekee aloituksen, lopettaa kommentoinnin kun siltä kysytään asioista, joihin EI osaa vastata. Ihan aina.

Ja täytyy ihmetellä sitä aloitusta, jossa poika tuli kotiin klo 15 tms. ja klo 13 mennessä ei ollu läksyjään tehnyt. En nyt kellonaikoja muista tarkkaan, mutta silti. Ei tuohonkaan selitystä löytynyt. Nyt varmaan ap ruoska kädessä lastenhuoneessa ja odottaa, että tämäkin ketju unohdetaan.
 
Wide
Hui ..
Lapsia käy sääliksi, täytyyhän niidenkin jossain vaiheessa elämää oppia arvioimaan itse riskejä sekä osata huolehtia itsestään. Kapinahan tuosta nousee jos eivät ole täysin alistettuja.

Teini-ikäisiä lapsia eli minkähän ikäsiä? Itse muutin 17v. pois kotoa =)
 

Yhteistyössä