Tuhruilijat !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Soila

Vieras
Mitä kuuluu tuhru-elleille ? Vieläkö teillä tuhruttelee ennen tädin tuloa ? Onko kukaan plussannut ?
Itselläni edelleen terot käytössä, mutta tuhrut eivät ole kokonaan hävinneet = (
Gyneen on kai otettava yhteyttä, jos vaikka vaihtaisi lääkitystä / suurentaisi annostusta...

Soila:Mulla tuhruttelee kans ennen menkkoja.Olen tullut raskaaksi kuopukselta vaikka tuhrutteliki,mut clomeja jouduin syömään.
Teroja söin viime syksynä ja ei mullakaan ne loppunut kokonaan.Pitäs kans soittaa lekurille et se määräisi ne terot uudestaan.
Kolmatta lasta yritetään.Elokuussa clomit taas.

Kirjoitin tuohon alle..olen syönyt 3 kuukautta teroluttia, aikaisemmin ei mitään ylimääräisiä vuotoja..nyt menkat ollut jo yli viikon, muutama päivä välissä ettei tuu mitään ja sit taas tulee limansekaista vuotoa, joka aika niukkaa.
Menkkamaista kipuilua enemmän kun normaalisti samoin rinnat aremmat.
Toivois vaan et vuoto loppuis jo..

Heipä hei!

Olen tässä taustalla aina lueskellut ja joskus aina juttuihin vastaillutkin.Nyt olisi tämä ketju lähellä omaa tilannettani,elikkäs:

Mulla kanssa tuhruilee ennen menkkoja.Välillä viikon välillä muutaman päivän. Kävin jo joulukuussa-03 gynellä,siellä ultrattiin,tehtiin sisätutkimus ja otettiin papa,kaikki oli ok. Nyt sitten alkuvuodesta hakeuduin taasen kyllästyttyäni tähän ""vaivaamme"" tk ja siellä otettiin hormooniverikokeet,kaikki ok,,ärsyttävää!!!Siis muka mitään syytä ei löydy..

Lekuri oli vielä sitä mieltä,että kun olen jo kaksi kertaa raskautunut tiputtelusta huolimatta (-99 esikoinen ja 02/04 km), niin ei nää aihetta määrätä minkäänlaisia ""hormoonipillereitä"" avuksi,HUOH!

Nyt tuon km jälkeen yritystä enempi ja vähempi JO reilu vuosi,rupean turhautumaan!

Hierojani suositteli akupunktiota 3x, kerta per vko kuurina, nyt kaksi kertaa takana ja yksi kerta jäljellä,saas nähdä onko tuostakaan kalliista lystistä apua (29€ kerta)...

Heippa.

Olen lueskellut taustalla näitä ""tuhruilu- ynnä muita ""vuosi yritystä takana""-viestejä jo jonkun aikaa ja ajattelin kirjoittaa oman tilanteeni, josko jollakulla viisaammalla olisi jotain mielipidettä tähän minun tilanteeseeni.

Olemme avokkini kanssa jättäneet ehkäisyn (jasmin-ehkäisypillerit) pois viime kesäkuussa eli yritystä on takana jo vuosi ilman tärpin tärppiä. Kierto on ollut melko tasainen noin 25-27 päivää ja tasaantunut nyt melko mukavasti siihen 27 päivään. Mitään ei kuitenkaan ole siis tapahtunut. Emme ole mitenkään äärimmäisen vilkkaita makuuhuoneen puolella, mutta uskon, että puuhailuja on osunut ovulaationkin aikoihin (en ole aikaisemmin tehnyt ovulaatiotestejä).

Kävin toissa viikolla ensimmäistä kertaa gynellä asian tiimoilta, joka ultrasi munsarjat yms ja siellä kaikki näytti olevan ok. Huomasi myös, että kp 12 näkyi hyvän kokoinen munarakkula joka lääkärin mukaan puhkeaisi hetkenä minä hyvänsä. Käski apteekkiin ostamaan ovulaatiotestejä ja testaamaan ja viikko mahdollisesta ovulaatiosta progesterooni-testiin. Kerroin gynelle (yksityinen) myös tuhruilusta, muttei kommentoinut sitä mitenkään ihmeemmin, antoi tosissaan vaan lähetteen siihen proge-testiin.

Testasin vahvan ovulaatioplussan kaksi päivää gynestä eteenpäin (apteekin ovulaatiotesti) eli perjantaina kp 14 ja puuhailtiin seuraavana päivänä eli kp 15.

Proge-testiin en tässä kierrossa kerinnyt, mutta ajattelin ottaa sen ensi kierrosta. Joka tapauksessa ensimmäiset tuhrut ilmeistyivät seuraavalla viikolla pe-la eli noin viikko positiivisesta ovulaatiotestistä ja ovat jatkuneet nyt tähän päivään asti enemmän ja vähemmän. Nyt siis menossa kp 25. Varsinainen vuoto ei ole vielä alkanut, mutta tuhruilujen perusteella alkaa kyllä eli ei tärppiä tässäkään kuussa. Mitään muitakaan normaalista poikkeavia raskausoireita en ole tuntenut.

Miltä tilanteeni teille kuulostaa?! Mielestäni viikon tuhruilut kuulostavat ""hieman"" kummallisilta?! Mitään hormoonilääkitystä en saanut. Osaako joku kommentoida?! Kiitoksia!

En huomannutkaan heti , että tänne oli tullut lisää viestejä..
Kerkesin jo vastaamaan sulle Florence tuolla viittä vaille vuosi-ketjussa.
Eli itse olen myös täysin kyllästynyt tuhruihin ja ainaiseen tädin tuloon. Tällä viikolla otan siis yhteyttä gyneen , josko tämä tuhruilu johtuisikin tosiaan oviksesta.
Nyt kp26 , tuhru alkoi jo kp22 ja täti tulee varmaan huomenna/ylihuomenna vierailulle. = (

florence: tuolla lapsettomien puolella on keskustelu clomit jossa ollaan tätä asiaa puitu. Eli mun tilanne: kierto kohtuu sännöllinen, ovulaatio löytyy mutta tuhruttelee noin viikon ennen menkkoja. Lääkärin mukaan siis munasarja ei toimi ihan priimasti eli tuhruttelu johtuu keltarauhashormoonin vajeesta. Lääkäri määräsi clomifen kuurin joka lisää keltarauhastoimintaa, vahvistaa ovista ja kohdun limakalvon paksuutta. Tuhrutteluun voidaan myös määrätä Terolut tai Lugsteron nimistä keltarauhashormoonia joka tukee luteaalivaiheessa. (Clomit otetaan siis ihan kierron alussa ja Terolutit kierron lopulla)

Mulla eka clomikierto menossa ja ovis käsillä joten en osaa sanoa mikä vaikutus tällä clomilla on minuun. Mutta toivnrikkaana ollaan.

Yritystä siis meillä vuosi ilman tärpin tärppiä.

Kiitoksia vastauksistanne. On huojentavaa huomata, etten ole ainoa ongelmani kanssa ja kun lueskelin hetken tuota Clomi-ketjua lapsettomuus-puolella, niin ilokseni huomasin myös joitain plussaneita siellä!

Gyne tosissaankin määräsi progesterooni-testiin ja ensimmäisen käyntikerran jälkeen ei siis vielä määrännyt mitään lääkitystä. Ymmärsinkö gynen jutut oikein eli proge-testi pitää ottaa aika tasan tarkkaan viikon kuluttua ovulaatiosta, että tulos on luotettava?!

Tässä kierrossa bongasin siis ovulaation testin avulla, mutta en viikon päästä siitä muiden kiireiden takia kerinnyt progetestiin vielä tästä kierrosta. Ajattelin kyllä ehdottomasti käydä sen ensi kierrosta ottamassa, että saa varmuuden tähän tilanteeseen. Ensin tietysti pitäisi jaksaa / saada tikutettua se ovulaatio seuraavastakin kierrosta...

Onko kellään muuten tietoa, mistä keltarauhasen vajaatoiminta voi johtua?! Onko periytyvää, e-pillereistä johtuvaa tms.?! Ja voiko sellainen ""vaiva"" parantua itsestään vai joudunko tulevaisuudessa aina turvautumaan hormonaaliseen lääkitykseen näiden asioiden tiimoilta, mikäli siis vajaatoiminta minullakin todetaan?!

Nyt menossa kp 26/25-27 ja tuhrua tulee edelleen noin joka toisella vessassa käynnillä eli odotan tätiä kylään hetkenä minä hyvänsä.... Mitään oireita ei ole mihinkään suuntaan, ei kylläkään edes suurempia tätioireita tällä hetkellä.

Kuten täälläkin on usein todettu, vaikea on kuvitella että tämä lapsen ""teon"" vaikeus osui omalle kohdalle, kun ystäväpiirissä on raskauduttu lähestulkoon ekalla yrittämällä. Eihän se auta kuin yrittää hyväksyä tämä tilanne ja toivoa parasta. Ja yrittää varautua taas siihen joka kuukautiseen pettymykseen mikä kohta on taas edessä.....

Itse ihmettelen myös, että mistä yhtäkkinen keltarauhasen vajaatoiminta johtuu. Ja joutuuko teroja tosiaan syömään koko loppuelämän ??
Mulla tosiaan toi 1 tbl päivässä ei ole auttanut ja nyt sitten kokeillaankin kahta päivässä.
Progekoetta ei vieläkään määrätty...

Kävin sitten minäkin lääkärissä tuon tuhruilun takia, ja mulla löydettiin ultrassa iso kasvain tuolla vasemmalla puolen munasarjassa(?). Nyyh...kutsua leikkaukseen tässä nyt odottelen sekavin tuntein.
Menkää kaikki tuhruilijat vaan viivyttelemättä lääkäriin, koska koskaan ei voi tietää mitä sieltä löytyy. Kunpa minullakin olisi ollut vain häikkää hormooniarvoissa.

Heipä hei!

Nyt sitten on takana 3 x akupunktiota ja tein tänään positiivisen testin =0)

Elikkäs sekavat on fiilikset...

Mulla aloitettiin tuo ""kuuri"" kierron alusta,ja aina hoidon jälkeenkin tiputteli enempi ja vähempi,joten olin vähän negatiivisella mielellä kalliin hoidon suhteen,mutta kannatti!!

Eli tänään oli menkat kolmatta pvää myöhässä ja oireita ei sen kummemmin, kuin että kun menkkojen olisi pitänyt alkaa tuo tiputtelu loppui pvää ennen ja valkovuoto on lisääntynyt, ja rinnat arat.

Saas nähdä päästäänkö tällä erää loppuun asti, kun edellinen päättyi km rv 6+,jänskättää ihan vietävävästi =O
Yritystä ennätti tuon km jälkeen olla vuosi ja kaksi kk:tta...
Suosittelen kyllä ko hoitomuotoa kaikille samasta vaivasta kärsiville!
P.s.onneksi alkoi kesäloma,niin ei työkaveritkaan huomaa ""hajamielistä minää""
Plussia muillekin ja aurinkoista päivän jatkoa¤¤¤¤

Onnea ASV !! = ))
Onpa mukava lukea , että joku tuhruilijoista on plussannut, ihanaa ! Sulla siis ilmeisesti tuhrutteli plussakierrossakin ?! Tuo toivoa meille muille..Minkälaista tuo akupunktio oikein on, mihin se perustuu ? Kivuliasta ?? Jos vaikka itsekin kokeilisi...Onnea vielä kerran ja hyvää kesälomaa ( toivotaan ettei mene yökkiessä )!

Harmi tiipii, että sulla tehtiin tuollainen löydös = (. Toisaalta hyvä , että pääset heti hoitoon, ei tarvitse enää painiskella asian kanssa. Mullakin ensimmäiseksi gyne tarkasti, ettei tuhrut johdu mistään kasvaimesta tms. Mitään ei löytynyt ja siksi laitettiin hormonien piikkiin..

Toivotan kaikille tuhrutonta kiertoa ja plussaonnea !! Ja ei kun auringosta nauttimaan...

Hei Soila!
Juup,mulla tuhrutteli ilmeisemminkin vielä tärpin jälkeenkin.
Akupunktio on joko länsimainen tai kiinalainen hoitomuoto,jossa akuneuloilla ""ärsytellään"" sellaisista pisteistä,joista kussakin vaivassa on kyse. Mä en ole mikään asiantuntija,mutta netistä googlettamalla löytyy tietoa =0)
Mulla hlökohtasesti neuloja laitettiin alaselkään useampi ja yksi oli päälaella.Hoitokertoja tosiaan se 3x,kerta/vko (vkon on aina yksi hoito ""voimassa""). Muutoin hoito ei sattunut,kun pari kertaa muutaman neulan kohdalla alaselkään laitettaessa,sekin kuulema johtui siitä,kun neula osui verisuoneen,mutta mua hoitanut sanoikin,että heti kun tuntuu epämukavalta tai sattuu,pitää sanoa,silloin neula ei ole oikeassa paikassa,mutta tämä tosiaan kävi vaan parin neulan kohdalla ja lähinnä oli sellainen nipistävä tunne.
Neulat oli kerralla sellasen puoli tuntia ja puolessa välissä hoito-aikaa neuloja pyöriteltiin = akupisteitä ärsyteltiin ja se ei tuntunut miltään! Hoidon jälkeen olo oli hetken huimaava,vähän niinkuin olisi muutaman sidukan huppelissa,mutta tasaantui pian,ja muutenkin olo oli raukea ei missään nimessä huono!!!
Ei muuta,kun kokeilemaan ja kiitos onnitteluista!!
Plussasäteitä muillekin ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Onnea Plussasta ASV!!!

Minäkin oon tuhruttelija. Pillereiden jälkeen on ekaa kiertoa lukuunottamatta tuhruttanu. Yleensä pari päivää ennen ja jälkeen kunnon vuodon, mut viimeks tuhrutti 4 pvä ennen ja 2 jälkeen. vuoto kesti sitten n. 3 pvää joten yhteensä yli viikon menkat :( Oon ajatellu, että menisin vasta syksyllä lääkäriin, jos ei ala tilanne sitä ennen korjaantua. Oon ollu ilman pillereitä nyt marraskuusta -04 lähtien.

Heips!
Ihan kuin oisin lukenut omaa tekstiäni. Mitenkäs sulla muuten kierron pituudet on vaihdelleet. Itse lopetin pillerit viime lokakuussa ja sen jälkeen kierrot vaihdelleet 26 ja 35 päivän välillä. Nyt viimeisimmät näitä pitempiä kiertoja. Itse tilasin jo lääkärille ajan, jonne tuossa heinäkuulla päästään. Mutta toivotaan että sitä ennen tärppäisi!

Kaipa minäkin voisin ilmoittautua tänne tuhruttelijoihin.

Mulla tulee tuhrua ennen menkkoja yleensä neljä päivää, sitte menkat on tosi niukat 2-3 päivää ja sitte taas vähä tuhruilee. Mulla on nyt menossa neljäs Clomi-kuuri ja tuntuu, että menkat on niukentunut niiden aikana. Kysyin jo gyneltä tästä, mutta hän oli sitä mieltä, ettei mitään hätää, kun kerta kierto on säännöllinen (28 kp). Jostain syystä viime kierto oli vain 26 päivää. Eli otapa ny tästä selvää...

Hei!mulla kans tuhruttelee edelleenkin.Nyt alkoi tuhruttelu 4 päivää ennen vuotoa.Mulla ei koskaan tuhruttele kun menkat loppuu.
Minä olen tullut kans raskaaksi meijän nuorimmaiselta vaikka tuhrutteliki.
Elokuussa sit alan syömään niitä clomeja.
Toivotan kaikille onnea et pian pääsette plussaamaan!!!

myös yksi jolla on tuhrutellut siitä asti kun menkat ovat teini-iässä alkaneet. Pari päivää ennen kuukautisia tulee ruskeaa töhnää ja sitten menkat 3-4pv kestävät. Kierto on ollut aina säännöllinen 28pv. Mitään vikaa ei ole löytynyt ja kaksi lasta olen synnyttänyt. Molemmat raskaudet saivat alkunsa ensimmäisestä kierrosta.

Tuntuu siltä, että tuo tuhruilu on aika yleistä. Itsekin olen sitä pitänyt epänormaalina, mutta kai se sit niin vain on, että se ei periaatteessa ole lapsettomuuden syy ainakaan kaikissa tapauksissa.
Nämä keskusteluketjut omalla tavallaan lietsovat hysteriaa siitä, että tuhruilu estäisi raskautumisen. Näinhän ei sitten aina ole, kuten kirjoituksista on saanut huomata.
Kaksi eru gynea on todennut mulle vain, että sulla on niin aktiivinen tuo hormonitoiminta eikä sitä ole sen enempää tutkittu, kun mitään ultrassa ei selvinnyt.
Täytyy vain toivoa, että syksyllä tärppää, kun aloitetaan yritys.

Siis pitäisikö automaattisesti hakeutua tutkimuksiin, jos on noita tuhruja? Itselläni on iät ajat tullut päivän verran ruskeaa tuhrua ennen kuin menkat on kunnolla alkaneet. Olen pitänyt sitä ihan normaalina, tai siis en ole ajatellut ikinä siinä olevan mitään outoa. Onko siis ns. normaalia se, että menkat alkaa heti kauhealla rytinällä ja loppuu kuin seinään???

Kyllä päivän parin tuhruilu ennen menkkoja on käsittääkseni ihan normaalia. Itselläni tuhruja tulee yleensä neljän päivän ajan ennen menkkoja ja muutama päivä jälkeen, jolloin vuotopäiviä saattaa olla jopa kymmenen ja varsinaiset menkat on tosi niukat eli sitä hieman epäilen, ettei taida olla ihan normaalia, mutta mene ja tiedä...

eli muutaman päivän tuhruilu tuskin on epänormaalia, mutta tällä palstalla puhutaankin jopa viikon tuhruiluista. Mulla itsellä alkaa tuo tuhruilu jopa viikkoa ennen tätiä ja gyne on todennut sen alkavan heti oilin jälkeen (hidasta valumista) eli mulla tuhruilee kaks viikkoa ennen tätiä ja siihen sitten se täti päälle niin alkaa olemaan jo kolme viikkoa täynnä. Rasittaisi varmaan itse kutakin !!!
Tämä siis ei ole normaalia ja siksipä on kiva kuulla muilta kanssasisarilta heidän ""hoitomuotoja"" ja syitä tähän vaivaan, varsinkaan kun sitä nyyttiä ei vaan kuulu eikä näy. Gynetkin kun ovat erilaisia, toiset määrää teroja ja toiset clomeja...

Moi!!!

Marinalle: mulla kierrot on ollu 27-31 riippuen vähän siitä miten lasketaan. oon laskenu noista tuhrupäivistä alkaen, mutta tiedän, ettei joidenkin mielestä niin pitäis tehdä. Tuhruttelu on kuitenkin ollu niin säännöllistä, että periaatteessa kierrot on siis tuosta vähän pidempiä. Viime kierto oli tuhruista tuhruihin 29 ja kunnon vuodosta seuraavaan vuotoon 31. Aikalailla mulla tuntuu tuohon 30 päivän paikkeille asettuneen nuo vuodot. Aluks oli noita vähän lyhyempiä vuotoja 27 ja 28 pvää. En muista kirjotinko jo tuossa aikasemmin, että se varsinainenkin vuoto on tosi niukkaa. Outoa, että pillereiden aikaan oli runsaammat ja kivuliaammat kuukautiset!

ONNEA ASV !! luin ketjua ja kiinnostuin tuosta akupunktiosta, missä sulle tehtiin sitä ja pitikö mainita erikseen mihin vaivaan /toiveeseen? Olisi mukavaa jos voisit suositella kyseistä paikkaa?
Lämmintä kesää =)

Yhteistyössä