*** Toukovauvat 2007 *** toukokuu

Moro!

Rintatulehduksesta: Mie olen kanssa kulkenu ihan t-paidassa ulkona. En ole oikein keksiny mitä tonne paidan alle laittais lämmikkeeksi, mutta ei mulla kyllä rinnoilla kylmäkään ole ollu. Neule mulla kans kulkee aina mukana jonka sit vetasen päälle jos tulee vähänkään viileää.

Vaatetuksesta: Meillä tytöllä on ollu parina päivänä vaunuissa vain body, potkarit ja pipo. Niillä on tuntunut pärjäävän oikein hyvin.
Meän neuvola täti sano et niskasta kun kokeilee niin tietää onko sopivasti päällä vai ei. Mulla kans meinas olla sitä vikaa että pistän liikaa vaatetta tolle tytölle.Mutta kaippa tässä oppii...

Oikein kauniin nimen Gabrian vauva sai =)

Me oltiin viikonloppuna ulkona kans suurin osa ajasta. Huomaa täällä sisällä että ei olla paljon muuta täällä tehty ku sotkettu... no täytyy tänään sit vähän siivota kun tyttö on päikkäreillä...

Mie jätin tuon kahvin juonnin nyt kokeeksi pois kokonaan kun Nooralla on ollu noita maha vaivoja iltaisin. Eilen ei ainakaan itkustettu kovin paljoa, joten saattaahan tuo auttaa.

Nyt rupeen touhuileen tälle päivää.

Kojo ja Noora 5 vk
 
Heippa täältäkin!

Oltu viikonloppu miehen siskon lakkiaisissa ja vauvallekkin eka pidempi reissu mummolaan. Ihastelijoita kyllä riitti =)

Poika on kiltti, ei itke kuin nälkää ja sitä jos on röyhtäsy hukassa. Syö sekä tissiä että korviketta. Yöt menee pelkällä tissillä mut päivällä vaatii lisämaitoa. Ja juu, kyllä meilläkin heti sairaalassa hoitaja ihan itse ehdotti että annetaanko lisämaitoa pullosta. Ja Oysissa myös pestään heti syntymän jälkeen, iskä sai pestä. Lisäksi ensisynnyttäjien vauvat kylvetetään sairaalassa, tai äiti tai isä saa kylvettää. Mut toissynnyttäjien lapsia ei enää kylvetetä.

Perjantaina äiti sai sen ihanan eka hymyn :heart: Että se voikin olla suloisen näköistä, ihan tippa tuli linssiin. Ja just tuossa esikoinen jututtaa vauvaa ja vauva hällekkin hymyilee. Ihana Poju kerrassaan :heart:

Nyt pitää lähteä kylvettelypuuhiin ja sen jälkeen mies lähtee koko pitkäksi päiväksi töihin :/ Mitähän sitä keksis noiden kanssa tekemistä.

Ristiäiset meillä 17.6. ja sinnekkin tartteis alkaa leipomaan jo jotain. En kyl aio hirveitä laittaa. Täytekakkua, vaaleat ja tummat pikkuleivät (sisko leipoo), leipäjuuston tekee äiti, sit leivon pullaa ja kuivakakkua ja mietin teenkö vielä jonkin sortin hyytelökakun. Sit tilaan voileipäkakun jostain vielä suolaiseksi puoleksi. Ja vielä mietinnässä teenkö hedelmäkiisseliä. Mille kuulostaa? Unohtuiko jotain pakollista/tärkeää? Nimelle pitäs vielä päättää toinen nimi, mikä osoittautuu vähän hankalaksi mutta eiköhän sekin selviä vielä.

Mut nyt toisaalle...

Tiitteräinen ja Elmeri 2vko 3pv

PS. Vielä vinkki jos rintatulehdus meinaa iskeä, niin sauna lämpenemään ja sinne tissejä hieromaan niin helpottaa. :)
 
Uusi viikko alkaa taas!
Kyllä aika rientää, vaikka koko ajan ei helppoa ole ollutkaan.
Huomenna meidän "Elsa" on jo neliviikkoinen. =)

Viikonloppu meni kivastii. Äiti ja isä oli meillä auttelemassa. Miehet olivat raksalla ja me äitin kanssa vauvelia hoideltiin. Meillä tuo siivous on jäänyt vähän taka-alalle tässä, joten äiti siivosi meidän huushollin. Minä autoin minkä imetykseltä kerkesin. Pestiin myös meidän keittiön ikkuna ja parvekkeen lasitukset. Ihanaa, kun ei villakoiria vilistele joka paikassa valtoimenaan. :D

Äidistä oli myös ihana apu vauvan kanssa, kun iltahuuto alkoi. Yksi syli enempi kanniskelemaan. Äidillä on myös joku ihme syli, koska siihen neiti usein rauhottu pitkäksikin aikaa kunnes taas kourasi. Välillä jopa hetkeksi torkahti äitin syliin. Meidän syliin ei juurikaan ole nukahdellut. No kai äidillä on neljän lapsen kokemus siinä sylissä. ;) Äitini myös kärsi, kun meitin pikkuinen mahaansa huutaa ja sanoi maksavansa vyöhyketerapian meidän neitille, autto tai ei. Kaikkea kuulemma pitää kokeilla, että toinen sais avun. Pitää varmaankin tällä viikolla soitella sinne. Eilen nukahti suht kivuttomasti neiti, joten tässä jo toivon, että alkaisko helpottamaan. Ehkä turhan aikaista yhden illan perusteella juhlia. :LOL:

Viikonloppuna myös kärryiltiin kumpanakin päivänä. Ihanaahan se on ulkoilla kaunissa säässä. Mulla vaan aina pelko persuuksissa, että toi neiti herää ja ollaan kaukana kotoota. Minä kun en osaa istualtaan imettää ja ei oikein viittis tonne Hervannan puliukkojen kanssa heittää kyljelleen nurmikolle. :LOL: Tuolle tytölle on meinaan heti lyötävä tissi suuhun, kun hän herää tai voi olla seuraavat kaksi tuntia putkihuutoa. Ai miten niin kärsimätön neiti?!?

Mut ei tässä kummempia siis. Samaa rataa jatkuu meillä päin. :)

-mennis ja "Elsa" 3vko ja 6pv-
 

TERVEHDYS TÄNNEKKIN!

Mä vaan vieläkin omaa nyyttiä odotan syntyväksi. Torstaina yliaikais kontrolli ja toivon että silloin viimeistään tän vaavin saan. Mut kohta neuvolaan ja ei kun vaan jatkamaan odotusta! Ei kyllä voi enää kauan kestää kun mäkin pääsen tänne!!!!

Onnea ja iloa vauvautuneille!!!!

Hepotyty ja toko 41 tasan (HUH! :eek: )
 
Huhhhuh... Olipa hulina viikonloppu, Molempina päivinä oli juhlat ja niissä käytiin. Ihailijoita riitti :)
Nyt on sitten vaan pojalla lämpöä ja nuhaa :( Pari päivää ollut jo vähän räkäinen ja nyt eilen illalla mittasin lämpöä niin ei oo yli 38 mikä on kuulemma kuumeraja pienillä, mutta 37,5 on ollut kainalosta mitattuna, vaikka kaiketi se oikeasti pitäisi mitata peräsuolesta, mutta se tahtoo olla ainakin meillä niin sotkuista hommaa että luovutin....(kahteen kertaan oli äiti sekä lapsi aivan kakassa...) Pullosta oon antanut lisää kun ei raukka jaksa tissillä olla tarpeeksi kun on vaikea hengittää nenän kautta. Täytyy iltapäivällä soittaa lääkäriin uudemman kerran jos ei ala helpottaa....

Rintatulehduksesta: En kanssa oo suojannut rintojani mitenkään ihmeellisemmin.

Oli jotain muuta mihin piti kanssa kommentoida mutta unohtu.... Palaan myöhemmin kun taas muistan :)

Hilipatuinen ja Antti 2 vko
 
Eli meille syntyi poika vauva 20.5-07 sektiolla.
Mitat: 3730g ja 51cm. Päänympärys; 37cm!

Poika syntyi sektiolla, kun ei ollut jostain syystä laskeutunut.
Poju joutui vauvateholle streptokokki B:n ja keltaisuuden takia.
Nyt poika voi hyvin ja syö hyvin.

Imetys ei sujunut ollenkaan, joten poju saa nannia pullosta.

T: Bruschetta ja poika 2vk1pvä
 
Onnea kaikille vauvan saaneille!!! :flower:

Mieki pääsin nyt pitkästä aikaa kirjottamaan... eli alku meni Paavon kanssa ihan hyvin, mutta nyt on sitte viikon verran ollu mahavaivoja.. Joka ilta ku kello lyö 23 niin huuto alkaa ja loppuu sitte klo 3.. huh, huh... kyllä tämä vauvan hoito oliki rankempaa mitä muistin... tai onhan siinä sitte seki, että tytöt ei ollu maha-vaivasia..
Eilen käytiin sitte eka kertaa ulkona vaunuilemassa niin puoli tuntia meni ihan hyvin, mutta sitte siitä ei tullu enää mitään ku poika alko huutamaan ku mahoton... Ja ku mie niin toivoin, että pääsis käymään pitempiäki lenkkejä vaunuillen.. eli sama homma ku Elsan äitillä, että en uskalla kauas kotoa lähteä.. :ashamed:
Niin ja kävin eilen illalla töissäki niin tottakai sattu just silloin tulemaan vauvalle nälkä.. eli toisella kädellä vauva ja toisella sitte yritin tietokonella kirjottaa..
Täällä ollu nyt mahottomat helteet ja tuntuu, että sisälläki on niin kuuma, mutta ku ei viitti pitää ikkunoita auki, ettei kovin vetäis. Tästä vielä puuttuu ne ihanat tänne meille Lappiin kuuluvat sääsket niin siinähän sitä sitte ollaanki taas aivan hepakassa ku joka paikassa inisee ja iho on paukamia täynnä.. :eek:
Tästä tais tulla oikea vali-vali kirjotus... :ashamed:
No Paavo-poika on ainaki terve ja maitoa riittää ihan hyvin, vaikka yöllä itku kohtausten jälkeen poika ei suostu syömään tissiä vaan on annettava lisämaitoa, mutta sitä vartenhan niitä Nanneja ja tutteleita on, että niitä saa antaa jos tarttee.. eli imetyksestä en ole ottanu sen kummempaa ressiä.. jos maitoa tulee niin tulee ja jos taas ei niin kaupan maidot on ihan yhtä hyviä.. ellei parempiaki.
Meillä esikoinen ei syöny tissiä ku kuukauden ja on ollu todella terve lapsi ja taas keskimmäinen söi tissiä 6kk ja on ollu oikea korvakierre-pikkupotilas.. eli ei tämäkään aina pidä paikkansa, että rintaruokittu lapsi ois terveempi.. :whistle:

Mutta nyt tekemään jotakí hyödyllistä ku vauva nukkuu....

Hanna ja Paavo-poika 12vrk
 
mieki ilmoittaudun tänne puolelle.

meillekkin syntyi neljäs pojan koltiainen 26.5 klo:23.49
3980g, 52cm, päänympärys: 35 (kolmen ysin poika)

poika nukkuu kuin unelma, syö 3-4 tunnin välein yötä päivää.
illalla tankkaa tunnin ajan. :D
herra jaksaa jo seurustella tunninki ajan ruokailujen välis ja napittaa nappisilmillään mitä ympärillä tapahtuu. :heart:
pojat on ottaneet vauvan tosi hyvin vastaan, kaikki haluaa vaan hoitaa ja leikkiä vauvan kans. etneki tää meidän kohta 6v. lässyttää vauvalle koko ajan jotain, seisoo vieressä ja kyselee kaikkea mahd. (ja välillä ärsyyntymiseen asti kulkee perässä ja pyytää syliin ja et saa halia pikku velua)!! :LOL:
ulkoilu alotettiin aika pian ku synnäriltä päästiin kotiin. säät on suosineet niin on ollu helppo käydä ukkelin kans pihalla pyörähtämässä pikku mutka. näin kuitenki "konkari" äitinä on suorastaan surkuhupaisaa et pitää taas opetella miten vauvaa pihalle puetaan. :LOL: mie heti kauheet kerrokset ryysyä vedin päälle ja eiku vaan kuoriin samoin tein poikaa vähemmälle ku toinen raukka pää hiessä kärryis kelli. :ashamed:
mut ei muil kesävauvaa oo ollukkaan et pitää vaan alkaa taas harjotella. kyl nää taidot ruostuu äkkiä..

mie täs surkutellu ku ei sitä tietenkään mahdu viel toviin omiin vaatteisiin niin ei nyt oo ku äitiyslappuhaalarit ja parit kotihousut jota voi käyttää. tällä helteel ei oo kauheen herkkua istua jossain pihalla saati kävelylle mennä jossain paksuis lappuhaalareis. |O vitsi, ku ehtis niin lähtis kaupungis käymään kattelemas jotku edulliset housut jota vois käyttää siihen asti et saa reidet ja ahterin taas edes hieman pienemmäks. :LOL:
pikku nelonen taas vaatii huomiota ja isommat velut iltapalaa..
ei sitä tahdo koneella kauaa ehtiä istua ku jo pitää mennä mutta kyllä täällä tulee päivittäin käytyä katsomas viime hetken kuulumiset. :D

marjuska & junnu 9pvä.
 
Hei kaikille ja onnea vauvan saaneille! :flower: :hug:
Tänään kävi nypperön neuvola täti, kasvanut on hyvin. Painoa tällä hetkellä 4650g ja pipo 39,2 cm. Itellä rupeaa eppari haava paranemaan. Meillä kans ollut vaunuissa vaan bodi ja potkarit päällä. mutta tuun jatkaan juttu, kun kerkiän kun pikku mies on ruokaa vailla.

elli ja nypperö 3vko 6 pvä
 
Moikka, pitkästä aikaa, nyt kun ilmat on olleet niin mahtavat, tuntuu, ettei koneelle ehdi enää laisinkaa.

Meidän neiti on ollut kovin tyytyväinen lapsi, syö sekä Nania, että rintaa ja nyt painokin on ruvennut noilla eväillä nousemaan.

Viikonloppuna aloitettiin veneily pikkuneidin kanssa, ja kovin on hupaisa näky pelastusliiveissään.

Neiti tuli tänään neljäviikkoa ja mieskin meni töihin, oli jotenkin tylsää aamupäivästä kun oli jo pitkään taas tottunut, että saadaan koko perhe yhdessä heräillä, no onneksi ei ole kuin muutama viikko ja sitten sillä onkin jo kesäloma. Olinkin kyllä ihmeen ahkera tänään ennen puoltapäivää olin tehnyt ruuan ja siivonnut, osa lattioistakin tuli pestyä...sitten säntäsinkin jo katraan kanssa kaverin terassille kahville kun olin vailla aikuista juttu seuraa.

Nautitaan vauvoista ja auringosta1
T:Minnihiiri
 
Tänään on sitten "Elsalla" neljä viikkoa täynnä mahan ulkopuolista elämää. :)
Ois kyllä suonut, että elo täällä ihmeellisessä maailmassa ois lähtenyt käyntiin ilman mahavaivoja, mutta minkäs sille mahtaa. Eilen huudettiin taas enempi ja vähempi klo 16-22 pieniä hengenvetotaukoja lukuunottamatta. Aika rankkaa tää on, vaikka kiitän Luojaani, ettei tuo epeli huuda (ainakaan toistaiseksi) öisin. Hannalle voimia yöhuutoihin! :hug: Tänään soitellaan vyöhyketerapeutille. Ei kai tää ainakaan pahemmaksi siitä luulis menevän.

-mennis ja "Elsa" 4 vko-
 
Meillä on eka oikein tosi hienosti nukuttu yö takana. Poika lopetti syömisen yhdeltä ja heräsi seuraavan kerran puoli kuusi :) Voimia niille, joilla yöt ovat vaikeampia! Mulla laski myös synnytyksen jälkeen hb 88 (jollain muulla taisi olla sama) ja vieläkin tuntuu tosi väsyneeltä, vaikka suht hyvin saakin nukuttua. Jos olisi tuota yöhuutoa, niin olisin varmaan aika pihalla :|
Eilen poika tankkasi illalla oikein kunnolla maitoa.. Siitä seurasi sitten vanhemmille säikähdys, kun pojan maha oli ihan kova ja pinkeä ja hengitys jotenkin tiheämpää. Vaiva kuitenkin helpotti, kun poika pulautti kunnon satsin maitoa ulos.. Ilmeisesti sitten oli vaan syönyt liikaa :/ Mutta oli jo lähellä, etten soittanut sairaalaan, kun pikkuinen oli ihan omituinen (hyväntuulinen kylläkin). Onko muilla ollut vastaavia masuvaivoja??
Rintatulehduksesta meitäkin varoiteltiin jo sairaalassa.. Itse ratkaisin ongelman niin, että leikkasin paksusta kankaasta laput liivinsuojusten päälle. Ei tarvitse hikoilla muilta osin, mutta tissit pysyy lämpiminä ;)
Vauvan pukemisesta laitoinkin jo tuohon toiseen ketjuun, mutta uusimmassa vauva-lehdessä oli aiheesta juttua, kannattaa kurkata. Nyt kyllä tuntuu, että ilma on niin älyttömän kuuma, että me jätetään vaunuilu suosiolla iltaan.
GABRIAn poikaa piti onnitella nimen saamisesta :flower:
Täällä taisi joku tuossa aiemmin kysellä nimenantojuhlasta.. meilläkin on tarkoitus semmoinen järjestää, mutta suunnittelu on vielä aivan alkutekijöissään. Vinkkejä ohjelmapuolesta otetaan vastaan ;)

Vilmis ja poika 10vrk
 
Juuri tultiin ensimmäisestä vyöhyketerapiasessiosta ja hyvin meni.
"Elsa" nukkui melkeenpä koko reissun (myös hoidon). Välillä vähän silmää raotti,
kun terapeutti jostain ilkeestä kohdasta painoi. Kuulemma tuntui jalkapohjassa ohut- ja paksusuolen alueilla jotain, tiedä sitten. Perjantaina mennään uudestaan. Eipä se mitään ota (paitsi 25 euroa kerta), jos ei annakaan. ;)

-mennis ja "Elsa"
 
mennis Meillä ainakin autto esikoisela vatta vaivoihin tuo vyöhyketerapia. Toivottavasti teidän elsallekin on apua.
Onko kellään hyviä vinkkejä kutsu korttien tekoon? Olis kolme viikkoo aikaa tehdä, kun mies on isyyslomalla. Kenes lapsi oli kastettu (tää muisti pätkii enemmän, kun odotus aikana.) onnea! oli nätti nimi. Mä oon laittanut vaunuhin sen lämpömittarin mikä tuli äitiyspakkauksessa, niin tietää kuinka kuuma siellä tulee. Välillä tuntuu että lämpötila nousee yli korkeaksi vaikka vaunut on varjossa, onneksi välillä tuulahataa ettei niin kuuma oo koko ajan. Nypperölle tosiaan on ollut hyvä vaatetus bodi ja potkarit. Sitten, kun oon ottanut vaunuista pois niin pipo päähän ja plyysi puku "alusvaatteitten" päälle. Meilläkin nimittäin nenä meinaa vuotaa vähän (ohi menossa) ja yskää on. Mutta onneksi on nenän niistin keksitty. Minä kans kuljen pihalla pelkässä t-paidassa. Neuvola täti sanoi, että jos rintatulehdus meinaa tulla niin siitä rinnasta vaan heti imettämään niin voi mennä ohikin. Otaako teillä muilla kipeää, kun maito nousee rintoihin? Mulla ei onneksi enää niin kipeää ota, kuin aluksi.

Elli ja Nypperö 1kk :heart:
 
ompa muuttunu jännäks tää sivusto =) saman tapanen ku libero sivusto..nii juu..meille syntyi tyttö 16.5 klo:22.21 pituus: 51cm paino: 3635g.hyvin typyn kans alkanu "elämä"..isovelu 2v tykkää ihan hirmusesti uudesta tulokkaasta :heart: maito ei taida mulla riittää itelllä,oon antanu lisämaitoa pullosta pakkoha pienelle on antaa ku alko oleen et oli tissillä monta tuntia heti ku laski ni heräs ja uudestaa vähä syömään tai ainaki lussutti tisua,siit oon aatellu et ei oma riitä.eikä kyl jouda kokopäivää istuunkaa ku on pikkumieski kotona :D esikoista imetin 4kk.saa nähä miten tän kaa käy,onko alkanu jo hoksaan et pullosta saa helpommin..kyl mul maitoa ainaki tulee ku puristaa.. :| mut ei kai riittävästi pullosta maitoa toisinaan menee yli 60milliä imetyksen jälkeen.mut eipä täs muuta.voi olla et aika harvoin täs käyn mut olenpa ilmottautunut ainakin :D nii tosin typykkä syntyi sectiolla,ei vaan synnytys alkanu etenee paljo yhtään ja vauvan sydänäänet alkoi heikentyä (eli hätäsectio tehtiin)

maitsu83 ja typy kohta 3vko:a :heart:
 
En tiedä oliko muuten vaan neidillä hyvä päivä eilen vai auttoko vyöhyketerapia muka jo, mutta eilinen ilta meni käytännössä ilman huutoja. Neiti nukahti ukon syliin ja siitä sitten laitettiin vaunuihin nukkumaan. Veteli sikeitä siellä pari tuntia ja sitten heräsi. Hetken kanniskelin ja taas nukahti. Normaalisti kyllä alko ähistämään kakkaa viiden aikaan (joka ei ole vieläkään tullut) ja muutaman kerran on pitäny hyssyttää uneen ja toki tisutella, mut erittäin hyvin on siis mennyt. Toivottavasti tää tästä vaan paranis. :)

-mennis ja "Elsa" neljä viikkoa ja rapiat-
 
Meillä kävi eilen neuvolantäti katsomassa Lukaa ja minua. Lukan paino oli jo 3750 g. Ja itselläni leikkaushaava parantunut tosi hyvin, sitä ei tahdo enää oikein nähdä silmillä.

Luka syö todella hyvällä mielihalulla, mutta välillä osaa laittaa känkkäränkän päälle.
 
Vihdoin saan myös itseni ilmoitettua tähän ketjuun. Eli meille syntyi aivan ihana pikku prinssi 23.5. Painoa oli jässikälle kertynyt 3775 ja pituutta 53cm. Synnytys oli aika rankka 13 tuntia synnyttelin ensin alateitse kunnes todettiin että poika oli huonossa tarjonnassa eikä mahtunut tulemaan. Loppujen lopuksi päädyttiin sitten sektioon. No loppu hyvin ja nyt alkaa olemaan jo toipunut. Haava edelleen kolottelee mutta kyllä tämä tästä. Poitsu on aivan ihana ja kiltti nukkuu ja syö eikä kitise kuin nälkäänsä. Yöt nukutaan 8-10 tuntia 1-2 syötöllä joten hyvin saa levättyä itsekkin. Aurinkoisia kesäpäiviä kaikille..
 
Jaahas, täällähän on ihan erinäköistä kuin viimeksi... nooh opetellaan =) Eli huomasin, että minähän puutun listasta aivan täysin vauvoineni! 14.5. siis syntyi Wagner jr. joka olikin siis Viivi jr. :LOL: saa lisätä :heart:

Meillä on mennyt ihan hyvin, ottaen nämä kelit huomioon. Olen pukenut ihan vaan lyhythihaiseen bodyyn, eilen oli vielä sellaiset kevyet arkihousut, mutta tänään jätin housutkin kokonaan pois ja silti vauva oli ihan hiestä märkänä... tyytyväisenä silti nukkuu lähes taukoamatta. Meillä syödään yleensä noin 3 tunnin välein, nyt olen kuumalla ilmalla herättänyt jopa syömään välillä, koska tuntuu, että pikkuinen saa nestehukan. Voiko saada?

Öisin syödään joskus yhdeltä ja sitten seuraavan kerran noin puoli seitsemältä. Mutta sekin riippuu vähän, toisinaan jo viideltä.. en vain taida itsekkään olla hereillä silloin, tulee niin automaattisesti, että vaihdan vaipan ja nukahdan tissi vauvan suussa :LOL: Mutta luojalle kiitos, että hän nukkuu, itkeekin vain jos on tosi hätä. Kaikki vieraat ovatkin ihmetelleet, että onpas teillä hiljainen vauva. Kun itkeekin, niin ääni on sellainen ei mikään hirmuinen. Tai sitten vain ystäväni eivät ole olleet paljoa vauvojen kanssa tekemisissä tai sanovat vain mielikseni ;)

Piti sen verta kommenteerata, että se pepsin juominen sun muut hapokkaat tuskin vaikuttavat kauheasti vauvan vointiin, mutta tisseihin ne kyllä vaikuttaa. Olen huomannut, että limpparin jälkeen tissit aikoo ehkä suurinpiirtein räjähtää... tosin en kolajuomia yleisesti muutenkaan suosi, en voi tietää tarkemmin, mutta luulisin, että hiilihappo on se, joka ainakin avittaa maidon nousemista. Tuo sipuliasia oli kyllä hyvä, että tuli ilmi, minä nimittäin olen vähän ihmetellytkin noita mahavaivoja.. syön muka olevinaan terveellisesti :headwall: siis jos ei hirmumäärää jätskiä lasketa :LOL: Juu ja paino on tippunut kyllä kovasti. Ehkä sitä turvotusta siis oli aika lailla, koska painan vain kaksi kiloa enemmän kuin raskauden alkaessa... eli 14 kiloa on lentänyt taivaan tuuliin... Mutta enhän mä siis mikään laiheliini ole pitkään aikaan :LOL: Ainoa harmillinen asia on, että kun kaikki sanoivat, että normaalivaatteet eivät mahdu vuosiin päälle, niin en sitten muuttanut niitä vaatteita uuteen kotiin, vaan jätin varastoon, ja nyt pitää sitten mennä joko kaivamaan lumppuja taikka ostaa uusia. Päätin ostaa uusia :LOL: miehen iloksi...

Miten teillä, varsinkin ensisynnyttäjillä, mies hoitaa hommia? Meillä kyllä osallistuu kylvettämällä ja vaihtelee vaippaakin sujuvasti, mutta tuntuu, ettei oikein ymmärrä, että ei lasta voi jättää vaan huutamaan... on vähän sellaista, että 'tee nyt jotain, mä katon tätä ohjelmaa eikä tässä kuule ees mitään kun toi huutaa' taikka että 'oota nyt kohta on mainostauko'. Ihan kuin mä voisin katsoa jotain ohjelmaa alusta loppuun välttämättä ollenkaan...

Mäkin jouduin antilooppikuurille alapään vuoksi, on pukamaa ja sitten sellasia outoja rakkoja tuli vähän ennen synnytystä jo. Tuli rintaan, korvien taakse ja alakertaan. Eikä ne kyllä sillä kuurilla lähteneet. Nyt elän toivossa, että aika korjaisi niin naaman kuin alakerrankin. Joka yö seksiuniakin ja joku sanoi, ettei seksiä saa harrastaa ennen kuin jälkitarkastuksen jälkeen?

Noniin, taas tuli romaani, toisaalta nykysin on vähän vähempi aikaa kirjotella... mutta hei, kaikille synnyttäneille kovasti paljon onnea ja kaikille jaksamista kovasti, on meillä ihanat vauvat, huusi taikka ei :heart: eikä ne loputtomiin huuda kummiskaan.

Aurinkoisia päiviä ajatuksineen: Viivi+rinsessa 3 viikkoa ja 2 päivää =)
 
Onnea vielä tätäkin kautta kaikille uusille vauvautuneille :flower: :flower: Kohta taitaa jo viimeisilläkin olla H-hetket käsillä.

Meille menee edelleen ihan hyvin. Päivisin poika valvoo paljon ja viihtyy valveilla ollessaan vaan sylissä. Liekkö vika sitten D-vitamiineissa kun nyt on aina välillä mahaa vähän kipristellyt. Ja sekin tekee kun kakkaa vaan kerran päivässä tai joka toinen päivä ja oikeen isot kakat sitten tekeekin. Mutta siis niin kiltti poika silti, että en valita :heart:

Olen käynyt jo moneen otteeseen shoppailemassa ja kauppareissuilla kun mies pärjää pojan ja pullon kanssa hyvin =) Imetän kyllä yleensä aina ennen syöttöä mutta tissin päälle menee korvikettakin vielä se 60-90 milliä, eli ei oma maito riitä mitenkään. Öisin riittää sinne aamu seiskaan asti pelkkä tissi, mut sit on toisella jo niin iso nälkä että pullo pitää hakea. Otan yleensä pojan viiden aikoihin kun herää niin viereen ja siinä hän nukuskelee loppu yön naatiskellen tissiä välillä.

Ristiäisiin pitäs tosissaan alkaa leipomaan jotain, huomenna kai täytyy aloitella. Ja pitäis se toinen nimi vielä miettiä. Eilen just tarkistin väestörekisterikeskuksen sivulta että meillä poika saa nimen, joita on kastettu tänä vuonna Suomessa vaan yksi. Ja vuosina 2000-2006 vain 7. Eli ei kovin yleinen nimi :D

Mutta, nyt taidan lähteä nukkuja nakkeleen, taitaa pojukin kohta heräillä syömään.

Aurinkoa päiviinne B)

Tiitteräinen ja "Elmeri" 2vko 3pv
 
pikaisesti kuulumisia meiltä, ei nykyään paljon kerkeä koneella istumaan. kaks lasta työllistää kyllä ihan 24/7! eli meillä mahavaivat helpotti hetkeksi, mutta ilmaantuivat taas. tyttö nukkui todella hyvin pari yötä, heräsi ja söi ja nukahti heti, nyt taas on tullut uo ähinä ja puhina. liekkö helteistä johtuu jos on niin kuuma..helteistä puheen ollen, miten tämmösiä vajaan 2kk ikäsiä uskaltaa oikein pukea? vaunuissa kuitenkin lämpötila nousee, mut meijän tyttö on semmonen kitinä-iita että jos vaunut pysähtyy niin alkaa kitinä ja täytyy ottaa syliin. esim esikoisen kans puistossa on vähän hankalaa kun vauva roikkuu toisessa käsipuolessa...varjossa tietenki ollaan oltu ettei nyt suoraan paahteeseen..nyt täytyy jo juosta, ei kauan kerkeä hengähtää.

aurinkoisi kesäpäiviä toukomammoille!!
 
Huh hellettä :D

Ihanaa että on aurinkoista jalämmintä. Nuhakin meni onneksi ohi ja Antillakaan ei ole ollut nyt muuta päällä kun sisällä vaippa ja ulkona sitten body, muuten on mahdoton kitinä kun on kuuma. Hellehattu täytyisi pikkumiehelle jostain saada, kun tahtoo aina välillä kitinä alkaa vaunuissa ollessa ja täytyy hetkeksi nostaa syliin ja tuntuu että aurinko paistaa aina juuri pahasti silmiin.

Mahavaivoja on meillekin ilmaantunut, toissa iltana huusi kaksi tuntia, siinä vaiheessa kun naama meni ihan sinipunaiseksi niin lopetti. Itse säikähdin kyllä aivan kamalasti siinä vaiheessa. Eilen meinasi alkaa kätinä mutta onneksi oltiin lähdössä juuri autoajelulle niin tuli hiljaista. Viime yönäkin kukkui sitten kahdesta neljään, ei huutanut ennen kun vasta joskus kolmen jälkeen ja nukahti lopulta rinnan päälle.

 
Täällä toinen ilta ilman huutoja takana. Tiedä sitten onko vyöhyketerapiasta vai ruokavalion karsimisesta ollut apua, vai sekä että. Mut kyllä tää mulle passaa. :D Lisäksi tänään tuo meidän mukula nukahti ensimmäistä kertaa päikkäreille, niin ettei ollut tisu suussa tai vaunut liikkeessä. Eka tisuteltiin ja sen jälkeen makoiltiin vaan sängyllä ja neiti aluksi mouksutti tuttia, mut jossain vaiheessa vinttas senkin pois ja sit alko pilkkimään ja hetken päästä nukahti. Mulla on kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että vattavaivat ois menneen talven lumia. :)
 
Hellettä pitelee, ihanaa, meidän neiti nukkuu pelkässä lyhythihaisessa bodyssä vaunuissa, hieman olen sideharsoa päälle laittanut, että edes jotain on päällä turvan tunteena.

Aamulla käytiin rannalla, mutta siellä ei pikkuneiti viihtynyt, hieman oli vissiin pieru eksyksissä, kun tultiin kotiin teki isot kakat ja söi vielä hiukan pulloa ja nyt onkin sitten jo parituntia nukkunut. Pakko oli kuitenkin tulla noiden isompien kanssa sisään välipalalle ja hieman hengähtämään, kun tunnelma kävi niin kireäksi.

Vaikka tuntuu, että hukutaan vauvan vaatteisiin, niin jos nää helteet jatkuu on ostettava lisää lyhythihaisia bodyja ja helleasuja, olishan meillä tietty ton poitsun vanhoja...mutta kun ne ei ole punaisia...

Nyt isommat tarvii palveluita joten palaillaan.

Aurinkoisin terveisin Minnihiiri
 
Tässä on kyllä tullut todettua kun aikaa on kulunu, että meillä on kyllä helppo lapsi. Alussa kyllä tuntu, ettei tule mitään ko toinen huusi nälkäänsä ja ite ei vaan tajunnu, että voi olla vielä nälkä, vaikka vasta söi. Vaan kun tuli todettua, ettei oma maito riitä ja antaa korviketta lisäksi niin elämä sujuu. Sen verran on lapsi temperamenttinen, että huuto alkaa saman tien, jos ei ruokaa ole tarjolla välittömästi ko on nälkä.

Viivi kyseli miehen esikoisen hoitamisesta. Meillä mies tuntuu välillä touhuavan tytön kanssa enemmän ko mie, kylvettää, leikittelee ja ryntää ottamaan syliin ko huuto alkaa. Vaippoja ei nykyään mielellään vaiha ko ne kuulemma haisee hirveiltä. niin ne kyllä tekkee. :LOL:

Vaippojen kans onkyllä ollu hieman ongelmaa ko tuntuu, että nuo 3-6kg käy jo pieniksi, mutta nuo 4-8(9)kg valskaa vaan. Pamperseja käytetty, mutta suunnitelmissa oli testata niitä Lidlin vaippoja kunhan neitonen tuosta vähän kasvaa. Kestovaippoja ei lopulta alettu käyttään ko osa kävi jo pieniksi ja osa tuntuu vaan niin hassuilta vauvan päällä. Varsinki se äitiyspakkauksen vaippa näytti päällä aivan hirveän isolta, sillain paksulta.

Eilen oli sitte 1kk neuvola. Painoa neitoselle on tullu hyvin, 4740g, ja pituuttakin jo 54,7cm. Oisin kyllä voinu vannoa, että on pitempi ko tuntuu, ettei nuo 56cm bodyt enää mene päälle.

Ulkona on yleensä ollu lyhythihainen body ja potkuhousut. Tosin peittona on sellanen paksu villapeitto, että monesti on ollu ne housutki liikaa.

Pitäis melkeen alottaa oma ketju tälle aiheelle, mutta jos joku täällä tietää, nii ois hyvä. Eli kuinka kauan kestää repeämästä parantuminen? Kun mulle tuli tuo 3. asteen repeämä ja tuntuu, ettei se parane sitte millään. Tai on se vähän jo helpottanu, että istuminen jo jotenki onnistuu, mutta kivaa se ei ole vieläkään. Onhan tuo toisaalta hieman huono paikka parantua ko se ei sa ajuurikaan olla rauhassa, mutta silti alkaa olemaan mieli malttamaton.

Meille tulee ristiäisiin pitopalvelu ko väkeä tulee turhan paljon. Vaan ko miehen perhe on tottunu siihen, että jokaseen kissanristiäiseen mennään porukalla niin ei tule kuuloonkaan, ettei heitä kutsuttais. Ja porukkaa on sen verran paljon, ettei kovin halvalla pääse. Vrsinkaan ko sitte häätyy kuttua myös minun puolelta vastaavat (joita ei onneksi ole montaa, ja luultavasti niistäki osa jää pois).

Valtavasti voimia kaikille, joilla on hankaluuksia vauvojen kanssa. :hug:

Hemppu ja neitonen 3vk 6pv
 

Yhteistyössä